معاون درمان وزارت بهداشت
یک کد جدید هم برای بیمارانی که در مطب پزشکان مشکوک به کرونا تشخیص داده می‌شود، تعریف کردیم که امروز ابلاغ می‌شود. با این کد معلوم می‌شود، به کدام بیمارستان و چه بخشی بستری شود و چه مسیری را طی کند و امیدواریم به تدریج که تعداد بیماران کمتر می‌شود، بتوانیم با این کد در تعداد بیمارستان‌های کمتری خدمات کرونا را ارائه کنیم تا بتوانیم خدمات غیر کرونایی هم در بیمارستان‌ها شکل بگیرد.
کد خبر: ۸۴۶۸۶۶
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۰ 07 May 2020
تابناک اجتماعیمعاون «درمان» وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: در اوج کرونا توانستیم تمام لوازم حفاظتی و کمک تنفسی را توسط شرکت‌های دانش بنیان تولید کنیم و در مرحله صادرات قرار داریم.

به گزارش «تابناک»، دکتر قاسم جان‌بابایی در نشست آنلاین با اصحاب رسانه گفت: کرونا مانور سنگینی بود، اما دستاورد‌های فناوری ما را جهش داد تا جایی که عملا در اوج کرونا، تمام لوازم حفاظتی را توسط شرکت‌های دانش بنیان تولید می‌کنیم و شرکت هایمان هم می‌خواهند، مازاد نیاز کشور را نیز صادر کنند.
 
وی افزود: بالغ بر ۹۰۰ دستگاه کمک تنفسی تهاجمی و غیرتهاجمی تولید داخل بین دانشگاه‌ها توزیع کردیم. ۴۵۰ تخت ویژه را در همین مدت توسعه دادیم که برای بیماران بدحال مورد استفاده قرار گرفت. خوشبختانه تمام استان‌های کشور در مرحله خودکفایی اقلام حفاظتی هستند و توانایی صادرات آن نیز وجود دارد و خوشبختانه همه استان‌ها در خصوص اقلام حفاظتی به خودکفایی رسیده‌اند.
 
توانایی صادرات اقلام حفاظت در برابر کرونا را داریم/ نیمی از تخت های کرونایی خالی است/ تولید ۹۰۰ دستگاه کمک‌‌تنفسی در کشور/ شاهد جهش دستاوردهای فناوری کشور هستیم

معاون وزیر بهداشت در ادامه گفت: در حوزه فناوری مجازی و آی تی پیشرفت خوبی داشتیم و آموزش‌های در این فضا انجام می‌شود. تهیه راهنمایی برای ارائه خدمات داشتیم و فلو چارت ما که برای خدمات بستری تهیه کرده‌ایم قابلیت این را دارد تا در تمام دنیا مرجع بوده و استفاده شود.
 
وی افزود: تدوین گاید لاین‌ها برای خدمت به بیماران در دستور کار داریم، بخش عمده آن انجام شده و اکنون راهنما‌های ارائه خدمت برای خدمات بستری و سرپایی قابلبیت استفاده برای همه جای دنیا که به عنوان معیار دارد. کنار هم قرار دادن استادان بالینی و علوم پایه پزشکی در بحران کرونا باعث شد که تولیدات علمی دانش محور و محصول محور در کشور رشد کند.
 
معاون درمان وزارت بهداشت در ادامه در پاسخ به سوالی در مورد احتمال ابتلای مجدد بهبودیافتگان کرونا گفت: هنوز دانش ما درباره این بیماری تکمیل نشده است. حداقل از این بیماری باید یکی دو سال بگذرد تا ببینیم آیا افراد مبتلا دوباره به مبتلا می‌شوند یا نه. در مطالعات کوچکی که در کره جنوبی و ژاپن انجام شد، اعلام کردند که در بین ۱۰ یا ۱۵ نفر این بیماری دوباره مشاهده شده که مطالعه قابل اطمینانی نیست.

وی در پاسخ به پرسشی درباره تعداد کودکان جان باخته از کرونا گفت: در کشور ما تاکنون کمتر از ده کودک بر اثر کرونا فوت کرده اند که همه آن‌ها نیز بیماری زمینه داشتند، یعنی کودکان سالمی نبودند؛ یا بیماری تنفسی یا خونی داشتند که متاسفانه به خاطر بیماری زمینه توان ایمنی پایینی داشتند و فوت کردند.

جان بابایی در پاسخ به پرسش دیگری درباره تعداد افرادی که با کد موارد محتمل به کرونا در بیمارستان‌ها بستری شده یا فوت شده اند گفت: در بیمارستان‌ها برای کرونا دو کد داریم که کد‌های بین المللی هستن؛ یکی کد ۷۰۱ برای افرادی که تست پی سی آر آن‌ها برای کرونا مثبت است و دیگری کد ۷۰۲ که افراد محتمل به کرونا هستند که بر اساس سی تی اسکن تشخیص داده می‌شود و تست پی سی آر آن‌ها منفی است. به دانشگاه‌های علوم پزشکی گفتیم این کد‌ها را اصلاح کنند. این کد‌ها بین المللی هستند و همه کشور‌ها موظف هستند این کد‌ها را اصلاح کنند ما هم در ایران در حال اصلاح این کد‌ها هستیم و به زودی با جمع بندی آن می‌توانیم تعداد موارد محتمل به کرونا را نیز در ایران اعلام کنیم.

وی افزود: یک کد جدید هم برای بیمارانی که در مطب پزشکان مشکوک به کرونا تشخیص داده می‌شود تعریف کردیم به نام کد C19 که امروز ابلاغ می‌شود. با این کد معلوم می‌شود که به کدام بیمارستان و چه بخشی بستری شود و چه مسیری را طی کند و مانند کد ۲۴۷ و ۷۲۴ که برای سکته‌های قلبی و مغزی است و با این کد مسیر درمان و پیگیری افراد مشخص می‌شود و امیدواریم به تدریج که تعداد بیماران کمتر می‌شود، بتوانیم با این کد در تعداد بیمارستان‌های کمتری خدمات کرونا را ارائه کنیم تا بتوانیم خدمات غیر کرونایی هم در بیمارستان‌ها شکل بگیرد.
 
توانایی صادرات اقلام حفاظت در برابر کرونا را داریم/ نیمی از تخت های کرونایی خالی است/ تولید ۹۰۰ دستگاه کمک‌‌تنفسی در کشور/ شاهد جهش دستاوردهای فناوری کشور هستیم

معاون وزیر بهداشت در پاسخ به پرسشی درباره علایم جدید ابتلا به کرونا گفت: درباره علایم بالینی کرونا آنچه مورد استفاده است، سرفه خشک و تنگی نفس است، اما یکسری علایم همراه هم مطرح است؛ مثل خستگی زودرس یا عوارض گوارشی یا علایم تغییرات پوستی که در این مورد عوارض دارو‌ها مثل عوارض استیون جانسون هم مطرح است که مواردی از تظاهرات پوستی را نشان داده است. اما این علایم جزو علایم تکمیلی و همراه است و علایم اصلی نیستند. این علایم در پرونده بیماران و در سامانه آوا و سپاس وزارت بهداشت ثبت می‌شود تا بتوانیم با تحلیل ین داده‌ها این موارد را هم گزارش می‌کنیم.

وی در پاسخ به پرسشی درباره بازگشایی مدارس و شایعه بازگشایی یک روز در میان مدارس گفت: اینکه دانش آموزان کی به مدرسه بیایند در ستاد ملی کرونا تصمیم گیری می‌شود و هنوز در ستاد کرونا برای شروع مدارس تصمیمی گرفته نشده است. درباره بازگشایی یک روز در میان هم من چیزی نشنیده ام.

معاون درمان وزارت بهداشت درباره مرگ‌های پنهان کرونا گفت: مرگ‌های پنهان کرونا در هر کشوری ممکن است باشد، در کشور ما کم است، چون تعداد آسایشگاه سالمندن در ایران کم است، جای دیگری که ممکن است مرگ پنهان باشد زندان هاست که با تصمیم خوب قوه قضاییه که صد هزار زندانی را آزاد کرد، این نگرانی هم برطرف شد. نگرانی دیگر معتادان متجاهر بودند که با تاخیر در جمع آوری آنان این نگرانی هم کم شد.

وی درباره فعالیت ماما گفت: یک میلیون مراقبت همکاران باردار توسط ماما در ایام کرونا انجام شد. ۷۰۰ مورد موارد قطعی در خانم‌های باردار داشتیم که همه زایمان شدند. این زایمان‌ها جزو خدمات اورژانس نیست، اما خدمات بارداری باید سریع و به موقع انجام شود. ۳۰۰ همکار ماما مبتلا به کرونا شدند و اکثر این موارد به علت خدمات رسانی بود که به مادران باردار ارائه کردند و با اینکه می‌دانستند در خطر هستند، به خدمات رسانی خود ادامه دادند.

جان بابایی در پاسخ به سوالی درباره پلاسمادرمانی گفت: به این نتیجه رسیدیم که استفاده از این روش شدت بیماری را کم می‌کند، اما هنوز تحلیل درباره این روش کامل نشده است. این تحقیق تاکنون روی ۶۰ بیمار انجام شده است و نتایج آن در حال آنالیز است و روی ۲۰۰ بیمار دیگر نیز تحقیقات شروع شده و امیدواریم بتوانیم به زودی درباره این روش درمانی قضاوت مناسبی داشته باشیم. اگر این روش درمانی موثر باشد، با توجه به اینکه ایران در زمینه طب انتقال خون زیرساخت مناسبی دارد، می‌توانیم از این روش برای بهبود بیماران کووید ۱۹ استفاده کنیم.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره افزایش آمار مبتلایان در برخی استان‌ها گفت: دو آمار داریم؛ یکی آمار غربالگری که معاونت بهدشت انجام می‌دهد و بر اساس نتایج تست در ۱۳۰ آزمایشگاه است که تست را انحام می‌دهند، اما در آمار بیمارستانی اکنون روند رو افزایش فقط دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور خوزستان و برخی شهر‌ها از جمله اهواز و دزفول است که روند افزایش بستری داشتند. این هفته دو تیم را برا بررسی به این استان فرستادیم. بررسی‌ها نشان در سه بیمارستان این استان ۲۰ دردصد افزایش بستری داشتیم که البته این روند افزایشی اکنون متوقف شده است.

معاون درمان وزارت بهداشت افزود: در تهران روند ملایم رو به کاهش بستری را داریم. میزان بیماران بد حال هر روز کمتر می‌شود. میزان بیمار سرپایی هم رو به کاهش است، ولی چون اجتماعات و تردد‌ها بیشتر شده، سرعت کند شدن بیماری کمتر شده است، اما روند رو به افزایش نداریم.
 
توانایی صادرات اقلام حفاظت در برابر کرونا را داریم/ نیمی از تخت های کرونایی خالی است/ تولید ۹۰۰ دستگاه کمک‌‌تنفسی در کشور/ شاهد جهش دستاوردهای فناوری کشور هستیم/ مرگ‌های پنهان کرونا در هر کشوری ممکن است اما در ایران کم است/ ابتلای ۷۰۰ زن باردار به کرونا
وی در پاسخ به سوالی درباره بسته بودن برخی مطب‌ها یا کلینیک‌های بیمارستانی گفت: کلینیک‌های بیمارستان‌های دولتی باز شده است و به کلینیک‌های خصوصی و مطب‌ها هم اجازه دادم باز کنند، حتی کلینیک‌های پوست هم می‌توانند باز باشند، اما باید یکسری تمهیدات را که در پروتکل بازگشایی ابلاغ شده از جمله استفاده از ماسک و فاصله گذاری‌ها رعایت کنند، نمی‌توانیم کسی را مجبور کنیم که به زور مطبش را باز کند.

جان بابایی در پاسخ به سوالی درباره داروی بیماران خاص گفت: در مورد بیماران خاص پارسال ذخیره دارویی خوبی داشتیم. کمبود دارویی خاصی نداشتیم فقط آمپول دسفوناک تالاسمی‌ها کمبود دارد که به تولید کنندگان اعلام کردیم تولید را بیشتر کنند. اما آماری از افزایش مرگ و میر این بیماران نداشتیم.

وی گفت: بخش‌های شیمی درمانی باز هستند. اگر بیماری مراجعه نکرد به خودش مربوط است و در حوزه سرطان هم مراکز رادیوتراپی و هم جراحی تومور فعال هستند.

معاون وزیر بهداشت در پاسخ به سوالی درباره داروهای رمدسیویر و فاویپیراویر گفت: در مورد دارو‌های جدید در چین مطالعه وسیعی درباره کاهش مرگ و میر بعد از مصرف داروی رمدسیور انجام شد، اما نشان داد که فقط می‌تواند دوره بستری و درمان را کاهش دهد، در مورد فاویپیراویر هم اثری در کاهش مرگ و میر نداشتیم و فقط دوره بیماری و درگیری را ویروس را کم می‌کند، در مورد سایر دارو‌ها نیز هنوز مطالعات در ایران کامل نشده است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار