کد خبر: ۸۴۶۲۵۹
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۴ 05 May 2020
 

تابناک/معاون بازرگانی سازمان مرکزی تعاون روستایی: ایران از کشور‌های بزرگ تولیدکننده گوجه فرنگی و رب گوجه فرنگی در دنیاست.

 
ایران در زمره تولیدکنندگان بزرگ گوجه فرنگی دنیابه گزارش خبرگزاری صدا و سیما، آرقای مرتضی معتمد در ارتباط با رسانه ملی افزود: اکنون بخشی از تجارت این محصول، در اختیار ایران است.
وی اضافه کرد: سال زراعی گذشته بطور مشخص در مرداد ماه قیمت گوجه فرنگی به دلیل مازاد تولید و عرضه با افت شدید مواجه شد.
معاون بازرگانی سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران گفت: این سازمان برای جلوگیری از زیان تولید کنندگان، پایداری تولید و ایجاد انگیزه برای تولید در سال‌های آینده با تصمیم ستاد تنظیم بازار کشور و ابلاغ وزیر وقت جهاد کشاورزی دست به کار شد و محصول مازاد گوجه فرنگی را از کشاورزان خریداری و در ۲۳ کارخانه رب سازی تبدیل به رب کرد.
وی افزود: سرجمع پارسال ۳۳۴ هزار تن گوجه از کشاورزان خریداری و تبدیل به ۴۵ هزار تن رب شد که از این میزان ۱۵ هزار تن رب فله و ۳۰ هزار تن رب اسپتیک است.
معتمد گفت: رب فله برای مصارف داخلی در تابلوی بورس کالا عرضه و به فروش رفت، اما متاسفانه به دلیل ممنوعیت صادرات رب در احجام اسپتیک و بالاتر از پنج کیلوگرم تا به امروز عرضه نشده و بار‌ها از ستاد تنظیم بازار خواسته شده مجوز صادرات رب اسپتیک را صادر تا این قابلیت فراهم شود.
وی ادامه داد: هم اکنون برداشت گوجه فرنگی در منطقه رودبار از توابع جنوب کرمان (کهنوج و جیرفت) در حال به اوج رسیدن است.
معاون بازرگانی سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران گفت: قیمت محصول گوجه فرنگی به شدت پائین آمده و کشاورزان از این وضعیت اعتراض دارند.
وی افزود: تعاون روستایی سعی خواهد کرد با ابزار خرید توافقی موضوع افزایش تولید گوجه فرنگی را مدیریت کند، اما به نظر می‌رسد نیاز به یک حمایت ویژه دارد.
معتمد در ادامه گفت: اگر رب اسپتیک صادر شود کارخانه‌های رب سازی با تمام ظرفیت نسبت به خرید گوجه فرنگی اقدام می‌کنند که این امر هم باعث بالا رفتن قیمت گوجه فرنگی، هم افزایش تولید رب و هم از ضرر و زیان کشاورزان جلوگیری می‌کند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار