دبیر جشنواره یاشماق در استان زنجان گفت: نگاه اصلی جشنواره یاشماق به‌روزرسانی لباس‌های بومی و محلی استان زنجان است.
کد خبر: ۸۴۶۱۹۶
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۰ 05 May 2020

لباس‌های بومی و محلی در «یاشماق» به‌روز می‌شود

دبیر جشنواره یاشماق در استان زنجان گفت: نگاه اصلی جشنواره یاشماق به‌روزرسانی لباس‌های بومی و محلی استان زنجان است.

مریم علیگوزنجانی در این گفت‌وگو، در رابطه با جشنواره یاشماق، اظهار کرد: نگاه اصلی و هدف از اجرای جشنواره یاشماق، به‌روزرسانی لباس‌های بومی و محلی استان زنجان است.

وی افزود: این جشنواره در چندین بخش برگزار می‌شود که در رابطه با این موضوع، نمایشگاهی نیز در سال گذشته برگزار شد و لباس‌های بومی و محلی زنجان از مناطق مختلف استان جمع‌آوری و در نمایشگاه قرار داده‌ شد که مورد استقبال بازدیدکنندگان قرار گرفت.

این مسئول تصریح کرد: یکی از بخش‌های جشنواره طراحی و اجرای لباس، با الهام‌گیری از لباس‌های بومی و محلی استان زنجان است. همچنین جشنواره دو سطح آماتور برای افراد تازه‌کار و حرفه‌ای مخصوص افراد حرفه‌ای داوری می‌شود.

وی افزود: بخش دیگر طراحی شال، روسری، لچک و یاشماق است که علاوه بر طراحی جدید می‌توانند در این بخش تزئین جدیدی نیز روی پوشش‌های سر با الهام‌گیری از پوشش ایرانی و لباس‌های بومی و محلی زنجان ایجاد کنند.

علیگوزنجانی گفت: در بخش تصویرگری جشنواره شرکت‌کنندگان به طراحی لباس‌های به روز بومی و محلی استان و ایرانی می‌پردازند که با توجه به شرایط جامعه، طراحی ماسک نیز به این بخش افزوده شده‌ است.

دبیر جشنواره یاشماق در استان زنجان اظهار کرد: این جشنواره یک بخش پژوهشی نیز دارد که در این بخش علاقه‌مندان به ارائه تحقیق در رابطه با لباس‌های بومی و محلی و به‌روزرسانی آن‌ها می‌پردازند.

این مسئول تصریح کرد: نمایشگاه مجازی هم در اینستاگرام برای نمایش آثار جدید برگزار می‌شود که آثار با نام طراح خود در آن قرار می‌گیرند و علاقه‌مندان به شرکت در این جشنواره می‌توانند تصاویر کارهای‌شان را به شماره واتساپ ۰۹۰۳۰۶۴۸۸۷۲ ارسال کنند.

وی خاطرنشان کرد: آثار ارسالی کدگذاری شده و هر اثر با کد خود، داوری می‌شود و شرکت‌کنندگان تا ۸ خردادماه امسال برای ارسال آثار خود زمان دارند که در ۱۰ خرداد آثار داوری می‌شود.

«یاشماق» به معنای پوشاندن است. در زمان قدیم و اکنون در بسیاری از روستاهای آذری نشین و ترکمن‌ها یاشماق میگیرند و یاشماق یا رو گرفتن عروس از بزرگترهای داماد که به نوعی احترام گذاشتن است. علاوه براینکه یاشماق نوعی پوشاندن است نوعی تحمل و سکوت نیز است و گفتهاند سکوت عروس هر چه بیشتر باشد نشاندهنده نجابت بیشتر اوست و احترام او در بین اقوام همسر افزون مییابد؛ البته در بین ترک‌ها یاشماق نوعی تمایز بین عروسان و دختران به حساب میآید.

منبع/ ایسنا 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار