تعطیلی ناشی از شیوع ویروس کرونا تالارهای عروسی، مانع از آغاز زندگی مشترک بسیاری از زوج‌های جوان شده است و گویا بزودی قرار نیست بخت آنان باز شود.
کد خبر: ۸۴۶۰۸۵
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۸ 05 May 2020

شیوع ویروس کرونا که از اسفند ماه سال گذشته در کشور و استان مازندران آغاز شد بر تمام برنامه های اجتماعی از جمله مراسم عزاداری و جشن ها تاثیر گذاشت و آنها را به تعطیلی کشاند. بلای این ویروس حتی به مردگان نیز رحم نکرد و منجر شد بسیاری از مردم بدون برگزاری مراسم عزاداری برای اموات خود آنها را ندیده و از فاصله های بسیار دور به خاک بسپارند.

ویروس کرونا بیش از عزاداری و مرده‌ها بر جشن‌ها تاثیر گذاشت و نمونه بارز آن نیز جشن میلاد منجی عالم بشریت حضرت قائم (عج) بود که به دلیل حفاظت از جان و سلامتی مردم از پس پنجره خانه ها برگزار شد.

اما بیشترین خسارت ویروس کرونا به زوج‌های جوانی بود که در آستانه رفتن به خانه بخت و آغاز زندگی مشترک بودند. زوج هایی که برای شکستن غول مرحله آخر نامزدی یعنی برگزاری عروسی ماه‌ها برنامه ریزی کرده و هزینه های زیادی را برای شادترین لحظه زندگیشان پرداختند.

جشن‌های عروسی که ماه ها یا حتی سالها عروس خانم ها و آقا دامادها برای آن لحظه شماری کردند نه تنها یک شبه بر باد رفت ، بلکه برخی دامادها و نوعروسان نیز به ویروس کرونا مبتلا شده و جان خود را از دست دادند.

در این میان حتی زوج هایی بودند که کارت های عروسی خود را توزیع و مهمانانشان را نیز دعوت کرده و برای پذیرایی از شب به یادماندنی زندگی خود برنامه ها تدارک دیدند اما حالا تمامی این برنامه ها یا لغو شده یا به حالت تعلیق درآمده است.

نگاه سنتی سد راه زوج‌های زخم دیده کرونایی

کوثر، عروسی که قرار بود اسفند ماه سال گذشته به خانه بخت برود به خبرنگار ایرنا گفت: با وجود اینکه ما تمام کارهایمان را انجام داده بودیم و حتی کارت‌های دعوتمان را نیز نوشته و در حال پخش آن بودیم به دلیل ویروس کرونا و به دنبال آن بسته شدن تالارهای عروسی مجبور به لغو مراسم شدیم.

وی ادامه داد: به خاطر به هم خوردن عروسی تمام ذوق و شوقمان از بین رفت و الان فقط منتظریم تا تالارها باز شوند و بتوانیم این جشن را برگزار کنیم و به خانه خودمان برویم.

او افزود : در این میان علاوه بر اینکه از نظر روحی آسیب دیدیم از نظر مالی نیز ما دچار خسارت شدیم به عنوان مثال ما فقط برای کارت عروسی حدود ۲ میلیون تومان هزینه کردیم که مجبوریم دوباره این هزینه را پرداخت کنیم.

کوثر گفت : ما اصلا فکر نمی کردیم به خاطر کرونا تالارها بسته شود و عروسی ما به تعویق بیفتد و تا آخرین لحظه می خواستیم این جشن را برگزاریم کنیم و حتی یک هفته قبل از عروسی مشغول پختن شیرینی های سنتی برای جشن بودیم که همه ی آنها نیز بلا استفاده ماند.

وی با بیان اینکه این تنها بخشی از مشکلشان بوده است ، افزود : به دلیل سنتی بودن خانواده هایمان تا قبل از برگزاری جشن عروسی، زن و شوهر نمی‌توانند زندگی مشترک خود را زیر یک سقف آغاز کنند و این مسئله به عنوان یک رسم پذیرفته شده در زندگیمان است.

کوثر اظهار داشت: با وجود اینکه من و همسرم از برگزاری مراسم صرف نظر کردیم و می خواهیم هرچه زودتر زندگی مشترک را آغاز کنیم ، اما خانواده هایمان راضی نمی شوند و این مساله را برای خانواده ننگ می دانند.

نمک به زخم دم بختی ها از طرف تالارهای عروسی

شبنم ، یک یک تازه عروس آملی که به خاطر کرونا حتی بیخیال جشن عروسی شد و بدون برگزاری مراسم ، زندگی مشترک را با همسرش آغاز کرد ، گفت : ما جشن عقد نگرفته بودیم و تمام امیدمان این بود عروسی بگیریم ولی به خاطر ویروس کرونا جشن عروسی ما نیز لغو شد.

وی با بیان اینکه برای آغاز زندگی با همسرش حتی خانه نیز اجاره کردند، افزود : به دلیل پرداخت اجاره بهای خانه با همسرم تصمیم گرفتیم بدون جشن عروسی زندگی مشترکمان را آغاز کنیم.

این عروس که به گفته خودش ویروس کرونا بدون خاطره سازی او را به زندگی مشترک وارد کرد ، گفت : متاسفانه ما به دلیل تعطیلی تالارها خسارت زیادی از جمله هزینه اجاره لباس عروس ، میوه و شیرینی و کارت عروسی متحمل شدیم که دیگر قادر به جشن گرفتن نیستیم.

شبنم عدم بازپرداخت هزینه تالار و اجاره تدارکات را مهم ترین مشکل توصیف کرد و گفت : پس از کلی کشمکش هزینه اجاره لباس عروس و آرایشگاه را پس گرفتیم اما در مورد تالار موفق نشدیم زیرا مدیر تالار به ما گفته یا باید خسارت لغو رزرو را ما پرداخت کنیم یا بر اساس نوبتی که مجموعه به ما می دهد عروسی را برگزار کنید.

امیر ، دامادی که جشن عروسیش به خاطر کرونا لغو شد نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت : ما قرار بود در هفته نخست عید نوروز جشن بگیریم که به دلیل شیوع ویروس کرونا نتوانستیم جشن عروسی برگزار کنیم.

وی با بیان اینکه خسارت مادی از جهت شیوع ویروس کرونا متحمل نشده است ، افزود : متاسفانه پدر همسرم به ویروس کرونا مبتلا شد و نتوانست از این بیماری جان سالم به در ببرد و به همین خاطر دیگر از برگزاری جشن عروسی منصرف شدیم.

به گفته این تازه داماد حال روحی همسرش اصلا خوب نبوده و به شدت دچار آسیب روحی شده است.

امیر نیز از عدم بازگرداندن هزینه تالار گلایه کرد و گفت: صاحب تالار می گوید بر اساس قرارداد لغو عروسی باید از سوی اجاره کننده پرداخت شود تا ضرر و زیان لغو قرارداد از هزینه پرداختی کسر شود.

وی گفت: ۱۵ میلیون تومان بابت یک شب عروسی به تالار پرداخت کردیم که هنوز به ما بازگردانده نشده است.

تمامی هزینه‌ها باید بازگردانده شود

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مازندران نیز گفت : بر اساس مصوبه ستاد ملی کرونا ، تمامی هزینه های رزرو تالارهای پذیرایی جهت هرگونه مراسم باید به مشتریان بازگردانده شود.

ابراهیم یعقوبی با اشاره به اینکه در شرایط عادی لغو کننده قرارداد باید خسارت بپردازد ، افزود : شرایط پیش آمده ناشی از شیوع ویروس کرونا عادی نبوده و مساله ای فراگیر و ملی است.

وی تاکید کرد: سازمان صنعت ، معدن و تجارت به همراه تعزیرات حکومتی این آمادگی را دارد که هرگونه شکایت از سوی مشتریان تالارهای پذیرایی را پیگیری و برخورد کند.

یعقوبی با بیان اینکه همه با شیوع ویروس کرونا همه بخش ها متضرر شده اند ، گفت : البته تالارهای پذیرایی نیز باید توجه داشته باشند که آنها نیز بدون شکایات قراردادهای خود با شرکت های دیگر را بدون ضرر و زیان لغو خواهند کرد و شرایط برای همه برابر است.

کسادی بازار تالار داران

کرونا فقط بر تازه عروسان و دامادها زخم نزده است . بحرا کرونا بر تالارهای پذیرایی مازندران نیز کم از زوج های جوان غصه ندارد. تالارهایی که در شرایط عادی تا ماه ها از سوی مشتریان رزرو شده بودند و هر شب سور عروسی یک زوج در آن برپا بود. سور و ساتی که ویروس کرونا آن را به خاموشی سپرد تا نه تنها مانع باز شدن بخت جوانان شود، بلکه به اشتغال و ارزش افزوده حاصل از جشن های عروسی نیز خسارت جدی وارد کند.

یکی از مدیران تالارهای عروسی مازندران در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: از ابتدای اسفند تا پایان اردیبهشت بیش از ۱۲۰ مراسم عروسی ،جشن عقد و مراسم مهمانی در تالار خود رزرو داشتیم که برای همه آنها برنامه ریزی کرده بودیم.

وی با بیان اینکه رزرو یک شب برگزاری مراسم در تالارش به طور میانگیرن حدود ۲۵ میلیون تومان هزینه در بر دارد، افزود: با شیوع ویروس کرونا از سوی اتحادیه دستور داده شد تا تمامی پرداختی‌های مشتریان را پس دهیم که بیش از ۴۰۰ میلیون تومان به مشتریان عودت دادیم و تنها توانستیم ۳۰ مراسم را با تغییر زمان حفظ کنیم.

این صاحب سالن پذیرایی اظهار داشت: منظور ما از خسارت به معنای آنکه آسیبی به سرمایه ما یا پرداخت هزینه از جیب خودمان باشد نیست، بلکه با توجه به اینکه چندین میلیارد تومان از سرمایه گذاری ما باید به مدت چند ماه بدون درآمد راکد باشد به نوعی ضرر مالی محسوب می شود.

وی همچنین به لغو تمامی قراردادها با شرکت های تشریفاتی و توزیع کندگان مواد غذایی اشاره کرد و افزود: آن ها هم به اندازه ما بدون درآمد بوده و به نوعی خسارت دیدند که امیدواریم با عادی شدن شرایط جبران کینم.

با وجود اینکه تالارهای پذیرایی کمتر از درآمد خود سخن می گویند ، اما همین اعداد و ارقام کوچک نشان می دهد که چه میزان درآمد در این بخش کاهش یافته است.

آسیب کرونا بر چرخه اقتصادی ازدواج

ازدواج و مراسم ناشی از آن یک چرخه اقتصادی نیز محسوب می شودف زیرا برگزاری یک پیوند به صورت سنتی نیاز به تشریفاتی دارد که برای آماده سازی آن محصولات متنوع و نیروی کار متعدی مشغول هستند؛ از آرایشگران گرفته تا چینندگان سفره عقد ، تولید کنندگان شیرینی ، میوه و گل فروشان ، همه زیر مجموعه چرخه اقتصادی ازدواج محسوب می شوند و یک پیوند بین ۲ نفر می تواند فرصت های شغلی وسیعی را ایجاد یا جان ببخشد.

حتی اگر بخواهیم در مورد چرخه اقتصادی ازدواج ریزتر شویم می‌توان دید که مشاغلی همچون طلافروشان، فروشندگان لباس ، کاسبان بازار محصولات کادویی و طیف گسترده دیگری در پس هر ازدواج فعالیت اقتصادی دارند ، ولی اکنون تعطیلی بازار ازدواج و عروسی ناشی از ویروس کرونا برتمام این فعالیت های اقتصادی تاثیر منفی گذاشته و تقریبا تمامی آنها را به حالت تعطیلی کشانده است.

البته آمار دقیقی از میزان اشتغال وابسته به جشن‌هایی مانند ازدواج وحود ندارد، اما از مهم ترین بخش‌های اقتصادی وابسته به مراسم رسمی می توان به صنعت مواد غذایی اشاره کرد. مرغ ، گوشت ، میوه و شیرینی مهم ترین تولیداتی هستند که بخش زیادی از آن به صورت مستقیم در مراسم رسمی مصرف می شود.

یکی از دارندگان تالارهای پذیرایی می گوید که در پیک مراسم روزانه ۱۰۰ مرغ و حدود ۵۰ کیلو گرم گوشت مصرف دارد که اگر این را در حدود ۶۰۰ تالار پذیرایی فعال استان مازندران ضرب کنیم رقم قابل توجهی به دست می آید. به عبارت دیگر اگر هر مرغ را یک و نیم کیلوگرم فرض کینم خواهیم دید روزانه ۹ هزار کیلوگرم مرغ به علاوه سه هزار کیلوگرم گوشت قرمز در تالارهای پذیرایی برای مهمانی های طبخ و بر سر میز ناهار یا شام حاضر قرار داده می شد.

البته این حساب سر انگشتی مربوط به تالارهای پذیرایی است که اگر با مصرف روزانه ۲ هزار واحد رستورانی و چلوکبابی شامل ۴۰۰ رستوران بین راهی در حال حاضر تعطیل استان جمع شود ، ارقام به مراتب بزرگ تر خواهد بود.

ابن درحالی است که مازندران قطب تولید مرغ و پرورش طیور کشور محسوب می شود. سالانه حدود ۲۱۰ هزار تن گوشت مرغ در مازندران تولید می شود که محاسبات ما نشان می دهد حدود ۷۵ هزار تن ازاین میزان در داخل کشور مصرف شده و بیش از چهار هزار تن یعنی حدود ۵.۵ درصد فقط در تالارهای پذیرایی برای جشن ها مصرف می شود.

حال می توان به جرات گفت ازدواج حداقل در مازندران صنعت بزرگی است که به دلیل شیوع ویروس کرونا زمین گیرد شده است.

رییس سازمان صنعت ، معدن و تجارت مازندران در این باره گفت: اطلاعات مجزایی در ورد میزان خسارت و آسیب به بخش های مرتبط به مراسم وجود ندارد اما باید اعتراف کرد که کاهش درآمدی برخی از بخش‌ها تقریبا در ۲ ماه اخیر به صفر رسیده است.

حسینقلی قوانلو افزود: البته حوزه مواد غذایی با کاهش مصرف مواجه بود ، اما خانه نشینی کرونایی و افزایش مصرف مواد غذایی ناشی از آن تا حدودی خسارات این حوزه را کاهش داد. برای مثال در حوزه طیور شاید در بخش مصرف رستوران ها و تالارها با کاهش رو به رو بودیم ، اما به دلیل افزایش مصرف خانگی تا حدی جبران شد.

وی با بیان اینکه دیگر بخش های مواد غذایی نیز به همین صورت توانستند جبران آسیب کنند، افزود: اما بخش های دیگر وابسته به شدت آسیب دیده اند.

رییس سازمان صمت مازندران صنوف گل فروشان و قنادان را مثال زد و گفت: این بخش ها علاوه بر تعطیلی جشن ها و مراسم همچون عروسی ، به دلیل تعطیلی عید نوروز نیز از ۲ ناحیه با کاهش درآمدی رو به رو بودند.

قوانلو با بیان اینکه مجموع خسارت کرونا بر کاهش درآمد بازار مازندران بیش از ۸۵۰ میلیارد تومان تا به این لحظه بوده است ، افزود: جبران این زیان زمان زیادی را می طلبد.

در انتظار کاهش نرخ ازدواج

از خسارات کرونا بر کسب و کارهای پیرامون پیوند زناشویی که بگذریم ، گویا کرونا بر خود مسئله ازدواج نیز تاثیر منفی گذاشته که لغو بسیاری از خواستگاری ها در ماه‌های اخیر به دلیل فاصله گذاری اجتماعی بیانگر این مسئله است.

گلنوش یکی از دختران دم بخت است که خواستگاری او به خاطر شوع ویروس کرونا به هم خورده و ازدواجش به دلیل ابتلای پدرش به بیماری کرونا منتفی و خواستگارش منصرف شده است.

وی گفت: خواستگارم و خانواده او قرار بود شب پس از پایان انتخابات به خانه ما مراجعه کنند که به دلیل شیوع ویروس کرونا چند روز به تعویق افتاد تا اینکه پدرم به ویروس مبتلا شد و وقتی که خانواده طرف مقابل فهمیدند به طور کل منصرف شدند.

البته از جازدن خواستگار گلنوش که تقریبا موردی استثناء قلمداد می شود که بگذریم، کم نبودند مراسم عقد و خواستگاری هایی که در این مدت به هم خورده یا به تعویق افتادند.

مرتضی مدیر یکی از مجموعه های تزیین سفره عقد در آمل به خبرنگار ایرنا گفت: در ۲ ماه گذشته ۳۷ قرارداد چیدن سفره عقد داشتیم که همه آنها به دلیل تعویق در تاریخ عقد و تعداد اندکی نیز به دلیل انصراف طرفین لغو شده است.

برای درک بهتر شرایط ازدواج به ادراه ثبت احوال مازندران مراجعه کردیم که گفتند در حال حاضر نمی توانند آمار ازدواج و طلاق ۲ ماه اخیر را اعلام کنند. خبرنگار ایرنا خواستار دریافت آمار ازدواج و طلاق ماه فروردین سال ۹۸ شد که در این مورد هم اعلام کردند که نمی توانند کمکی کنند.

اگر چه دسترسی به آمار رسمی میسر نشد ، ولی باید خوش بین باشیم که کرونا بر طلاق نیز تاثیر منفی گذاشته باشد و همان طور که مانع از ازدواج ها شده ، در این مدت بسیاری از مراجعان طلاق را نیز منصرف کرده باشد.

بی شک کرونا نه تنها بر حال حاضر ازدواج و طلاق و اقتصاد این حوزه مازندران تاثیر خود را گذاشته است، بلکه در آینده نیز اثرات آن عینی‌ و ملموس تر خواهد بود. این ویروس بدون مرز که تقریبا هیچ کشوری را از گزند خود سالم نگذاشته است. همچنان به تاخت و تاز خود در اقتصاد، فرهنگ ، روابط اجتماعی و حتی سیاسیت اثرات و ضربه های خود را وارد می کند.

ویروس کرونا که از اوایل اسفند در ایران شیوع یافت ، بر اساس آخرین گزارش وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی تاکنون ۹۸ هزار و ۶۴۷ نفر را در کشور به طور قطعی مبتلا کرد و منجر با مرگ ۶ هزار و ۲۷۷ نفر شد.

ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار