معاون استاندار قم با تاکید بر اینکه تخصیص حق‌آبه‌ها مطالبه همشهریان قمی بوده است، گفت: در حال حاضر سدهای استان پر است.
کد خبر: ۸۴۴۹۸۲
تاریخ انتشار: ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۲:۵۳ 03 May 2020

به گزارش تابناک قم، محسن بهشتی، تخصیص حقابه‌‌های زیست‌محیطی به استان قم را مورد تاکید قرار داد و اظهار داشت: هر سال به دنبال رهاسازی آب از سدهای استان هستیم.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم با تاکید بر اینکه تخصیص حقابه‌ها مطالبه همشهریان قمی بوده است، افزود: برخلاف عرف که در تمام دنیا برای کار کشاورزی اقدام به سدسازی می‌کنند، سدهایی که بالا دست قم زده‌شده برای تأمین آب شرب شهری است.

وی با بیان اینکه دو سد 15 خرداد و کوچری برای تأمین آب شرب ایجاد شده‌اند، گفت: آبی که سال گذشته و حتی اخیراً به میزان یازده میلیون متر مکعب رها و آزادسازی شد دلیلش این بود که استان قم ذخیره خوبی در سدها دارد؛ در نتیجه با رهاسازی آب در سدها، در صورت بارندگی یا سیل آب در سدها خواهیم داشت.

بهشتی با بیان اینکه حقابه واقعی کشاورزان سه الی پنج میلیون متر مکعب نبوده و بسیار بیشتر از این مقدار است، ادامه داد: سال گذشته 45 میلیون مترمکعب و با در نظر گرفتن یازده میلیون مترمکعب قبل از پایان سال، در مجموع 56 میلیون مترمکعب آب از سدها رهاسازی کردیم.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم ابراز کرد: بعضی مواقع 15 میلیون مترمکعب آب در سد پانزده خرداد داریم که آزادسازی می‌شود ولی امسال چهار برابر آن را آزاد کردیم.

وی تاکید کرد: امسال نیز بارندگی‌های خوبی داشتیم و در صورت بالاتر رفتن سدهای استان، قطعاً پیگیری‌ها نتیجه خواهد داد و موفق به آزادسازی آب‌ها خواهیم شد، سال گذشته هم آب‌ها را مدیریت کردیم که تا پایان شهریور برسانیم.

بهشتی مطرح کرد: در حال حاضر سد 15 خرداد بیش از 95 میلیون مترمکعب و سدکوچری بیش از 135 میلیون متر مکعب آب‌دارند و سدهای استان پر هستند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم با بیان اینکه به‌دنبال حقابه زیست محیطی در رودخانه قره چای هستیم، تصریح کرد: به دلیل اینکه در این منطقه کشاورزان اقدام به کشاورزی نمی‌کنند در نتیجه به دنبال آن بودیم که در دریاچه نمک حقابه زیست محیطی داشته باشیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: ساوه دارای دشت‌های حاصلخیزی برای کشاورزی بوده و آبی که سال گذشته از سد غدیر رها سازی کردند به دلیل سرریز بودن این سد بوده و ما چه بخواهیم و چه نخواهیم این کار را انجام می‌دهند، به خاطر اینکه جا برای روان آب‌های بالادست باز شود در نتیجه اقدام به آزادسازی آب‌های سد کردند.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار