کد خبر: ۸۴۳۹۸۵
تاریخ انتشار: ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۴ 30 April 2020
 
تابناک گیلان/ موضع فرانسه درباره رفع تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران، انتقاد شدید مشاور «بایدن» از تلاش ترامپ برای تمدید تحریم ایران، هشدار نماینده سازمان ملل نسبت به «آتش‌بس شکننده» در سوریه و مخالفت جدی قبائل لیبی با اعلامیه خلیفه حفتر، از جمله مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های مرتبط با خاورمیانه در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به درخواست روسیه برای «حداکثر خویشتنداری» از سوی ایران و آمریکا در خلیج فارس نیز اشاره کرد.
 

موضع فرانسه درباره رفع تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران، انتقاد شدید مشاور «بایدن» از تلاش ترامپ برای تمدید تحریم ایران، هشدار نماینده سازمان ملل نسبت به «آتش‌بس شکننده» در سوریه و مخالفت جدی قبائل لیبی با اعلامیه خلیفه حفتر، از جمله مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های مرتبط با خاورمیانه در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به درخواست روسیه برای «حداکثر خویشتنداری» از سوی ایران و آمریکا در خلیج فارس نیز اشاره کرد.

به گزارش «تابناک»؛ وزارت خارجه روسیه از ایران و آمریکا خواسته است تا از تشدید تنش در خلیج فارس پرهیز کرده و «حداکثر خویشتنداری» را از خود نشان دهند.

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه در این خصوص اعلام کرد: مسکو همواره امنیت و ثبات در خلیج فارس را به عنوان یکی از عوامل کلیدی می‌داند که بر اوضاع و تحولات در کلّ منطقه تأثیر می‌گذارد.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه در این باره افزود: از هر دو طرف می‌خواهیم تا حداکثر خویشتنداری و احتیاط را اِعمال کرده، از اقدامات تحریک آمیز و سخنان خشونت بار خودداری و به دقت مطابق با هنجار‌ها و قوانین بین المللی رفتار کنند.

گفتنی است، «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا چندی است، در تلاش برای رهایی از موج انتقادات علیه خود در موضوعات مختلف و گرم کردن تنور انتخابات ریاست جمهوری سال جاری در این کشور در پیامی توئیتری نوشته بود: به نیروی دریایی آمریکا دستور داده‌ام هر شناور ایرانی که به کشتی‌های آمریکایی (در خلیج فارس) متعرض شوند، هدف قرار داده و نابود کنند!

این در حالی است که ترامپ از سویی در موضوع نظارت سپاه بر حریم آبی ایران در خلیج فارس و دریای عمان به ویژه پس از هشدار اخیر قایق‌های گشت زنی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به شناور‌های آمریکایی در خصوص لزوم پرهیز از اقدامات تحریک‌آمیز در افکار عمومی کشورش، تحت فشار قرار دارد و لذا برای خلاصی از انتقادات گسترده مجبور به لاف زنی جدیدی شده است. از سوی دیگر، هر چه به زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نزدیک‌تر می‌شویم، ترامپ برای گرم‌تر کردن تنور انتخابات و جلب آرای بیشتر مخصوصاً از سوی تندرو‌ها در این کشور چاره‌ای جز فرار به جلو ندارد.

در همین رابطه، رئیس جمهوری ترامپ با انتقادات زیادی از سوی افکار عمومی این کشور در خصوص مقابله دیرهنگام با شیوع ویروس کرونا مواجه است و لذا می‌کوشد تا با ارسال پیام هایی از بار مسئولیت خود شانه خالی کند.

از سوی دیگر، این پیام ترامپ را می‌توان واکنشی از سر استیصال به پرتاب ماهواره «نور» به عنوان بخشی از برنامه صلح آمیز دفاعی فضایی ایران نیز توصیف کرد.

از سوی دیگر، پس از تنش آفرینی ترامپ، فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اعلام کرد که به گشتی‌های ایرانی دستور داده است تا به هر گونه اقدام تجاوزگرانه آمریکا در حریم آبی ایران در خلیج فارس واکنش نشان دهند.

موضع فرانسه درباره رفع تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران

وزارت خارجه فرانسه امروز چهارشنبه درباره منقضی شدن تحریم‌های مربوط به فروش تسلیحات متعارف به ایران در اکتبر ۲۰۲۰ موضع‌گیری کرد.

وب‌سایت وزارت خارجه فرانسه گفت‌وگوی بین سخنگوی وزارت خارجه با یک خبرنگار را منتشر کرده است. در زیر ترجمه متن این گفت‌وگو از زبان انگلیسی آورده شده است.

درخواست روسیه برای «حداکثر خویشتنداری» از سوی ایران و آمریکا در خلیج فارس/موضع فرانسه درباره رفع تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران/ انتقاد شدید مشاور «بایدن» از تلاش ترامپ برای تمدید تحریم ایران/ هشدار نماینده سازمان ملل نسبت به «آتش‌بس شکننده» در سوریه

سوال: موضع فرانسه در خصوص اتمام ممنوعیت فروش سلاح‌های متعارف به ایران در سال ۲۰۲۰، طبق آنچه در برجام آمده چیست؟ آیا فرانسه خواستار تمدید این ممنوعیت خواهد شد؟

پاسخ: فرانسه عمیقاً به پایبندی به توافق وین و قطعنامه شماره ۲۲۳۱ متعهد است. رفع ممنوعیت تسلیحاتی سازمان ملل در ماه اکتبر که در قطعنامه ۲۲۳۱ آمده، می‌تواند تبعات عمده‌ای برای امنیت و ثبات منطقه داشته باشد.

طبق مفاد توافق وین، ممنوعیت‌های اتحادیه اروپا فراتر از سال ۲۰۲۰ و تا اکتبر ۲۰۲۳ ادامه خواهد داشت و ممنوعیت‌های سازمان ملل در خصوص فناوری‌ها و تجهیزات بالیستیک هم همین‌طور خواهد بود.»

«مایک پامپئو»، وزیر خارجه آمریکا امروز چهارشنبه بار دیگر تأکید کرد کشورش در تلاش است اجازه ندهد تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران در اکتبر سال جاری میلادی برداشته شود.

پامپئو در یک کنفرانس خبری روز چهارشنبه با بیان اینکه آمریکا با شورای امنیت سازمان ملل متحد برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران در ارتباط است گفت: اجازه نخواهد داد تحریم‌های فروش تسلیحات متعارف به ایران برداشته شود.

وزیر خارجه آمریکا اضافه کرد حتی اگر کشور‌های دیگر با آمریکا همراه نباشند این کشور هر کاری که از دستش برمی‌آید را در این خصوص انجام خواهد داد.

پامپئو در پاسخ به یک سوال در این خصوص گفت: ما اجازه نخواهیم داد این اتفاق بیفتد. با شورای امنیت سازمان ملل متحد برای تمدید ممنوعیت‌های مربوط به فروش این سلاح‌ها همکاری می‌کنیم و بعد اگر نتوانیم دیگران را برای انجام این کار همراه کنیم، ایالات متحده احتمال‌های مختلف برای چگونگی انجام این کار را بررسی خواهد کرد.

انتقاد شدید مشاور «بایدن» از تلاش ترامپ برای تمدید تحریم ایران

«آنتونی بلینکن» مشاور ارشد سیاست خارجی ستاد انتخاباتی جو بایدن، با انتقاد از تلاش‌های جدید دولت آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران که در ماه اکتبر به پایان می‌رسد، گفت: سخت است که دورویی محض موجود در اقدام این دولت (ترامپ) را تحسین نکرد که می‌خواهد دیگر کشور‌ها در شورای امنیت را مجبور کند تا راهی برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران بیابند.

بلینکن در ادامه اعلام کرد که واشنگتن در زمان مذاکرات منتهی به برجام، تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران را به عنوان بخشی از برجام توانست تمدید کند، اما دونالد ترامپ در سال ۲۰۱۸ از این توافق خارج شد.

درخواست روسیه برای «حداکثر خویشتنداری» از سوی ایران و آمریکا در خلیج فارس/موضع فرانسه درباره رفع تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران/ انتقاد شدید مشاور «بایدن» از تلاش ترامپ برای تمدید تحریم ایران/ هشدار نماینده سازمان ملل نسبت به «آتش‌بس شکننده» در سوریه

مشاور بایدن افزود: با وجود این، دولت ترامپ همچنان تهدید می‌کند که از مکانیسم ماشه برای بازگرداندن تحریم‌های چندجانبه علیه ایران استفاده خواهد کرد، مگر آنکه اروپا، روسیه و چین راضی به تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران شوند.

بلینکن که در دولت باراک اوباما رئیس جمهوری پیشین آمریکا در مذاکرات منتهی به برجام نقش داشت‌، ادامه داد: چیزی که ما در توافق هسته‌ای برجام طراحی کردیم، این گونه است که اگر شما در شورای امنیت دارای حق وتو باشید، می‌توانید یکجانبه مکانیسم ماشه را فعال کنید و دولت ترامپ قصد دارد از این بندهای قطعنامه برای اطمینان از تمدید تحریم‌های هسته‌ای استفاده کند. اما مشکل اینجاست که آمریکا دیگر جزو مشارکت‌کنندگان در توافق نیست.

هشدار نماینده سازمان ملل نسبت به «آتش‌بس شکننده» در سوریه

گی‌یر پدرسن، نماینده ویژه سازمان ملل متحد در امور سوریه آتش‌بس در شمال غرب و شمال شرق این کشور را شکننده خواند و گفت که سوریه همواره با تهدید بالا گرفتن تنش‌ها مواجه است.

او خاطرنشان کرد: من از این حقیقت که آرامش قابل توجهی در بسیاری از مناطق سوریه به ویژه با توجه به خشونت بسیار در سال‌های گذشته برقرار است، استقبال می‌کنم.

این نماینده سازمان ملل ادامه داد: با این حال آرامش در شمال غرب و شمال شرق سوریه همواره شکننده است و خطر بالا گرفتن تنش‌ها در این کشور وجود دارد.

درخواست روسیه برای «حداکثر خویشتنداری» از سوی ایران و آمریکا در خلیج فارس/موضع فرانسه درباره رفع تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران/ انتقاد شدید مشاور «بایدن» از تلاش ترامپ برای تمدید تحریم ایران/ هشدار نماینده سازمان ملل نسبت به «آتش‌بس شکننده» در سوریه

پدرسن خاطرنشان کرد: پس از تمهیدات به کار گرفته شده برای آتش‌بس در پی توافق روسیه و ترکیه، میزان تنش‌ها در شمال‌غرب کم بوده است. با این حال وضعیت امنیتی در جنوب سوریه باعث نگرانی فزاینده است.

پدرسن خاطرنشان کرد: علاوه بر این داعش در برخی مناطق بیابانی در مرکز و شرق سوریه ظهور مجدد داشته است.

نماینده ویژه سازمان ملل متحد در امور سوریه خواستار آن شد که تمامی جناح‌ها در این کشور به تهدیدات ناشی از گروه‌های تروریستی به ‌گونه‌ای هدفمند و با همکاری واکنش نشان دهند.

مخالفت جدی قبائل لیبی با اعلامیه خلیفه حفتر

علاوه بر مخالفت بسیاری از کشورها (به استثنای امارات و مصر) با اعلامیه «خلیفه حفتر» فرمانده شبه‌نظامیان «ارتش ملی لیبی» که اخیرا خود را حاکم کل این کشور معرفی کرده، جریانات داخلی در لیبی که تا بدین جا حامی خلیفه حفتر به شمار می‌رفتند نیز مخالفت خود را با این اقدام وی بروز داده‌اند.

قبائل شرق لیبی، جریان همسو با «سیف الدین قذافی» و قبائل همسو با «عقیله صالح» رئیس مجلس نمایندگان «طبرق» عمده مخالفان وی هستند. منابع محلی و پارلمانی در لیبی بدون ذکر نام خود گفتند که سران قبائل در شرق لیبی در نامه‌ای به «خلیفه حفتر» مخالفت شدید خود را با اقدامات وی اعلام کردند.

به نوشته وبگاه العربی الجدید، خلیفه حفتر نیز به نمایندگان قبائل قول داده است که تغییراتی در طرح خود اعمال کند و همچنین ادامه کار مجلس نمایندگان «طبرق» را بپذیرد. «احمد المساری» سخنگوی نیروهای حامی خلیفه حفتر نیز در بیانیه‌ای گفت که اعلامیه حفتر شامل کنار گذاشتن شورای نمایندگان نبود.

درخواست روسیه برای «حداکثر خویشتنداری» از سوی ایران و آمریکا در خلیج فارس/موضع فرانسه درباره رفع تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران/ انتقاد شدید مشاور «بایدن» از تلاش ترامپ برای تمدید تحریم ایران/ هشدار نماینده سازمان ملل نسبت به «آتش‌بس شکننده» در سوریه

همچنین رؤسای قبائل شرق لیبی در منزل «عقیله صالح» رئیس شورای نمایندگان طبرق حضور یافته و پس از شش ساعت اعلام کردند که با هر گونه تلاش «برای از بین بردن هویت ملی» مقابله و تنها مسیر سیاسی برگرفته از شورای نمایندگان به ریاست «عقیله صالح» را خواهند پذیرفت.

در اقدامی دیگر تعدادی از جوانان شهر «طبرق» و شهر «سرت» در شرق لیبی در تظاهراتی ضمن مخالفت با اعلامیه خلیفه حفتر، حمایت خود را از «سیف الاسلام قذافی» پسر «معمر قذافی» اعلام کردند. تعدادی از قبائل غرب لیبی نیز همچون قبیله «الصعیان» که در مناطق تحت کنترل خلیفه حفتر جای گرفته، سیف الاسلام قذافی را فرد مناسبی برای رهبری لیبی معرفی کردند.

به گفته منابع لیبیایی، پیامی که به خلیفه حفتر رسیده، این است که باید از قصد خود برای تشکیل دولتی به نخست‌وزیری «عبدالرحمن العبار» (شهردار فعلی بنغازی و از مسئولان دوره قذافی) صرف نظر کند.

خلیفه حفتر دوشنبه شب گذشته در یک نطق تلویزیونی، خود را حاکم لیبی اعلام کرد و توافق «الصخیرات» در سال ۲۰۱۵ را منسوخ دانست.

توافقنامه الصخیرات در دسامبر ۲۰۱۵ میلادی در شهر «الصخیرات» مغرب، بین دو طرف‌ درگیر در لیبی و در حضور نماینده سازمان ملل و شماری از نمایندگان کشور‌های عربی و غربی به امضا رسید و تشکیل شورای ریاستی و دولت وحدت ملی را به همراه داشت؛ اما مدتی پس از آن «خلیفه حفتر» اعلام کرد که این شورا و دولت فائز السراج غیر قانونی است و همزمان دولتی جداگانه در شهر طبرق در شرق لیبی نیز تأسیس شد که جدا از دولت مستقر در طرابلس بود.

حفتر با حمایت مصر، امارات و عربستان (و همچنین روسیه و چند کشور غربی) از اواخر فروردین ۱۳۹۸ با هدف اشغال پایتخت، عملیات نظامی علیه طرابلس را آغاز کرد اما با مقاومت شدید نیروهای دولت السراج و شبه‌نظامیان متحد با آن مواجه شده و تا به امروز موفق نشده است به داخل شهر (پایتخت) نفوذ کند. نیروهای دولت السراج نیز از حمایت ترکیه، قطر و ایتالیا برخوردارند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار