امروز پس از گذشت بیش از دو ماه از تعطیلی مدارس این سوالات مطرح است که آیا تعطیلی مدارس دانش آموزان را هم تعطیل کرد؟ چرا والدین نگران عقب افتادگی و افت تحصیلی فرزندانشان هستند؟ آیا امکان جبران این عقب افتادگی وجود دارد و اگر پاسخ مثبت است، چگونه؟ آیا همه دانش آموزان از امکانات آموزش مجازی برخوردارند؟ تکلیف قشر متوسط به پایین چه خواهد شد؟ تکلیف خانواده‌های چند فرزندی چیست؟ آن‌هایی که پدران و مادران باسوادی ندارند و هزاران سوال دیگر ...
کد خبر: ۸۴۲۳۰۸
تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۷ 27 April 2020
همزمان با اعلام رسمی شیوع کروناویروس و روند صعودی آن در کشور، مدارس و دانشگاه‌ها تعطیل شدند و گفته مقامات وزارت آموزش و پرورش در همان روز‌ها نشان دهنده این بود که به برپایی و ادامه کلاس‌ها در فضای مجازی و اهمیت آن واقف هستند و برای جلوگیری از افت تحصیلی دانش آموزان تلاش می‌کنند.

به گزارش ایسنا،برای رسیدن به پاسخ این سوالات پای صحبت‌های تعدادی از والدین که دانش آموزانی در مقاطع تحصیلی مختلف داشتند، نشستیم و درباره چند و، چون آموزش مجازی و اتفاقاتی که در این مدت با آن درگیر بوده‌اند، گپ و گفتی انجام دادیم که خواندنش خالی از لطف نیست.

مادر «باران»، یکی از دانش آموزان مقطع ابتدایی درباره مشکلات آموزش مجازی به خبرنگار ایسنا می‌گوید: مشکلات موجود دو دسته است که یکسری مربوط به شبکه شاد و دیگری مربوط به روش آموزش مجازی است، از طرفی ساختار اپلیکشن شاد بسیار ضعیف است و سرعت اینترنت در آن به حدی پایین است که صوت، فایل پی. دی. اف، کلیپ و ... را باز نمی‌کند و معلم مجبور است فقط با چت به بچه‌ها آموزش دهد.

وی ادامه می‌دهد: قسمت دوم مشکلات مربوط به نوع آموزش مجازی است که از نظر ارزشیابی سندیت ندارد، یعنی والدین به راحتی می‌توانند به جای بچه‌ها پاسخگو باشند بنابراین ایرادات اساسی به آن وارد است و اگر قرار باشد امتحان هم از این راه برگزار کنند از نظر ارزشیابی صفر است و نمی‌شود روی آن حساب کرد.

مادر این دانش آموز درباره برنامه‌های شبکه آموزش نیز بیان می‌کند: برنامه‌ها خوب است، اما به تنهایی نمی‌تواند به بچه‌ها کمک کند، مدت زمانش نیز کوتاه است و مثلاً اگر در حین درس سوالی برای دانش آموز پیش آید، کسی نیست به آن‌ها پاسخ دهد، به همین علت من باید در زمان پخش برنامه کنار دخترم که کلاس دوم است، بنشینم و پس از پایان برنامه درس را برایش تکرار کنم.

وی عملکرد معلم باران را تا قبل از نصب برنامه شاد ضعیف می‌داند و می‌گوید: تنها کاری که او انجام می‌داد این بود که فیلم‌های شبکه آموزش را در گروه واتساپ می‌گذاشت و به تعداد اندک نیز نمونه سوال می‌فرستاد.

مادر باران با بیان اینکه بچه‌ها این نوع آموزش را جدی نگرفته‌اند، پیشنهاد می‌دهد کاش کلاس‌های درس را مانند ادارات یک سوم برگزار می‌کردند تا بچه‌ها دو روز در هفته در کلاس حضور داشتند چراکه بازدهی کلاس حضوری خیلی بالاتر است و دانش آموزان حرف شنوی بیشتری از معلم دارند، جو کلاس هم تأثیرگذار و مفید است.

وی با اشاره به اینکه در دوران تعطیلی مدارس باران به اصرار من درس می‌خواند، تصریح می‌کند: در این ایام همه تلاشم را کرده‌ام که دخترم درس را یاد بگیرد و برای رفتن به پایه بالاتر ضعیف نباشد، کاش مدارس از اول مهر یا حتی ابتدای شهریور ماه باز شوند تا عقب افتادگی تحصیلی بچه‌ها جبران شود.

مادر «یاسمین و نازنین» که دانش آموزان کلاس دوم ابتدایی و یازدهم دارد، نیز زمان آموزش برنامه شبکه آموزش را کم می‌داند و توضیح می‌دهد: این زمان برای باز کردن و پرداختن به مباحث کتاب کافی نیست و البته بچه‌ها هم این شیوه آموزش را جدی نمی‌گیرند.

وی اضافه می‌کند: معلم فرزندم که در مقطع ابتدایی درس می‌خواند بسیار فداکار و دلسوز است و از زمانی که تعطیل شده‌اند زحمات زیادی کشیده، او درس‌ها را به صورت صوت در گروه واتساپ می‌فرستد و آزمون‌هایی نیز از آن‌ها گرفته است.

مادر این دو دانش آموز درباره شیوه آموزش کلاس دوم ابتدایی بیان می‌کند: فارسی و نگارش پایه دوم خوب بود، اما ۲۰ دقیقه برای ریاضی خیلی کم است و یادگیری بچه‌ها خوب نیست، علاوه بر این کل درس خواندن بچه‌ها فقط درس نوشتن است.

وی ادامه می‌دهد: والدین نمی‌توانند مانند معلم به بچه‌ها آموزش دهند، بسیاری از پدر و مادر‌ها هم سواد آنچنانی ندارند یا شاغل هستند و فرصت نمی‌کنند آنطور که باید به بچه‌ها رسیدگی کنند، خیلی‌ها هم دسترسی به گوشی هوشمند ندارند و در وضعیت فعلی هم قادر به تهیه آن نیستند.

این مادر درباره برنامه شاد نیز بیان می‌کند: نصب این اپلیکیشن سخت است، به ویژه برای مقطع دبیرستان با مشکل مواجه بودیم و بعضی‌ها هنوز موفق به نصب آن نشده‌اند، اینترنت ضعیف هم مشکلاتی به وجود آورده است، بعضی خانواده‌ها توان صرف هزینه برای تهیه بسته‌های اینترنتی را ندارند و کاش آموزش و پرورش بسته‌های رایگان برای دانش آموزان درنظر می‌گرفت.

وی از وضعیت درسی فرزند کلاس یازدهم خود ابراز نگرانی می‌کند و شرح می‌دهد: او سال آینده کنکور دارد و از زمانی که تعطیل شده ارتباطی با معلمان خود نداشته و متأسفانه مدرسه‌شان هم کانالی برای اطلاع رسانی نداشته و همچنان منتظر نصب اپلیکیشن شاد هستیم و با توجه به نصب سخت آن، مدیر یا معلمان باید بچه‌ها را وارد برنامه کنند.

به سراغ مادر دیگری می‌روم که فرزندش کلاس چهارم ابتدایی است، او می‌گوید: برنامه‌های شبکه آموزش مفید است و ما از این نحوه آموزش بیشتر از کلاس و معلم راضی هستیم، اما بچه‌ها با برنامه‌های رسانه به تنهایی نمی‌توانند درست آموزش ببینند و علاوه بر کمک‌های من به فرزندم، خاله معلم‌اش نیز در امر یادگیری به او یاری می‌رساند.

مادر ستایش ادامه می‌دهد: معلم فرزندم فقط طی چند روز اخیر که شبکه شاد راه‌اندازی شده با دانش آموزان در تماس است و قبل از آن هیچ گونه ارتباطی با آن‌ها نداشت همچنین او اصرار داشت بچه‌ها فقط برنامه‌های آموزشی تلویزیون را دنبال کنند.

وی با اشاره به اینکه در یک کلاس ۲۰ نفره فقط سه یا چهار دانش آموز سطح تحصیلی عالی دارند، اظهار می‌کند: به طور قطع بقیه دانش آموزان برای رفتن به مقطع بالاتر دچار مشکل خواهند شد و مثل این است که بچه‌ها مجبورند برای رفع تکلیف پای تلویزیون بنشینند، علاوه بر این در مدت پخش برنامه باید پا به پای آن‌ها پای شبکه آموزش باشیم تا نیم ساعت درس بخوانند.

این مادر از برگزاری احتمالی امتحان‌های حضوری در مدارس ابراز نگرانی می‌کند و می‌گوید: بچه‌ها آموزش مجازی را جدی نمی‌گیرند، از طرف دیگر والدین چندین ماه برای تحصیل دانش آموزان هزینه کرده‌اند و اگر به خاطر دو ماه افت تحصیلی داشته باشند برای آن‌ها دشوار است.

مادر دیگری که فرزندش کلاس هفتم است، به خبرنگار ایسنا می‌گوید: دانش آموزان تدریس مجازی را خیلی جدی نمی‌گیرند، زمان بندی پخش شبکه آموزش نیز مناسب نبود و هر روز ساعت هشت مختص یک رده سنی بوده در صورتی که اگر زمان بندی روزانه تغییر می‌کرد، بهتر بود.

مادر ماهان ادامه می‌دهد: کلیپ‌های زبان انگلیسی که برای کلاس هفتم به اشتراک گذاشته شده برای این رده که به تازگی این درس را آموزش می‌بینند و تسلط کافی ندارند، گویا نیست همچنین بعضی از خانواده‌ها به اینترنت دسترسی ندارند و بعضی‌ها هم هنوز موفق نشده‌اند اپلیکیشن شاد را نصب کنند و عملاً کل کلاس حضور ندارند، علاوه بر این فقط برخی از مدارس تست و تدریس آنلاین دارند و در اغلب مدارس این موارد وجود ندارد.

وی بیان می‌کند: پدر و مادر‌ها به گوشی خود نیاز دارند و باید برای آموزش بچه‌ها سیستم جدایی درنظر گرفته شود که عملاً از نظر اقتصادی برای همه خانواده‌ها مقدور نیست، همین طور دانش آموزان بدون حضور در کلاس، انجام پرسش و پاسخ و جذبه معلم توجهی به درس ندارند و مدارس نیز از قبل آمادگی این شرایط را نداشتند و من شخصاً آدرس کانال مدرسه را نداشتم که برای وارد شدن به آن مجبور به پیگیری شدم.

این مادر اظهار می‌کند: اگر زمان پخش دروس و حل تمرین‌ها طوری باشد که پدر و مادر‌ها بتوانند استفاده کنند می‌توانند فرزاندانشان را راهنمایی کنند، البته پدر و مادر‌های بی‌سواد و کم سواد در این مورد دچار مشکلات بیشتری هستند همچنین دانش آموزان بازیگوش نیز برای والدین مشکل ساز هستند.

وی زمان‌بندی پخش دروس را عادلانه نمی‌داند و می‌گوید: مثلاً هر روز ساعت هشت صبح درس‌های کلاس هفتم آموزش داده می‌شود، معلم‌های مدرسه پسرم با بچه‌ها کار نمی‌کنند و تست و آزمونی برگزار نمی‌شود، دانش آموزان نیز آموزش مجازی را جدی نمی‌گیرند.

مادر ماهان اضافه می‌کند: در شرایط فعلی همه مردم به اینترنت دسترسی ندارند، همه بچه‌ها گوشی شخصی ندارند و والدین نیز به گوشی خود احتیاج دارند همچنین افت تحصیلی دانش آموزان در صورتی اتفاق می‌افتد که معلم‌ها به بچه‌ها نمره ندهند.

در ادامه گپ‌وگفت با مادران دانش آموزان به سراغ مادر هلیا می‌روم، این مادر که فرزندش کلاس هشتم است، می‌گوید: زمان بندی پخش درس‌های متوسطه اول از شبکه آموزش مناسب نیست چراکه صبح زود است، معلم‌ها همه سعی خود را می‌کنند آموزش طبق روال مدرسه باشد و والدین به علت اختلاف سنی و تغییر روش تدریس نمی‌توانند کمکی به فرزندان بکنند.

وی ادامه می‌دهد: بچه‌ها شیوه آموزش مجازی را جدی می‌گیرند یعنی مجبور هستند جدی بگیرند چرا که به نمره مستمر نیمه دوم احتیاج دارند، اما افت تحصیلی در این دوران بستگی به خود دانش آموز دارد، علاوه بر این اپلیکیشن شاد برنامه خوبی نیست، ابتدا نمی‌شد برای هیچ یک از بچه‌ها احراز هویت کرد و در حال حاضر نیز عملکرد ضعیفی دارد.

در ادامه مادر دانش آموز دیگری به نام مهرسا به خبرنگار ایسنا اظهار می‌کند: از زمان تعطیلی مدارس فرزندم از نظر درسی کلاً تعطیل است و فقط از طریق تلویزیون درس خوانده و هیچ ارتباطی با معلم خود نداشته است، با توجه به نصب سخت اپلیکیشن شاد تا به حال از آن استفاده نکرده‌ایم.

پس از شنیدن صحبت‌های شکایت برانگیز و نگران کننده والدین به سراغ محمدطا‌ها که دانش آموز پایه دهم است، می‌روم و از وضعیت کلاس‌های مجازی در مدت تعطیلی مدارس از او سوال می‌کنم، محمدطا‌ها توضیح می‌دهد: کلاس‌های مجازی مدرسه ما بعد از دو ماه تازه شروع شده است، با نصب اپلیکیشن شاد برایمان گروه تشکیل می‌دهند، در برخی از گروه‌ها مثل گروه درس‌های پایه مانند ریاضی هنوز مطلبی نگذاشته‌اند و بقیه درس‌ها فقط از بعضی مطالب عکس گرفته و در گروه گذاشته شده است.

وی عقیده دارد معلم‌ها با آموزش مجازی نمی‌توانند موارد درسی را به دانش آموزان منتقل کنند و می‌گوید: انتقال مفاهیم و یادگیری به این شیوه سخت‌تر از کلاس حضوری است، مدرسه ما به علت تعطیلی زیاد و دیر شروع کردن معلم‌ها به آموزش مجازی خیلی از حالت عادی و سایر مدرسه‌ها عقب‌تر است.

محمدطا‌ها اضافه می‌کند: تعداد زیادی از دانش آموزان و همکلاسی‌های من هنوز عضو برنامه شاد نشده‌اند (البته مدرسه ما اعلام کرده هر کسی عضو نشود حتماً تجدید می‌شود)، بچه‌ها هم فقط برای رفع تکلیف عضو برنامه شاد شده‌اند و تعداد کمی از آن‌ها تکالیف خود را انجام می‌دهند، اما اکثر دانش آموزان درس نمی‌خوانند، تعطیلی زیاد باعث شده است بچه‌ها تنبل شوند، دل به درس ندهند و بیشتر وقتشان را بیرون از خانه یا در تلگرام و اینستاگرام بگذرانند.

این دانش آموز کلاس دهم ادامه می‌دهد: والدین باید به دانش آموزان مقطع ابتدایی کمک کنند، اما دانش آموز پایه دهم می‌تواند آموزش مجازی را پیگیری کند، از طرفی بعضی از همکلاسی‌های من موبایل ندارند و از گوشی اعضای خانواده برای ورود به سامانه شاد استفاده می‌کنند.

دانش آموز دیگری که در آستانه کنکور است، با بیان اینکه آموزش مجازی خوبی‌ها و بدی‌هایی دارد، می‌گوید: از خوبی‌های این شیوه این است که وقت بیشتری برای انجام تکالیف درسی داریم و می‌توانیم به راحتی با معلم خود ارتباط برقرار کنیم، از بدی‌هایش هم این که همیشه نمی‌توان در ساعت‌های اعلام شده آنلاین باشیم و در کلاس حضور پیدا کنیم و برنامه‌ها مثل مدرسه منظم پیش نمی‌روند، گرفتن آزمون و امتحانات هم با مشکل مواجه شده و به علت فاصله گرفتن از محیط مدرسه درس خواندن برای کنکور سخت شده است و نمی‌توانیم آنطور که باید درس بخوانیم.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار