فصل رویش گیاه پنیرک از راه رسیده است و چه خوب است که از منافع آن بهره ببرید و برای درمان عفونت‌های مزمن بدن از آن بهره بگیرید. این گیاه که در طب سمتی از جایگاه منحصر به فردی برخوردار است، به شکل‌های مختلفی قابل خوردن است. پنیرک حاوی ویتامین های A، B، C، E؛ انولین؛ لعاب، فنول، فلاونوئیدها، اسیدهای چرب ضروری؛ فیبر، کلسیم، منیزیم، روی، و سلنیوم است.
کد خبر: ۸۴۰۰۳۷
تاریخ انتشار: ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۲ 01 May 2020

فصل رویش گیاه پنیرک از راه رسیده است و چه خوب است که از منافع آن بهره ببرید و برای درمان عفونت‌های مزمن بدن از آن بهره بگیرید. این گیاه که در طب سمتی از جایگاه منحصر به فردی برخوردار است، به شکل‌های مختلفی قابل خوردن است. هر بهار پنیرک در حومه های شهر جمع می‌شوند.

پنیرک حاوی ویتامین های A، B، C، E؛ انولین؛ لعاب، فنول، فلاونوئیدها، اسیدهای چرب ضروری؛ فیبر، کلسیم، منیزیم، روی، و سلنیوم است. پنیرک به دلیل محتوای لعابی بالای آن، گیاهان تسکین دهنده و آرامش بخش را به ویژه برای التهاب، یا برای مجاری ادراری، گوارشی یا تنفسی، به کار برده می شود. زنان باردار یا مادران تازه ممکن است دوست داشته باشند بدانند که برگ های پنیرک می توانند مقادیر مفیدی از آهن را فراهم کنند، همچنین روی و بیشتر ویتامین ها.

بنا بر گزارش ها، همه خانواده پنیرک ها به جز پنیرک پنبه، خوراکی هستند. با میزان موکیلاژ زیاد، برگ‌ها می توانند به عنوان پادزهر اضطراری برای سوزش و یا تحریکاتی که ممکن است ناشی از مصرف اتفاقی گیاهان تند و زننده باشد. آشپزهای خلاق می توانند پنیرک را با اسفناج در بسیاری از غذاها از جمله سوپ و سالاد وارد کنند. برخی حتی برگ‌های پنیرک بزرگ را برای یک ثانیه در روغن داغ سرخ می کنند تا پاپدام درست شود. هم چنین پنیرک می تواند سوپ را کمی لعاب دار و سفت کند. در زمان های قدیم، پنیرک یک محصول قحطی و یک غذای سنتی بود که هر ساله در روز استقلال درست می‌کردند. 

پنیرک برای درمان بیماری های تنفسی؛ پنیرک معمول یک گیاه محبوب برای درمان بیماری های تنفسی است و به آن کمک می کند، چون خواص درمانی دارد که می تواند به مشکلات مخاط دستگاه تنفسی فوقانی کمک کند. این گیاه حاوی مقدار زیادی از مواد مخاطی است که بافت ملتهب را با یک لایه محافظ پوشش می دهد.

نام علمی: Malvasylvestris
نام فارسی : پنیرک

آش برگ پنیرک
مواد لازم برای چهار نفر:
عدس دو پیمانه
برنج دو پیمانه
پیاز یک عدد متوسط
نمک و زردچوبه به مقدار لازم
عدس را قبلاً خیس کرده و بعد با برنج روی شعله ملایم گاز می‌گذاریم تا بجوشد. سپس پیاز را خرد می‌کنیم و داخل برنج و عدس در حال جوش می‌ریزیم. زردچوبه و نمک را هم اضافه می‌کنیم تا چند جوش بخورد. سپس برگ‌های پنیرک را خرد کرده و در آش می‌ریزیم تا بپزد و غلظت آش بستگی به ذائقه‌ی شما دارد.
گفتنی است می‌توان در هر آشی از این گیاه استفاده کرد حتی آش رشته که برای سرماخوردگی و سرفه‌های مزمن نافع است.

با این گیاه پرخاصیت بهاری غذا بپزید

 

با این گیاه پرخاصیت بهاری غذا بپزید

 

بورانی با برگ پنیرک
پنیرک‌ها را پاک کرده، در صورت تمایل با ساقه‌ی تازه‌اش می‌پزیم و لِه می‌کنیم و به ماست اضافه می‌کنیم و کمی نمک به آن می‌افزاییم.

 

دم‌نوش برگ‌های تازه پنیرک

این دم‌نوش شگفت‌انگیز برای درمان سرفه‌های خشک و مزمن مؤثر است. برگ‌های پنیرک را در دو لیوان آب می‌جوشانیم و بعد از چند دقیقه بعد از عبور دادن از صافی، مثل چای در فنجان بریزید و میل کنید. 

چای تهیه شده از برگ ها یا گل های این گیاه می تواند برای درمان سرفه، زکام و خشن شدن صدا به کار رود. گل ها و برگ ها باید قبل از استفاده، به مدت چند ساعت در آب ولرم خیس بخورند.

 

با این گیاه پرخاصیت بهاری غذا بپزید

 

حمیس تولَه

در خوزستان به پنیرک توله می‌گویند. حمیس توله (پنیرک) یک غذای کاملا گیاهی است. برای تهیه آن ساقه های خرد شده توله را در آب می پزند و بعد از گرفتن آب، آن را در ماهیتابه به پیاز و سیر سرخ شده، زردچوبه، نمک، فلفل و پودر لیمو عمانی اضافه می کنند.

سپس رب انار را درون این مخلوط می ریزند و گاهی برای زیباتر و خوش طعم تر شدن دانه های انار نیز به کار می رود. رنگ و ظاهر این غذا مانند قرمه سبزی است و اغلب همراه با نون و گاهی نیز همراه با پلو صرف می شود.

 

با این گیاه پرخاصیت بهاری غذا بپزید

 

با این گیاه پرخاصیت بهاری غذا بپزید

 

با این گیاه پرخاصیت بهاری غذا بپزید

 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار