استاندار گیلان در جلسه ستاد مدیریت و مقابله با بیماری کرونا بیان کرد؛
تابناک / استاندار گیلان با تاکید بر اینکه بازگرداندن اصناف کم‌ریسک به چرخه فعالیت، به معنای رفع خطر شیوع بیماری نیست؛ گفت: لازم است برنامه ریزی های لازم برای کسب آمادگی‌ در جهت جبران آسیب ها بویژه در حوزه های اجتماعی و اقتصادی در مرحله پساکرونا صورت گیرد.
کد خبر: ۸۳۹۲۶۵
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۸ 15 April 2020
 
 

تابناک / استاندار گیلان با تاکید بر اینکه بازگرداندن اصناف کم‌ریسک به چرخه فعالیت، به معنای رفع خطر شیوع بیماری نیست؛ گفت: لازم است برنامه ریزی های لازم برای کسب آمادگی‌ در جهت جبران آسیب ها بویژه در حوزه های اجتماعی و اقتصادی در مرحله پساکرونا صورت گیرد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی استانداری گیلان؛ دکتر ارسلان زارع یکشنبه شب در جلسه ستاد مدیریت بیماری کرونا استان با قدردانی از خدمات ارزنده نیروهای دریایی و زمینی ارتش کشورمان در زمینه جلوگیری و مقابله با شیوع کرونا در استان اظهارداشت: همانطوریکه در نظام جمهوری اسلامی تمامی قوا براساس منویات رهبر معظم انقلاب در فضای همراهی و همدلی در راستای مقابله با کرونا کوششی وافر داشتند، در استان گیلان نیز این موضوع به وضوح قابل مشاهده است.

نماینده عالی دولت در استان گیلان به همکاری شایسته و اثرگذار مردم در مدیریت بیماری کرونا اشاره و اظهار کرد: در روزهای چهاردهم و پانزدهم اسفند ماه که در گیلان به اوج تعداد مبتلایان رسیدیم و نگران کمبود تخت بودیم، مردم در رعایت توصیه‌های بهداشتی و مساعدت با کادر درمانی همکاری خوبی داشتند.

وی ادامه داد: قبل از اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی و تصمیمات ستاد ملی، مردم در اجرای تصمیمات ستاد استانی مبنی بر کاهش تردد و تعطیلی داوطلبانه صنوف پر خطر نیز ، همکاری های خوبی داشتند.

دکتر زارع افزود: در طرح فاصله‌گذاری هوشمند نیز که از ۲۳ فروردین ماه جاری با ازسرگیری فعالیت مشاغل و اصناف کم خطر در استان ها به جز تهران آغاز شده ، شاهد همکاری اصناف و مردم هستیم.

وی به ثبت نام تعدادی از صاحبان اصناف در سامانه وزارت بهداشت اشاره کرد و گفت: تاکنون ۲۴ هزار نفر از کسبه وارد سامانه شده اند و کد بهداشتی دریافت کرده اند.

نماینده عالی دولت در گیلان اظهار کرد: انتظارم از همه کسبه و صاحبان مشاغل استان که بیش از ۷۵ درصد آنان مشمول اصناف کم خطر می شوند، این است که هرچه زودتر، در سامانه، ثبت نام و کد بهداشتی دریافت کنند.

وی همچنین از سازمان صمت و اتاق اصناف خواست با اطلاع رسانی گسترده ، صاحبان مشاغل را برای پوشش صد درصدی تشویق کنند.

استاندار گیلان با بیان اینکه خرید وسایل و مایحتاج ضروری از طریق ابزارهای تلفنی، پیامک و فضای مجازی و موکول کردن خریدهای غیرضروری به زمانی دیگر از جمله اقدامات برای کاهش میزان مراجعات است، گفت: بازگرداندن اصناف کم خطر به چرخه فعالیت به معنای رفع خطر و کم توجهی به این بیماری نیست.

وی افزود: از مردم می خواهم همچنان در رعایت توصیه های بهداشتی و مراقبتی اهتمام جدی داشته باشند.

استاندار گیلان اظهار داشت: اگرچه کرونا تهدیدی جدی برای سلامت مردم و آسیب هایی به کشور ما و البته نیز همه کشورها بود؛ اما فرصتی برای شناسایی نواقص و کاستی ها محسوب می شود.

وی ادامه داد: باید از این فرصت برای جبران کاستی ها با سهمی که دولت اختصاص می دهد و با اولویت توجه به موضوع بهداشت و ارتقاء شاخص های درمانی استان باتوجه به اینکه از متوسط کشوری پایین تر بود، استفاده کرد.

دکتر زارع با اشاره به مصوبه جلسه های گذشته ستاد استانی درخصوص توزیع حداکثر ۲۰ درصد اقلام تولیدی مواد ضدعفونی کننده به استان های دیگر، افزود: با توجه به تولید بالای مواد ضدعفونی کننده در گیلان، در خصوص این تولیدات از اول اردیبهشت ماه، ۵۰ درصد محلول ها به خارج از استان توزیع می‌شود اما در مورد ماسک تولیدی باتوجه به نیاز استان، فصل کشاورزی و حضور دوسوم کارکنان در ادارات، این کالا کماکان در شبکه درون استانی توزیع می‌شود.

وی همچنین درخصوص کالاهای دارای تاریخ انقضاء دپوشده در منطقه آزاد انزلی گفت: کمیته‌ای متشکل از دستگاه‌های مرتبط به منظور جلوگیری از اتلاف اموال مردم و نیز بیت المال و پیشگیری از فاسدشدن مواد بهداشتی و غذایی و توزیع در شبکه استانی، تصمیم گیری می کنند.

 وی با تاکید بر اینکه باید افرادی که با بیماران کرونایی در ارتباط بودند، شناسایی و رصد شوند، گفت: جداسازی افراد آلوده و مبتلا باید به خوبی انجام گیرد تا از شیوع بیماری پیشگیری شود.

نماینده عالی دولت در گیلان با بیان اینکه نگران ایام پساکرونا و آسیب ها در بخش های مختلف اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی هستیم، گفت: دولت ۷۵ هزار میلیارد تومان برای پرداخت تسهیلات ۱۲ درصدی به فعالان اقتصادی اختصاص داد که در نخستین روز پس از اعلام، میزان سهمیه درخواستی گیلان طی مکاتبه ای به رییس سازمان برنامه و بودجه اعلام شد.

 وی درنظرگرفتن مساعده یک میلیون تومانی، تسهیلات یک تا دو میلیونی و پرداخت یارانه تا سقف ۶۰۰ هزار تومان به حدود چهار میلیون نفر از سوی دولت را از جمله دیگر ابزارهای حمایتی عنوان و خاطرنشان کرد: رهبر معظم انقلاب ضمن تشکر از اقدامات دولت و همکاری مردم در مقابله با بیماری کرونا، بر استفاده از  ظرفیت کمک های مردمی و خیران تاکید کرده اند.

وی بر ضرورت وجود آمادگی لازم برای جبران آسیب های اجتماعی در مرحله پساکرونا تاکید و تصریح کرد: در این مسیر باید از ظرفیت مراکز مشاوره ای دانشگاه گیلان، علوم پزشکی، بهزیستی، نیروی انتظامی، سپاه و آموزش و پرورش به صورت تلفنی و فضای مجازی در شرایط فعلی و پساکرونا استفاده کرد.

دکتر زارع به اقدامات موثر سازمان های مردم نهاد، تشکل های مذهبی، گروه های جهادی، بسیج سازندگی و زنان در انجام اقدامات اجتماعی و فرهنگی و نقش آفرینی در تولید ملزومات بهداشتی اشاره و خاطرنشان کرد: باید با ساماندهی این اقدامات از ظرفیت مشارکت این مجامع در بخش های مختلف بهره مند شویم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به آغاز فصل زراعی اشاره کرد و گفت: ۱۵ هزار میلیارد تومان گردش مالی محصول برنج در گیلان که معادل گردش مالی محصول گندم ۲۰ استان کشور است، ظرفیت بسیار خوبی برای استان ما محسوب می‌شود.

نماینده عالی دولت در گیلان با بیان اینکه حجم گردش بالای مالی محصول برنج نمایانگر وابستگی بخش قابل توجهی از معیشت ، درآمد و اشتغال مردم استان به کشت این محصول است، افزود: در چنین شرایطی نه تنها نباید ذره‌ای از کمیت و کیفیت تولید محصول برنج گیلان کاسته شود بلکه انتظار داریم شاهد افزایش کمیت و کیفیت آن باشیم.

وی با تاکید بر اینکه استفاده حداکثری از ظرفیت مکانیزاسیون و ماشین آلات کشاورزی مورد انتظار است، تصریح کرد: رهاسازی آب سد جلوتر از موعد که مورد تقاضای کشاورزان بوده و در سال زراعی قبل منجر به افزایش کیفیت و کمیت محصول برنج بود، در سال جاری ۱۰ روز نسبت به سال گذشته و از میانگین ۱۰ ساله ، حدود دو ماه زودتر صورت می گیرد.

استاندار گیلان بر ضرورت شناسایی ابزارها و مولفه‌ها برای دستیابی به این هدف توسط جهاد کشاورزی با همکاری سایر دستگاه‌ها تاکید و تصریح کرد: اطلاع‌رسانی باید به نحو شایسته در مسیر رعایت مسائل بهداشتی صورت گیرد.

وی با بیان اینکه باید از برکات خدادادی و مواهب الهی استفاده حداکثری شود، افزود: هدفگذاری برای جهادکشاورزی در موضوع مکانیزاسیون روند کاشت، داشت و برداشت باید به ۷۰ درصد برسد.

دکتر زارع یادآور شد: کمبودهای ماشین آلات از استان های همجوار تامین شود و در این مسیر منعی برای ورود ماشین آلات کشاورزی از مبادی ورودی استان وجود ندارد.

وی خاطرنشان کرد: همانطور که در استان برای مناسبت نیمه شعبان شاهد اجرای برنامه‌های مذهبی توسط صدا و سیمای مرکز گیلان و شبکه‌های مجازی بودیم، انتظار می‌رود برنامه‌ریزی های لازم برای پخش برنامه‌ها و مراسم های آیینی استان در تولیدات صدا و سیما صورت گیرد تا در ایام ماه مبارک رمضان نیز مردم استان از این بستر بیشترین بهره را از فیوضات و برکات این ماه ببرند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار