رصد‌خانه «تابناک» خبر‌هایی از اخبار روز برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند، یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند. تیتر‌هایی مانند: روایت میرسلیم از اختلاف نظر‌ها بین آیت‌الله خامنه‌ای و میرحسین موسوی / "کرونا پارتی" در تهران و ... رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۸۳۷۷۴۸
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۳:۵۰ 09 April 2020
تحولات در گذر است و اخبار روز هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.
رصد‌خانه «تابناک»؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.
 
تصحیح و توضیح رهبر معظم انقلاب درباره آمار تلفات کرونا

▫️ رهبر انقلاب اسلامی فرمایشات امروز خویش پیرامون آمار تلفات ناشی از شیوع بیماری کرونا در سطح جهان را تصحیح کردند. حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی در تصحیح فرمایشات امروز خویش پیرامون آمار کشته شدگان ناشی از شیوع بیماری کرونا در سطح جهان اظهار داشتند: مطلبی که من گفتم یک میلیون نفر از بیماری کرونا کشته شده‌اند اشتباه بود، بیش از یک میلیون نفر به این بیماری مبتلا شدند. کسانی که از این بیماری در سطح جهان از دنیا رفته اند خیلی کمتر بوده است. ایشان تاکید کردند: یک میلیون نفر در سطح جهان به این بیماری مبتلا شدند، من اشتباه گفتم که یک میلیون نفر از این بیماری از دنیا رفتند و یا کشته شدند. /مهر
 
"کرونا پارتی" در تهران

بعضی از مردم علیرغم تاکید بر رعایت فاصله اجتماعی برای برگزاری میهمانی، تست کرونای خصوصی می‌دهند و دور هم جمع می‌شوند.آن‌ها تست کرونا را در خانه خودشان انجام می‌دهند و برای هر تست تا ۸۵۰ هزار تومان هزینه می‌کنند!
 
ماجرای آشنایی نویسنده «پایتخت» با محسن تنابنده

آرش عباسی در گفتگو با خبرآنلاین مطرح کرد:من و آقای تنابنده سال‌های پیش در دوره دانشجویی همکلاس بودیم، اما دوستی زیادی نداشتم تا اینکه از طریق احمد مهران‌فر بیشتر آشنا شدیم. سال‌ها پیش هم قرار بود در سریال چک برگشتی همکاری داشته باشیم، اما این اتفاق رخ نداد، برای «پایتخت‌۵» هم یک صحبت‌هایی انجام شد و جلساتی برگزار کردیم، ولی در نهایت شرایط مهیا نشد، تا اینکه بعد از نمایش تئاتری که با محسن تنابنده انجام دادیم درباره نوشتن پایتخت صحبت کردیم و از اردیبهشت ماه نوشتن پایتخت را شروع کردیم.احتمالا یکسری حرف‌ها که در پشت پرده زده می‌شود و با تیتر بزرگ «نویسنده پایتخت ۶ کیست؟» دست به دست می‌شود را دیده‌اید؟ این نوشته و این موضوع خیلی آزاردهنده است. باید بگویم که در این پشت پرده عناوینی به من داده می‌شود که اصلا واقعیت ندارد و کذب محض است. من دیدم که برخی خبرگزاری‌ها و سایت‌ها درباره‌ام نوشته‌اند «نویسنده مبتذل تئاتر»؛ واقعا دلیل این موضوع را متوجه نمی‌شوم.‌ای کاش درباره ۲۶ نمایشنامه‌ای که دارم هم صحبت کنند. من در حوزه نمایشنامه درباره عاشورا و مسائل مختلف مذهبی کار کرده‌ام.من نمی‌دانم مخاطبان چرا تیتراژ سریال را نمی‌خوانند و توجه نمی‌کنند که چه کسانی چه مسوولیتی دارند. یک گروه بزرگ این سریال را ساخته و همه کنار هم هستیم. من نویسنده بودم، طراح قصه و سرپرست فیلمنامه مشخص است و طراح اصلی محسن تنابنده است که در تمام فصل‌ها هم همین موضوع بوده و قصه‌ها را او طراحی کرده است. من افتخار داشتم در کنارش کار کنم و این فرصت خوبی بود.
 
خسارت ۹۰ درصدی ناشران در روز‌های کرونایی

رییس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران:ناشران و کتابفروشان دچار خسارت ۹۰ درصدی شده‌اند، ۱۰ درصد را هم برای فروش اینترنتی می‌گویم وگرنه وضعیتمان بد است. ناشران به خاطر نمایشگاه کتاب تمام سرمایه خود را برای تولید کتاب گذاشته‌اند و حالا نقدینگی ندارند و با این وضعیت موعد چک‌هایشان هم فرا می‌رسد. /ایسنا
 
استاد هواشناسی: وارد دوره ترسالی شده‌ایم

پروفسور حسین اردکانیان:بارندگی‌های ایران در این سال‌ها نرمال و بالاتر از نرمال بوده است. بهبود وضعیت بارش‌ها باعث ورود ایران به دوره ترسالی شده است. بارندگی‌های بهاره امسال تا اواسط خردادماه ادامه خواهد یافت. با این حجم بارش‌ها مخزن سد‌های کشور وضعیت بسیار مناسبی دارند و باید به فکر جمع‌آوری رواناب‌ها برای سال‌های آتی باشیم. بارش‌ها در روز‌های آتی می‌تواند به باغات غرب، شمال غرب و شمال شرق کشور آسیب وارد کند. /مهر

سازمان غذا و دارو: تولید و توزیع "رانیتیدین" متوقف شد

دکتر غلامحسین مهرعلیان، مدیرکل امور دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو طی نامه‌ای به مدیران عامل شرکت‌های تولید کننده داروی رانیتیدین دستور توقف تولید و توزیع قرص و آمپول رانیتیدین را صادر کرد که در این نامه آمده است: «با توجه به بررسی‌های صورت گرفته و اطلاعیه اخیر مراجع علمی نظیر FDA ایالات متحده آمریکا و TGA استرالیا در خصوص ایجاد ناخالصی نیتروزآمین از نوع NDMA در فرآورده‌های دارویی رانیتیدین، لازم است تولید کلیه محصولات رانیتیدین از اشکال دارویی قرص و آمپول تزریقی از تاریخ صدور این نامه به طور کامل متوقف و از توزیع محصولات تولید شده موجود در کارخانه به شرکت‌های پخش خودداری گردد. بدیهی است مطالعات و بررسی‌های لازم با حضور متخصصین امر در این خصوص در حال انجام بوده و سایر تصمیمات اتخاذ شده در این زمینه متعاقباً اعلام خواهد شد».

دفاع تمام قد سعید حدادیان از عادل فردوسی‌پور

سعید حدادیان مداح معروف که در گفت و گوی زنده با مصطفی امامی در لایو اینستاگرامی روزنامه جام جم حاضر شده بود، عادل فردوسی‌پور، پرویز پرستویی و محسن تنابنده را سرمایه‌هایی نامید که مدیرانی مثل فروغی باید قدرشان را بدانند و بتوانند حفظ شان کنند.

روایت میرسلیم از اختلاف نظر‌ها بین آیت‌الله خامنه‌ای و میرحسین موسوی

مصطفی میرسلیم: درباره نحوه اداره کشور در دولت مهندس موسوی که ایشان نخست وزیر بودند و مجلس به ایشان رای اعتماد داد و دولت را شکل دادند و رئیس جمهور که حضرت آیت‌الله خامنه‌ای بودند اتفاق نظر وجود نداشت این اتفاق نظر هم بر می‌گشت به این که تا چه اندازه دولت در امور کشور مداخله بکند و تا چه اندازه مردم خودشان کار‌ها را به دست بگیرند آقای مهندس موسوی اعتقادش این بود که بالاخره درآمد نفت را داریم زندگی می‌کنیم و برای اینکه این بخش خصوصی هم ساکت باشد یک صد میلیون دلاری بهشون می‌دهی صدایشان خوابیده می‌شود در این حد تحقیرآمیز برخورد می‌کردند با بخش خصوصی.

تشکر ویژه امیرعبداللهیان از چین

دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین‌الملل تصریح کرد: کمک‌های چین به ایران در مبارزه با کرونا ویروس قابل تقدیر است. حسین امیرعبداللهیان دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین‌الملل در صفحه شخصی خود در اینستاگرام مطلبی درباره کمک‌های چین به ایران منتشر کرد. متن این مطلب به شرح زیر است:کمک‌های چین به ایران در مبارزه با کرونا ویروس قابل تقدیر است. آمریکا و برخی مدعیان تمدن، بجای رفع تحریم، به تشدید تحریم و راهزنی محموله‌های ماسک و کیت تشخیص کووید-۱۹ در جهان روی آورده اند. نظام درمانی ایران فوق العاده است. به مدافعان سلامت ایران افتخار می‌کنیم.
 
توئیت فارسی نخست وزیر جدید عراق

«مصطفی الکاظمی» نخست وزیر مامور به تشکیل کابینه عراق امروز (پنجشنبه) پس از انتصاب به این سمت در توییتی به سه زبان عربی، فارسی و انگلیسی نوشت که در دولت خود خواست و مطالبه مردم عراق را در اولویت برنامه‌ها قرار می‌دهد. نخست وزیر مامور به تشکیل کابینه عراق در توئیترش نوشت: وظیفه من برای هدایت دولت عراق، من پیش از مردم شریف خود قول می‌دهم، برای تشکیل دولتی که تابش آرزو‌ها و خواسته‌های عراقی‌ها را در صدر اولویت‌های خود قرار دهد، محافظت از حاکمیت کشور، حفظ حقوق، کار برای حل بحران‌ها و فشار آوردن اقتصاد به پیش برود. لازم به ذکر است که در پی انصراف «عدنان الزرفی» از تشکیل کابینه عراق، «برهم صالح» رییس جمهوری این کشور، مصطفی الکاظمی رییس دستگاه امنیتی عراق را مامور تشکیل کابینه کرد. صالح در حضور شمار زیادی از رهبران سیاسی (سید عمار حکیم، هادی العامری، حیدر العبادی، فالح فیاض و نصار الربیعی) و نمایندگان فراکسیون‌های مختلف در کاخ ریاست جمهوری، حکم الکاظمی را تحویل وی داد.
 
مطهری از سفیر چین شاکی شد

علی مطهری نماینده‌ی مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در توئیتر نوشت: گستاحی سفیر چین در مورد کرونا باید پاسخ داده شود. قرار نبود مبارزه با آمریکا منجر به وابستگی به چین شود. علی مطهری نماینده‌ی مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در توئیتر نوشت: گستاحی سفیر چین در مورد کرونا باید پاسخ داده شود. وزارت خارجه باید سفیر چین را احضار کند. متاسفانه نیاز اقتصادی ما به چین باعث شده که درباره‌ی ظلم عظیم دولت چین به مسلمانان این کشور نیز سکوت کنیم. قرار نبود مبارزه با آمریکا منجر به وابستگی به چین شود.
 
ضدعفونی کردن معابر قم از سوی نیرو‌های حشدالشعبی صحت دارد؟

معاون سپاه علی‌ابن‌ابی‌طالب (ع) قم به ایرنا پلاس گفت:ضدعفونی معابر قم، کار اعضای الحشدالشعبی نبود. چند روز پیش خبرگزاری اعلام کرده بود جمعی از جوانان الحشدالشعبی عراق که در شهر قم مشغول به تحصیل دروس حوزوی در جامعه المصطفی هستند، در اقدامی جهادی با توزیع مایع ضدعفونی کننده و همچنین گندزدایی از سطوح، در برخی از محلات قم به مبارزه با کرونا رفتند. البته قبلا مسئولان بر پرهیز از موازی کاری درخصوص مقابله با کرونا و هماهنگی با ستاد ملی تاکید کرده بودند؛ به ویژه که مساله کرونا متفاوت از سیل است و وجه تخصصی و بهداشتی ماجرا اهمیت بیشتری دارد. در همین رابطه سرهنگ پاسدار مهدی کبیری‌پور، معاون هماهنگ‌کننده سپاه علی‌ابن‌ابی‌طالب (ع) قم درباره نهاد هماهنگ‌کننده نیرو‌های داوطلب الحشدالشعبی برای ضدعفونی معابر قم، به ایرناپلاس می‌گوید: ابتدا باید تأکید کنم این افراد، عضو الحشدالشعبی نیستند، چراکه الحشدالشعبی خاص عراق است. اما این‌ها اعضای «شباب المقاومه» هستند. این گروه هم متشکل از اتباع عراقی و لبنانی ساکن قم است و در اموری از این قبیل و مسائل فرهنگی فعالیت و همکاری می‌کنند.
 
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار