مسئول واحد مدیریت راهبردی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین:
مسئول واحد مدیریت راهبردی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: با توجه به احتمال کاهش شدید دما در ۲ روز آینده، باغداران باید از محصولات خود در مقابل سرمازدگی محافظت کنند.
کد خبر: ۸۳۷۰۵۴
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۴ 07 April 2020

کشاورزان قزوین مراقب سرمازدگی باغات در روزهای آینده باشند

به گزارش تابناک قزوین مجید اسماعیلی با اعلام این خبر افزود : با توجه به تغيير نقشه هاي پيش بيني و  ورود سامانه بارشي و همراهي آن با سامانه سرد قطبي و پيشروي خط برف به عرض هاي پايين تر كه احتمالاً بخش هايي از استان را در بر مي گيرد ، احتمال كاهش ناگهاني دما تا آستانه هاي زير صفر و يخبندان به خصوص در روز چهارشنبه ۲۰ فروردين ماه افزايش می یابد.

وی اظهار داشت : با  توجه به حساس بودن مراحل رشدي درختان ميوه و احتمال آسيب ديدگي در اثر خطر سرما، باغداران می بایست توصیه های فنی را بکار گیرند تا از بروز کاهش خسارت یخبندان جلوگیری شود .

اسماعیلی تصریح کرد : باغداران بایستی  تعداد كافي بخاري پلارهاي باغي، آماده سازي دمنده هاي حرارت زا و دراگون هاي پشت تراكتوري يا ثابت و فن ها و ساير ادوات موجود  نصب کنند.

وی خاطر نشان ساخت : تمامي ادوات مرتبط با سرمازدگي بايد در شرايط يخبندان تشعشعي بكار گرفته شوند و در غير اين صورت لزومي به بكارگيري اين ادوات نخواهد بود چرا كه در صورت تداوم وقوع باد و وزش باد و ابرناكي و يا بارش و رگبار خطر سرمازدگي بسيار كاهش مي يابد.

اسماعیلی از باغداران استان قزوین خواست : نسبت به انجام عملیات سم پاشی و محلول پاشی تا دوروز آتی و عدم محلول پاشیب از اواخر سه شنبه جهت وزش باشد و رگبار و رعد و برق ، پایش مزارع کلزا برای رصد آفت شته و وضعیت علف های هرز در صورت مشاهده به صورت لکه ای مبارزه شود .

وی همچنین به باغداران استان توصیه کرد : نسبت به استفاده از کود سرک برای غلات دیم پاییزه ، تدارک تجهیزات و تمهیداتی برای مقابله با مخاطرات احتمالی سرمازدگی برای روز چهارشنبه و پنج شنبه هفته جاری به علت کاهش دما تا آستانه های زیر صفر ، آغاز عملیات بیل کاری پای درختان و کوددهی ، آغاز هرس باغات میوه و انگور و کوددهی ، آماده سازی و سرویس ماشین آلات برای  انجام عملیات خاک ورزی در باغات و مزارع ، آماده سازی و لایروبی مسیرهای انتقال آب ، اتمام کاشت نهال و اتمام سن پاشی های زمستانه اعم از روغن و لک و ترکیبات سموم مسی بکار گیرند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار