رنج بازماندگان متوفیان کرونا؛
گزارش :غلامعباس شمس الدینی ،حسن عباسی
کد خبر: ۸۳۶۸۲۳
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۱:۳۹ 06 April 2020

به گزارش «تابناک»؛ هرمزگان هم بخشی از کشور ایران است که این روزها کرونا ویروس زندگی مردمانش را به شدت تغییر داده است .مردم با همکاری خوبشان طرح فاصله‌گذاری فیزیکی و اجتماعی را بخوبی اجرا می‌کنند شاید همین همراهی و همکاری مردم موجب شده این استان در جمع استانهای برتر در مقابله با شیوع ویروس تاجدار قرار گیرد. جفاست اگر گزارشی درباب کرونا به تحریر آید از سربازان خط مقدم مقابله با کووید 19 تکریم نشود. باید از فرشتگان سفید پوش سلامت که جانشان را برای تأمین سلامت عمومی جامعه در طبق اخلاص نهاده قدردانی کرد .

موضوع دفن تعدادی از هموطنان متوفی کرونا مثبت در دوقطعه مجزای آرامستان بندرعباس ، این روزها در جامعه واکنش‌های متفاونی را در پی‌داشت . این فرمایش رهبر معظم انقلاب اسلامی ذهنمان را به خود مشغول کرده است که :«نگذارید همراهان بیمار دغدغه دیگری غیر از رنج بیماری داشته باشند .» پرداختن به رنج کسانی که عزیزشان را به واسطه مثبت بودن ابتلا به کووید 19 از دست داده‌اند و غریبانه وداعی تلخ با اودارند ، قطعاً می‌تواند مسئولان را متوجه کرده و عزمی در پی حل مشکلات آنان ایجاد نماید .

از وداع غریبانه تا تدفین تبعیض آمیز

یک بام و دو هوای دفن متوفیان کرونایی در آرامستان بندرعباس

به واسطه حفظ حریم مصاحبه شوندگان از ذکر نام آنان خودداری شده است .آقای (ز)ساکن شهر بندرعباس که 10روز پیش یکی از بستگانش فوت شده می‌گوید: متأسفانه یکی از بستگان در بیمارستان شهید محمدی فوت شد و من به واسطه شرایطی که خانواده‌اش داشتند همراهشان شدم . جسد وی را به سمت غربی آرامستان بردند و در آنجا دفن کردند جایی که هیچ زیرساختی نداشته و فاصله ای بیش از 300 متر با قطعات دارای امکانات دارد . اعتراض ما این بود که چرا بعضی متوفیان کرونایی را در جوار قبور دیگر و بعض دیگر را در این بیابان دفن می کنید؟ سؤالی که هیچکس پاسخ مناسبی نمی‌دهد . در این قسمت تا زمان دفن فامیل ما تنها شش نفر دفن شده‌اند مگر دانشگاه علوم پزشکی آمار فوت شدگان را 14یا 15نفر اعلام نکرده است ؟ مابقی متوفیان شهرستان بندرعباس در کدام قطعه یا قطعات مدفون هستند ؟

 از وداع غریبانه تا تدفین تبعیض آمیز

کسانی که جسد پدرم را در بیابان دفن کرده‌اند نمی‌بخشم

خانم (م) دختر یک متوفای مبتلا به کووید 19 در حالی بغض گلویش را گرفته بود به خبرنگار ما گفت: پدرم سید بود ، کسانی که جسد پدرم را در این بیابان دفن کرده‌اند نمی‌بخشم . خیلی تقلا کردیم که بتوانیم با شهردار بندرعباس و معاونینش صحبت کنیم اما همیشه جواب رد داده‌اند. وقتی اعتراض کردیم یکی از کارکنان سازمان آرامستان گفت به دستور رئیس سازمان این جا دفن می‌شوند. اشکال ندارد مسئولین صدای ما را نشنوند خدا که شکایت ما و صدای ما را می شنود.

البته من منکر زحمات پرستاران و پزشکان نیستم انصافاً در این شرایط سخت از جان مایه می‌گذارند ولی من چند تا سئوال دارم که دانشگاه علوم پزشکی پاسخ دهد پدرم مدتی در بخش (آی سی یو) بیمارستان صاحب الزمان بواسطه عفونت ریوی بستری بود بعد از آنجا به بیمارستان شهید محمدی انتقال یافت. ملاقات حضوری نداشتیم اما پرستاران می‌گفتند بیمارتان شرایط خوبی ندارد . شب قبل از فوت پدرم به ما گفتند بیمارتان کرونا ندارد . گویا پدرم شب هفتم فروردین فوت شده بود و ما ساعت ۱۰ صبح هشتم فروردین مطلع شدیم . وقتی به سردخانه مراجعه کردیم گفتند متوفا کرونا داشته است در خلاصه پرونده پزشکی هم علت فوت کووید 19 اعلام شده است . سؤال من اینست اگر کرونا داشته چرا ناظر بهداشت بر روند تدفین نظارت نداشته است ؟ حتی از همان کسانی که پدرم را دفن کردند پرسیدم که ناظر بهداشتی حضور داشت پاسخشان منفی بود . از طرف دیگر ما شرایط خوبی از نظر روحی نداشتیم شاید ما در آن شرایط تماسی با جسد داشته‌ایم هیچکس نبود که تذکری بدهد . مگر نمی‌گویند این ویروس از نظر شیوع بسیار خطرناک است از کجا معلوم پدرم را مطابق دستورالعمل وزارت بهداشت دفن کرده‌اند؟ سؤال دیگرم اینست چطور شب قبل از فوت به ما گفتند بیماری پدرتان کرونا نیست اما در خلاصه پرونده پزشکی کووید 19علت فوت اعلام شده است ؟

از وداع غریبانه تا تدفین تبعیض آمیز

آنقدر پیگیری می کنیم تا جواب بگیریم/ از استاندار ، دادگستری و مسئولان استمداد می طلبیم

خانم (و) که همسرش را به واسطه مثبت بودن آزمایشات کرونا از دست داده به شدت از دفن همسرش در قسمت غربی آرامستان گلایه دارد .او می گوید : درست است ما پارتی یا پول نداشتیم . به ما هم گفتند که شهرداری و سازمان آرامستان به حرفهایتان توجه نمی کنند بروید از طریق فرمانداری و استانداری و دادگاه پیگیر شوید . مطمئن باشید من تا دلیل این تبعیض و ظلم را ندانم به پیگیری هایم ادامه می دهم . چرا باید جسد همسر من در جایی دفن شود که بیابان است و «آب و برقی» در آن نزدیکی ها نیست . وقتی همسرم را دفن می کردند یکی از کارگران گفت خسته شدیم یک پایمان اینجاست یک پایمان پایین قطعه 26 است چرا میت تان را در آنجا دفن نکرده اید ؟ پرسیدم مگر زیر قطعه 26 برای فوت شدگان کرونا در نظر گرفته شده است ؟ اینجا بود بهم ریختم و هرچه پیگیری کردم به نتیجه نرسیدم . تا هنوز علیرغم مراجعات مکرر نتوانسته ام با رئیس آرامستان گفتگو کنم . اما آنقدر پیگیری می کنیم تا جواب بگیریم . از استاندار ، دادگستری و مسئولان استمداد می طلبیم . بعد از خدا به حمایت آنها دل بسته ایم.

از وداع غریبانه تا تدفین تبعیض آمیز

قطعه آشنایان ، قطعه فقرا و غریبه ها

خانم (م) دختر دیگر سید برای اثبات ادعایش گفت: در بیابانی که پدرم دفن شده بیست و سوم اسفند یک نفر ، 25اسفند دو نفر و 26اسفند 2نفر دفن شده اند . دیگر هیچ جسدی تا هشت فروردین که پدرم را آوردیم دفن نشده بود . مگر از 26اسفند تا 8فروردین در بندرعباس فوتی نداشتیم ؟ اگر داشتیم آنها کجا دفن شده اند؟ احتمالاً کسانی که پول ، پارتی ندارند را در این بیابان دفن می کنند و مابقی در هرجایی که رئیس آرامستان بخواهد . در قطعه ایثارگران روز بیست و یک اسفند یک نفر دفن شده است ،حتی وقتی از کنار قطعه 26 عبور کردم خودم شاهد بودم نبش قطعه (ابتدای جدول عمودی ) کسی را دفن کرده اند که تاریخ فوتش 27 اسفند ماه بود . چرا باید با ما اینگونه رفتار شود . دفن متوفیان کرونایی در قطعه مجزا بر اساس کدام دستورالعمل اقدام شده است ؟ معیار گزینش متوفیان کرونایی در ضلع جنوبی قطعه 26 یا بیابانهای اطراف آرامستان چیست و چه کسانی این معیارها را اعلام کرده اند ؟ شما را به خدا پاسخ بدهید.

قطعه‌ای كه نزديک به امكانات هست پايين قطعه ٢٦

از وداع غریبانه تا تدفین تبعیض آمیز

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی استان هرمزگان :
دستورالعملی مبنی بر تفکیک قطعه متوفیان کرونا نداریم

دکتر فاطمه نوروزیان مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی استان هرمزگان در گفتوی اختصاصی با خبرنگار ما گفت: بر اساس دستورالعمل وزارت بهداشت حتی بیمارانی که قبل از آمدن نتیجه آزمایشات فوت شوند و مشکوک به کرونا باشند .بر اساس ضوابط و دستور العمل تدفین متوفیان کرونایی عمل می شود . طریقه دفن این افراد متفاوت هست و درخواست می شود که تنها خانواده درجه یک شاهد و ناظر تدفین باشند ولاغیر . مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی استان هرمزگان در خصوص نتیجه آزمایش متوفی (س م ) افزود: بیماری که شما مشخصاتش را اعلام می کنید جزء افراد مثبت کرونا نیست . و پیگیری لازم در این خصوص انجام شد . هرچند مشکوک بوده ولی مثبت نبوده لذا بهمین خاطر مانند متوفیان عادی و بدون نظارت ناظران بهداشتی تدفین شده است . مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی استان هرمزگان در ادامه در خصوص اختصاص قطعه مجزا برای متوفیان کووید 19افزود : بنا به تصمیم وزارت بهداشت متوفیان کرونایی قطعه مجزایی ندارند البته این پیشنهاد داده شد اما موافقت نشد و اعلام گردید که نیازی به اختصاص قطعه مجزا برای متوفیان مبتلا به کرونا نیست .ولی بازهم تأکید می کنم الزاماً باید بر اساس روشهای خاص و مطابق با دستورالعملهای وزارت بهداشت تدفین صورت می پذیرد .

رئیس سازمان آرامستان بندرعباس:
برای تفکیک قطعه متوفیان کرونا مثبت براساس دستورالعمل اقدام کردیم

علیرضا بهمن نژاد رئیس سازمان آرامستان بندرعباس در گفتگو با خبرنگارما در خصوص جداسازی قطعه متوفیان کرونا مثبت گفت : اواخر سال گذشته(اسفند ماه 98) نامه‌ای از سازمان شهرداری ها به استناد دستورالعمل بهداشت مبنی بر الزام جداسازی قطعه متوفیان کرونا مثبت ابلاغ گردید لذا براساس آن ما عمل کردیم و ضلع غربی را به عنوان قطعه متوفیان دارای کرونا در نظر گرفتیم .اما در ادامه متأسفانه بهداشت با عقب نشینی فاحش اعلام کرد متوفیان کرونا مثبت باید غسل شوند ، و در جوار آرامستان تدفین شوند . البته کار غسل و قرارگیری جسد در کاور در بیمارستانها انجام می شود وسازمان آرامستان فقط تدفین را برعهده دارد .

رئیس سازمان آرامستان بندرعباس افزود: پس ما ابتدا ضلع غربی را در نظر گرفتیم اما بعد از آن که بهداشت بلامانع بودن تدفین بیماران کرونایی در کنار سایر قبور را اعلام کرد ضلع جنوبی قطعه 26 را در نظر گرفتیم . با این وضعیت قطعاً ما قطعه خاص متوفیان کرونا نداریم و سایر متوفیان (کرونایی یا غیر کرونایی) وقتی ضلع جنوبی قطعه 26پر شود به ضلع غربی منتقل می شوند . بهمن نژاد در خصوص تدفین فردی که براساس نظر دانشگاه علوم پزشکی در لیست متوفیان کرونا نبوده با بیان اینکه سازمان آرامستان بر مبنای جواز دفن اقدام می کند اظهار کرد: در جواز دفن علت کاملاً مشخص است . و مبنای کار ما هم این برگه هست . در برگه خلاصه فوت (س م ) علت فوت کووید 19 قید شده است.

وی در ادامه با اشاره به اعتراض بازماندگان یک متوفی که در این گزارش آمده ،گفت: متأسفانه بازماندگان بعد از تدفین اعتراض کردند . اگر قبل از تدفین، اینها معترض می شدند امکان جابجایی وجود داشت اما الان امکان جابجایی وجود ندارد این جسد الان متلاشی شده است. به نظر من مهم اینست که این کار خیر تدفین انجام شود وگرنه قرار دادن یک فوت شده در هر قطعه ای تأثیری به حال او ندارد . خدا کند کارنامه عمل همه ما خوب باشد .

رئیس سازمان آرامستان بندرعباس بااشاره با اهمیت سلامت کارکنان یاد آور شد : لوازم حفاظتی را در اختیار کارکنان قرارداده‌ایم و برای حفاظت از آنان از داروی طب اسلامی و سنتی هم استفاده می کنیم الحمدلله تا الان مشکلی پیش نیامده است . ما اگر اسم دارو را ببریم شاید مورد اعتراض طب امروزی قرار گیرد . با توجه به اهمیت سلامت کارکنان من شخصاً به تهران سفر کردم و لوازم حفاظتی را تهیه کردیم و بین کارکنان توزیع شده است و الحمدلله از این بابت مشکلی نداریم .

تاکید وزارت بهداشت براساس فتوای مقام معظم رهبری :
اجساد متوفیان کرونا در کنار سایر قبور دفن گردد

در مورخه شانزدهم اسفند نود و هشت دستورالعملی مشترک از سوی معاونت بهداشت و معاونت درمان به رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی ارسال می‌شود که در آن آمده است: دستور فرمایید برای تمامی فوت شدگان با تشخیص قطعی و علایم بالینی و پاراکلینک منطبق با بیماری فوق (کرونا) که هنوز جواب آزمایش آنها حاضر نشده ، گواهی فوت بلافاصله صادر وبا توجه به فتوای مقام معظم رهبری ، این اجساد ضمن رعایت نکات بهداشتی در آرامستانها در کنار سایر قبور دفن گردد . رئیس مرکز سلامت و محیط کار وزارت بهداشت و درمان هم تأکید کرد : ابلاغیه‌ ای را مبنی بر دفن اجساد بیماران کرونا در آرامستان خاصی نداشتیم بنابراین خانواده بیماران می‌توانند در هر آرامستانی که تمایل داشته باشند اجساد خود را دفن کنند.

انتخاب ضلع غربی برای تدفین متوفیان کرونایی با استانداردهای ایمنی همخوان نیست

مهمترین سؤالی که از متولیان بهداشت باید کرد اینکه اگر ملاک تدفین ، گواهی فوت و خلاصه پرونده پزشکی متوفی است چرا در پرونده پزشکی یک متوفی کووید 19 قید شده است اما در توضیحات روابط عمومی دانشگاه در خصوص نتیجه آزمایش اعلام گردید که نتیجه آزمایش این فرد منفی بوده است . چرا قبل از تدفین خلاصه پرونده اصلاح نشده که آرامستان بر مبنای اطلاعات نادرست قید شده در آن وی را با شرایط بیماران کرونایی تدفین نمود ؟ اتفاقا برخی بازماندگان در گفتگو با خبرنگار ما هم صحه گذاشتند که بیمارشان تا یک شب قبل از فوت مبتلا به کرونا نبوده ولی در زمان تحویل جسد و در خلاصه پرونده پزشکی ابتلای وی را به کووید 19 تأیید کرده‌اند .اما در نهایت این فرد مبتلا به کووید 19 نبوده است . آیا با توجه به اینکه وی مبتلا به کرونا نبود ، تغسیل و تکفین وی به چه صورت انجام شده است ؟

متولیان بهداشت یا ستاد ملی کرونا در خصوص در نظر گرفتن نقطه ای ایمن برای تدفین اجساد قربانیان کرونا توصیه‌هایی داشته‌اند حال باید این سئوال را از مسئولین آرامستان بندرعباس پرسید: آیا ضلع غربی آرامستان به واسطه نزدیکی به جنگل ، وجود حیوانات موذی ، نداشتن زیرساخت، روشنایی کافی و فاصله بسیار زیاد با قطعات دیگر از ایمنی برخوردار است ؟ اختصاص این قطعه حتی در مراحل اولیه با در نظر گرفتن کدام ایمنی همخوانی دارد ؟ حال که این اقدام صورت گرفته، برای اقدام فوری تأمین زیرساخت‌ها چه برنامه‌ای در دستورکار است ؟

ابهام دیگری که مطرح است اینکه اگر ابتدا ضلع غربی آرامستان به عنوان قطعه مخصوص متوفیان کرونا مثبت درنظر گرفته شده (به گفته رئیس سازمان آرامستان بندرعباس) چرا تبعیض در تدفین متوفیان وجود دارد .چه کسانی در ضلع جنوبی قطعه 26 که دارای امکانات بهتری هست و در جوار سایر قطعات قرار دارد تدفین شده اند ؟ به عبارت روشن‌تر اگر ضلع غربی آرامستان برای متوفیان کرونا درنظر گرفته شده است چرا اولین متوفیان کرونا در ضلع جنوبی قطعه 26 مدفون شده اند ؟ نگاهی به تاریخ فوت کرونا مثبت‌ها در این دو قطعه بخوبی گویای «یک بام و دو هوای» مسئولین در تدفین متوفیان است . حضور خبرنگار ما در آرامستان و بررسی این دوقطعه نشان می‌دهد که اتفاقاً سه جسد که اولین متوفیان کرونا هستند در تاریخ‌های 13 تا 23 اسفند در ضلع جنوبی قطعه 26 مدفون هستند . طبیعتاً باید اعتراض برخی بازماندگان از اقدام تبعیض آمیز مدیران آرامستان بجا باشد و ضرورت دارد حال که این اتفاق افتاده و ضلع غربی آرامستان بندرعباس هرگز ایمنی لازم را ندارد به سرعت نسبت به تأمین زیرساخت‌ها (انتقال برق و روشنایی ، انتقال آب ، ایجاد جداول حفاظتی اقدام گردد . تردیدی نیست اگر بواسطه حیوانات موذی آلودگی به بیرون منتشر شود می‌تواند فاجعه‌ای به بار آورد . همه این موارد می طلبد که با دلجویی از بازماندگان معترض ، در راستای رفع دغدغه بحق آنها اقدامات لازم و فوری صورت پذیرد .

 

انتهای پیام/*

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
مهلا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۹
خدا خیرتون بده که حقیقت ماجرا را بیان کردید .
انشاالله مسئولین به داد مردم بی پناه برسند
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار