رئیس‌جمهور گفت: یک رقمی به عنوان وام به مبلغ ۱ تا ۲ میلیون تومان برای ۴ میلیون خانوار کم درآمد قرار دادیم که نرخ این وام ۴ درصد است.
کد خبر: ۸۳۶۷۱۹
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۴ 06 April 2020
وام ۴ درصد به کم‌درآمدها می‌دهیم/ بازگشایی کسب وکارها پلکانی است

 

 حجت الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور صبح امروز (دوشنبه) در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت اظهار داشت: در جلسه اقتصادی امروز نسبت به کمک‌هایی که در این ایام سخت در دوران فشار اقتصادی که به مردم وارد می‌شود، تصمیمات کلی را در جلسات قبل اتخاذ کرده بودیم، و امروز ریز آن مباحث مورد بحث قرار گرفت و تصویب شد و به زودی می‌تواند در این چارچوب اجرایی و عملیاتی شود.

وی عنوان کرد: قبلاً هم گفته شده بود ۳ میلیون خانوار محروم و تحت فشار هستند که برایشان در ۴ نوبت بسته حمایتی از ۲۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان در نظر گرفته شد که مرحله اول آن پرداخت شده و مرحله دوم نیز تا پایان فروردین و مراحل بعد در اردیبهشت و خرداد پرداخت خواهد شد.

رئیس‌جمهور افزود: یک رقمی را به عنوان وام به اندازه یک تا دو میلیون تومان برای ۴ میلیون خانواری که آنها هم جز اقشار کم درآمد هستند مدنظر قرار دادیم که نرخ این وام ۴ درصد است و این هم به زودی برای خانواده‌ها اعلام می‌شود که بتوانند این وام را دریافت کنند.

روحانی افزود: امروز در جلسه ۷۵ هزار میلیارد تومان وام و تسهیلاتی که برای این ایام مدنظر قرار دادیم مورد بحث قرار گرفت که شامل ۱۰ گروه می‌شود که در این ایام تحت فشار شدید قرار گرفتند و تقریباً کسب و کارشان متوقف بوده یا درآمدشان پایین بوده است. این گروه‌های متأثر شامل کارگاه‌های کوچک و متوسط بودند. بعضی‌ها بنگاه‌های کار ۱ نفره و چند نفره هستند. بعضی‌ها ۵۰ نفر به بالا یا به پایین هستند.

وی ادامه داد: تقریباً ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر هستند که اشتغال آنها وابسته به این موارد است و زندگیشان تحت فشار قرار گرفته است. ما تصویب کردیم برای همه اینها رقمی را مدنظر قرار دهیم و برای هر بنگاهی تقریباً مشخص شده و اعلام خواهد شد که چه مقدار آن پرداخت می‌شود. پولی که برای کمک به این عنوان که اشتغالشان فعال نبوده ولی کارگرها را نگه داشتند و مقداری پول برای سرمایه در گردش آنها تا بتوانند بنگاه خود را به تدریج فعال کنند، در نظر گرفته شد.

رئیس‌جمهور خاطر نشان کرد: البته این بنگاه‌ها یکسان نیست و قرار شد دو دسته شود. آن بنگاه‌هایی که به دستور ستاد ملی کرونا رسماً تعطیل شدند و هنوز هم تعطیل هستند و حتی در پایان ماه فروردین که کسب و کارها فعال می‌شود به دلیل پر ریسک بودن همچنان باید تعطیل باشند، تا اطلاع ثانوی فعال نخواهند شد و برای ما نیز روشن نیست که چه زمانی می‌توانند فعالیت خود را آغاز کنند.

وی ادامه داد: روز گذشته نیز توضیح دادم که بازگشایی به صورت پلکانی است و مردم باید توجه کنند بازگشایی یک مرتبه امکان پذیر نیست. به همان اندازه که شرایط بهداشتی ما مهیاتر می‌شود و وزارت بهداشت می‌گوید شرایط بهتر شده است، به همان نسبت ما می‌توانیم گشایش بیشتری ایجاد کنیم و در عین حال مردم ما باید توجه کنند هر جا گشایشی حاصل شود به معنای آن نیست که به اصول بهداشتی مد نظر وزارت بهداشت و درمان به عنوان فاصله گذاری هوشمند، قرار نیست توجه شود.

منبع:مهر

روحانی تاکید کرد: همه کسب و کارها اعم از تولیدی، توزیعی و خدماتی باید پروتکل‌های بهداشتی اعلامی را رعایت کنند. همه باید مراعات کنند. در خانه ماندن باید به عنوان یک اصل همچنان مد نظر ما باشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار