رصد‌خانه «تابناک» خبر‌هایی از اخبار روز برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند، یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند. تیتر‌هایی مانند: افشاگری آقای سخنگو از شغل جدید «وزیر نفرت» آمریکا / طرح سه فوریتی نمایندگان برای تعطیلی و قرنطینه کامل کشور / انتقاد شدید عطاءالله مهاجرانی از اقدام ۵۳ رجاله علیه ایران و ... رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۸۳۶۲۳۵
تاریخ انتشار: ۱۶ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۲:۴۰ 04 April 2020
تحولات در گذر است و اخبار روز هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.

رصد‌خانه «تابناک»؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.
 
تصور عبور از شرایط فعلی بدون هزینه غیرممکن است

جهانگیری معاون اول رییس‌جمهوری گفت: همانگونه که مردم در این شرایط دچار مشکلاتی شده‌اند و هزینه می‌دهند، بخش خصوصی، دولت و سایر بخش‌ها نیز هزینه‌هایی را پرداخت خواهند کرد تا بتوانیم از این شرایط عبور کنیم. پیش‌بینی‌های مهمی درخصوص تبعات اقتصادی شیوع این ویروس در سراسر جهان انجام شده و طبیعتاً همه بخش‌ها و ظرفیت‌های مادی و معنوی کشور ما نیز تحت تاثیر قرار خواهد گرفت. موضوع سلامت و درمان مردم اصلی‌ترین و مهمترین اولویت دولت است. شاهد کاهش بیش از ۹۰ درصد سفر‌های تفریحی و نوروزی هستیم که نقش مهمی در کاهش درآمد فعالان بخش گردشگری دارد که امیدوارم با فعال شدن بسته حمایتی دولت مانع از آسیب رسیدن به اشتغال این بخش‌ها باشیم. / ایرنا

دولت کمک نکند، صنعت گردشگری ورشکسته می‌شود

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: برای جذب هرچه بیشتر گردشگر خارجی به کشور تمهیدات و برنامه‌ریزی‌هایی را انجام دادیم که از آن جمله می‌توان به عدم درج مهم بر روی پاسپورت گردشگران ورودی اشاره کرد؛ همچنین لغو روادید با کشور‌هایی مانند چین و عمان و نیز برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری برای جذب گردشگر از کشور‌های هدف منطقه از دیگر برنامه‌هایی است که انجام‌شده است. این در حالی است که موضوع لغو روادید با هند و روسیه و افزایش جذب گردشگر از این کشور‌ها نیز در دستور کار است. در حال حاضر ۳۴ هزار اثر ثبت ملی و ۲۴ اثر ثبت جهانی داریم که البته درمجموع ملموس و ناملموس ۳۸ اثر ثبت جهانی داریم؛ اعتقاد ما بر این است که میراث فرهنگی هویت تاریخی ماست و هیچ‌چیز با این هویت تاریخی قابل‌جایگزینی نیست. ازاین‌رو از تلاش‌های دولت و حمایت‌های تمام بخش‌های دولت از این حوزه قدردانی می‌کنم. اعتقاد ما بر این است که در نوروز امسال بیش از ۹۰ درصد کاهش سفر داشتیم و غالب سفر‌هایی که انجام شد سفر‌های تفریحی و نوروزی نبود.

تحریم‌های آمریکا جنگ ایران با کرونا را فلج کرده است

پیروز حناچی در یادداشتی در روزنامه گاردین تاکید کرد که تحریم‌های آمریکا روند مبارزه ایران با ویروس کرونا را مختل کرده است. در بخشی از این یادداشت آمده است: من به عنوان شهردار تهران روزنامه مشاهده می‌کنم که جان‌های مردم به دلیل کمبود اقلام پزشکی و دارو از دست می‌رود. اکنون زمان سیاست‌های انتقامجویانه نیست. ر. ایران مدیران شهری با یک بحران بی‌سابقه در حوزه بهداشت عمومی مواجه هستند. تا دوم آوریل ۳۱۶۰ نفر به خاطر ویروس کرونا فوت کرده و بیش از ۵۰ هزار نفر مبتلا شده‌اند. سرعت ابتلا هنوز کند نشده و بیشتر آن‌ها نیز در تهران هستند؛ شهری که من شهردار آن هستم. ما داریم در شرایط تحمیل بدترین تحریم‌های تاریخ عمل می‌کنیم. تحریم‌های ایالات متحده نه تنها افراد و شرکت‌های آمریکایی را از تجارت قانونی با ایران منع می‌کند بلکه به دلیل دیگر کشور‌ها و شرکت‌ها را نیز از انجام تجارت مشروع با ایران بازداشته است؛ حتی فروش اقلام دارویی وپزشکی

۵۰ میلیون لیتر مصرف بنزین کم شد

مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه تهران گفت: میزان مصرف بنزین در تهران نسبت به قبل از فروردین ۵۰ درصد کاهش یافته است. به گزارش خبرآنلاین، ابراهیم توسلی در خصوص آخرین وضعیت میزان مصرف بنزین در تهران، اظهار کرد: در حال حاضر میزان مصرف بنزین در تهران زیر ۱۰ میلیون لیتر در روز است که این عدد نسبت به گذشته کاهش محسوسی نشان می‌دهد. وی در خصوص میزان مصرف سی ان جی در تهران نیز اظهار کرد: میزان مصرف این فراورده نفتی در تهران حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد نسبت به قبل از فروردین کاهش یافته است که علت این مساله می‌تواند کاهش تردد خودرو‌ها در سطح شهر باشد.

تست کرونای ۴۰ راننده اتوبوس مثبت است

ترفع، مدیرعامل شرکت اتوبوسرانی تهران گفت: حدود ۴۰ راننده متاسفانه تست کرونای آن‌ها مثبت بوده و دو نفر از این افراد جان خود را از دست داده‌اند که البته صرفا نمی‌توانیم تائید کنیم که این افراد کجا مبتلا به کرونا شده‌اند و ممکن است در محیط کار و یا منزل درگیری این بیماری شده باشند. /فارس

بازار خودرو در سال ۹۹ به کدام سمت می‌رود؟

فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با خبرگزاری خبرآنلاین درباره وضعیت بازار خودرو در سال ۹۹ اظهار داشت: به نظرم بازار سال ۹۹ به دو قسمت تقسیم خواهد شد؛ قسمت اول مربوط به دورانی است که کرونا سایه‌اش در بازار هست؛ در این دوران شاهد رکود خواهیم بود و معاملات رونقی نخواهد داشت و احتمالا زودتر از خرداد نشانه‌های رونق در بازار دیده نمی‌شود. به شرط مهار بیماری و بازگشت به شرایط عادی، معاملات باید از خرداد کم‌کم در بازار افزایش پیدا کند. در عین حال، تاثیرات منفی کرونا بر اقتصاد و بی‌پولی مضاعف دولت در تزریق نقدینگی باعث می‌شود کل سال ۹۹ بازار کم‌رمق باشد.

چرا لیگ ایران از ابتدای اردیبهشت شروع نمی‌شود؟

در شرایطی که مربیان و بازیکنان در سردرگمی ناشی از نامشخص بودن سرنوشت مسابقات به سر می‌برند، مسئولان سازمان لیگ اعلام کردند که برای شروع مجدد فصل جاری، تابع نظرات ستاد مقابله با کرونا هستند و هیچ برنامه‌ای را با نظر شخصی خود انجام نخواهند داد. در همین رابطه مسعود سلطانی فر، عالی‌ترین فرد ورزشی کشور نیز اعلام کرده که هنوز ادامه برگزاری مسابقات مشخص نیست و البته نمی‌توان درباره نیمه تمام ماندن مسابقات هم نظری ارائه کرد. این موضوع ناشی از اعلام نشدن زمان جدید از سوی ستاد مقابله با کرونا برای شروع فعالیت‌ها و برگزاری رویداد‌ها است. /خبر ورزشی

ضرر ۱۷ میلیارد تومانی سینما‌ها در نوروز

محمدرضا صابری (دبیر انجمن سینماداران) گفت: ️سینما‌ها در نوروز ۹۸ بیش از ۱۷ میلیارد تومان در ۱۵ روز ابتدایی فروردین درآمد کسب کرده بودند که این درآمد در نوروز ۹۹ صفر شده و از سوی دیگر از چهارم اسفند نیز سینما‌ها تعطیل بود. این اتفاق در حالی رخ داده که در اسفندماه مدیر‌های سالن سینما بر اساس وظیفه‌ای که داشتند، حقوق، سنوات، عیدی و پاداش کارکنان را کامل پرداخت کرده است، اما درآمدی نداشتند. /ایلنا
 
ثبت احوال همکاریش با وزارت بهداشت متوقف کرد

سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور از قطع همکاری این سازمان با وزارت بهداشت به دلیل بارگذاری اطلاعات افراد در سامانه غربالگری ویروس کرونا خبر داد و گفت: این کار غیر حرفه‌ای و نادرست بوده است. سیف‌الله ابوترابی با اشاره به انتشار خبری در فضای مجازی مبنی بر افشای اطلاعات شهروندان ایرانی از بانک اطلاعاتی سازمان ثبت احوال اظهار کرد: سازمان ثبت احوال با بیش از ۲۰۰ دستگاه و سازمان همکاری و ارتباط برخط دارد و با توجه به تفاهمنامه‌های صورت گرفته با همه دستگاه‌ها تأکید شده که هر اطلاعاتی درباره اشخاص باید از طریق سامانه برخط انجام گیرد. سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور خاطرنشان کرد: با توجه به مشکل پیش آمده تا اطلاع ثانوی همکاری وزارت بهداشت و ثبت احوال و ارائه اطلاعات افراد به این وزارتخانه متوقف شده است چرا که بارگذاری اطلاعات افراد روی سامانه غربالگری غیر حرفه‌ای و نادرست بوده است.

طرح «فاصله گذاری اجتماعی» به «فاصله‌گذاری هوشمند» تبدیل شد

رئیس جمهور صبح شنبه در جلسه‌ای با رؤسای کمیته‌های اجتماعی، امنیتی، آموزشی، اداری، بهداشتی، آموزش عالی، پشتیبانی، اصناف و اقتصادی ستاد ملی مقابله با کرونا، میزان تاثیر اجرای مرحله دوم طرح فاصله گذاری اجتماعی را برای اجرای مرحله سوم این طرح با عنوان "فاصله گذاری هوشمند اجتماعی" مورد ارزیابی و بررسی قرار داد. حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی در این جلسه با تاکید بر اینکه رؤسای کمیته‌های گوناگون ستاد ملی مبارزه با کرونا موظفند ارزیابی دقیقی از میزان تاثیر تشدید برنامه فاصله‌گذاری اجتماعی انجام بدهند، گفت: باید برای دوره بازگشایی پس از اطمینان از ایجاد وضعیت تثبیت شده در مدیریت مقابله با کرونا پروتکل‌های متنوع و مختلف با دقت نظر در تمامی حوزه‌ها طراحی و متناسب با هر کسب و کار اجرا شود. رئیس جمهور با بیان اینکه طرح فاصله گذاری اجتماعی با تبدیل به فاصله‌گذاری هوشمند ادامه خواهد یافت، افزود: ما مرحله اول و دوم آن را اجرا کرده ایم و موفقیت‌های خوبی داشته ایم و الان در مرحله سوم آن که اجرای فاصله گذاری هوشمند اجتماعی است، قرار داریم و مختصات آن باید مشخص و مدون باشد.
 
الزرفی: با سردار قاآنی دیدار نکردم

نخست وزیر مکلف عراق تاکید کرد: هیچ دیداری با فرمانده کل نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران نداشته است.عدنان الزرفی، نخست وزیر مکلف عراق امروز شنبه در گفتگو با خبرنگاران تاکید کرد: هیچ گونه دیداری با سردار قاآنی، فرمانده کل نیروی قدس سپاه پاسداران ایران نداشتم و هیچ گونه موضع مخالفتی از سوی او در رابطه با نخست وزیری من به دست من نرسیده است.نخست وزیر مکلف عراق خاطرنشان کرد: یک پیام از سوی یک طرف صاحب نفوذ ایرانی به من رسیده است و در این پیام تاکید شده است که ایران به عدم دخالت در گفتگو‌های اطراف عراقی برای تشکیل دولت پایبند است.

روایت صادقی از واکنش عده‌ای خاص به خبر کرونایش

عضو فراکسیون امید مجلس گفت: روزی که گفتم کرونا گرفته ام بعضی اصولگرایان گفتند چرا موضوع را بزرگ می‌کنی.محمود صادقی در بخشی از مصاحبه خود با روزنامه شرق گفت:شخصا چند روز قبل از انتخابات مجلس علائمی مانند سرفه و تب را در خود احساس کردم. بعد از آنکه از ابتلا به ویروس کرونا اطمینان یافتم، توییتی منتشر کردم تا مردم را در جریان حال خودم قرار دهم. به محض آنکه آن توییت را منتشر کردم، عده‌ای خاص شروع کردند به واکنش‌های تند که چرا در این مقطع حساس به چنین شائبه‌هایی دامن می‌زنی شاید کرونا باعث شود که از شتاب مجلس یازدهم در مخالف با دولت بکاهد؛ زیرا به‌هرحال عقلای جریان اصولگرا می‌دانند که مردم قضاوت می‌کنند و به دلیل همین قضاوت نمی‌خواهند مشکلات موجود به دلیل سنگ‌اندازی مجلس در پیش پای دولت تلقی شود.ازاین‌رو تصور می‌کنم طیف معتدل اصولگرا ترمز تندرو‌ها را بکشند تا با افکار عمومی منفی مواجه نشوند؛ زیرا آن‌ها برای انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۴۰۰ هم برنامه‌هایی دارند.
 
اظهارنظر یک اصلاح طلب در مورد مشارکت پایین مردم در انتخابات

رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران گفت: وقتی نشاط در انتخابات نباشد یا انتخاب‌شوندگان نتوانند خواسته‌های مردم را محقق کنند، عملاً می‌توان گفت: ما فاصله جدی با آرمان‌های انقلابیون دهه ۴۰ و ۵۰ گرفته‌ایم. محمدجواد حق‌شناس درخصوص تحقق آرمان‌ها و اهداف انقلاب اسلامی اظهار کرد: انقلاب به معنای زیر و رو شدن همه بنیان‌های سیاسی کشور است؛ مردم با انقلاب تلاش کردند به آزادی و استقلال برسند یعنی خواسته مردم این بود که حکومتی ضداستبدادی داشته باشند و بتوانند خودشان تعیین‌کننده سرنوشت خود باشند. وی گفت: طبق شعار‌های مردم و سخنان رهبر انقلاب در سال ۱۳۵۷، به چند عنصر برمی‌خوریم که مهمترین آن‌ها استقلال و آزادی است؛ این عناصر به ساختار حاکمیتی بازمی‌گردد که در آن مقطع، کشور را اداره می‌کرد؛ به عبارتی نظام شاهنشاهی فاقد دو ویژگی اصلی یعنی استقلال و آزادی بود که مردم در بدو شروع حرکتشان، خواهان اصلاح و تحقق خواسته‌هایشان بودند و این دو پایه اصلی انقلاب بود که مردم آن را به عنوان گمشده‌های اصلی خود می‌دانستند.رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران افزود: نظام شاهنشاهی اساساً برای تصمیم‌گیری‌های کلان نمی‌توانست مستقل رفتار کند، چون خود را مدیون دخالت خارجی می‌دانست و الزامی در مشارکت و دخالت دادن مردم در سرنوشت کشور نمی‌دید. انتخابات و قوه‌مقننه اساساً مفهومی نداشت؛ نمایندگان مجلس، سخنان مردم را بیان نمی‌کردند بلکه خود را با نهادی که اجازه ورود به آن‌ها داده بود تنظیم می‌کردند. همچنین مطبوعات از آزادی برخوردار نبودند که بتوانند بیا‌ن‌کننده خواسته‌های مردم باشند. حق‌شناس ادامه داد: همه این موضوعات دست به دست هم داد تا رابطه بین نظام حاکم و مردم به حداقل برسد؛ اعتماد مردم به حکومت در پایین‌ترین سطح خود قرار بگیرد و نظام حاکم به جای اینکه به مردم که صاحبان اصلی قدرت هستند، توجه کند، خود را با دولت‌های قدرتمند دنیا هماهنگ می‌کرد. در نهایت عدم توجه به مردم و آزادی ندادن به رسانه و مطبوعات، موجب شد نارضایتی عمومی سالیان سال روی هم انباشته شود و در سال ۵۷ فوران کند.

نماینده مجلس: فکری برای ویروس‌های اخلاقی جامعه بکنیم

نماینده محلات در مجلس گفت: کرونای فکری گرفته‌ایم و خود را در قرنطینه قرار داده و از ارزش‌ها فاصله گرفتیم.حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی، گفت: این روز‌ها بنا بر تصمیم مسئولان و کارشناسان جهت جلوگیری از رشد سریع بیماری کرونا طرح فاصله گذاری انجام شد.وی افزود: فراوان بودند افرادی که با رعایت این دسور شب و روز در خانه ماندند این در حالی است که برخی از جانبازان قطع نخاعی۳۴سال یا حتی بیشتر از این مدت از روی تخت بیمارستان نتوانسته‌اند از بستر و تخت خود بلند شوند.منتخب مردم محلات در مجلس یازدهم تصریح کرد: این جانبازان روزی نبوده که برای ایران اسلامی آرامش خود را فدا نکرده باشند، ولی امروز تنها و آرام گوشه‌ای با خدا نجوا می‌کنند.سلیمی اظهار داشت: آیا فکر کرده‌ایم چگونه این جانبازان شب و روز به آن‌ها گذشت؟! ما مدیون آن‌ها هستیم و حتی بسیاری از اوقات از مرام آن‌ها فاصله گرفتیم، ولی این فاصله ما را به کجا رساند؟! اگر از آن‌ها فاصله نگرفته بودیم سرطان ریا، ریه اجتماع را مسدود نمی‌کرد.وی خاطرنشان کرد: ما کرونای فکری گرفتیم و خود را در قرنطینه قرار دادیم و به همین دلیل از ارزش‌ها فاصله گرفتیم.نماینده محلات در مجلس دهم گفت: می‌دانید چرا سکته اعتقادی پیدا کردیم، چون یادمان رفت برای چه جهاد می‌کردیم.

سکانس پایانی فرار از زندان در سقز

روابط عمومی زندان شهرستان سقز با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد: اکثر زندانیانی که از زندان سقز متواری شده بودند به صورت خود معرف و یا با تلاش نیرو‌های امنیتی و انتظامی استان دستگیر و به زندان بازگشتند.در این اطلاعیه با اشاره بر مراقبت از سلامت زندانیان در تمام زندان‌های استان آمده است: این زندانیان با سوء استفاده از شرایط خاص زندان به علت کنترل شیوع ویروس کرونا و اجرای برنامه‌های سلامت محور از زندان سقز متواری شده بودند که با تلاش‌های شبانه روزی اکثر آنان به زندان بازگشتند.در پایان این اطلاعیه بر ادامه تلاش‌ها برای دستگیری سایر زندانیان فراری تاکید گردیده است.

نماینده نجف آباد هم کرونایی شد

ابوالفضل ابوترابی نماینده مردم نجف آباد در مجلس دهم و منتخب مردم این شهر در مجلس یازدهم در گفتگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، گفت: بعد از انجام تست کرونا در اداره بهداشت، کارشناسان این مرکز اعلام کردند که به کرونا مبتلا شده ام.وی افزود: هم اکنون در قرنطینه به سر می‌برم و در صورت برگزاری جلسات مجازی مجلس و با استفاده از امکانات فراهم شده از سوی هیات رئیسه در این نشست‌های شرکت خواهم کرد.نماینده مردم نجف آباد در مجلس درباره آخرین وضعیت ابتلای نمایندگان به کرونا تصریح کرد: پیش از آغاز سال جدید تست کرونا از ۱۰۰ نماینده مجلس گرفته شد که مشخص شد که بیش از ۴۰ نفر مشکوک به کرونا هستند، ولی ۲۳ نماینده هم کرونا دارند.وی افزود: ظرف چند روز اخیر هم هیات رئیسه مجلس به نمایندگان اعلام کرده که باید همه نمایندگان باقی مانده یعنی ۱۹۰ نفر دیگر هم تست بدهند و پاسخ‌ها را اعلام کنند تا در مورد به حد نصاب رسیدن جلسات علنی مجلس تصمیم‌گیری شود، زیرا ممکن است تعداد بالایی از نمایندگان کرونا داشته باشند و عملا نصاب لازم برای برپایی جلسات علنی فراهم نشود.

تحلیل فعال اصلاح طلب در مورد وضعیت اصولگرایان

ظریفیان، فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: در مجموع جریان اصولگرایی یک واقعیت عینی کشور است و نباید آن را نادیده گرفت، امید می‌رود که این جریان اندیشیده‌تر، متکی بر تجارب گذشته و متکی بر داده‌هایی که از جامعه می‌گیرد، عمل کند به ویژه با توجه به انتخابات اخیر که پیام‌های جدی و روشنی برای همه جناح‌های سیاسی و حتی حاکمیت پیرامون مساله تاب آوری مردم در عرصه انتخابات و حضور جدی‌شان در انتخابات داشت. به گزارش جماران؛ یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: تجربه تاریخی نشان می‌دهد مرزبندی‌های مهمی در جریان اصولگرایی وجود دارد که مانع از وفاق میان آن‌ها خواهد شد. غلامرضا ظریفیان استاد دانشگاه و فعال سیاسی اصلاح‌طلب در خصوص مجلس یازدهم و اختلاف‌نظر‌های موجود میان گروه‌های مختلف جریان اصولگرا، گفت: در خصوص مجلس از همان ابتدای برخوردی که شورای نگهبان با داوطلبان نمایندگی داشتند تا جایی که در نهایت نتیجه انتخابات تعیین تکلیف شد، همه رفتار‌ها گواه بر این می‌دادند که آن چه در مجلس آینده رخ خواهد داد، ترکیب واقعی از جریان‌های حاکم بر کشور نیست و با گستره حضور حداکثری یک جریان که در واقع این جریان همانند اصلاح‌طلبان یک جریان واحد نیست و یک طیف متشکل از گروه‌های متنوع است و با اتفاقاتی که به خصوص در دوره آقای احمدی‌نژاد رخ داد، تفاوت سلیقه میان این طیف روشن‌تر و واضح‌تر شد.وی ادامه داد: دسته‌بندی‌های اصولگرایان در این دوران پررنگ شد، اصولگرا‌های سنتی‌تر و در عین حال معتدل‌تر به یک گروه تبدیل شدند و گروه دیگر اصولگرایان رادیکال بودند که به شکل خاصی بروز و ظهور داشتند، این جریان در ابتدا با احمدی‌نژاد متولد شد و بعد در ادامه راه از احمدی‌نژاد جدا شد. ظرفیان در ادامه اظهار داشت: جریان‌های بینابینی هم در این طیف بودند که از آن‌ها به عنوان نواصولگرایی تعبیر شد، اما ادبیات جدی برای این طیف تولید نشد، همچنین خرده جریان‌های دیگری در این طیف بودند که در مجموع توانستند با فرصتی که ایجاد شد، اکثریت مجلس را برعهده گیرند. این استاد دانشگاه در بخش دیگر این گفتگو درخصوص احتمال یک دست شدن حاکمیت و معایبی که در این مساله وجود دارد، ابراز داشت: ما در دوره‌ی احمدی‌نژاد تجربه یک‌دست شدن حاکمیت را داریم و امیدوارم که این تجربه فراروی فعالیت این جریان قرار گیرد، چراکه آن تجربه تنها به جریان اصولگرایی آسیب نزد، بلکه به مسائل مهمی مانند؛ توان ملی و اعتماد اجتماعی آسیب زد که حتی بعد‌ها مورد نقد بخش‌هایی از این جریان قرار گرفت.

تکذیب فایل صوتی منتسب به فاطمه رهبر

خانواده فاطمه رهبر منتخب فقید یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی که اخیراً بر اثر ابتلا به ویروس کرونا درگذشت، انتساب یک فایل صوتی به آن مرحومه را که در فضای مجازی منتشر شده تکذیب کرد.متن تکذیبیه خانواده مرحومه فاطمه رهبر به شرح ذیل است:احتراما بدین وسیله به استحضار می‌رسانیم فایل صوتی منتسب به مرحومه دکتر فاطمه رهبر نماینده منتخب تهران در مجلس شورای اسلامی در فضای مجازی انتشار یافته است، متعلق به ایشان نمی‌باشد و از طرف خانواده آن مرحومه تکذیب می‌گردد، لذا خواهشمندیم جهت تسلی خاطر آن مرحومه از انتشار آن در فضای مجازی خودداری شود.التماس دعاخانواده مرحوم دکتر فاطمه رهبر منتخب مردم تهران در مجلس شورای اسلامی
 
واکنش نماینده قم به ازدحام جمعیت در بانک‌ها

نماینده مردم قم در مجلس نوشت: امروز بانک‌ها به دلیل رعایت بخشنامه یک سوم با ازدحام مراجعین مواجه شدند که این با طرح فاصله گذاری اجتماعی مغایرت دارد. احمد امیرآبادی نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی در واکنش به ازدحام بانک‌ها در ایام شیوع ویروس کرونا در کشور نوشت: امروز بانک‌ها به دلیل رعایت بخشنامه یک سوم با ازدحام مراجعین مواجه شدند که این با طرح فاصله گذاری اجتماعی مغایرت دارد. وی خطاب به مسئولان تصریح کرد: یا بانک‌ها را تعطیل کنید یا شعب را افزایش دهید؛ وقتی بانک‌ها فعالیت می‌کنند و چک کسبه را می‌پذیرند، کسبه هم مغازه را تعطیل نمی‌کنند.
 
هشدار توئیتری بانوی اصلاح‌طلب به آقای رئیس جمهور

قائم مقام حزب اتحاد ملت در توئیتی از بی توجهی به تذکر‌های وزیر بهداشت انتقاد کرد. آذر منصوری قائم مقام حزب اتحاد ملت ایران اسلامی در توئیتی نوشت: آقای رئیس جمهور؛ چند تصویر از مترو تهران و بزرگراه‌ها در ۱۶فروردین ببینید، چرا به تذکر‌های وزیر و مسئولان وزارت بهداشت توجهی نشد؟ ایتالیا و اسپانیا را ببینید، اگر می‌خواهید نظام سلامت و کادر درمانی ایران هم سقوط کند و شاهد اوج مجدد اپیدمی مانند این کشور‌ها باشیم به این روند ادامه دهید.
 
انتقاد تاجرنیا از قوانین دست و پاگیر در ادارات و نهاد‌ها

فعال سیاسی اصلاح طلب می‌گوید: متاسفانه در بسیاری از ادارات و نهاد‌های مختلف قوانین دست و پاگیری وجود دارد، به طور مثال اگر کسی بخواهد یک جنسی را وارد کند، این اتفاق به راحتی می‌افتد، اما برای تولید کردن باید از هفت خوان رستم رد شود. علی تاجرنیا، فعال سیاسی اصلاح‌طلب درباره الزامات تلاش برای بهبود وضعیت تولید در سال ۹۹ و تحقق شعار «جهش تولید» به خبرآنلاین گفت: در وهله اول باید فرصت رقابت برای بخش خصوصی ایجاد کرد. لازمه این امر این است که بنگاه‌های اقتصادی که به صورت دولتی، خصوصی یا وابسته به نهاد‌های حکومتی هستند، بخش عمده‌ای از فعالیت خودشان را واگذار کرده یا حداقل در قوانین مرتبط مانند بحث مالیات‌ها یا تخصیص اعتبارات و یا مسائلی شبیه به این، یک برابری با بخش خصوصی داشته باشند.
 
انتقاد شدید عطاءالله مهاجرانی از اقدام ۵۳ رجاله علیه ایران

وزیر ارشاد در دولت اصلاحات در توئیتی نوشت: در اخذ وام از صندوق دولت‌ها هستند که بایست سازوکار تضمین و تامین و زمان بازپرداخت را انجام بدهند. سید عطاءالله مهاجرانی در توئیتی نوشت: ۵۳ رجاله‌ای که به صندوق بین المللی پول نامه نوشته‌اند که صندوق وام پنج میلیاردی را در اختیار دولت ایران قرار ندهد، به دلیل بی سوادی و بی استعدادی نمی‌دانند که وام با کمک متفاوت است. در اخذ وام از صندوق دولت‌ها هستند که بایست سازوکار تضمین و تامین و زمان بازپرداخت را انجام بدهند.
 
حضور بیش از ۶۰۰ هزار بسیجی برای مقابله با کرونا

جانشین سازمان بسیج مستضعفین گفت: تفاهم‌نامه خوبی از اولین روز تشکیل ستاد ملی مقابله به کرونا منعقد شد و امروز بیش از ۶۰۰ هزار بسیجی در سراسر کشور در عرصه خدمت‌رسانی برای حمایت از دستگاه‌های مختلف حضور پیدا کرده‌اند. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بسیج؛ سردار محمدحسین سپهر روز شنبه در نشست خبری «چالش کرونا؛ نهضت مردمی حل مسأله» اظهار داشت: شرایط امروز کشور در مقابله با ویروس کرونا و تبعات آن در حوزه‌های مختلف، بسیج بر اساس رسالت و تکالیفی که بر عهده دارد موظف است در کمک به دستگاه‌های نظام، اقدام و پشتیبانی کند. جانشین سازمان بسیج مستضعفین افزود: در چهل سال گذشته همواره بسیجیان و ساختار‌های مردمی نقش زیادی در کمک به دستگاه‌های مختلف داشته‌اند و هرگاه مردم در سازوکار بسیج در عرصه‌های مختلف ورود پیدا کرده‌اند، ظرفیت‌های بزرگی را به وجود آورده‌امد. سردار سپهر با بیان اینکه امروز جهان درگیر مساله کرونا است و الحمدالله کشور ما جزو کشور‌هایی است که در برابر این بیماری موفقیت‌های خوبی داشته، گفت: با حضور ۵۰ هزار تیم متخصص بسیج در سراسر کشور، توانستیم حدود ۷۰ میلیون از مردم‌مان را غربالگری کنیم.
 
همبندی نجفی به کرونا مبتلا شد

حمیدرضا گودرزی وکیل مدافع محمدعلی نجفی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به موضوع اعطای مرخصی به موکل خود اظهار کرد: چندین مرتبه تقاضای مرخصی برای موکل خود را از مقامات قضایی درخواست کردیم، اما هنوز جوابی به آن داده نشده است. وی ادامه داد: موکل بنده در کنار ۱۱ نفر دیگر در زندان حضور دارد که یکی از همبندی‌های او به بیماری کرونا مبتلا شد و مدتی در بیمارستان طالقانی بستری بود. گودرزی با اشاره به سابقه بیماری موکل خود بیان کرد: نجفی سابقه سکته دارد و چندین مرتبه تحت عمل جراحی قرار گرفته و حدود ۷۰ سال سن دارد، از همین رو خطر مرگ تهدیدی جدی برای او است. وکیل محمد علی نجفی ادامه داد: وثیقه برای موکل من موجود است و سند بازداشت شده، اما هنوز با اعطای مرخصی به موکل بنده موافقت نکرده‌اند. من حتی به آقای اژه‌ای معاون رئیس قوه قضاییه هم نامه نوشتم و درخواست اعطای مرخصی به موکل خود را ارائه دادم و ایشان هم دستور بررسی را به دادستان تهران دادند. وی با بیان اینکه البته رأی پرونده موکل بنده در دیوان عالی کشور نقض شده است، تصریح کرد: از آنجایی که رأی صادره برای نجفی توسط دیوان عالی کشور نقض شده است، هم اکنون پرونده موکل بنده به شعبه هم عرض ارجاع شده و جلسه رسیدگی دوباره به پرونده برگزار خواهد شد.
 
هشدار موحدی کرمانی درباره بازگشایی عجولانه مدارس و ادارات

رئیس جامعه روحانیت مبارز گفت: اگر در بازگشایی مدارس و ادارات تصمیم عجولانه اتخاذ شود، ممکن است جهش در آمار مبتلایان به کرونا داشته باشیم. آیت‌الله محمدعلی موحدی کرمانی رئیس جامعه روحانیت مبارز در گفت: وگو با فارس، ضمن تقدیر و تشکر از دست اندرکاران اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی و با اشاره به موفقیت قابل توجه این طرح گفت: لازم است از همه مسئولین به ویژه مسئولین وزارت بهداشت و درمان که با دقت کامل توانستند آمار مبتلایان به بیماری و تلفات را کنترل کنند تشکر کنیم و همچنین از همکاری سایر اقشار مردم که دستورات و تذکرات را رعایت کردند. وی افزود:، اما آنچه که این روز‌ها مطرح شده و من به طور خاص لازم است ابراز نگرانی جدی در باب آن داشته باشم این است که در مورد بازگشایی مدارس و شروع به کار ادارات و نهاد‌های دولتی و برپایی اجتماعات قرار است تصمیم‌گیری شود. درست است که این نگرانی وجود دارد اگر این تعطیلی‌ها ادامه داشته باشد خساراتی در پی خواهد داشت، اما باید توجه کرد مهمترین مسئله جان مردم و صیانت از زندگی آن‌هاست. رییس جامعه روحانیت مبارز در ادامه تاکید کرد: از منظر دینی، اگر جان آدمی به خطر بیفتد حتی واجبات الهی نیز ساقط می‌شوند. در فریضه‌هایی مثل حج، روزه، امر به معروف و نهی از منکر و امثال این‌ها اگر خطر جانی وجود داشته باشد انسان مومن لازم نیست این فریضه‌های واجب دینی را انجام دهد و در واقع از گردن او ساقط می‌شوند.
 
طرح سه فوریتی نمایندگان برای تعطیلی و قرنطینه کامل کشور

رییس فراکسیون حقوق شهروندی مجلس شورای اسلامی گفت: طرح سه فوریتی تعطیلی و قرنطینه کامل کشور تقدیم هیات رییسه مجلس شده است. عبدالکریم حسین‌زاده در گفتگو با ایسنا اظهار کرد: یکشنبه هفته گذشته که جلسه مجلس قرار بود به صورت مجازی برگزار شود من در محل صحن مجلس حاضر شدم و ضمن رایزنی با رییس مجلس، طرح سه فوریتی تعطیلی و قرنطینه کامل کشور را در یک ماده و ۱۱ تبصره و با امضای ۱۶ نفر از نمایندگان تحویل آقای قاضی زاده هاشمی کردم، ایشان نیز این طرح را به اداره قوانین ارجاع کردند. وی افزود: این طرح که حدود یک ماه پیش تهیه شده بر مبنای تعطیلی یک ماه کشور و براساس اصل ٧٩ قانون اساسی پیش‌بینی شده بود که با توجه به اینکه مجلس جلسه علنی نداشت امکان مطرح کردن آن نیز نبود لذا بنا داریم این طرح را در اولین جلسه علنی مجلس برای اتخاذ راهکار‌هایی جهت مقابله با کرونا مطرح کنیم. نایب رییس فراکسیون امید با اعلام آمادگی در خصوص دریافت پیشنهادات نمایندگان در جزییات این طرح، اضافه کرد: با توجه به شیوع ویروس کرونا در چند ماه گذشته، کشور به صورت نیمه تعطیل در آمده است، لذا به منظور قطع زنجیره انتقال این ویروس باید حداقل به مدت یک ماه کمترین تردد و تماس وجود داشته باشد.
 
افشاگری آقای سخنگو از شغل جدید «وزیر نفرت» آمریکا
 
سخنگوی وزارت خارجه تاکید کرد: مایک پمپئو و اربابانش کار را به سطح کاملاً جدیدی به نام تروریسم پزشکی رسانده‌اند، به همین دلیل او دارای وجدانی پر از گناه است.سیدعباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه در حساب کاربری خود در توئیتر تاکید کرد: این یک واقعیت انکارناپذیر است که دیپلمات‌های آمریکایی مدت‌هاست که درگیر کودتاها، مسلح کردن تروریست‌ها، دامن زدن به خشونت‌های فرقه‌ای، حمایت از کارتل‌های مواد مخدر، قلدری دولت‌ها و شرکت‌ها، جاسوسی حتی متحدان ایالات متحده، معاشرت با دیکتاتورها، قصاب‌ها، تروریست‌ها و ... هستند.وی در پاسخ به توئیت مایک پمپئو که دیپلمات‌های ایرانی را متهم به ترور کرده، افزود:، اما مایک پمپئو (افسر سازمان سیا که وزیر نفرت است) و اربابانش کار را به سطح کاملاً جدیدی به نام تروریسم پزشکی رسانده‌اند، به همین دلیل او دارای وجدانی پر از گناه است که به چنین جنگ‌های روانی متوسل می‌شود.
 
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار