اندیشمند برجسته آمریکایی در اظهاراتی با «دلقک جامعه‌ستیز» خواندن رئیس‌جمهور آمریکا، اقدامات او در عرصه بین‌المللی را خطرناک‌تر از شیوع جهانی کرونا توصیف کرد.
کد خبر: ۸۳۶۱۱۵
تاریخ انتشار: ۱۶ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۵ 04 April 2020

به گزارش تابناک سمنان: سرکو هوروات، فعال سیاسی اهل کرواسی، در خصوص بحران کرونا با نوآم چامسکی، فیلسوف و نظریه پرداز سیاسی آمریکایی، مصاحبه کرد.

چامسکی که متولد سال ۱۹۲۸ است، در این مصاحبه درباره رخداد‌های مهم سیاسی و تاریخی عمر خود گفت: به یاد می‌آورم که وقتی کودک بودم، سخنرانی هیتلر در راهپیمایی نورمبرگ را می‌شنیدم. من از حرف‌های او چیزی نمی‌فهمیدم، اما به سادگی حالت و تهدید موجود در آن را درک می‌کردم؛ و باید به شما بگویم وقتی امروز به صحبت‌های دونالد ترامپ گوش می‌کنم، این حس برای من تداعی می‌شود. این بدان معنی نیست که او فاشیست است. او با آن ایدئولوژی فاصله زیادی دارد، اما او جامعه‌ستیز است، او کسی است که به فکر خودش است، اما ترس [از رفتار او] مشابه است؛ و این فکر که سرنوشت این کشور و جهان در دستان یک دلقک جامعه‌ستیز است، تکان‌دهنده است.

او در ادامه افزود: بحث ویروس کرونا، به اندازه کافی جدی است، اما خوب است در نظر داشته باشیم که خطر بسیار بزرگتری در راه است. ما به سمت فاجعه‌ای پیش می‌رویم که از هر آنچه در تاریخ بشر رخ داده است، بدتر است. وقتی دونالد ترامپ و آدم کوتوله‌های او ما را به سمت پرتگاه پیش می‌برند. در واقع دو تهدید مهم وجود دارد. یکی خطر فزاینده جنگ هسته‌ای است که با از بین بردن آنچه از رژیم کنترل این تسلیحات باقی مانده بود، وخیم شده است؛ و دیگری، البته، خطر فزاینده گرمایش زمین است. هر دو تهدید را می‌توان حل و فصل کرد، اما فرصت زیادی نمانده است.

این اندیشمند برجسته اضافه کرد: [شیوع] کرونا، بلای هولناکی است که تبعات وحشتناکی خواهد داشت، اما اوضاع بهبود خواهد یافت در حالی که درباره دیگر تهدیدها، فرصت جبران وجود نخواهد داشت. فرصت تمام می‌شود. اگر ما به آن‌ها رسیدگی نکنیم، باخته‌ایم؛ بنابراین خاطرات کودکی دوباره به ذهن من می‌آیند، اما از بُعدی متفاوت. خطر جنگ هسته‌ای، ما می‌توانیم با نگاه به اوضاع در این ژانویه، دریابیم که جهان واقعا در چه نقطه‌ای است.

چامسکی در ادامه گفت: همانطور که می‌بینید هر سال به لحظه پایان جهان نزدیکتر می‌شویم. از زمانی که ترامپ انتخاب شد، عقربه دقیقه شمار این ساعت که روز پایان را نشان می‌دهد، سریعتر حرکت می‌کند. ما از همیشه به چنین لحظه‌ای نزدیکتریم. سه موضوع در اینجا مطرح است: خطر جنگ هسته‌ای، خطر گرمایش جهانی و رو به وخامت گذاشتن وضع دموکراسی. زیرا دموکراسی امید اصلی ما برای فائق آمدن بر این بحران است، یک مشارکت آگاهانه، تعاملی مردم برای تعیین سرنوشت خود. اگر اینطور نشود ما محکوم هستیم.

او افزود: اگر ما سرنوشت مان را به دست دلقک‌های جامعه‌ستیز بسپاریم، کار ما تمام است؛ و این نقطه دارد نزدیک می‌شود. اگر ترامپ بدترین است، به علت قدرت آمریکاست که غالب است. ما می‌توانیم درباره افول آمریکا صحبت کنیم، اما اگر شما به جهان نگاه کنید، آن را نمی‌بینید. وقتی آمریکا تحریم وضع می‌کند –تحریم‌های ویرانگر و کشنده- به این خاطر است که این کشور می‌تواند اینکار را انجام دهد؛ و همه باید از آن تبعیت کنند. اروپا ممکن است آن را دوست نداشته باشد و در واقع از تحریم‌های ایران متنفر باشد، اما آن‌ها ناگزیر هستند از آن پیروی کنند. آن‌ها باید از ارباب اطاعت کنند در غیر این صورت از نظام مالی بین‌المللی بیرون انداخته می‌شوند. اما این قانون طبیعت نیست. این تصمیم اروپاست برای اطاعت کردن از ارباب در واشنگتن. کشور‌های دیگر هیچ گزینه‌ای ندارند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار