مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ایلام از دستگیری حفاران غیرمجاز آثار تاریخی در استان خبر داد.
کد خبر: ۸۳۵۹۰۹
تاریخ انتشار: ۱۶ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۰ 04 April 2020

 به گزارش تابناک ایلام، عبدالمالک شنبه زاده اظهار کرد: روز گذشته در پی گزارش واصله از انجمن‌های افتخاری میراث فرهنگی مبنی بر حفاری غیرمجاز در بخش گنجوان شهر چوار، بلافاصله طی عملیات غافلگیرانه توسط فرماندهی انتظامی شهرستان ایلام و پاسگاه انتظامی بخش گنجوان و با همکاری نیروهای یگان حفاظت اداره کل باند حفاران غیرمجاز دستگیر شدند.

وی بابیان اینکه از متهمان یک دستگاه ابزار و ادوات حفاری کشف و خودرو آنان نیز توقیف شد، اضافه کرد: هم‌اینک متهمان به همکاران انتظامی تحویل و سیر مراحل قضایی پرونده آنها در دستور کار قرار دارد.

شنبه‌زاده تصریح کرد: بر اساس ماده ۵۶۲ قانون مجازات اسلامی هرگونه حفاری و کاوش به‌قصد به دست آوردن اموال تاریخی، فرهنگی ممنوع بوده و مرتکب به شش ماه تا سه سال حبس محکوم می‌شود و اشیاء مکشوفه به نفع وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و آلات و ادوات حفاری به نفع دولت ضبط می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ایلام گفت: چنانچه حفاری در اماکن و محوطه‌های تاریخی که در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است یا در بقاع و اماکن مذهبی صورت گیرد علاوه بر ضبط اشیای مکشوفه و آلات و ادوات حفاری، مرتکب به حداکثر مجازات مقرر محکوم خواهد شد.

شنبه‌زاده ضمن تقدیر و قدردانی از همکاری فرماندهی نیروی انتظامی ایلام و پاسگاه انتظامی بخش گنجوان و همچنین همکاری بسیار خوب انجمن‌های میراث فرهنگی یادآور شد: «آثار فرهنگی و تاریخی شهود تمدن، سند هویت و افتخار ملی ما بوده و صیانت از آن وظیفه همه اقشار مختلف جامعه است./ع

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار