در مطلب زیر به تعدادی از عادت‌های ناسالم و ساده در زندگی روزمره خواهیم پرداخت.
کد خبر: ۸۳۴۵۷۵
تاریخ انتشار: ۰۹ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۲:۳۱ 28 March 2020

تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران: همه‌ی ما می‌دانیم عادت‌هایی مثل سیگار کشیدن یا افراط در خوردن تنقلات ناسالم می‌تواند تأثیر منفی‌ای بر سلامت ما داشته باشد، اما عادت‌های مضر دیگری هم هستند که کمتر کسی از ضرر آن‌ها باخبر است و متأسفانه این عادت‌ها به جزئی از زندگی روزانه‌ی ما تبدیل شده اند.

۱- گذشتن کیف پول در جیب پشتی شلوار

بسیاری از آقایان عادت دارند کیف پول خود را در جیب پشتی شلوارشان بگذارند، چون راحت‌ترین جا برای نگهداشتن آن است. اما این کار به سلامت شما صدمه می‌زند. حتی ۱۵ دقیقه نشستن روی کیف پول می‌تواند حالت ستون فقرات و رباط‌های آن را تغییر دهد.

این مسأله در نهایت باعث عدم تقارن می‌شود، مسأله‌ای که می‌تواند تراز طبیعی ستون فقرات را برهم بزند. نشستن روی کیف پول به مدت طولانی می‌تواند باعث پشت درد مزمن، سیاتیک و اسکولیوز فانکشنال (انحراف ستون فقرات) شود.

۲- استفاده از وسایل الکترونیک قبل از خواب

تحقیقات جدید نشان داده استفاده از وسایل الکترونیک قبل از خواب باعث بی خواب شدن و کاهش کیفیت خواب ما می‌شود. با این حال، بسیاری از بزرگسالان و کودکان قبل از خواب از انواع وسایل الکترونیک، از تلفن همراه و تبلت گرفته تا کامپیوتر و تلویزیون، استفاده می‌کنند.

استفاده‌ی منظم از وسایل الکترونیک قبل از خواب نه تنها به کیفیت خواب ما صدمه می‌زند، بلکه باعث افزایش وزن و احساس خستگی در طول روز هم می‌شود. به علاوه این کار روی بازدهی، توانایی‌های یادگیری و میزان اضطراب ما تأثیر می‌گذارد. دست کم یک ساعت قبل از خواب از استفاده از وسایل الکترونیک خودداری کنید. این کار می‌تواند کیفیت خواب شما را بهبود ببخشد و سلامت شما را حفظ کند.

۳- شستن دست‌ها با آب داغ

تحقیقات مختلفی نشان داده آب داغ و سرد به یک اندازه در از بین بردن میکروب‌ها و پاک کردن باکتری‌ها از دست‌های ما تأثیر دارند. طبق این تحقیقات، دمای آب، چه وقتی ۳۸ درجه بود و چه وقتی ۱۶ درجه، نقشی در کاهش باکتری‌ها نداشت. به علاوه، اثبات شده آب سرد برای دست‌های ما مفیدتر از آب داغ است.

گرچه باور رایج این است که آب داغ باکتری‌ها را از بین می‌برد، اما این تصور درست نیست. آب داغ باکتری‌ها را از بین نمی‌برد، بلکه آب تقریباً جوشی که باعث سوختگی می‌شود این کار را انجام می‌دهد. به همین دلیل است که وسایل پزشکی را برای استرلیزه کردن در آب می‌جوشانند. با توجه به اینکه شستن دست‌ها با آب جوش ممکن نیست، استفاده از آب سرد جایگزین بسیار بهتری محسوب می‌شود. اما چرا؟ به این خاطر که شستن دست‌ها با آب داغ پوست دست‌ها را نرم و ضعیف و به این ترتیب، دست‌ها را در برابر میکروب‌ها آسیب پذیرتر می‌کند.

۴- آب خوردن از بطری‌های پلاستیکی

گرچه خوردن آب از بطری‌های پلاستیکی کار بی ضرری به نظر می‌رسد، اما حقیقت آن است که همه‌ی بطری‌های پلاستیکی سالم و سازگار با محیط زیست نیستند. بطری‌های پلاستیکی شما را در معرض خطر مواد شیمیایی‌ای قرار می‌دهند که در دما‌های بالا از این بطری‌ها آزاد می‌شوند و به آب راه پیدا می‌کنند.

برای مثال، اگر در یک روز گرم بطری پلاستیکی‌ای را در ماشین خود رها کنید، ممکن است از لایه‌های بیرونی پلاستیک، ماده‌ی شیمیایی سمی‌ای به نام بیسفنول A آزاد شود که می‌تواند آبی که می‌نوشید را آلوده کند. این ماده‌ی شیمیایی می‌تواند روی سیستم غدد درون ریز شما تأثیر بگذارد و ریسک بروز آندومتریوز و سرطان سینه را افزایش دهد.

۵- سریع خوردن غذا

تحقیقات متعددی نشان داده سریع غذا خوردن و سریع جویدن غذا می‌تواند منجر به مشکلات جسمانی زیادی شود. سریع غذا خوردن می‌تواند باعث افزایش سریع وزن شود و حتی ریسک بروز بیماری‌های قلبی، دیابت و سکته‌ی مغزی را افزایش دهد.

کسانی که سریع غذا می‌خورند، احتمال پرخوری در آن‌ها بیشتر است، چون از زمان شروع به خوردن غذا تقریباً ۲۰ دقیقه زمان می‌برد تا مغز سیگنال‌های سیری را ارسال کند؛ بنابراین ممکن است دیگر سیر شده باشید، اما خودتان متوجه آن نباشید و به خوردن ادامه دهید، چون مغز شما فرصت کافی برای واکنش دادن و تشخیص سیر بودن شما را نداشته.

۶- مسواک زدن بلافاصله بعد از خوردن غذا

گرچه بعضی از ما عادت داریم بلافاصله بعد از غذا دندان هایمان را مسواک بزنیم، اما تحقیقات متعددی نشان داده بعد از خوردن غذا باید دست کم ۳۰ دقیقه صبر کنید و بعد دندان هایتان را مسواک بزنید. مینای دندان از دندان‌ها محافظت می‌کند و اسید‌هایی که از مواد غذایی مختلف تولید می‌شوند می‌توانند این لایه‌ی محافظ را به تدریج از بین ببرند. این بدان معنی است که دندان‌های ما بلافاصله بعد از خوردن غذا در ضعیف‌ترین حالت خود هستند.

خوشبختانه بدن به کمک بزاق دهان سطح این اسید‌ها را در دهان تعدیل می‌کند، اما این کار نیاز به زمان دارد. بنابراین، مسواک زدن بالافاصله بعد از خوردن غذا معادل حمله بردن به دندان‌ها است، حتی اگر از یک مسواک نرم استفاده کنید. بهتر است اجازه دهید بزاق دهان وظیفه‌ی خود را انجام دهد و قبل از اینکه دندان هایتان را مسواک بزنید، سطح اسید را در دهان تعدیل کند. در مدتی که منتظر تجدید نیروی دندان هایتان هستید یعنی تا زمانی که وقت مسواک زدن فرا برسد، می‌توانید دهان خود را آب بزنید یا آدامس بدون قند بجوید.

۷- استفاده از گوش پاک کن برای تمیز کردن گوش‌ها

ضرر تمیز کردن گوش‌ها با گوش پاک کن بیشتر از نفع آن است. طبق تحقیقات، این کار جرم گوش‌ها را بیشتر به داخل مجرای گوش هول می‌دهد. به علاوه، این کار می‌تواند منجر به بروز عفونت، سوراخ شدن پرده‌ی گوش، به هم چسبیدن جرم گوش‌ها و زنگ زدن گوش شود.

در واقع توصیه می‌شود به جرم گوش هایتان به کلی دست نزنید و اجازه دهید به طور طبیعی از گوش هایتان خارج شوند. جرم گوش مانند یک فیلتر برای مجرای گوش‌ها عمل می‌کند، به طوری که از ورود آلودگی و گرد و غبار به درون آن‌ها جلوگیری می‌کند. استفاده از گوش پاک کن برای تمیز کردن گوش ها، آن‌ها را در برابر آلودگی آسیب پذیر می‌کند. اگر کماکان احساس می‌کنید باید گوش هایتان را تمیز کنید، استفاده از یک حوله برای این کار کفایت می‌کند.

۸- استفاده از دستگاه‌های دست خشک کن

دستگاه‌های دست خشک کن شاید نسبت به دستمال کاغذی، سازگاری بیشتری با محیط زیست داشته باشند، اما به طور قطع گزینه‌ی سالم تری برای ما محسوب نمی‌شوند. تحقیقات نشان داده دست خشک کن‌های سرویس‌های بهداشتی عمومی میکروب‌های مدفوع را به دست‌های ما انتقال می‌دهند. این دستگاه‌ها با بیرون دادن هوا دست‌ها را خشک می‌کنند که این مکانیزم معمولاً باعث جا به جایی باکتری‌های درون هوای دستشویی‌های عمومی می‌شود.

نتایج این تحقیقات نشان داده انواع زیادی از باکتری‌ها از جمله تخم قارچ‌ها و عوامل بیماری زا، می‌توانند از این طریق به دست‌ها انتقال پیدا کنند. بهترین کاری که می‌توانید انجام دهید این است که از استفاده از دستگاه‌های دست خشک کن خودداری کنید و از دستمال کاغذی برای خشک کردن دست‌های خود استفاده کنید.

۹- افراط در خوردن آب میوه

آب پرتقال را سرشار از ویتامین‌های C و B و آنتی اکسیدان‌های مختلف می‌دانند. درواقع خوردن آب میوه، عادت سالمی تلقی می‌شود. با این حال، زیادی روی در خوردن آن می‌تواند برای سلامت ما مضر باشد، چون می‌تواند باعث پوسیدگی دندان، دیابت نوع دو و چاقی شود.

علت مضر بودن آب میوه این است که حاوی مقادیر زیادی فروکتوز (شیرین کننده‌ی طبیعی موجود در میوه ها) است. فرقی نمی‌کند چه نوع آب میوه‌ای باشد، چون حتی مرغوب‌ترین انواع آب میوه هم دوز قابل توجهی قند در خود دارند.

۱۰- مصرف بیش از اندازه‌ی نمک

نمک شاید با طعم دادن به غذا، مزه‌ی آن را بهتر کند، اما اصلاً برای سلامت ما خوب نیست. مقدار نمکی که مصرف می‌کنید، تأثیر مستقیمی روی سلامت شما دارد و تحقیقات نشان داده میان مصرف نمک و بروز مشکلات و بیماری‌هایی مثل فشار خون بالا، بیماری‌های قلبی و سرطان معده ارتباط وجود دارد.

گرچه نمک برای سلامت ما ضروری است، اما باعث می‌شود بدن در خود آب ذخیره کند و این آب اضافی فشار خون ما را بالا ببرد. در نهایت فشار خون بالا ممکن است قلب، شریان‌ها و کلیه‌ها را تحت فشار قرار دهد.

۱۱- زیاد خوابیدن

بدن در زمان خواب تجدید نیرو و خود را ترمیم می‌کند. شاید به اشتباه فکر کنید که خواب بیشتر به معنای استراحت و سلامت بیشتر است. تحقیقات، اما ثابت کرده زیاد خوابیدن مشکلات جسمانی زیادی به بار می‌آورد.

مقدار مناسب خواب برای هر کسی متفاوت است، اما به طور کلی خوابی خوب و مناسب محسوب می‌شود که بین ۷ تا ۹ ساعت باشد. تحقیقات نشان داده میان افراط در خواب به طور منظم و بالا رفتن نرخ مرگ و میر، افسردگی، بیماری‌های قلبی، چاقی و اختلال در عملکرد مغز ارتباط وجود دارد.

۱۲- زیاد نشستن

وقتی کار، مطالعه و با دیگران معاشرت می‌کنیم، این فعالیت‌ها را اغلب در حالت نشسته انجام می‌دهیم. زیاد نشستن باعث مشکلات جسمانی زیادی می‌شود. عمل نشستن انرژی زیادی مصرف نمی‌کند، یعنی وقتی در حالت نشسته هستید، کالری زیادی نمی‌سوزد.

این بدان معنی است که زیاد نشستن در بروز مشکلات و بیماری‌هایی مثل مرگ زودرس، دیابت نوع دو، بیماری‌های قلبی عروقی و چاقی نقش دارد. اگر شغل پشت میزی دارید و بیشتر روز را در حالت نشسته سپری می‌کنید، سعی کنید هر ۳۰ دقیقه از جای خود بلند شوید، هنگام صحبت با تلفن بایستید، یا مقداری قدم بزنید تا آثار منفی زیاد نشستن به حداقل برسد.

 

برچسب ها: عادت ، سلامتی ، تهدید
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار