روحانی در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا مطرح کرد؛
رئیس جمهور گفت: ورودی بیماران به بیمارستان‌ها در استان‌ها کاهش یافته و تعداد فوتی‌ها هم روند کاهشی دارد که خبر مهمی است.
کد خبر: ۸۳۳۶۲۱
تاریخ انتشار: ۰۵ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۹ 24 March 2020

جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا با حضور روحانی برگزار شد

به گزارش تابناک سمنان: حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور در جلسه ستاد ملی مدیریت و مقابله با کرونا که صبح امروز (سه‌شنبه ۵ فروردین) در ساختمان حافظیه برگزار شد، اظهار کرد: ورودی بیماران به بیمارستان‌ها در استان‌ها کاهش یافته و تعداد فوتی‌ها هم روند کاهشی دارد که خبر مهمی است.

 رئیس جمهور گفت: باید به گونه‌ای حرکت کنیم که زمان لازم را برای درمان در اختیار نظام سلامت قرار دهیم. باید تخت‌های مراقبت‌های ویژه و کادر‌های درمانی توان رسیدگی به بیماران را داشته باشند.

حجت‌الاسلام روحانی تصریح کرد: باید کاری کنیم که این ویروس شیوع پیدا نکند؛ در این جلسه مطرح شد اگر یک فرد آلوده در شرایط عادی تماس داشته باشد چند نفر را آلوده می‌کند و اگر قرنطینه باشد چند نفر. خیلی مهم است که اگر فردی مبتلا به این ویروس شد، حتما در جایی قرنطینه شود. این قرنطینه یا بیمارستان است، یا خانه اش؛ در هر صورت نباید تحرکی در جامعه داشته باشد.

مراکز آموزشی و فروشگاهی تعطیل باشند

رئیس جمهور تأکید کرد: همه مشاغل و اجتماعاتی که قبلاً اعلام کرده بودیم تا ۱۳ فروردین تعطیل باشند، در ستاد ملی مقابله با کرونا مصوب شد که این تعطیلی تا ۱۵ فروردین ادامه داشته باشد.

او گفت: مراکز آموزشی و دانشگاهی که تجمع مردم در آنجا زیاد است، در زمره مراکزی هستند که باید تعطیل باشند. ولی مراکز فروشگاهی و مواد غذایی به دلیل اینکه نیاز‌های روزانه مردم را تأمین می‌کنند باید باز باشند.

حجت‌الاسلام روحانی تصریح کرد: اجتماعات مختلف که برای غم و عزا و شادی و عروسی است نباید برگزار شود، بنابراین مردم باید به توصیه‌های عمل کرده و بین هر فرد حدود دو متر فاصله باشد. البته ما هم ممکن است در این جلسه این فاصله را مراعات نکرده باشیم.

رئیس‌جمهور گفت: ممکن است فردی که دارای ویروس کروناست سرفه نداشته و یا تب هم نداشته باشد، ولی باید فاصله بهداشتی لازم را رعایت کنیم و بکوشیم تا سفر‌ها به حداقل ضرورت رسیده و فاصله دو متری هم رعایت شود.

او گفت: پیشنهاد وزارت بهداشت و درمان آن بود که در کمیته اجتماعی و امنیتی، برخی موضوعات تصمیم‌گیری شود که اگر نهایی شد، حتماً به مردم اعلام خواهیم کرد؛ اگر هم لازم شد می‌توانیم جلسه‌ای فوری که برای مثال پنج‌شنبه باشد برگزار کنیم.

رئیس جمهور افزود: تعداد خودرو‌هایی که از مراکز استان‌ها خارج شده‌اند و به ویژه آماری که امروز در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا از تعداد خودروهای خروجی از تهران و کرج اعلام شد زیاد است، هر چند که اعلام شد تعداد خودرو‌ها و موبایل صاحبان آنها مشخص است، بنابراین باید بکوشیم در طرح بسیج ملی از آنها سؤال کنیم.

تست کرونای مسافران از طریق غربالگری انجام شود

حجت‌الاسلام روحانی گفت: در بازگشت مسافران نوروزی که تراکمی از سفر‌ها را شاهد خواهیم که ممکن است بین ۱۳ تا ۱۵ فروردین باشد، نمی‌توانیم با تب‌سنجی و ایجاد ترافیک طولانی از مردم سؤال کنیم، بلکه باید با تماس با تلفن همراه خودرو‌های خارج شده از شهر، آنها را مورد غربالگری قرار دهیم. البته باید خودرو‌ها در خروجی شهر‌ها همچنان تب‌سنجی و غربالگری شوند.

رئیس جمهور با تأکید بر اینکه حتماً باید طبق مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا، استانداران و فرمانداران عمل کنند، گفت: ما در این جلسه مصوب نکردیم که فردی در سه خروجی شهر مورد تب‌سنجی قرار گیرد.

او گفت: باید شرکت‌هایی که خدمات عمومی عرضه می‌کنند هم پروتکل بهداشتی را که وزارت بهداشت تعیین کرده رعایت کنند تا مردم کمتری برای تأمین نیاز‌های خود به بیرون از منزل بروند. وزارت ارتباطات هم باید مشکلات آنها را رفع کند. البته هیئت دولت هم می‌تواند به وضعیت آنها و مشکلات‌شان رسیدگی کند. صدا و سیما هم باید تبلیغات این شرکت‌ها را رایگان پخش کند تا مردم با آنها آشنا شوند تا یک فردی که بیرون از منزل جهت خدمات‌رسانی به مردم و تأمین نیاز‌های آن‌ها را برعهده دارد، بتواند مانع از حضور ده‌ها خانواده در خارج از منزل شود.

حجت‌الاسلام روحانی بیان کرد: کل کارمندان دولت ۲ میلیون و ۴۵۰ هزار نفر هستند که یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر از آنها از اول اسفند کار خود را تعطیل کرده‌اند که می‌توانم به وزارت آموزش و پرورش، دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی اشاره کنم که یا تعطیل بوده‌اند یا حضورشان در محل کار محدود بوده است. ۵۰۰ هزار نفر از کارمندان دولت هم در نظام سلامت مشغول به کار هستند که باید همچنان به فعالیت خود ادامه دهند. شهرداری‌ها هم باید کار ضروری خود را در این باره انجام دهند.

رئیس جمهور گفت: یک‌سوم از حدود ۵۰۰ هزار نفرباقی‌مانده از کارمندان دولت باید تا ۱۵ فروردین به صورت گردشی در محل کار خود باشند تا از بحران عبور کنیم.

حجت‌الاسلام روحانی گفت:‌ تعطیلی برخی از مراکز فروش که قبلا از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا تا ۱۳ فروردین اعلام شده بود، تا ۱۵ فروردین ماه تمدید شد.

تمدید مرخصی زندانیان تا پایان فروردین

او با اشاره به مرخصی زندانیان افزود: با همکاری قوه قضائیه تعداد زیادی از زندانیان به مرخصی رفتند که می‌توان تا پایان فروردین ماه مرخصی آنها را تمدید کرد.

رئیس جمهور در پایان تصریح کرد: مردم اگر توصیه‌های بهداشتی را رعایت کنند قطعا از بحران کرونا عبور خواهیم کرد تا فرزندانمان بتوانند با سلامت کامل به فعالیت‌هایشان بپردازند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار