مطالبه عمومی از استاندار ایلام :
حداقل این بود که استاندار ایلام از طریق مکاتبه با وزارت کشور وستاد مقابله با کرونا وضعیت استان رابرای آنان تشریح می کرد تا بتواند از اختیارات ویژه ای برای اتخاذ تصمیمات خاص در مواجهه با این بحران برخوردار شود ،تا بتواند با دست پری پاسخ منتقدین را بدهد!
کد خبر: ۸۳۳۰۴۳
تاریخ انتشار: ۰۳ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۸ 22 March 2020

تابناک ایلام::امروز کرونا نه تنها بحث ومساله  اول  ما ایرانی ها، بلکه به چالش اصلی جهان تبدیل شده است ،به گونه ایکه تمامی حوزه های مهم نظام بین الملل را تحت شعاع خود قرار داده و همه قدرت های جهانی و سازمان های مرتبط وغیر مرتبط بین المللی را به چالش کشیده است.

در کنار تمامی مصائبی که کرونا به بنی آدم تحمیل می کند ، اما کارخوبی هم کرد ؛ اینکه توانست پرده از واقعیت درونی کشورهای مدعی و متمدن بیافکند . به مردم جهان خصوصا جهان سومی ها نشان دهدآنچه را که تاکنون دیده اند فقط چهره ای بزک کرده از غرب و کشورهای متمدن بود ،چرا که نشان دادند همچنان در درون خود خصلتهای  دوران جنگهای صلیبی ،اول ودوم را حفظ کرده اند ،اگر لیس زدن ضریح از سر تجاهل زیبنده ما ایرانیان نبود،اما لیس زدن در ودیوار از سوی فرانسوی ها وغارت فروشگاهها در آلمان و خالی شدن قفسه فروشگاهها در انگلیس تجاهری بود برای پرده افکنی از تجاهل مخفی شده در پشت القاب فرینده  !

این را گفتم که بدانیم گرفتاری امروز ما ایرانیان در دام یک ویروس فراگیر فقط منحصر به ما نیست ،جهانی را به خود گرفتار کرده است ؛خواستم بدانیم که اگر ما در شرایط تحریم به جنگ این ویروس همه گیر شتافته وتا حدودی هم درست عمل کرده ایم ،اما کشورهای مدعی با وجود برتری تکنولوژیک و فراوانی منابع در حیرانی عجیبی قرار گرفته اند !اما کادر درمانی ما با دستان خالی خوب کار می کنند ،همه پای کار هستند  وخبرهای خوبی هم از بهبودی وترخیص چند هزار مبتلای به این ویروس از مراکز درمانی وجود دارد ،این نکته راهم فراموش نکنیم؛حداقل مردم فهیم ما  به فروشگاهها هجوم نبرده  وقفسه ها را خالی نکردند!این امتیاز را ما داریم!

آری !امروز ویروسی همه گیر تمامی بخش های کشور را مختل کرده است ،اقتصاد ،فرهنگ ،آموزش را تعطیل ومهمتر از همه روح وروان مردم را حسابی زخمی کرده است ،زیباترین و کهن ترین ویژگی های ما ایرانیان یعنی سلام واحوالپرسی ،دید وبازدید های عید و صله رحم را به کلی تعطیل کرد ودر یک کلام همه ما را کلافه کرده به شکلی که حتی کرونا کابوس دحشتناک خواب شبانه امان شده است.

حق داریم بترسیم ،چون تصور این است که سرعت شیوع کرونا بالاست ،درمان هم ندارد  و ممکن است یک روز این شتر بر درب خانه ما هم چمپاتمه بزند ،نه تنها جان خود ما بلکه عزیزانمان را هم به خطر بیاندازد ،تلخ تر از مرگ ناشی از ابتلای به کرونا ،آفتی به نام  کج فهمی مردم از این بیماریست ،چرا که آثار حیثیتی و اجتماعی آن ماهها وبلکه سالها بر دوش خانواده ونزدیکان مبتلای به آن سنگینی می کند!

حق داریم مطالبه کنیم ،از مسئولین بخواهیم که واقعیات کرونا را برای مردم تبیین کنند ،از آنان بخواهیم که راههای انتشار این ویروس را سد کنند ،از هراقدامی برای جلوگیری از  ورود این ویروس به شهر وروستای ما فروگذار نباشند ،چرا که قدرت وابزار اعمال قدرت در دستان مسئولین است ،با اعمال قدرت می توان مانع از ورود خودروهای غیربومی و افراد مشکوک به کرونا به شهرو ده ما شد ،از دست مردم به جز تمکین به توصیه های مسئولین و خود قرنطینه سازی کاری بر نمی آید!

اگر غر می زنیم ،اگر نق می زنیم !صرفا از ترس جان خود وعزیزانمان است ،اگر معدود آدمهایی هم پیدا می شود که می خواهند از آب گل آلود ماهی بگیرند ودر این هاگیروواگیردنبال انتقام جویی شخصی ،سیاسی وباندی باشند، این هم ازفهم نادرست ودرک ناقص آنان از شرایط نشات می گیرد،اما مسئولین هم  باید سعه صدر داشته باشند و شرایط مردم را درک کنند!

امروز وضعیت استان ما از حیث ابتلای به کرونا به نسبت جمعیت ،وضعیت مطلوبی نیست ،این موضوع از کم کاری ویا غفلت مسئولین نشات نمی گیرد ،بی انصافی است که اگر بگوییم کسی کاری نکرده است،چرا که در طول این مدت همه دستگاهها به اندازه توان وظرفیت خود پای کار بوده اند ،اما باید اذعان کرد برخی تصمیمات در افزایش آمار ابتلای به این ویروس تاثیرگذار بود !

استان ما یک استان پرت ودورافتاده از مرکز و انتهای خط است !اگر کسی قرار است به این استان سفر کند یا برای زیارت عتبات عالیات عازم استان ما می شود ،یا زیبایی های ایلام در این ایام تعطیلات آنان را به این استان جذب می کند ،یا اینکه ایلامی ها مقیم شهرهای دیگر مخصوصا تهران هستند،جمعیت قابل توجهی که در این ایام به صورت موقت در زادگاه خویش سکونت می یابند.

بنابراین تنها راه آلوده شدن مردم استان به این ویروس از سه راه پیش گفته شده ممکن بود،در اواسط راه ستاد مقابله با کرونا در استان با درک درست ،بر نقطه مهمی دست گذاشت "ممنوعیت ورود افراد غیربومی وحتی ایلامیان ساکن در دیگر شهرها به استان" همان راهی که استان آسیب پذیر بود ،دادستان هم ابزار ضمانت اجرا را به کار بست و ضابط  قضایی را ملزم به اجرای این دستور منطقی کرد .

از سویی بخش اعظم مردم ما به خوبی توصیه ها وپروتکل های بهداشتی ومراقبتی را رعایت کردند ،قید مسافرت ودید وبازدیدهای نوروزی را زدند ،اصول بهداشتی وپیشگیری در بازار و تجمعات اجرایی ورعایت شد ،این موضوع می توانست در کنار ممنوعیت ورود افراد غیر بومی به استان ،به حصاری تنگ و دژی محکم دربرابر ویروس کرونا تبدیل و شکست واقعی آن  را در استان رقم زند !

اما متاسفانه با ابلاغیه وزارت کشور و ستاد مرکزی مقابله با کرونا ،این دژ محکم ترک برداشت وبا شکسته شدن حصار ،استان به محل تاخت وتاز خودروهای غیربومی تبدیل وغیرایلامی ها وایلامیان ساکن در دیگر استانهای کشور در جای جای استان پراکنده شدند ونتیجه این شد که به صورت مستمر نرح بالای ابتلای به این ویروس به استان ما اختصاص یابد .

حال استاندار بعنوان رییس ستاد استانی با این توجیه که ستاد استانی زیر مجموعه ستاد کشوریست ونمی تواند جزیزه ای عمل کند،ابراز می دارند که سد نمودن خودورهای غیربومی و اجرای قرنطینه استان خارج از توان و وظیفه استانی است و تابع تصمیمات کلان کشوریست ،البته درست هم می گوید ایجاد محدودیت تابع شرایط وقواعد خاصی است و ایشان باید از دستورات رده مافوق خود تبعیت کند .

تا اینجای کار ما هم نظامات کشوری وسلسله مراتب آن را می پذیریم ،اما این را نمی پذیریم با شناختی که از استاندار ایلام  داریم و با وجود درک درست ایشان از شرایط موجود استان به راحتی کوتاه بیایند  !چطور ممکن است که استاندار یا فرماندار بعنوان رییس شورای تامین استان وشهرستان از اختیارات ویژه ،منحصربفرد ومستقل از مرکز در مواجهه با اتفاقات برخوردار است ،اما در این شرایط ویژه که جان مردم استان در خطرباشد نخواهند یا نتوانند از این اختیارات ویژه استفاده نماید !آن هم استاندار کارکشته ودلسوزی مثل قاسم سلیمانی دشتکی ،که در مواجهه با بحران های متعدد هرگز دست وپای خود را گم نکرده وشرایط را به درستی مدیریت کرده اند !

در کنار سایر تدابیری که همیشه در میان بحران ها می اندیشند ،حداقل کار این بود که ایشان  از طریق مکاتبه با وزارت کشور وستاد مقابله با کرونا ،وضعیت استان رابرای آنان تشریح می کرد،شورای امنیت و وزارت کشور را مجاب می کرد که شرایط در استان در آستانه بحرانی شدن است شاید به ایشان استقلال عمل بیشتری داده شود،  تا بتواند از اختیارات ویژه ای برای اتخاذ تصمیمات خاص در مواجهه با این بحران برخوردار شده ودر ادامه راه با دست پر پاسخ منتقدین را هم  بدهد!

دیروز در خبرها خواندیم که پلیس راهنمایی ورانندگی استان همدان از خودروهای غیربومی حاضر در شهر همدان خواسته است که سریعا شهر را ترک کنند !آیا پلیس همدان مستقل از ستاد مقابله با کرونا عمل کرده یا این تصمیم بر اساس مصوبات ستاد استانی مقابله با کرونا اتخاد شده است ؟

اگر پلیس همدان مجری تصمیمات ستاد استان بوده است ،چرا تصمیم آنها جزیره ای به حساب نمی آید وبا تصمیم ستاد ملی در تضاد وتباین نیست ؟اگر هم مستقل از ستاد استانی مبادرت به اجرای چنین طرحی گرفته است ،چرا تصمیمات دادستان استان ایلام در اعمال محدودیت وممنوعیت ورود غیربومی ها نباید اعمال شود؟!

به هرحال امروز توپ در زمین استاندار ایلام است ،ایشان باید تصمیم بگیرند که معقول ترین راه را برای مقابله با این ویروس وکشیدن ترمز انتشار آن در سطح استان کدام است؟! تا حالا تدبیر کرده اند ،اگر نتوانستند از سد قوانین کشوری برای محدود سازی ترددها عبور کنند ،راههای اثرگذار دیگری را در معرض آزمایش قراردهند .

اگرچه به نظر نگارنده امروز دیر است و در هفته های گذشته افراد آلوده زیادی به استان ورود کرده اند ،اما میتوان با اتخاذ تصمیمات بازدارنده ومحکم از استمرار ورود غیربومی ها به استان و همچنین برای تردد غیربومیها در شهرها وروستاهای درون استان محدودیت ایجاد کرد .

بررسی مطالب نگاشته شده از سوی رسانه ها وکانالهای تلگرامی استان و مباحث پیرامون چرایی افزایش آمار مبتلایان به ویروس در کرونا درفضای مجازی بیانگر این واقعیت است که کنش گران اجتماعی ،رسانه ای ومجازی براین باورند که با اتخاذ تمهیدات بازدارنده ایجاد محدودیت در تردد افراد غیر بومی می توان سرعت انتشار این ویروس را در استان ایلام کاهش داد ،در غیر اینصورت باید منتظر رشد تصاعدی ابتلای به ویروس کرونا در استان باشیم .البته این صرفا یک پیشنهاد است که حتی می تواند با قوانین موجود در تباین باشد .

از اینرو این رسانه با علم به ضرورت درک شرایط و مطالبه گری بر اساس فهم منطقی از شرایط موجود واعتقاد به پیگیری ومطالبه گری براساس مقدورات از مسئولین استانی ،انتظار دارد استاندار محترم ایلام با پیگیری این موضوع بعنوان مطالبه عمومی مردم استان ایلام از مبادی ذیربط ،زمینه اجرایی شدن طرح ایجاد محدودیت در تردد افراد غیربومی در سطح استان در راستای حفظ سلامت وجان مردم استان را فراهم آورند .

بدیهی است طرح این مطالبه به معنای تحت شعاع قرار گرفتن دیگر تلاش های استاندار ایلام ومجموعه پرتلاش ستاد استانی مقابله با کرونا نبوده ورسانه ها به عنوان نمایندگان افکار عمومی از تلاش ها ومجاهدت های دستگاههای عضو ستاد با محوریت استاندار ایلام قدردانی به عمل می آورد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار