در کشور عزیزمان ایران علاوه بر جاذبه های گردشگری و طبیعی فراوانی که وجود دارد شهر های عجیب و غریبی از لحاظ ساختار و فرهنگ وجود دارد که آشنا شدن و دیدن آنها خارج از لطف نیست. در این مطلب سعی داریم شما را با عجایب شهرهای ایران آشنا سازیم . با سیری در ایران همراه باشید .
کد خبر: ۸۳۲۳۷۶
تاریخ انتشار: ۲۸ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۸ 18 March 2020

لار تنها شهر بدون کوچه ایران

همه چيز از يک زلزله وحشتناك شروع شد…
زلزله ای که در اردیبهشت سال ۱۳۳۹ شهر را لرزاند. به دنبال این اتفاق وحشتناک بسیاری از محلات و خانه‌ها ویران شد و شهر به یک ویرانه تبدیل شد. از شهرستان لار می گوییم؛ شهرستانی که در جنوب استان فارس واقع شده است. بعد از آن زلزله هولناک، در همان سال به همت افراد نیکوکار در ۶ کیلومتری جنوب شهر قدیم لار، شهری جدید ساخته شد. شهری به مساحت ۱۰۰ هکتار طراحی شده و طبق یک نقشه عجیب و شگفت‌انگیز بنا شد.
ساختمان‌های نوبنای لار، این بار براساس اصول ایمنی و ضد زلزله برافراشته شد. آنهایی که نقشه شهر جدید لار را پیاده کردند خوب می‌دانستند که این شهر بر روی یک گسل عظیم است و این امکان وجود دارد که دوباره قربانی زلزله شود؛ به همین خاطر از یک طرح شطرنجی استفاده کردند، به این صورت که کلیه خیابان‌ها یکدیگر را قطع می‌کنند.
این نقشه، شهر را مملو از تقاطع کرد اما حتی یک کوچه هم در آن وجود ندارد. خیابان‌های عریض و ساختمان‌های کم‌ارتفاع و مستحکم، به مردم این شهر در هنگام وقوع زلزله، شانس بیشتری برای ادامه زندگی می‌بخشد.
بعد از آن، این شهر به شهر جدید شهرت یافت. این روزها مرکز شهرستان لارستان دارای ۲ شهر است، یکی شهر قدیم که دارای باقت قدیمی و سنتی است و دیگری شهر جدید با ساختمان‌های زیبا و ضدزلزله، خیابان‌های متعدد و وسیع و البته بدون کوچه. شهر جدید لار نه تنها در ایران، بلکه در خاورمیانه هم به عنوان تنها شهر بدون کوچه شناخته شده است.

لار

كيش شهر بدون موتورسيكلت

یکی از بزرگ ترین مشکلاتی که باعث می‌شود رانندگی در سطح شهرها با ترس و لرز همراه باشد، ویراژ موتورسیکلت سوارها در بین اتومبیل‌هاست. افزایش این وسیله نقلیه در خیابان مساوی است با وحشتناک ‌تر شدن خیابان‌ها اما تنها یک شهر است که خیابان‌هایش عاری از این وسیله نقلیه خطرناک است.
جزیره مرجانی کیش تنها شهری است که هیچ موتورسیکلتی در آن به چشم نمی‌خورد.
طبق مصوبه شورای ترافیکی سازمان منطقه آزاد کیش، تردد موتورسیکلت در جزیره کیش ممنوع است و از سال ۱۳۸۳ به بعد هیچ موتورسیکلتی در این جزیره پلاک‌ گذاری نشده است و تنها همان تعدادی که در جزیره موجود بود، پلاک شدند.

تعداد این موتورسیکلت‌ها به ۵۰۲ دستگاه می‌رسد اما با اضافه شدن جمعیت کیش و افزایش ترافیک، این تعداد موتورسیکلت در حمل و نقل شهری مشکلات زیادی را به وجود آوردند و به همین دلیل تصمیم گرفته شد که همان تعداد موجود هم حذف شوند.
به این ترتیب پلیس تصمیم گرفت که تمامی موتورسیکلت‌ها را از سطح جزیره جمع آوری کند.

عجایب شهرهای ایران

پاوه شهر بدون چراغ قرمز

شهرستان پاوه از جمله شهرهايي است كه با وجود ترافيك زياد، چراغ راهنمايي و رانندگي در آن وجود ندارد.شايد يكي از دلايل اصلي عدم نصب چراغ راهنمايي و رانندگي نبود زمين مسطحي در تقاطع خيابان هاي اين شهر است كه آن هم به ويژگي خاص جغرافيايي اين منطقه و شيب زياد دامنه كوههاي آن بر مي گردد كه مسبب بافت منحصربفرد پلكاني آن شده است.
در شهرستان هزار ماسوله پاوه تاکنون هیچ راننده خودرويي و يا عابر پياده اي در پشت چراغ قرمز توقف نکرده است و با وجود ترافيك شديدي كه در اين شهر وجود دارد تنها از دو چراغ راهنمايي و رانندگي در اين شهراستفاده شده است كه آنهم در خيابان تكيه و ديگري در اول شهركه آنها نیز چراغ هاي چشمک زني هستند كه بدون استفاده می باشند.
يكي از نكات مثبتي كه نداشتن چراغ قرمز در شهرستان پاوه داشته، رعايت كردن حق تقدم در رانندگيه كه باعث شده آمار تصادف در اين شهر خيلي پايين باشد.
با اينكه اين شهرستان با يكي از بزرگترين و مهم ترين معضلات شهري يعني ترافيك دست و پنجه نرم مي كند اما بكارگيري ابتدايي ترين راهكارها مي توانند به كمك اين شهر و حل مشكلات آن بيايند.
هرچند مي توان اين را نيز اضافه كرد كه طراحي ميادين و چهارراههاي هسته مركزي شهر پاوه باعث شده كه تاكنون نياز مبرمي به نصب اين چراغ ها نباشد.

پاوه

ورامين شهر بدون دخانيات

شايد عجيب باشه اما توي اين شهر خبري از سيگار نيست.يعني نه كسي رو توي اين شهر مي شه سيگار به دست ديد و نه مي شه توي فروشگاهي سيگار پيدا كرد، طوري كه درهمايش روز جهاني مبارزه با دخانيات با حضور وزير بهداشت و درمان، شهرستان ورامين به عنوان شهر بدون دخانيات كشور معرفي شد
شهر ورامین بدون سیگاربدون دخانیات یکی از شهرهای رویایی و آرمانی شهروندان است. تصور کنید در سطح شهر کسی سیگار به دست نباشد و هیچ فروشگاهی سیگار نفروشد. اصلا دخانیات تعطیل شود. تحقیقات نشان می‌دهدکه ۱۵ درصد ایرانی‌ها سیگار دود می‌کنند اما بقیه قربانی‌های جانبی این دود سرطان زا هستند، بدتر اینکه سم‌هایی که از طریق دود جانبی وارد ریه غیرسیگاری‌ها می شود بسیار خطرناک است. پس برای فرار از مضرات این دود خطرناک تنها سیگار نکشیدن کافی نیست بلکه باید از دود جانبی هم در امان بود.
این دانسته ها باعث شد اغلب شهرها برای جلوگیری از آسیب های دود مستقیم و جانبی دخانیات آستین بالا بزنند.
برگزاری کلاس‌های ترک سیگار، اجرای برنامه‌های فرهنگی و ورزشی و فراهم کردن امکانات تفریحی و ورزشی از اقدامات جمعیت مبارزه با دخانیات شهرستان ورامین بوده است.
وجود کلینیک‌های ترک سیگار، شهر را در مقابل دخانیات زره‌ پوش کرده است. در این کلینیک ها، سیگاری‌ها می‌توانند برای ترک نیکوتین، برنامه‌ریزی کنند. برگزاری کلاس‌های روانشناسی بعد از ترک سیگار از اقدامات دیگر این کلینیک‌ها است.

ورامین

جلفا شهر بدون گورستان

شهر جلفاجلفا یکی از شهرهای مرزی استان آذربایجان شرقی و تنها شهری در کشور است که گورستان ندارد و عنوان شهر بدون گورستان را یدک می‌کشد. نداشتن گورستان در این شهر هم با یک راز همراه است. شهردار جلفا در این باره می گوید: “بیشتر ساکنان این شهر، اصالتا جلفایی نیستند و تنها به خاطر کسب و کار به این شهر مهاجرت کرده‌اند. شهروندان جلفایی میت‌های خود را به روستا و شهرهای اطراف که زادگاهشان محسوب می‌شود انتقال می‌دهند و آنجا دفن می‌کنند
به همين دليل تلاش براي ايجاد قبرستان در اين شهر بي‌نتيجه بوده.
البته با این حال چند مکان به عنوان گورستان شهر جلفا معرفی شده است که هنوز هیچ میتی در آنجا دفن نشده است و مردم این شهر همچنان اموات‌شان را در شهرها و روستاهای اطراف به خاک می‌سپارند.

جلفا

چالدران شهر بدون كولر

شايد باورش سخت باشه كه حتي توي تابستون داغ، شهري وجود داره كه مردمش از كولر استفاده نمي كنند،
حتي اثري از كولر در در پشت بام‌های خونه های این شهر دیده نمی‌شود و حتی هنگام ساخت ساختمان، معماران جایی برای هیچگونه وسیله سرمایشی تعبیه نمی‌کنند.
چالدران شهری است که در میان رشته کوه‌های زاگرس جا خوش کرده است. همينطور وجود پارك جنگلي و باغ هاي اطراف اين شهر باعث شده كه آب و هواش اونقدر مطلوب و دلپذير باشه كه نيازي به وسايل سرمايشي نيست.
این شهر، اقلیم بی‌نظیری دارد به طوری که در تابستان آب و هوای بهاری در این منطقه حاکم است. مطبوع بودن دمای هوای شهرستان چالدران به گونه‌ای است که حتی در فروشگاه‌های لوازم خانگی هم خبری از وسایل سرمایشی نیست.

تبريز شهر بدون گدا

گدایی معضل اجتماعی است که روز به روز در شهرهای بزرگ بخصوص تهران فراوان دیده می شود .اما دریکی از شهرهای ایران هیچ اثری از گدا  نیست  و آن شهر تبریز است .خوب است که بدانید در گذشته در تبريز هم به دليل مهاجر پذيری و افزايش جمعيت مثل ساير شهرهای بزرگ تكدی گری رواج پيدا كرده بود اما چند سالی می شه كه با كمك موسسات مختلف خيريه، ديگه اثری از متكديان در شهر ديده نمی شود.

عجایب شهرهای ایران

ایوان، شهرمردمی که به غسالخانه نمی‌روند

رسم عجيب مردم اين شهر باعث شده كه مردم ايوان مرده‌ هاشون رو در خانه غسل بدن و بعد از به جا آوردن مراسم سوگواري در خانه، ميت را دفن مي ‌كنند.
اين شهر غسالخانه اي قديمي داره كه بارها بازسازي شده اما افراد كهنسال و بزرگان خانواده در ايوان معتقدند كه فاصله ۱۵ كيلومتري تا قبرستان ممكنه باعث بروز هزاران اتفاق باشه، به همين دليل بهتره كه ميت در خانه غسل داده بشه

طبق رسم مردم اين شهر، حتماً بايد ميت بعد از غسل دادن براي اقامه عزاي محلي به خانه برگردانده شود، به همين دليل ترجيح مي دهند امواتشان را در حياط خانه غسل بدهند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار