مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی فارس گفت: تاکنون در ۳ هزار و ۹۲۴ هکتار از اراضی استان مبارزه با آفت ملخ صحرایی انجام شده و در ۱۷۱ هزار هکتار نیز عملیات ردیابی صورت گرفته است.
کد خبر: ۸۳۱۹۴۹
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۲ 17 March 2020

تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران: مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی استان فارس گفت: ۱۰ شهرستان‌های لامرد، مهر، لارستان، خنج، کازرون، گراش، ممسنی، قیروکارزین، فراشبند و فیروزآباد درگیر آفت ملخ شده است.

به گفته حمیدرضا دبیری تاکنون ۳ هزار و ۹۳۴ هکتار از اراضی این شهرستان‌ها عملیات مبارزه با آفت و سم پاشی انجام شده و در ۱۶۹ هزار هکتار در سایر شهرستان‌ها نیز عملیات ردیابی انجام می‌شود.

دبیری معتقد است که علاوه بر ۱۴ شهرستانی که سال گذشته درگیر آفت ملخ شدند، دیگر شهرستان‌ها از جمله فسا، نی‌ریز، استبهان و سروستان نیز با این آفت درگیر شوند.

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی استان فارس با اینکه روند مبارزه به خوبی در حال انجام است، می‌گوید: برای ۲- ۳ روز آینده پیش‌بینی جمعیت زیادی از ملخ در استان‌های همجوار شده که احتمال ورودشان به استان فارس نیز زیاد است.

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی استان فارس می‌گوید بدون کمک کشاورزان مبارزه با ملخ‌ها میسر نیست و کشاورزان نیز باید خود وارد میدان شوند.

او از در اختیار قرار دادن سم رایگان به کشاورزان خبر دادوگفت: کشاورزان باید با استفاده از سم‌پاش‌های خود و پایش روزانه مزارع و باغات سرمایه خود را از هجوم ملخ حفظ کنند.

دبیری درباره دمای مناسب برای زندگی و تکثیر ملخ صحرایی می‌گوید: این آفت در دمای ۲۵ تا ۳۵ درجه بهترین وضعیت را دارد و تکثیر آن به سرعت اتفاق می‌افتد، اما در دمای بالای ۳۵ درجه شرایط متفاوت می‌شود و امکان زندگی برایشان کم می‌شود.

براساس اعلام رئیس سازمان حفظ نباتات کشور پارسال ۷۵۰ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی سم‌پاشی شده که امسال با توجه به هجوم ملخ‌ها پیش‌بینی می‌شود به بیش از یک میلیون هکتار برسد.

در دوره گذشته از بهمن ۹۷ تا تیرماه امسال درگیر مبارزه با ملخ‌های صحرایی بود و ۱۴ شهرستان نیز به صورت جدی درگیر این آفت شده بودند. در این مدت زمانی مبارزه علیه این آفت در ۴۴ هزار و ۵۰۰ هکتار انجام و بالغ بر ۳۱ تن سم برای مبارزه با این آفت مصرف شد.

براساس اعلام جهاد کشاورزی استان پارسال در مجموع ۶ هکتار از بخش کشاورزی آن هم بین ۱۰ تا ۲۰ درصد خسارت دید.

ملخ‌های صحرایی مهمانان ناخوانده‌ای هستند که از پارسال در ایران حضور پررنگ‌تری داشتند، این ملخ‌ها از شبه جزیره عربستان، امارات و عمان به سمت ایران حرکت کردند و چندین استان را در فصل زمستان درگیر کردند.

امسال نیز این ملخ‌ها دوباره از اواخر آذرماه وارد ایران شدند و در حال حاضر ۵ استان هرمزگان، بوشهر، فارس، سیستان و بلوچستان و خوزستان با این آفت درگیر هستند. در ابتدای ورود این آفت استان کرمان نیز در شمار استان‌های درگیر بود، اما براساس آخرین خبر سازمان حفظ نباتات وزارت جهاد کشاورزی هم اکنون ۵ استان فقط درگیر هستند.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار