پس از اعلام بسته شدن حرم مطهر حضرت معصومه(س) به دلیل همراهی با روند مقابله با همه گیری ویروس کرونا، عده‌ای با هجوم به اطراف این مکان مقدس، دست به اقدامات حرمت شکنانه زدند.
کد خبر: ۸۳۱۹۳۰
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۸ 17 March 2020

 

به گزارش تابناک قم، جمود فکری مهم‌ترین تهدید برای جامعه، عقلانیت و تفکر در جامعه اسلامی است، نمونه بارز جمود فکری شهادت حضرت علی(ع) توسط عده‌ای مقدس‌مآب به نام خوارج بود، هرچند امروز گروهی به این نام در دنیا زیست نمی‌کند اما روح و اندیشه آن‌ها با شدت و ضعف و اشکال مختلف همچنان زنده است و گاه‌وبیگاه در قالب‌های مختلف مذهبی نمایان می‌شود.

اگر کمی به وضعیت صدر اسلام نگاه شود متوجه می‌شویم آن‌هایی که سبب به شهادت رساندن امام علی(ع) شدند نه‌تنها انسان‌های بی‌دین نبودند، بلکه خود را دین‌دارترین مردم عصر خود می‌دانستند.

اندیشه ظاهربینی و خارجی گری همچنان ساحت عقل و تفکر را در بین عده‌ای به حاشیه برده و با تفسیر ظاهری از اتفاقات اجتماعی، ضربه‌های جبران‌ناپذیری را به جامعه وارد می‌کند.

به باور اندیشمندان بزرگ اسلامی، شعار دین‌داری بدون در نظر گرفتن خردورزی آثار مخربی به همراه خواهد داشت و آنان که به اسم دین‌داری بدیهیات عقلانی را زیر پا می‌گذارند، بزرگ‌ترین ضربه را به دین وارد کرده و چهره مقدس دین را مخدوش و آلوده می‌کنند.

دنیا امروز دنیای ارتباطات است و کوچک‌ترین رفتاری که برخلاف اصول و موازین عقلانی از گروه یا فردی به نام دین سر بزند موجبات وهن دین و دین داران شده و به اسلام هراسی دامن می زند و آثار تلخی را در یک بازده زمانی طولانی در گستره بسیار وسیعی بر جای می‌گذارد که جبران آن را برای دین‌داران واقعی و دلسوزان آینده فرهنگی و مذهبی کشور را دشوار می‌سازد.

هنوز تصاویر مشمئزکننده قمه‌زنی اجباری کودکان به زور والدین و برخی رفتارهای عجیب مذهبی که توسط عده‌ای از روی ظاهربینی و یا فقر فرهنگی در برخی کشورها انجام می‌شود و بلافاصله به‌صورت گسترده توسط شبکه‌ها و رسانه‌های معاند برای تخریب چهره پاک و ملکوتی اسلام و تشییع در فضای سایبر موج می‌زند از یاد کسی نرفته و تا روشنگری و زودن چهره پاک دین از این قبیل حرکات حرمت شکنانه راه های نرفته فراوانی مانده است.

بدون شک هر اقدامی که سبب وهن مذهب و خدشه‌دار شدن چهره نورانی دین و بر هم خوردن نظم اجتماعی بینجامد محکوم بوده و قاطبه مردم در برابر آن موضع‌گیری می‌کنند اما همچنان افرادی هستند که تحت تأثیر احساسات و عواطف مذهبی دست به رفتارهایی می‌زنند که بر خلاف عقل جمعی و اصول و توصیه های دینی است و درست در نقطه مقابل هدفی است که به دنبال آن هستند.

آخرین نمونه از این گونه اتفاقات تاسف بار هجوم تعدادی از افراد به یکی از درب های حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه و شکستن بخشی از قاب این درب به بهانه بسته شدن حرم مطهر برای کنترل و جلوگیری از شیوع ویروس کرونا در قم بود که در کوتاه‌ترین زمان ممکن تصاویر ناراحت‌کننده آن در یک گستره بزرگ در شبکه‌های اجتماعی داخلی و خارجی در حال دست‌به‌دست شدن است.

در ویدیوهایی که از این تجمع و بی‌حرمتی به حرم مطهر کریمه اهل‌بیت(س) منتشرشده برخی افراد که نقش لیدری را برعهده‌گرفته‌اند از مردم برای تحصن در برابر حرم مطهر و بازگشایی مجدد حرم به‌رغم مصوبه ستاد ملی مبارزه با کرونا که تصمیمات آن به توصیه مقام معظم رهبری برای تمام دستگاه‌ها و افراد لازم است، اصرار می‌کنند.

به نظر می رسد، این افراد با سوارشدن بر بال احساسات و عواطف پاک بسیاری از مردم درصدد فشار بر مسوولان استان و بازگشایی حرم مطهر در شرایطی هستند که وضعیت استان در مقابله با ویروس کرونا به مرحله فوق بحرانی رسیده است.

در همین حال بسیاری از مردم قم بعد از انتشار این تصاویر در شبکه‌های مجازی و شبکه‌های اجتماعی انزجار خود را از این عده قلیل اعلام کرده‌اند و این حرکت آن‌ها را به‌شدت محکوم کرده و حساب آن‌ها را جدای از خواست عمومی شهروندان و مسوولان قمی قلمداد می‌کنند.

گزارش خبرنگار ایرنا حاکی است به‌محض اعلام بسته شدن درهای حرم مطهر حضرت معصومه (س) عده‌ای از افراد که به نظر می‌رسد، به‌صورت هماهنگ و از پیش برنامه‌ریزی‌شده در محل جمع شده‌اند، دست به اعتراض زدند و اقدام به دادن برخی شعارهای مذهبی کردند.

خواندن نماز جماعت، روضه و سینه‌زنی ازجمله اقدامات این افراد است که هم‌اکنون در مقابل "درب ساعت" حرم مطهر حضرت معصومه در خیابان ارم در حال انجام بوده است.

در پی شیوع بیماری کرونا و باهدف پیشگیری از هرگونه اجتماع مردم برای کنترل این بیماری؛ آیت‌الله سید محمد سعیدی آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه(س)، حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدحسن رحیمیان تولیت مسجد مقدس جمکران و بهرام سرمست استاندار قم، در نامه‌ای مشترک اعلام کردند: درب‌های این اماکن مقدس تا اطلاع بسته خواهد بود.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار