با توجه به شیوع ویروس کرونا زباله گردها در معرض ابتلا به این ویروس هستند و برای محافظت از خود باید اقدامات بهداشتی را انجام دهند.
کد خبر: ۸۳۱۵۶۲
تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۷ 16 March 2020

زباله‌گردانی که از کرونا فراری هستند/ تلاش برای حفظ سلامت خانواده

به گزارش تابناک سمنان: صبح و شب برایشان چندان مهم نیست و ساعت کاری خاصی هم ندارند هر گوشه شهر خیابان افرادی را می بینیم که گاهی با یک گونی روی دوش یا یک چرخ دستی در حال کار کردن هستند کاری که به عنوان زباله گردی شناخته می شود.

شغلی که شاید مقبولیت نداشته باشد کسی رغبت چندانی برای رفتن به سمتش از خود نشان ندهد اما منبع درآمد عده‌ای شده، شغلی که سن برایش ملاک نیست و رحم و مروتی هم ندارد حال با شیوع ویروس کرونا تحت تاثیر قرار گرفته و در معرض خطر آفرینی بسیار است.

پس از شروع ویروس کرونا و توصیه ها برای رعایت بهداشت عمومی و فردی توجه به زباله‌گردهایی که هر روز  با حجم زیادی از زباله های آلوده سر و کار دارند مورد توجه قرار گرفت تا جایی که دادستانی طی نامه‌ای از فرماندهی انتظامی تهران بزرگ خواست با همکاری شهرداران مانع از زباله گردی در شهر شوند و زباله گردی را ممنوع اعلام کرد.

البته پس از اعلام ممنوعیت زباله گردی در سطح شهر برای زباله گردها سوالاتی به وجود آمد و یکی از آنها گفت: مگر اصلاً کار ما قانونی بود که حال غیر قانونی شده باشد؟

دیگری می گفت: رئیسم گفته فقط معتادها کرونا می گیرن!

البته با یک گشت کوچک در سطح شهر به راحتی می توان با چندین زباله گرد که اغلب سن و سال کمی دارند روبرو شد افرادی که هم کرونا را جدی گرفتند و هم به آن بی توجه هستند.

برخی از این زباله گردها با دستکش  و ماسک کار خود را انجام می‌دادند و برخی دیگر بی محابا بدون هیچ دستکش و ماسکی همانند قبل در سطل آشغال ها به جستجو می پرداختند؛ هر چند تعداد آنهایی که دستکش به دست داشتند بسیار کمتر از دیگران بود اما رعایت همین نکات هم خود در جلوگیری از شیوع ویروس کرونا نقش بزرگی دارد.

زباله‌گردانی که از کرونا فراری هستند/ تلاش برای حفظ سلامت خانواده

از کرونا و بیماری میترسم نه از زباله گردی 

یکی از زباله گردهایی که ویروس کرونا را جدی گرفته و به آن توجه دارد می گوید: کار ما کثیف هست اما نه آنقدر که بخواهد ما را بکشد؛ از مرگ نمیترسم اما از اینکه کارم باعث شود به وسیله ویروس و بیماری روی تخت بیمارستان بمیرم میترسم.

اما تنها چند قدم آن طرف‌تر از این زباله گرد فرد دیگری را می‌بینیم که چگونه خود را روی زمین گذاشته و داخل سطل آشغال به دنبال پیدا کردن وسیله مورد نظر خود است و نه دستکش به دست دارد و نه  ماسکی روی دهانش گذاشته وقتی پرسیدم چرا دستکش نداری؟ پوزخندی زد و گفت: ببین کار من با آشغال است! از اینجا کثیف‌تر؟ چندین سال است که این کار را می‌کنم و با همین آشغال ها و محیط کثیف سر و کار دارم اگر قرار بود بمیرم تا الان خلاص شده بودم.

اما برای جواب دادن به او قبل از من همان پسرک زباله گردی که دستکش به دست داشت پیشقدم شد و گفت: قرار نیست همه بمیرند این بیماری است که باید از خود مراقبت کنیم خودت که هیچ اما اگر کرونا بگیری بقیه را هم بیمار می کنی و اجازه نمی‌دهی بیماری تمام شود.

تعداد زباله گردهایی که بیماری را جدی گرفته اند شاید بسیار کمتر از تعداد آنها است که به این ویروس توجهی ندارند اما همین ممنوعیت زباله گردی هم خود دلیلی برای کاهش شیوع بیماری شده است.

برای مقابله با همین بیماری شهرداری هم پای کار آمده و با دادستانی در راستای شیوعکرونا اقداماتی انجام داده‌اند. 

زباله‌گردانی که از کرونا فراری هستند/ تلاش برای حفظ سلامت خانواده 

با زباله گردها برخورد می‌شود

 اصغر عطایی مدیر کل امور خدمات شهری شهرداری تهران از ورود دادستانی و نیروی انتظامی به بحث جلوگیری از زباله گردی خبر داد و با اشاره به نقش نیروی انتظامی در جمع آوری زباله گردها گفت: در بخش جمع آوری زباله گرد‌ها با پیگیری‌های انجام شده از سوی شهرداری تهران دادستانی محترم ورود کرد و به نیروی انتظامی دستور داد به شکل جدی با زباله گردها برخورد کند.

وی درباره مافیای بخش پسماند اظهار کرد: باید به این نکته توجه داشت افرادی که بر سر مخازن به تفکیک زباله مشغول هستند کارگرانی حقوق بگیریند که سرمنشاء آن‌ها باید از سوی پلیس شناسایی و دستگیر شوند و پلیس امنیت بادستور دادستانی به دنبال رسیدن به این هدف است.

البته علاوه بر ممنوعیت زباله گردی توسط زباله گردها، رعایت بهداشت سطل زباله ها هم موضوع مهمی است، موضوعی که خود زباله گردها هم به آن تاکید دارند. 

یکی از زباله گردها می‌گوید : همیشه مراقب سلامتی ام بودم چون کار ما کثیف است و هر لحظه امکان بیماری وجود دارد اما دستکش و ماسک من کافی نیست شهرداری باید فکری به حال ضد عفونی کردن سطل زباله ها کند.

دستکش و ماسک مهم است اما شستن سطل آشغال‌ها ضروری است 

 شست و شو و ضدعفونی کردن سطل آشغال ها و محیط اطراف آنها موضوعی است که زباله گردها به آن تاکید دارند یکی از آنها گفت: از کرونا میترسم و نگرانم اما شستن سطل آشغال ها نباید فقط در این دوران بیماری مورد اهمیت باشد. 

شست و شو و ضد عفونی کردن سطل آشغال ها همانطور که گفته شد اهمیت بسیاری دارد و حتی مسئولان شهری هم به آن اعتقاد دارند. 

مدیر کل امور خدمات شهری شهرداری تهران با اشاره به شست و شوی مخازن پسماند گفت: دفعات شست و شوی مخازن پسماند از سوی معاونت خدمات شهری شهرداری مناطق ۲۲ گانه به این شکل است که پیمانکاران مناطق موظف اند در ۶ ماه نخست سال، هر ماه ۶ نوبت و در ۶ ماهه دوم سال، چهار نوبت کار شست و شوی مخازن را انجام دهند.

عطایی ادامه داد: با توجه به شیوع کرونا دفعات شست و شوی مخازن پسماند بیشتر شده و در روند اجرای آن نیز مواد ضد عفونی کننده به کار گرفته می‌شود و در بازدید‌های سرزده من از روند شست و شوی مخازن مناطق، حساسیت نیرو‌های خدمات شهری برای ضد عفونی مخازن پسماند معابر محسوس بود.

وی گفت: تا به امروز سابقه نداشته که شهرداری تهران تا این حد نسبت به شست و شو و ضدعفونی معابر سطح شهر حساس باشد و شهروندان بدانند هیچ گاه شهرداری تهران در ضد عفونی معابر، اماکن عمومی و مخازن پسماند تا شکست کرونا کم نخواهد گذاشت.

 زباله‌گردانی که از کرونا فراری هستند/ تلاش برای حفظ سلامت خانواده

از اینکه خانواده‌مان بیمار شوند می‌ترسیم

 هرچند زباله گردی ممنوع شده اما هنوز هم تعدادی از آنها را در سطح خیابان می‌بینیم زباله گردهایی که می گویند از اینکه خودمان بیماری بگیریم چندان نگران نیستیم اما از این که خانواده مان به سبب ما بیمار شوند می‌ترسیم.

استفاده از ماسک و دستکش برای زباله گردی اهمیت بسیاری دارد و هم اکنون با ممنوعیت زباله گردی می توانیم امیدوار باشیم که شیوع ویروس کرونا کمتر شود البته بسیاری از همین زباله گردها  توجه چندانی به مسائل بهداشتی ندارند و در مقابل عده‌ی بسیاری از آنها برای حفظ سلامتی خود و خانواده‌شان این موضوع را جدی گرفتند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار