استان هرمزگان نام یکی از استان‌های جنوبی ایران است که در شمال تنگه هرمز قرار گرفته‌ است.
کد خبر: ۸۳۰۹۲۹
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۰ 14 March 2020

به گزارش خبرنگار تابناک کرمانشاه استان هرمزگان حدود ۶۸ هزار کیلومتر مربع مساحت دارد که از این نظر هشتمین استان کشور است. هرمزگان از جهت شمال و شمال شرقی با استان کرمان، غرب و شمال غربی با استان‌های فارس و بوشهر از شرق با سیستان و بلوچستان همسایه بوده و جنوب آن را آب‌های گرم خلیج‌فارس و دریای عمان در نواری به طول تقریبی ۹۰۰ کیلومتر دربرگرفته‌ است. در ادامه به معرفی ۴ جاذبه گردشگری این استان می پردازیم.

دره ستاره ها

معرفی آثار تاریخی و جاذبه های گردشگری استان هرمزگان/دره ستاره ها، معبد هندوها، جنگل های حرا، ساحل نقره ای جزیره هنگام

این دره یکی از ژئو سایت های جزیره قشم است که در پنج کیلومتری جنوب جزیره قشم و بعد از روستای "برکه خلف” قرار دارد. این دره که در شمال روستای خلف قرار گرفته، دارای قدمتی در حدود دو میلیون سال یعنی مربوط به دوره زمین شناسى سنوزوئیک است و بر اثر فرسایش، شاهکاری چنین بی بدیل در جزیره قشم خلق شده است. در گوشه و کنار ستون ها و دره ستاره ها راه هاى تنگ، باریک و گاه پهن و وسیعی به چشم می خورد که با نظم خاص خود گردشگر را مبهوت خود می کند. منظره های این دره آنقدر تماشایی و جالب است که باعث شده به عنوان بخشی از ژئوپارک جزیره قشم جزء آثار طبیعى در سازمان یونسکو به ثبت برسد. دره ستاره ها محلی برای شیفتگان پدیده های آسمانی است که شب هنگام از بام تندیس ها، اجرام و پدیده های آسمانی را رصد کنند. شب ها این منطقه، بسیار تماشایی و تعمق برانگیز است. شب های بسیار دلنشین و خاطره انگیزی دارد که سکوت و آرامشی دره را در بر می گیرد. مردم این منطقه که در گویش محلی به این منطقه “استار اوتیده ” می گویند.

معبد هندوها

معرفی آثار تاریخی و جاذبه های گردشگری استان هرمزگان/دره ستاره ها، معبد هندوها، جنگل های حرا، ساحل نقره ای جزیره هنگام

معبد هندوها یا پرستشگاه هندوها درشهر بندرعباس در حدود ۱۳۰ سال پیش در سال ۱۲۶۷ هجری شمسی همزمان با حکومت مظفرالدین شاه قاجار احداث شد.این معبد نمونه ای بسیار منحصر به فرد از ترکیب معماری ایرانی و معماری هندی است. در آن زمان هندی‌ها در مقام کارگر در بنادر ایران مشغول کار بودند و این بنا برای آنان نیایشگاهی بود جهت راز و نیاز با پروردگارشان.ساختمان معبد ازمحل جمع‌آوری هدایای هندوها، توسط تجار هندی ساخته شده ‌است و در احداث معبد معماران ماهر هندی به کار گرفته شدند. اساس ساختمان معبد از یک اتاق چهار گوش میانی تشکیل شده که بر روی آن گنبدی قرارگرفته‌ است. دور تا دور این اتاق چهار راهرو قرار دارد که داخل راهرو اتاقک‌هایی است برای مراقبه راهبان. چهار نورگیر در چهار سو وجود دارد و روی دیوارها نقاشی‌های آئینی ترسیم شده است. ساختمان اصلی این معبد ۷۲ علمک بر روی گنبد خود دارد، علمک‌هایی که بیش از هر طرح‌ دیگر این ساختمان را به معماری هندی نزدیک کرده است.

جنگل های حرا

معرفی آثار تاریخی و جاذبه های گردشگری استان هرمزگان/دره ستاره ها، معبد هندوها، جنگل های حرا، ساحل نقره ای جزیره هنگام

جنگل های حرا یکی از عجیب ترین عناصر طبیعی خلقت در جهان هستند. بین جزیره قشم و بخشی از استان هرمزگان (در فاصله بین شمال جزیره قشم و بندر خمیر) یکی از شگفت آورترین جاذبه های طبیعی کشورمان وجود دارد که هر ساله گردشگران داخلی و خارجی بسیاری را به خود جذب می کند. این جنگل های دریایی در گستره‌ای برابر ۲۰۰ کیلومترمربع به وجود آمده که از تنوع زیستی بالایی برخوردار است و تفاوتی آشکار با تمامی جنگل‌هایی دارد که تاکنون دیده‌اید.گشت و دیدار از جنگل حرا خاطره‌ای به یاد ماندنی در اذهان دوستداران طبیعت، آب، هوا، درخت و پرندگان و سکوت استثنایی باقی می‌گذارد. تنها راه تماشای جنگل های حرا، راه آبی و همراه شدن با ناخدایان پرتجربه است. جزیره زیبای قشم از انبوه ترین و وسیع ترین جنگل های حرا برخوردار است، از این رو سازمان جهانی یونسکو جنگل‌ های این جزیره را منحصر به فرد لقب داده و نام آن را در فهرست ذخیره زیست کره جهان به ثبت رسانده است.

ساحل نقره ای جزیره هنگام

معرفی آثار تاریخی و جاذبه های گردشگری استان هرمزگان/دره ستاره ها، معبد هندوها، جنگل های حرا، ساحل نقره ای جزیره هنگام

جزیره هنگام از جزیره های کوچک ایران است، که به شکل مخروط ناقصه‌ای در کرانه های جنوبی جزیره قشم قرار دارد و دارای معادنی از قبیل نمک، خاک و سرب است. از جاذبه های شگفت انگیز جزیره هنگام، می‌توان به دلفین ها، آهوها، خاردم مصری، سواحل ناب، کشتی به گل نشسته پرتغالی و از همه مهم‌تر و جذاب تر ساحل ماسه ای نقره ای جزیره هنگام اشاره کرد.در بین ماسه ها‌ی این ساحل، ذرات درخشانی به چشم می‌خورد که از نوع کانی براق است، به همین دلیل نام آن را ساحل ماسه ای نقره ای گذاشته اند. زمانی که نور خورشید به این ذرات می‌خورد، نور زیبایی منعکس می‌شود که بسیار خیره کننده است و از زیبایی ها جزیره محسوب می‌شود. اما جالب است بدانید که این ساحل به قدری زیباست که هم می‌تواند در روز و هم در شب بسیار دل انگیز و خیره کننده باشد.

 
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار