استان بوشهر در جنوب كشور و همجوار با سواحل خلیج فارس از جمله استان های مهم در زمینه مبادلات دریایی، صید، تولید و مهد انرژی می باشد. 
کد خبر: ۸۳۰۲۱۵
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۰ 11 March 2020

به گزارش خبرنگار تابناک کرمانشاه استان بوشهر هفدهمین استان كشور از لحاظ وسعت و معروف به پایتخت انرژی ایران می باشد. شهر بوشهر در گذشته با نام های ریشهر، بخت اردشیر، لیان و رام اردشیر شناخته می شده كه هم اكنون با نام بوشهر در میان شهرهای كشور قرار گرفته است. مردمان این شهر با لهجه زیبای محلی كه نشان از اصالت مردم این دیار است صحبت می كنند و همانند دیگر بندر نشینان در كشور به مهمان نوازی و مهربانی شهره هستند.در ادامه به معرفی ۴ جاذبه گردشگری این استان می پردازیم.

بازار سنتی بوشهر

معرفی آثار تاریخی و جاذبه های گردشگری استان بوشهر/بازار سنتی بوشهر، کوه نمکی جاشک، خلیج نایبند، آب انبار قوام

هر منطقه گردشگری در هر نقطه ای از جهان كه باشد در كنار تمام زیبایی های طبیعی و تاریخی خود، بی شك سوغات ها، صنایع دستی و فرهنگی ویژه آن منطقه را در دل خود جای داده است. در شهر بوشهر نیز از زمان قاجار بازاری برای خرید و فروش و تجارت مردم بومی این شهر با دیگر مردمانی كه به این شهر سفر می كرده بنا شده است. بازاری با معماری خاص و منحصر به فرد كه هم اكنون نیز از دیدنی ترین جاذبه های این شهر می باشد. صنایع دستی به ویژه محصولات ساخته شده از چوب درختان این منطقه از زیباترین ساخته های بومیان این منطقه می باشد كه در كنار خرما كه مهم ترین محصول صادراتی این شهر است در این بازار بسیار به چشم می خورد.

کوه نمکی جاشک

معرفی آثار تاریخی و جاذبه های گردشگری استان بوشهر/بازار سنتی بوشهر، کوه نمکی جاشک، خلیج نایبند، آب انبار قوام

کوه نمکی یا گنبد نمکی جاشک که در فاصله‌ی ۱۴۴ کیلومتری بندر بوشهر و در حد فاصل دو شهرستان دشتی و دیر واقع شده است، یکی از زیباترین و در عین حال فعال‌ترین کوه‌های نمکی در ایران و خاورمیانه است. رنگ سفید نمک‌های این کوه منظره‌ی بسیار زیبا شبیه به یک کوه برفی ایجاد می‌کند. در این کوه پدیده‌های منحصربه‌فردی وجود دارد که آن را به یکی از جذاب‌ترین جاهای دیدنی بوشهر برای گردشگران‌ است.از جمله‌ی این پدیده‌ها می‌توان به یخچال‌های نمکی در کناره‌های گنبد‌، آبشارهای زیبای نمکی که در مسیر طبیعی جریان آب گنبد به وجود آمده‌اند، غارهای نمکی که بر اثر حل شدن رسوبات نمکی ایجاد شده و در درون آن‌ها قندیل‌ها و بلورهای زیبای نمکی خودنمایی می‌کند، پدیده‌ی تماشایی فرسایش پنجه‌ای که بر اثر فرسایش آبی نمک ایجاد شده، پدیده‌ی تخت دیو که به دلیل تفاوت در میزان فرسایش‌پذیری به صورت ستون‌هایی در بین نمک‌های گنبد ایجاد شده است‌ و کانی‌ها و بلورهای نمکی به رنگ‌های قرمز، قهوه‌ای، سفید، مشکی، نارنجی و زرد اشاره نمود.

خلیج نایبند

معرفی آثار تاریخی و جاذبه های گردشگری استان بوشهر/بازار سنتی بوشهر، کوه نمکی جاشک، خلیج نایبند، آب انبار قوام
خلیج نایبند به بخشی از آب‌های خلیج فارس گفته می‌شود که بین نخل تقی، عسلویه، بید خون و هاله قرار گرفته است. این خلیج دارای سواحل خوش‌رنگ، زلال و بسیار زیباست. خلیج نایبند، هم سواحل ماسه‌ای و هم سواحل صخره‌ای دارد که ارتفاع این صخره‌ها بین ۱ تا ۱۰ متر است. بکر بودن این سواحل و سکوتی که در آن حکم فرماست، آرامش عمیقی را برایتان به ارمغان خواهد آورد و می‌توانید ساعاتی را به دور از هیاهو و سر و صدا در سواحل این خلیج بگذرانید. این منطقه همچنین با پوشش گیاهی زیبا و تنوع جانوری بی نظیری که دارد یکی از زیباترین جاهای دیدنی بوشهر است که حتما از بودن در آن لذت خواهید برد.

آب انبار قوام

معرفی آثار تاریخی و جاذبه های گردشگری استان بوشهر/بازار سنتی بوشهر، کوه نمکی جاشک، خلیج نایبند، آب انبار قوام

آب انبار‌ها یکی از مهم‌ترین بخش‌های زندگی مردم مناطق گرم و کویری کشور محسوب می‌شدند. در دورانی که خبری از آب لوله کشی نبود، مردم از آب انبار به عنوان مخزن آب شرب استفاده می‌کردند. اما در بخش‌های گرمسیری کشور همانند بوشهر، ساخت آب انبار نیاز به مهندسی بسیار خاصی داشت تا آب تبخیر نشود. به همین خاطر آب انبار‌ها را در دل زمین و درون خاک می‌ساختند تا آب در خنک‌ترین حالت ممکن قرار داشته باشد. آب انبار قوام بوشهر نیز از این قاعده مستثنا نیست. قدمت این آب انبار به دوران قاجار باز می‌گردد و یکی از جاهای دیدنی بوشهر محسوب می‌شود. تنها قسمتی از این آب انبار روی زمین قرار دارد و قابل رویت است اما این تنها همانند نوک کوه یخ می‌ماند. بخش اصلی زیر خاک قرار گرفته و امروزه تبدیل به یک رستوران سنتی شده و کاملا مورد بازسازی قرار گرفته است.

 
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار