محمد نظرپور با بیان اینکه میزان تولید روزانه شیر خام در استان یک هزار و ۲۷ تن است خاطرنشان کرد: از این میزان ۱۱۶ تن خودمصرفی دام‌ها، جذب کارخانه‌های لبنی داخل و خارج استان ۵۷۰ تن است.
کد خبر: ۸۳۰۰۱۵
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۲ 10 March 2020
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با بیان اینکه مصرف شیر پاستوریزه سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند گفت: سرانه مصرف شیر در کشور و به تبع آن استان ما پایین است

به گزارش فارس، نظرپور با بیان اینکه مردم با خیالی آسوده در شرایط فعلی می‌توانند شیر مصرف کنند اظهار کرد: بهترین نوع شیر، شیر پاستوریزه کم‌چرب است و هیچ نگرانی برای مصرف شیر پاستوریزه در برابر بیماری کرونا وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه در تهیه شیر‌های پاستوریزه و استرلیزه بسته‌بندی شده، تمام اصول بهداشتی رعایت می‎شود افزود: هنگام بسته‌بندی در معرض هوا قرار نمی‌گیرد، بنابراین ویروس نمی‌تواند بر شیر‌های پاستوریزه و استرلیزه تأثیرگذار باشد.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با بیان اینکه در استان همدان ۳۷۰ هزار رأس گاو و گوساله اصیل، دو رگ و بومی وجود دارد و تعداد یک‌میلیون و ۴۰۰ هزار رأس گوسفند و ۱۵۰ هزار رأس بز داریم افزود: برنامه تولید شیر خام استان در سال ۹۸ حدود ۳۷۰ هزار تن بوده که ۲۰۰ هزار تن آن به مصرف داخل می‌رسد و میزان مازاد مصرف ۱۷۵ هزار تن است.

وی با بیان اینکه سرانه مصرف شیر در کشور و به تبع آن استان ما پایین است تصریح کرد: سرانه مصرف شیر خام در دنیا ۱۶۰ کیلوگرم است در حالی که در ایران به ۱۱۵ کیلوگرم در سال به ازای هر نفر می‌رسد.

نظرپور با بیان اینکه می‌دانیم که زندگی با شیر آغاز می‌شود و تنها غذایی است که تا پایان عمر مصرف مداوم آن توصیه می‌شود ادامه داد: بین علوم مرتبط با تغذیه انسان شیر و فرآورده‌های آن به عنوان ماده حیاتی و ارزشمند از جایگاه مهمی برخوردار است.

وی تصریح کرد: اهمیت مصرف مستمر و کافی شیر و فرآورده‌های آن منجر به افزایش طول عمر، بازده جسمی و فکری، تولید انرژی، رشد مطلوب بدن، سلامت بافت‌های عصبی، افزایش قد، تنظیم فشار خون، ارتقا هوش و قدرت یادگیری و استحکام استخوان‌ها می‌شود.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با بیان اینکه شیر غذایی بدون جایگزین است تصریح کرد: «شیر یعنی زندگی» بنابراین نباید زندگی را از خود و فرزندانمان دریغ کنیم، اما متأسفانه نسبت به مصرف آن بی‌توجهی می‎شود.

وی ادامه داد: متخصصین تغذیه در هرم استاندارد غذایی مصرف روزانه دو تا چهار واحد شیر و فرآورده‌های آن را توصیه کردند.

نظرپور با اشاره به اینکه بنابراین فرهنگسازی و تغییر الگوی شیر ضروری است و باید به همت بخش خصوصی و دولتی این اقدام صورت گیرد تصریح کرد: براساس استانداردی که وزارت بهداشت تعیین کرده، باید در یک دوره ۱۰ ساله، به مصرف ۱۶۰ کیلوگرم شیر به ازای هر فرد برسیم تا سلامت هر خانوار ایرانی تأمین شود.

وی با بیان اینکه توجه به اصلاح الگو و افزایش مصرف آن و نقش این ماده مغذی در سلامت جامعه، اهمیت بسیار دارد ادامه داد: هم اکنون ۷ میلیون ایرانی در معرض پوکی استخوان قرار دارند.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان خاطرنشان کرد: برآورد تقریبی سرانه مصرف روزانه برای هر نفر ماده پروتئینه شیر ۱۰۰ گرم، ماست ۱۰۰ گرم، پنیر ۵۰ گرم، کره ۲۵ گرم، دوغ، بستنی، خامه و کشک ۵۰ گرم است.

وی با بیان اینکه ویتامین D. شیر، سلول‌های سفید دستگاه تنفسی را تحریک و ریه‌ها را از آلودگی محافظت می‌کند گفت: پروبیوتیک‌های موجود در لبنیات سیستم دفاعی بدن را فعال کرده و فلور گوارشی بدن را تنظیم می‌کند.

نظرپور با اشاره به اینکه با مصرف یک لیوان شیر در روز خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ کاهش می‌یابد اظهار کرد: لاکتوفرین شیر عامل طبیعی ضد ویروس و ضد باکتری قدرتمند بوده و آنتی اکسیدان‌های بالای شیر در کنار ویتامین E. به بدن جهت پیشگیری از عفونت‌ها و سرطان کمک می‌کند.

وی با بیان اینکه با مصرف شیر اسیدیته بدن کاهش می‌یابد و سلامتی بدن تضمین می‌شود افزود: شیر یا طلای سفید، بدن را در برابر ابتلا به بیماری‌های ویروسی محافظت می‌کند همچنین هیستیدین شیر موثرترین اسیدآمینه برای تکثیر و تولید لنفوسیت‌ها است که وظیفه از بین بردن سلول‌های آلوده به ویروس را بر عهده دارد.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان تأکید کرد: لایزین شیر حیاتی‌ترین پروتئین برای تقویت سیستم دفاعی بدن به منظور مبارزه با پاتوژن‌ها و ویروس‌ها است.

وی با بیان اینکه میزان تولید روزانه شیر خام در استان یک هزار و ۲۷ تن است خاطرنشان کرد: از این میزان ۱۱۶ تن خودمصرفی دام‌ها، جذب کارخانه‌های لبنی داخل و خارج استان ۵۷۰ تن است.

نظرپور با اشاره به اینکه مهمترین بیماری‌هایی که از طریق شیر خام به انسان انتقال می‌یابد، تب مالت، سل، لیستریوز، سالمو نلوز، اسهال‌های خونی، ناراحتی‌های گوارشی است گفت: شهروندان برای حفظ سلامت بدن به مصرف شیر پاستوریزه مبادرت ورزند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار