بنابراین خواهش می کنیم ،التماس می کنیم که ویروس کرونا را جدی بگیرید ،توصیه های مسئولین بهداشتی را مهم تلقی و به آن عمل کنید،از مسافرت و خرید پدید و بازدید پرهیز کنید،از خیر این تعطیلات بگذرید ،عروسی را به بعد موکول کنید ،فاتحه و ختم را با حداقل مراسم برگزار کنید ،هفتم و چهلم و سالگرد درگذشتگان را بی خیال شوید ،در یک کلام «در خانه بمانید»
کد خبر: ۸۲۹۹۲۹
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۳ 10 March 2020

تابناک ایلام علی اصغر اسدی ::براساس آمار و ارقام ارایه شده از سوی وزارت بهداشت ،تقریبا تمامی کشور  درگیر ویروس کرونا شده است.

بررسی نقشه سرایت جهانی و کشوری کرونا نشان می دهد که اولین نمونه این ویروس در  شهر ووهان چین ظاهر شد،سپس به ایران منتقل شد،درکمتر از یکماه  سطح وسیعی از کره زمین را فراگرفته است.

در ایران هم ابتدا نمونه های ابتلای به این ویروس در شهر قم مشاهد شد،سپس به تهران ،گرگان و گیلان سرایت ،همکنون سرتاسر کشور را درنوردیده است.

تشریح نقشه و زمانبندی شیوع ویروس کرونا در سرتاسر ایران و بخش اعظمی از جهان به خاطر طرح این مساله است که یقین حاصل کنیم ویروس کرونا نه بال پرواز دارد ،نه پای راه رفتن و نه موتور !

بلکه از طریق همین ارتباطات انسان‌ها ،دست دادن به هم ،روبوسی،عطسه و سرفه شخص آلوده در محیط های اجتماعی و ابزار آلوده به این سرعت منتشر شده است،نه مرز می شناسند و نه جنسیت برایش اهمیت دارد و نه جایگاه و قدر انسان‌ها برایش مهم است.

ویروس کرونا جنسی به نام انسان را هدف قرار می دهد،حال می خواهد این انسان یک کارگر ،کارمند ،هنرمند یا دانشجو و دانش آموز باشد یا سیاستمدار ،وزیر ،وکیل ،پهلوان و ....تنها عامل انتشار و زمینه ساز حضور ویروس هم خود انسان‌ها هستند که به دست خودشان نابودی خودشان را رقم می زنند.

از اینرو تذکر و توصیه های مسئولین مربوطه و کارشناسان بهداشتی برای در خانه ماندن یا تعطیل نمودن تمامی صنوف و‌مدارس و شادی و عزا از سر خوشی نیست، بلکه بخاطر جلوگیری از ابتلای به این ویروس و انتقال آن به نقاط دیگر است.

هم وطن عزیز !هم استانی گرانقدر !وقتی می گویند به مسافرت نروید ،در خانه بمانید یا ورود مسافرین را به استان محدود کرده اند، واقعا از سر هوس نیست ،چون وضعیت و سرعت انتشار ویروس کرونا وحشتناک است ،اگر به همین سرعت شیوع ادامه داشته باشد ،ظرفیت انسانی وتجهیزاتی بهداشت و درمان جوابگو نخواهد بود ،در آن صورت بحرانی عظیم روی خواهد داد.

متاسفانه بافت اجتماعی و نوع فرهنگ رایج در استان ما به گونه ایست که مقابله ویا درمان این ویروس را قدری مشکل کرده است.

اینکه تصور کنیم فرزند ایل هستیم ،بزرگ شده کوه وکمریم ،با نان ساجی و روغن حیوانی بزرگ شده ایم، به کرونا نیشخند زده و آن را کوچک و کم مقدار بخوانیم ،به واقع در حق خودمان ،خانواده ،فرزندان ،فامیل و ایل وتبار ودر یک کلام به انسانیت جفا کرده ایم،چون کرونا اصلا این خصوصیات برایش اهمیت ندارد .

متاسفانه براساس یک برداشت وبینش فرهنگی و اجتماعی نادرست در بدنه اجتماعی ما ایلامی ها ،وقتی فردی به یک بیماری از  جنس کرونا مبتلا شد ،نگاههابه او خانواده و خاندانش تغییر می کند ،منزوی می شود و از روستا و محله طرد می شود ،همین موضوع باعث شده تا خوددرمانی بعنوان یک عامل مهم در پیشگیری از شیوع  این ویروس به حاشیه رفته وکار را بر دستگاه بهداشتی ‌درمانی سخت تر کند.

این را بدانیم که کرونا یک ویروس است از جنس سرماخوردگی وآنفلوانزا ،کرونا پیسی یا جزام نیست ،قرنطینه افراد به معنای درمان و پیشگیری از سرایت است اگر کسی به این ویروس مبتلا شد ،اگر زمینه دیگر  بیماری‌های تضعیف کننده سیستم ایمنی بدن نداشته باشد ،سرعت و امید به درمان آن به مراتب از آنفلوانزا بیشتر است.

شاید همین عامل مهم باعث شده تا افراد بیشتری در شهرهای مختلف استان به ویروس مبتلا شده اند ،اما ترس ازمسایل اجتماعی باعث مخفی نمودن آن شده ولی این مخفی نمودن به عاملی برای آلوده نمودن افراد بیشتری تبدیل شده است ،بنابراین این نکته را مد نظر داشته باشید ممکن در بازار ،خیابان و محله از این دست افراد آلوده به ویروس رفت وآمد داشته باشند !تایید مرگ دو نفر در خارج از مراکز درمانی بدلیل ابتلا به ویروس کرونا موید این ادعاست .

بنابراین اگر نشانه های این ویروس را در خودتان احساس کردید، بی درنگ به مراکز درمانی و آزمایشگاهی مراجعه و آزمایش بدهید ،شک نکنید با این کار هم خود و هم بخش اعظمی از همنوعانتان را مصون کرده اید.

اگر مسئولین توصیه می کنند در خانه بمانید،به مسافرت نروید یا در طبیعت چادر نزنید ،فقط و فقط برای پیشگیری و برای تضمین سلامت من و شماست.

بنابراین خواهش می کنیم ،التماس می کنیم که ویروس کرونا را جدی بگیرید ،توصیه های مسئولین بهداشتی را مهم تلقی و به آن عمل کنید،از مسافرت و خرید ودید و بازدید پرهیز کنید،از خیر این تعطیلات بگذرید ،عروسی را به بعد موکول کنید ،فاتحه و ختم را با حداقل مراسم برگزار کنید ،هفتم و چهلم و سالگرد درگذشتگان را بی خیال شوید ،در یک کلام «در خانه بمانید»

 
برچسب ها: کرونا ، ویروس کرونا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار