کد خبر: ۸۲۹۸۱۰
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۹:۲۲ 09 March 2020
کرونا ۳۲ واحد کشتار غیرمجاز در منطقه تنگاری دشت‌روم را تعطیل کرد.
به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، فارس نوشت : آخر زور کرونا به کشتارهای غیرمجاز دام در منطقه تنگاری دشت‌روم رسید و واحدهایی که با هیچ مصوبه و قانونی تعطیل نشدند برای پیشگیری از این بیماری تعطیل شدند.
در همین خصوص عبدالله بهمنش با بیان اینکه کشتار و عرضه سنتی و غیرمجاز دام در راستای صیانت از سلامت شهروندان است، گفت: کشتار در منطقه تنگاری دشت‌روم ممنوع و این مکان‌ها به دستور مقام قضایی پلمب شدند.
مدیرکل دامپزشکی کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: یکی از معضلات موجود در شهرستان بویراحمد کشتار گسترده دام به صورت غیرمجاز در ۳۲ واحد عرضه غیر مجاز منطقه تنگاری دشتروم در حومه شهر یاسوج با سابقه زمانی طولانی بود.
وی اظهار کرد: در بازدید از این مکان‌های عرضه، تذکرات شفاهی و کتبی، برگزاری جلسات متعدد در مسجد منطقه با حضور مسئولین و تعهدات اخذ شده مفید نبود، بنابراین تصمیم جدی برای جلوگیری از کشتار غیرمجاز دام  در استانداری اتخاذ شد.
این مسوول خاطرنشان کرد: به خاطر تهدید بهداشتی مصرف کنندگان و همچنین قصابان که مستقیم با لاشه‌های کشتاری در تماس بودند  دامپزشکی با همکاری دستگاه قضا ، استانداری ، نیروی انتظامی ، مرکز بهداشت و ... تصمیم گرفتند با هماهنگی دادستانی نسبت به پلمب و معرفی خاطیان به مراجع قضائی اقدام کند.
دکتر بهمنش افزود: با تلاش شبانه روزی کارکنان دامپزشکی احکام لازم اعم از پلمب و ممنوعیت عرضه لاشه دام  صادر و ساماندهی این موضوع بعد از مدت‌ها محقق شد.
وی گفت: با تشکیل جلسات متعدد و  مساعدت مسئولین و همچنین همکاری  کشتارگاه صنعتی یاسوج  بنا داریم بمنظور فعالیت مجددقصابان منطقه بصورت بهداشتی   همه کشتارها در کشتارگاه تحت نظارت بهداشتی بازرسان  و نظارت‌های شرعی ناظر شرعی انجام و بعد از طی مراحل پیش سرد با ماشین‌های یخچال دار کشتارگاه بصورت رایگان در محل مراکز عرضه تحویل شود.
وی گفت : بمنظور گندزدایی و ضدعفونی محل بدلیل وجود خونابه و موارد غیربهداشتی حاصل از کشتار دام ، محل توسط اکیپ های دامپزشکی پس از پلمب این مراکز کار سمپاشی را در دستور کار قرار داده است.
مدیرکل دامپزشکی کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه در ادامه این روند و پیگیری‌ها تعهد محضری در این رابطه از تمامی عرضه کنندگان اخذ خواهد شد، اضافه کرد: از شهروندان درخواست می‌شود ضمن عدم مصرف گوشت‌های بدون مهر و لیبل دامپزشکی، موارد کشتار غیرمجاز را به دامپزشکی به شماره تلفن ۱۵۱۲ گزارش کنند.
گفتنی است؛ از سال‌های گذشته کشتار دام در روستاها و در کنار جاده‌های پرتردد به صورت سنتی در این استان انجام می‌شود، این اقدام در روزهای تعطیل و به ویژه جمعه افزایش چشمگیری داشت.
اما کارشناسان و دامپزشکان بر این باورند که مصرف تمامی لاشه‌های حاصل از کشتارهای غیر مجاز که با عناوین گوشت گرم یا گوشت تازه توسط عرضه کنندگان تبلیغ می‌شود دارای تبعات وخیم بهداشتی بوده و می‌تواند عامل انتقال بیماری‌های وخیم و کشنده ای مانند تب کنگو، تب مالت، کیست هیداتیک، جنون گاوی و صدها عامل بیماری زا خطرناک دیگر باشد که بدون نظارت‌های لازم بهداشتی و شرعی و بدون طی مراحل پیش سرد ،  می‌تواند زندگی مصرف کنندگان را به خطر اندازد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار