مدیر دفتر بهره‌برداری و نگهداری از تاسیسات آبی و برق‌آبی شرکت آب منطقه ای مازندران گفت که ذخیره آب سدهای استان طی پنج ماه سال آبی ( مهر تا بهمن ) ۳۱۱میلیون متر مکعب رسیده است که نسبت به همین موقع در سال گذشته ۳۶ درصد افزایش نشان می‌دهد.
کد خبر: ۸۲۹۷۵۰
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۸ 09 March 2020

به گزارش تابناک مازندران از روابط عمومی آب منطقه‌ای مازندران: مهندس منصور رضایی کلانتری از آبگیری ٩۵ درصدی حجم مخازن سدهای استان خبر داد و افزود: تاکنون از ٣٢٧ میلیون مترمکعب از حجم‌ مخازن سدهای استان حدود ٣١١ میلیون مترمکعب آبگیری شده است.

رضایی کلانتری گفت : در ٢ سد مهم استان یعنی سد شهید رجایی و البرز به ترتیب ١۵۴ و ١٣٧ میلیون مترمکعب آب ذخیره شده که در مقایسه با سال گذشته در سد شهید رجایی حدود ٧۵ میلیون مترمکعب و در سد البرز حدود ۵ میلیون مترمکعب بیشتر است.

مدیر دفتر بهره‌برداری و نگهداری از تأسیسات آبی و برق‌آبی شرکت آب منطقه ای مازندران افزود : برای استفاده بهینه از منابع آب موجود و همچنین کنترل سیلاب‌های احتمالی بخشی از آب جهت انرژی برق‌آبی و همچنین حق‌آبه زیست‌محیطی و تامین آب کشاورزی پایین‌دست رهاسازی می‌شود.

وی ادامه داد: هم اکنون ۶ واحد نیروگاه برق‌آبی مقیاس کوچک و متوسط موجود در پائین دست سد شهید رجایی در مدار بهره‌برداری قرار دارند. ضمن آنکه دبی ورودی سد شهید رجایی نیز بالغ بر ۱۵ متر مکعب است .

این مسئول شرکت آب منطقه ای مازندران از کشاورزان خواست با توجه اعلام زمان مناسب شروع کشت برنج از ۲۰ اسفند از سوی جهاد کشاورزی به موقع نسبت به انجام کشت و کار اقدام و از منابع آب رها شده از سد در امر کشت برنج استفاده تا در فصل گرما با کمبود آب مواجه نشوند.

از آنجایی که سالانه حدود ۲۲۰ هزار هکتار از زمین های مازندران زیر کشت برنج می رود ، تامین آب زمین های شالیزاری از مهم ترین برنامه های شرکت آب منطقه ای است و رها سازی آب از پشت سدها و آب بندان ها و نوبت بندی آب رودخانه ها از ۲ سال گذشته در استان برقرار بوده است.

بنابر آمار رسمی شرکت آب منطقه ای مازندران به دلیل افزایش ١۵ درصدی حجم ریزش جوی استان طی ۵ ماهه اول سال آبی (مهر الی بهمن) تمامی ۸۰۰ قطعه آببندان با ظرفیت حدود ۳۷۰ میلیون متر مکعب در استان آبگیری کامل شده است .

بر اساس آمارهای رسمی، توان بالقوه آب مازندران در حد ۶ میلیارد و ‎ ۶۰۰میلیون مترمکعب است که از این مقدار چهار میلیارد و ‎ ۹۰۰میلیون مترمکعب آب های سطحی و بقیه آب های زیرزمینی است.
به طور میانگین سالانه حدود یک میلیارد و ‎ ۵۵۰میلیون مترمکعب آب در بخش آب های سطحی و یک میلیارد و ‎ ۳۵۰میلیون مترمکعب در بخش آب زیرزمینی بهره برداری می شود و بقیه آب سطحی طی سال به صورت هرز به دریا می ریزد.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار