کرونا ویروس ۱۹ از شرق آسیا سربرآورد و تقریبا تمام قاره ها را در نوردیده و بصورت فراگیر کشورمان را فرا گرفت.
کد خبر: ۸۲۹۱۶۴
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۰ 07 March 2020

تابناک یلام ،بهروز مردانی :: این ویروس با همه گستردگی ، ترسناک بودن و تلفات انسانی جنبه ی اقتصادی و اثرات و پیامدهای منفی آن بر بازار بیشتر است. ایران که بعد از چین بیشترین آمار شیوع و فراگیر بودن ویروس را دارد دارای اقتصادی نامطلوب و تاثیر پذیر است و از آنجا که یکی از روش های مبارزه با این ویروس تعطیلی مراکز آموزشی ، نهادهای عمومی و مراکز پرتردد منجمله بازار است که به تبع تاثیرات منفی بر کسب کارهای خرد و بعضی محصولات خواهد داشت.

پیشه اکثر مردم آبدانان کشاورزی و دامداری است، خشکسالی های سالیان اخیر کشاورزی را دستخوش تغییر کرده و با توجه به شرایط جغرافیایی مساعد و زمینهای مستعد مردم را ترغیب به کاشت گل نرگس و زمینه را برای اشتغال بسیاری از جوانان این خطه فراهم آورده است.

مزرعه های گل نرگس در دامنه کوه ها و بعضا دشت های وسیع به خوبی جایگزینی برای کشت سایر محصولات کشاورزی و منبع درآمدی برای مردمان این منطقه تبدیل شده است. اما سرمای شدید روزهای اخیر و به دنبال آن شیوع ویروس کرونا دست به دست هم دادند تا بازار این محصول را کساد و بهره برداران را متضرر کند.

رحمان کشاورز از مزرعه داران آبدانانی است که همه سرمایه خود را صرف کاشت و پرورش گل نرگس نموده و اینک در فصل برداشت سرما و تاثیر ویروس کرونا بر بازار فروش ، مزرعه را غیرقابل برداشت کرده است.

وی در این باره می گوید: با توجه به شرایط اقلیمی چند سالی است گل نرگس می کارد و به نسبت سایر محصولات مقرون به صرفه بوده فیلذا امسال نیز سطح زیرکشت بیشتری را به این محصول اختصاص داده ولی موسم برداشت مصادف با شیوع ویروس کرونا شد و به سبب نبود مشتری برداشت محصول را متوقف و عملا نظاره گر پرپر شدن گل ها در مزرعه هستیم.

این مزرعه دار خاطرنشان می کند: با وجود هزینه های بسیار و عدم بازدهی محصول بخاطر حوادث غیرقابل پیش بینی نیازمند حمایت و توجه جدی دولت هستیم.

ذبیح کاکایی دیگر جوان نرگس کاری است که این روزها محصول روی دستش مانده و از بی مشتری می نالد.

وی اظهار میدارد قریب سه سال است با کاشت گل نرگس شغلی برای خود دست و پا کرده و از این طریق امرار معاش می کنم، اما امسال ویروس کرونا بازارها را خراب و نرگسها را پژمرده کرد.

وی می افزاید دو و نیم تن پیاز محصول با صرف هزینه بالغ بر هشتاد میلیون تومان در زمینی به مساحت دو هکتار کشت کردم لکن در فصل برداشت مشتری برای فروش نیست و هزینه چیدن ، ارسال و برگشت خوردن آنها ما را زمین گیر کرده است.

یکی دیگر از مزرعه داران نبود خریدار ثابت و بازارهای هدف از مهترین مشکلات این قشر عنوان و بیان می کند نرگس کاران محصول خود را بوسیله ی سرویس های اتوبوس روانه تهران که متحمل هزینه های گزاف و گاها با کارشکنی خریداران مواجه و محصول را برگشت می دهند.وی نبود صنف و اتحادیه را از دیگر مشکلات بیان که در سایه نبود این واسطه ها قیمتها دستخوش تغییر و هرکس بر اساس دلخواه خود قیمت گذاری می کند که در این بین ممکن است عده ای سودهای کلان و عده ای متضرر شوند.

بطور کلی اکثر نرگس کاران این شهرستان از عدم خریدار و کاهش و افت شدید قیمت ها و نیز افزایش سرسام آور هزینه ارسال و برگشت خوردن محصول و همچنین نبود اتحادیه صنف گلایه و در این برهه که بر اثر اتفاق غیرمترقبه محصولشون به فروش نرفته انتظار کمک و مساعدتهای مسئولان جهاد کشاورزی و نهادهای بیمه ای را داشتند.

مدیر جهاد کشاورزی آبدانان در این خصوص به خبرنگار تابناک  گفت: با توجه به شیوع ویروس کرونا بازار بسیاری محصولات از جمله گل نرگس را تحت الشعاع قرار داده و عرضه و تقاضا را بهم ریخته و محصولشان به فروش نمی رسد.

عباس پیری افزود: از آنجا که گل نرگس محصولی استراتیژیک نیست و تولید آن شامل خرید تضمینی نمی باشد لذا بازار آن بستگی به عرضه و تقاضا دارد اما با این حال مدیریت جهاد کشاورزی نسبت به این موضوع بی تفاوت نبوده و طی مکاتبات لازم و گزارشات ماندن محصول رودست مولد به مراجع بالادستی منتظر و تابع تصمیمات کلان کشوری هستیم تا در صورت مقتضی حمایتهایی از این قشر صورت پذیرد.

وی با اشاره به تعداد ۱۶۳ بهره بردار که در ۱۷۰ هکتار از اراضی به کشت گل نرگس مشغول هستند بیان داشت در این شهرستان گرایش به کاشت گل نرگس طی سالیان اخیر بیشتر بوده و بخشی از نیروی انسانی را جذب و اشتغال پایدار ایجاد شده است. پیری ادامه داد در این راستا مورد استقبال دولت واقع و با پرداخت تسهیلات کم بهره مرتع داران را در کاشت و پرورش گل نرگس یاری و تشویق نموده است./م

برچسب ها: نرگس ، کرونا ، قربانی ، آبدانان
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۱۱ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
ما برای کشاورزان ناراحت هستیم.اما این به دلالان کثیف نشان داد .دنیا همیشه روی یک پااشنه نمی چرخد ................
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار