استاندار مركزي:
استاندار مرکزی، مسئولان ساوه را مکلف کرد که با توجه به شیوع ویروس کرونا در خصوص نحوه کنترل مبادی ارتباطی میان این شهرستان با قم تصمیم گیری و اقدامات خود را عملیاتی کنند.
کد خبر: ۸۲۹۰۵۵
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۴ 07 March 2020

به گزارش تابناک مرکزی«سید علی آقازاده»  در نشست قرارگاه پدافند زیستی شهرستان ساوه که در فرمانداری برگزار شد، اظهار داشت: کنترل مسیرهای ورودی این شهر و استفاده از دستگاه تب سنج برای شناسایی افراد مشکوک و مبتلا به کرونا اقدامی مهم و ضروری است.

وی با بیان اینکه در شهرستان آشتیان با تصمیم شورای تامین از ورود خودروهایی با پلاک شهرهای دیگر ممانعت می شود، افزود: چنین تصمیمی در صورت ضرورت می تواند در دستور کار مسئولان ساوه هم قرار گیرد و پیشنهاد می کنم راههای ورودی و خروجی به قم از سمت آوه، سلفچگان  و ورودی از اتوبان تحت کنترل واقع شود البته این مساله شامل اتوبان ساوه به تهران و همدان نمی شود.

وی گفت: در طول ۷۰ سال اخیر اتفاقی مشابه بیماری کرونا که بخش اعظم کره زمین را در بر بگیرد، سابقه نداشته که علاوه بر ابتلای افراد و مرگ و میر، خسارت های اقتصادی سنگینی به کشورهای جهان وارد کرده است و نمونه آن هم تعطیلی کسب و کارها در آستانه شب عید در ایران است که ضرر و زیان زیادی به مردم و کسبه وارد کرده است.
آقازاده افزود: این بیماری در همه فعالیت های اجتماعی، اقتصادی، آموزشی و حتی مذهبی کشور اثر نامطلوب گذاشته است اما باید باور داشته باشیم که با همفکری و همراهی مردم و مسئولان می توانیم بر آن پیروز شویم به شرطی که علاوه بر سعه صدر و تحمل، خودمان را در حوزه آموزشی و درمانی تقویت کنیم.
وی اظهار داشت: برای پیروزی بر کرونا به عزم ملی و جدی در کنار مدیریت کارآمد و هماهنگی بین دستگاهی نیاز داریم تا هرچه زودتر به نقطه پیروزی بر آن برسیم.
استاندار مرکزی یادآور شد: مشکل این است که نمی دانیم الان این بیماری در چه نقطه ای قرار دارد و با اظهارنظرهای متفاوتی در این زمینه مواجه هستیم به گونه ای که عده ای تا آخر سال و برخی هم نیمه فروردین را پیک آن می دانند، از طرفی چون واکسن آن ساخته نشده از افراد مبتلا به سختی می توان دفاع کرد.

وی گفت: ممکن است دوره بیماری کرونا تا یک الی ۲ ماه دیگر درگیر طول بکشد و خسارت های آن در حوزه های مختلف آموزشی، اقتصادی و حتی اجتماعی هم تداوم یابد اما حفظ آمادگی و همدلی ملی در این زمینه یک ضرورت است.
به گفته او، مرکزی، دومین استان کشور بود که بعد از قم به این بیماری مبتلا شد و ساوه و دلیجان هم در پیشانی ابتلا به آن قرار دارند و اکنون در مورد این شهرستان ها نگرانی جدی داریم هرچند وضعیت ساوه به مراتب بهتر است.

استاندار مرکزی تاکید کرد: با اقدامات انجام شده و همراهی مردم، شرایط استان مرکزی نسبت به برخی استانها که بعد از ما دچار این بیماری شدند مناسب تر است و امیدواریم دامنه انتشار کرونا را در ساوه و دلیجان را که در مسیرهای شاهراهی کشور قرار دارند به نحو شایسته کنترل و از طغیان این ویروس جلوگیری کنیم.

آقازاده همچنین اقدامات شهرداری های استان در یک هفته اخیر را بسیار موثر و درخشان عنوان کرد و گفت: فعالیت هایی در راستای ضدعفونی معابر و  مراکز تجمع شهروندان انجام شد که گام های بسیار مهمی برای ممانعت از شیوع بیشتر کرونا بود.

توجه به کارگران، مدیریت بحران و ماسک


وی در مورد اختصاص بیمارستان شهید چمران برای مراقبت از مبتلایان به کرونا که در اصل متعلق به تامین اجتماعی و جمعیت کارگری شهرستان ساوه است گفت: اینکه در ساوه ۲ بیمارستان (چمران و مدرس) که یکی از آنها متعلق به جمعیت کارگری و تامین اجتماعی است را درگیر کرونا کنیم، اقدامی اشتباه است زیرا جمعیت مبتلایان به گونه ای نیست که این مراکز را درگیر کند؛ بنابراین بهتر است که بیماران کرونایی در یک بیمارستان تجمیع شوند.
وی تاکید کرد: درگیر بودن بیمارستان های بیشتر با مساله کرونا باعث افزایش شمار مبتلایان و همچنین محروم شدن جمعیت کارگری و تامین اجتماعی از خدمات بیمارستان چمران که خاص این اقشار است، می شود.
استاندار مرکزی همچنین بر ضرورت تداوم آموزش های عمومی به مردم و ضدعفونی و سمپاشی معابر عمومی در ساوه تاکید کرد.
وی گفت: بررسی و ارزیابی تیم های عمل کننده در برابر کرونا نیز اقدامی مهم است تا ضمن مشخص شدن میزان هماهنگی های بین بخشی و اقدامات برنامه محور، به راهبردی درست در مواجهه با این بیماری دست یابیم و روند را به گونه ای کنترل کنیم تا بر این بحران سوار شویم نه اینکه رویه برعکس باشد.

آقازاده همچنین در مورد کمبود ماسک، گفت: این مساله اغلب نزد مردم به عاملی روحی و روانی تبدیل شده در حالی که بسیاری از پزشکان معتقدند که زدن ماسک چندان هم ضروری نیست با این حال ما به عنوان مسئولان این استان وظیفه داریم ماسک مورد نیاز را برای مردم تامین کنیم و در این خصوص از ظرفیت یک کارخانه تولید این محصول در زرندیه بهره می گیریم.

وی ادامه داد: مشکل اینجاست که همه تولیدات ماسک در زرندیه به سمت تهران می رود و آنجا توزیع می شود اما از آنجا که حق مردم استان بهره مندی از تولیدات این کارخانه است، حتی اگر به صورت خارج از ضابطه هم باشد تصمیم گرفته ایم که از تولیدات کارخانه مذکور روزانه حداقل ۵۰ هزار عدد ماسک برای استان دریافت و با اولویت ساوه و دلیجان توزیع نماییم و من به عنوان استاندار مسئولیت این تصمیم را برعهده می گیرم.
به گفته استاندار مرکزی،برای تهیه الکل مشکلی در استان وجود ندارد اما لازم است دستگاههای تب سنج برای کنترل مبادی ورودی و خروجی شهرهای درگیر از جمله ساوه و دلیجان به سرعت تهیه شود.
استاندار مرکزی در مورد تعطیلی واحدهای تولیدی نیز گفت: مخالف تعطیلی کارخانه ها هستیم اما به مدیران و کارفرمایان توصیه می کنیم ضمن افزایش  مراقبت های بهداشتی، شرایط امنی برای سلامت کارگران ایجاد کنند تا با توجه به تحریم های کشور و نیاز به تولیدات داخلی، چرخ صنایع همچنان بچرخد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی نیز گفت: هرچند مجاورت ساوه با قم یکی از دغدغه های ما در مورد شیوع ویروس کرونا است اما ارتباط این شهرستان با تهران نیز یکی از نکات مهم و قابل توجه و نوعی تهدید برای اشاعه این بیماری محسوب می شود و باید در مبادی میان ساوه و تهران هم اقدامات کنترلی و بازدارنده اعمال شود.
دکتر «سیدمحمد جمالیان» افزود: با توجه به درگیر شدن 2 بیمارستان شهرستان ساوه در امور درمانی و مراقبتی بیماران کرونایی، لازم است یک سالن ورزشی را با همکاری سپاه از هم اکنون تجهیز کنیم تا در صورت بحرانی شدن شرایط بتوانیم از آن برای محل قرنطینه افراد مبتلا استفاده کنیم.

وی اظهار داشت: کارگرانی که به مراکز صنعتی ساوه تردد دارند نیز در خطر هستند و باید کارفرمایان را ملزم کنیم یا جایی برای خواب آنها با هدف کاهش تردد تامین کنند یا کارخانه را به صورت موقت تعطیل نمایند.
جمالیان همچنین تعطیلی گیم نت و گیم سنتر ها در ساوه را برای پیشگیری از شیوع کرونا و تجمع جوانان و کودکان در این اماکن ضروری عنوان کرد.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار