مشاورعالی شهردار و رئیس شورای کلانشهر تبریز در حوزه سلامت عنوان کرد:
مردم به محض ورودبه فضای مجازی ازترس اضطراب کرونایی می شوند/استرس کرونا نگرانی از ابتلا به این بیماری را بیشترتشدیدمی کند
کد خبر: ۸۲۸۵۹۹
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۹ 04 March 2020

دکتر رسول زارع زاده،متخصص روانشناسی ومشاور عالی شهردار و ریس شور ای شهر کلان شهر تبریز درحوزه ی سلامت درگفتگو با تابناک  تبریز نکات مهمی را برای عموم مردم مخصوصا خطاب به بیماران پیوندی در خصوص نحوه ی مقابله با استرس و اضطراب پرداخت.
.

استرس کرونا و شایعاتی که نبایدجدی گرفته شود


بیماری کرونا ۲۰۱۹ (COVID-۱۹) اولین بار در ووهان چین شناسایی شد و کم کم این ویروس چشم بادامی‌ها از مرز‌ها نیز عبور کرد و برخی از کشور‌ها را درگیر خود نمود. این ویروس به شدت مسری که از طریق تماس با سطح آلوده و از طریق تنفس منتقل می‌شود، اکنون به کشور ما نیز وارد شده و اذهان عمومی را با نگرانی روبرو نموده است.

احتمالا در فضای مجازی مطالبی درباره روش‌های پیشگیری از این ویروس خوانده اید، اما در فضای مجازی شایعات نگران کننده‌ای نیز درباره این بیماری وجود دارد که ممکن است شما را بیش از پیش نگران کند. ترس و اضطراب در شرایط کنونی موجب تضعیف سیستم ایمنی بدن و سرکوب سیستم دفاعی می‌شود و کمکی به شما نمی‌کند.

 

دکتر رسول زارع زاده مسئول بخش پیوند اعضای بسیج جامعه پزشکی آذربایجان شرقی درپی افزایش بیماری کرونا در گفتگو با خبرنگاران ضمن اشاره به عملکرد ویروس کرونا از بُعد روانشناسی گفت: بیماری کرونا در آذربایجان شرقی و اعلام نتیجه مثبت آزمایشات این ویروس، مردم دچار رعب و وحشت شده اند و این اضطراب آسیب جدی برای روح و روان جامعه محسوب می شود و مردم به محض ورود به فضای مجازی و دنبال کردن موضوع کرنا از ترس اضطراب کرونایی می شوند .
وی متذکر شد؛ ازنگاه روانشانسی با تزریق ترس واسترس واخبارکذب و وحشت بین مردم جامعه دچاردیتا پولوشن یا آلودگی اطلاعات شده است واین شرایط اطلاعاتی به صورت سیکل معیوب باعث بالا رفتن اضطراب درجامعه می شود که باید به این چند آیتم توجه جدی بشود.

افزایش فشار بر سیستم درمانی
ترس و استرس بیش از حد باعث حساسیت بیش از حد افراد می‌شود به صورتی که بسیاری از افراد علائم بدنی خود را به صورت نادرست تفسیر می‌کنند و احساس می‌کنند به بیماری مبتلا شده اند بنابراین به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی می‌روند. رفتن به مراکز درمانی در صورتی که علائم بیماری را نداشته باشید باعث افزایش فشار بر سیستم درمانی خواهد شد.

تضعیف سیستم ایمنی اختلالات روانی
ترس و اضطراب سبب تضعیف سیستم ایمنی و سرکوب سیستم دفاعی در برابر ابتلا به بیماری‌های ویروسی می‌شودو ترس و نگرانی از ابتلا به این یبماری در بیماران، اختلالات روانی به وجود می‌آورد.

افزایش شایعات
اضطراب و استرس زیاد بیش از حد سبب می‌شود افراد شایعات را بیشتر قبول کنند و خود به شایعات دامن بزنند تا بتوانند کمی از ترس و نگرانی خود بکاهند.

 

تزریق استرس منجر به آلودگی اطلاعاتی می شود
وی افزود: بیماران حساس کلیوی و پیوندی با توجه به وضعیت بیماری، باید از هر گونه استرس و اضطراب دور شوند ولی این مساله تبدیل به یک موضوع مهم شده و این افراد هم در رسانه های ملی و گروهی و استانی، به دنبال اخباری هستند که شاید سقم و صحت اخبار، نسبت به رسانه ها و حقایق، تایید نشده باشد و شایسته هست این افراد از اخباری های که موجب اضطراب می شود دوری نمایند.
زارع زاده ادامه داد: ازدید روانشناسی با تزریق ترس و استرس و اخبار کذب و وحشت بین مردم، جامعه دچار سیتا پلیشن یا همان آلودگی اطلاعاتی شده است و این اصلا برای هیچ قشری مناسب نبوده و موجب تشدید برخی بیماری نیز می شود

برجسته کردن اخبار کرونا منجر به تضعیف سیستم ایمنی بدن می شود
مدیر گروه مشاوره مرکز آموزشی و درمانی شهید مدنی تبریز ، در ادامه عنوان کرد: اخبار کذب و استرس زا و یا حتی برجسته کردن کردن یک چنین اخبار می تواند در روح و روان انسان تاثیر گذار باشد و این تاثیر با دستور مغز، ماده کورتیزول ترشح می کند و این ماده باعث تضعیف سیستم ایمنی بدن می شود و این یک آسیب مهم و جدی برای بیماران محسوب می شود.

وی با اشاره به اینکه ترس ازکرونا از خود کرونا بیشتر آسیب می زند، گفت: به قدری در رسانه ها مانورهایی در مورد مرگ ومیر داده اند که این خوف در دل مردم نشسته است ولی باید هر چه سریع تر، افکار و رفتار های خود را کنترل و مدیریت کنیم و به افکار منفی خود غلبه کنیم.

این کارشناس روانشناسی تصریح کرد: گاهی مردم خودشان به دنبال اخبار در مورد کرونا می روند و این باعث می گردد که روند عادی زندگی مردم با بحران مواجه شود ولی باید با هم نشینی و با یک مشاور و یا درد و دل با یک فرد نسبتا شوخ طبع، این استرس را از خود دور کنیم.

بیماران خاص از سفر پرهیز کرده و در منزل ورزش کنند

زارع زاده گفت: به هر حال سیستم ایمنی بیماران پیوندی از سایر افراد ضعیف‌تر بوده و در نتیجه اثرگذاری ویروس بر روی آنها می‌تواند قابل توجه‌تر باشد. بنابراین بیماران خاص از سفر پرهیز کرده و سعی کنند در محیطی سالم و دور از آلودگی بمانند.

وی همچنین به دستور العمل ارسالی وزارت بهداشت اشاره کرد و افزود: مردم عزیز از جمله افرادی که مستعد بیماری هستند باید با اسکان یافتن در منزل، ورزش کنند و بهداشت شخصی را رعایت نمایند. به طور مداوم و در هر زمان ممکن اقدام به شست و شوی کامل دست‌ها با آب و صابون کرده و از دست دادن و روبوسی کردن با افراد دارای علائم تنفسی (سرفه، عطسه و … خودداری کنند.

زارع زاده خاطر نشان کرد:دهان و بینی هنگام سرفه و عطسه با دستمال و یا قسمت بالای آستین پوشانده و فاصله حداقل یک و نیم متری با افراد بیمار رعایت شود. از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان نیز پرهیز شود.

وی تصریح کرد:در صورت داشتن تب و علایم بیماری دستور العمل ها و باید ها و نباید هایی که به صورت جزوه به بیمار پیونده داده شده، مطالعه کنند و هر کسی که این جزوه را ندارد، می تواند با مراجعه به مراکز درمانی آن را تهیه کند.

 

مسئول بخش پیوند اعضای بسیج جامعه پزشکی آذربایجان شرقی یادآور شد؛
گزارشات و اخبار مرتبط با این ویروس کرونا مانند میزان شیوع، مرگ و میر و اقدامات پیشگیرانه را از سایت‌های معتبر نظیر سایت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کسب کنید و به شایعات فضای مجازی اهمیت ندهید.
بیماران پیوندی از خوردن میوه ها و سبزیجات ریشه ای خودداری کنند
وی با اشاره به رژیم غذایی بیماران پیوندی گفت: این بیماران از مصرف گوشت های فریز شده از جمله گوشت پرندگان پرهیز کنند. تخم مرغ و گوشت بعد از پخت کامل صرف شود. بیماران پیوندی از خوردن میوه ها و سبزیجات ریشه ای مثل هویج و ترب خودداری کنند. باید نسبت به غذا های بیرونی و آماده ای و همچنین مصرف نمک نیز دقت داشت.

منتظرهمت خیّران برای تهیه بسته های بهداشتی به بیماران خاص هستیم
وی درادامه گفت: بیماران پیوندی نیاز به مراقبت های بیشتری دارندواگر مردم خیّر آذربایجان شرقی دست همت برای مقابله با این ویروس رسانندبسته های بهداشتی برای بیماران آسیب پذیر از جمله صعب الاعلاج و پیوندی و شیمیایی تهیه و در اختیار این عزیزان قرار می دهیم.

زارع زاده تاکیدکرد ،باید بدانید کروناویروس جدید با اینکه شیوع زیادی دارد، اما میزان کشندگی آن دو درصد است و همه مبتلایان به این ویروس از بین نمی‌روند بلکه بسیاری از آنان بهبود می‌یابند پس نگران نباشید و دید مثبتی داشته باشید. میزان کشندگی این ویروس از میزان کشندگی سارس ۱۰ درصد، میزان کشندگی مِرس ۳۰ درصد بسیار کمتر است و اگر نکات بهداشتی را رعایت کنیم این ویروس به شما منتقل نخواهد شد اما باید جوانب احتیاط را جدی گرفت.

وی همچنین خاطر نشان شد:با هماهنگی های به عمل آمده با دوتن از اساتید، آقایان دکتر فرزاد کاکایی جراح پیوند اعضا و دکتر زمردی جراح و متخصص پیوند کلیه و اعضا مقرر شده به لحاظ آلودگی احتمالی فضای بیمارستان ها و درمانگاه ها بیماران پیوندی ضمن عدم مراجعه به این مراکز، وجواب آزمایشات خود را از طریق تلگرام و واتساپ به شماره های ۰۹۱۵۳۱۱۸۰۹۵ دکتر کاکایی و ۰۹۵۵۶۵۳۱۶۴دکتر زمردی ارسال نموده و نتایج و موارد درمانی خود را از این طریق اخذ نمایند .


گفتنی است؛بیماران پیوندی که در استان فارس (شیراز) تحت عمل جراحی قرار گرفته اند به خاطر شرایط خاص از مراجعه به آن استان خودداری و جواب آزمایشات خود را به شماره ۰۹۲۸۰۱۰۹۳۲ ارسال نمایند تا دستورات دارویی برای آنان اعمال گردد .
دکترزارع زاده ضمن تشکر مجددا ازتمام خیرین، از آنان درخواست نمود؛ تا جای که امکان دارد در راستای تهیه پکیچ بهداشتی به بیماران پیوندی و شیمیایی ، همچون گذشته در کناربسیج جامعه پزشکی آذربایجان شرقی پیشگام باشند .
وی در پایایان اظهار امیدواری کرد؛ همچنانکه که شهردار و رئیس محترم شورای کلان تبریز،شهر آقایان دکتر شهین باهر و دکتر دبیری در سنوات گذشته در رفع مشکلات درمانی بیماران پیوندی در کنار این قشر بوده اند اینک نیز بیش از پیش این قشر را یاری نمایند و ما نیز قدزدان این عزیزان هستیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار