با کرونا چه کنیم؟
طبق تحقیقات روانشناسان، استرس طولانی مدت با مختل کردن سیستم ایمنی خطر ابتلا به بیماری های میکروبی و ویروسی از جمله کرونا را افزلایش می‌دهد، برای اینکه بر شرایط روحی و به تبع جسمیمان در برابر ویروس کرونا کنترل داشته باشیم باید به نکات زیر توجه کنیم:
کد خبر: ۸۲۷۲۲۳
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۹:۳۱ 29 February 2020

استرس به کرونا کمک می‌کند!

پس از شناسایی و شیوع کروناویروس جدید و پیامدهای ناشی از آن و مرگ چند هزار نفر، واهمه و ترس زیادی نسبت به این بیماری ایجاد شد، به‌طوری که امروز زندگی عادی و آرامشمان را برهم زده و به یک بحران روانشناختی نیز دامن زده است.

طبق تحقیقات روانشناسان، استرس طولانی مدت با مختل کردن سیستم ایمنی خطر ابتلا به بیماری های میکروبی و ویروسی را افزایش می‌دهد. ازجایی که کرونا یک بیماری ویروسی است، احتمال اینکه فردی مضطرب، به ویروس کرونا مبتلا شود نسبت به دیگرن بسیار بیشتر است.

اولین گام برای اینکه بتوانیم با این بحران مقابله کنیم، این است که آرامش روانی و فکری داشته باشیم. طبیعتا در شرایطی که کنترل مناسبی بر وضعیت روحی_روانی خود نداشته باشیم، نمی‌توانیم بر مشکل یا بحران پیش آمده نیز کنترلی داشته باشیم و دائم در اضطراب و نگرانی خواهیم بود. برای اینکه بر شرایط روحی و به تبع جسمیمان در برابر ویروس کرونا کنترل داشته باشیم باید به نکات زیر توجه کنیم:

  1. آرامش

استرس باعث سرکوب سیستم ایمنی و در نتیجه کاهش توانایی بدن برای مقابله با ویروس می‌شود برای کنترل آن؛

  _ورزش کنید؛ برای ساماندهی ذهن و کاهش اضطراب ورزش کردن تاثیر فوق العاده‌ای دارد. بدن ما با ورزش کردن اندورفین ترشح می‌کند که حواسمان را از نگرانی‌ها پرت می‌کند و باعث می‌شود احساس نشاط کنیم.

  _خواب کافی داشته باشید؛خواب، منبع اصلی تأمین انرژی بدن ماست. اگر خوابمان کافی نباشد و دچار خستگی شده باشیم،  استرسمان هم بیشتر می‌شود و نمی‌توانیم منطقی و درست فکرکنیم.

  _از شایعات دوری کنید؛ برخی افراد سودجو با انتشار اخبار غیرواقعی در دل مردم هراس می‌اندازند، سعی کنید اخبار را فقط از منابع مورد اطمینان و رسمی دنبال کنید و خود را در معرض شایعه ها قرار ندهید تا استرس خبری که تنها یک شایعه است را نداشته باشید.

  1. بهداشت

بدانیم که با رعایت صحیح نکات بهداشتی می‌توانیم از ابتلا به این ویروس پیشگیری کنیم.

  _از دست دادن و روبوسی بپرهیزید

  _شستن دست‌ها با آب و صابون و یا محلول‌های ضدعفونی‌کننده بسیار حائز اهمیت است.

  _از بهداشت تفسی غافل نشوید؛ یعنی هنگام عطسه و سرفه دهان و بینی خود را با داخل آرنج یا دستمال کاغذی بپوشانید

  _با کسانی که سرفه یا عطسه می‌کنند، حداقل یک متر فاصله داشته باشید.

  1. تغذیه

تغذیه مناسب می‌تواند بسیار به سیستم ایمنی بدن کمک کند. پس سعی کنید این مواد را در سبدغذایی خود قرار دهید:

  _ پرتغال، لیمو شیرین و ترش، نارنگی و گریپ فروت و کیوی: سرشار از ویتامین C

  _سیر، اسفناج، هویج، کلم بروکلی و کلم پیچ، فلفل دلمه‌ای قرمز

  _ زردچوبه، زنجبیل:ضدالتهاب‌های قوی

_ماهی، میگو، بوقلمون و مرغ: ماهی و میگو سرشار از امگا3 و بوقلمون و مرغ سرشار از ویتامینB6

  _بادام، تخمه آفتابگردان: سرشار از ویتامینE

نکته آخر:

اگرهمه این موارد را رعایت کنید می‌توانید درصد احتمال ابتلا به کرونا را مقدار بسیار بسیار زیادی بکاهید و توجه داشته باشید حتی اگر به هردلیلی مبتلا هم شوید درصد ادامه زندگی 98 درصد است یعنی چیزی حدود همان آنفولانزای چند ماه قبل، پس جای نگرانی و استرس نیست.

 استرس به کرونا کمک می‌کند!

یادداشت از زهرا مهرعلیان

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار