کد خبر: ۸۲۷۲۱۰
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۹:۱۶ 29 February 2020

تابناک هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون کاهش ۸۰۰ تومانی دلار در صرافی‌های بانکی، کاهش تا ۶ میلیون تومانی قیمت خودرو، سرنخ گرانی موز پیدا شد، یارانه معیشتی امشب واریز می‌شود و عرضه گوشت وارداتی با ارز نیمایی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای و میادین را در بر دارد.

عقب گرد 18 هزار واحدی شاخص کل بورس

امروز شاخص کل بورس تهران با اصلاح 18 هزار و 25 واحدی مواجه و به ارتفاع 505 هزار و 825 واحدی بازگشت. شاخص قیمت وزنی ارزشی با کاهش 4805 واحدی به کانال 134 هزار و 850 واحدی عقب نشینی کرد، شاخص کل هم وزن نیز با افت 3689 واحدی در ارتفاع 169 هزار و 608 واحدی قرار گرفت و شاخص قیمت هم وزن با کاهش 2456 واحدی رقم 112 هزار و 914 واحدی را به نمایش گذاشت. شاخص ازاد شناور با افت 18064 واحدی رقم 636 هزار و 60 واحدی را نمایش داد و شاخص بازار اول نیز به ارتفاع 356 هزار و 231 واحدی بازگشت و شاخص باازر دوم با عقب نشینی سنگین 34247 واحدی رقم یک میلیون و 79 هزار و 791واحدی را به نمایش گذاشت. ارزش معاملات امروز بورس تهران بیش از 4579.1 میلیارد تومان بود که ناشی از جابجایی بیش از 5 میلیارد و 971 میلیون برگه سهم طی 820 هزار و 442 نوبت معاملاتی بود.

چرا بورس تهران قرمز شد؟

کارشناس بازار سرمایه در خصوص دلایل ریزش امروز بازار سرمایه گفت: عامل اصلی به طور دقیق بحث بیماری کرونا و اتفاقاتی است که دیروز در بازارهای مالی جهانی رخ داد و گزارش‌هایی  منتشره در جامعه جهانی و طبعاً بخشنامه در خصوص حجم مبنا و محدود کردن کدهای معاملاتی جدید نیز در این خصوص موثر بود. علی دهدشتی در گفت‌وگو با نبض بورس با بیان اینکه بحث بخشنامه جدید بی‌تاثیر نبود، ادامه داد: چنانچه با گسترش بیماری کرونا در این شرایط مواجه نبودیم، انتشار این بخشنامه به تنهایی نمی توانست با توجه به اینکه در شرایط کنونی حجم معاملات همچنان رکورد می‌زند و ارزش معاملات و نقدینگی بازار چشمگیر ااست، بازار را منفی کند. دهدشتی با اشاره به اینکه زمانی که چنین شرایط روانی ایجاد می شود حداقل یکی دو روز برگشت بازار طول می کشد، افزود:  اگر بازار سرمایه در شرایط عادی از نظر نقدینگی بود و با این حجم نقدینگی مواجه نبود، شاید پیش تراز اینها باید به خاطر بیماری کرونا بازار با اصلاح مواجه می شد. جزئیات بیشتر

کاهش 800 تومانی دلار در صرافی های بانکی

در معاملات امروز بازار ارز، قیمت دلار و یورو پس از یک هفته صعود و گرانی، در مسیر کاهشی حرکت کرده اند. به گونه ای که در حال حاضر در صرافی های بانکی و مجاز سطح کشور، هر اسکناس دلار آمریکا به نرخ 14800 تومان از مردم خریداری می شود و به قیمت 14900 تومان به متقاضی دریافت دلار آمریکا فروخته می شود که نسبت به روز پنجشنبه هفته گذشته، 800 تومان کاهش داشته است. همچنین هر اسکناس یورو در این صرافی ها، به نرخ 16100 تومان از مردم خریداری می شود و به قیمت 16200 تومان به متقاضی دریافت یورو فروخته می شود که نسبت به آخرین روز هفته قبل، 750 تومان ارزان تر شده است.

هجوم مردم برای فروش ارز همزمان با کاهش قیمت دلار

امروز با سقوط  قیمت دلار دربازار آزاد ، صف‌های فروش درمقابل صرافی‌ها تشکیل شد  و بیشتر مراجعان به میدان فردوسی بر خلاف روزهای گذشته فروشنده بودند تا خریدار. در همین مورد مدیر یکی از صرافی‌ها اعلام کرد: امروز جز دو مورد در ابتدای روز هیچگونه خریدار نداشتیم و همه مراجعین فروشنده بودند. یک صراف‌دیگر در خیابان فردوسی نیز به ایرنا گفت: امروز هجوم مردم برای فروش ارز شباهت زیادی به مهرماه ۹۷داشت که همه فروشنده ارز بودند. اگرچه برخی افراد در فضای مجازی در برابر کاهش قیمت ها مقاومت می کنند اما جو عمومی در بازار حاکی از کاهش بیشتر قیمت در روزهای آتی است. یک کارشناس بازار ارز نیز به ایرنا گفت به نظر می‌رسد بانک مرکزی با تدبیر ویژه‌ای درحال مدیریت فضای حقیقی وانتظاری بازار است.

کاهش تا ۶ میلیون تومانی قیمت خودرو

کروناویروس و نگران‌های ناشی از آن بر بازار خودرو نیز بی‌تاثیر نبوده است. بررسی بازار نشان می‌دهد که نسبت به هفته گذشته کاهش ۵۰۰ هزار تومانی تا ۶ میلیون تومانی در قیمت خودروهای پرتیراژ داخلی رخ داده است. به گزارش ایسنا، مقایسه قیمت خودروهای پرتیراژ داخلی در بازار امروز (شنبه) نسبت به هفته گذشته نشان می‌دهد که علیرغم نزدیک شدن به روزهای پایانی سال که همیشه با تب‌وتاب خرید خودرو همراه بوده و این بازار را پررونق و قیمت‌هار ا صعودی می‌کرد، اکنون تحت تاثیر کرونا ویروس، بازار خودرو نیز آرام شده و نزولی پیش می‌رود؛ به طوری که کاهش ۵۰۰ هزار تومانی تا ۶ میلیونی قیمت‌ها در بازار خودرو نسبت به هفته گذشته ایجاد شده است. به‌طور مثال در گروه صنعتی ایران‌خودرو بیشترین کاهش قیمت به میزان شش میلیون تومان مربوط به خودروهای پژو ۲۰۶ صندوقدار و سمند EF۷ دوگانه‌سوز بوده است. در مقابل کمترین کاهش قیمت نیز مربوط به وانت آریسان با ۵۰۰ هزار تومان بوده است. در گروه خودروسازی سایپا نیز بیشترین کاهش مربوط به خودرو سایپا ۱۵۱ بوده که افت سه میلیون تومانی داشته است. کمترین کاهش قیمت نیز مختص سایاپ ۱۳۲ و تیبا ۲ بوده است که حدود ۵۰۰ هزار تومان بوده است. این درحالی است که میزان معاملات و  مراجعه به مرکز شماره‌گذاری نیز با افت شدیدی مواجه بوده است. تا پیش از این، قیمت‌ها در بازار خودرو به شدت افزایشی پیش می‌رفت اما اکنون مدتی است که  قیمت‌ها و معاملات با افت روبه‌رو شده است.

۴۰ میلیارد دلار صادرات در برابر ۴۰ میلیارد دلار واردات

فقط قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور بازرگانی اعلام کرد: در حالیکه در چند روز اخیر مردم بیش از دو برابر نیازشان از فروشگاه‌ها خرید کرده‌اند، هیچ کمبودی نداریم و چند برابر نیاز کشور کالاهای اساسی دپو کرده‌ایم و قیمت گوشت به سابق برمی‌گردد. مدرس خیابانی با بیان اینکه در ۱۱ ماه اخیر صادرات کشور ۴۰ میلیارد دلار بوده است، گفت: ۴۰ میلیارد دلار نیز واردات در کشور داشته ایم که نشان دهنده حجم ۸۰ میلیارد دلاری صادرات و واردات کشور است، بخش عمده ای از کالاهای کشور قابلیت صادراتی پیدا کرده است. بعضی از کالاها نیاز است از نظر قیمتی کنترل شوند. اگر برخی کالاها به نرخ‌های جهانی در بورس کالا به فروش برسد، به تبع آن سایر قیمت های صنایع مختلف نیز افزایش می یابد؛ بنابراین باید طرف مصرف کننده نیز حمایت شود و دلیل کنترل نرخ ها در بورس کالا نیز همین مسئله است. وی با تاکید بر  اینکه رکورد وزنی صادرات کشور نیز در سال ۹۸ زده شد، افزود: ما به لحاظ حمایت از تولید کشور، واردات دو گروه کالا را ممنوع کردیم، امروز ایران اقتصادی با حجم ۴۵۰ میلیارد دلار است که ۱۰ درصد آن را نیز واردات تشکیل می دهد.

در یک لحظه ۵۰۰ هزار تقاضای خرید پراید!

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور بازرگانی در زمینه بازار خودرو نیز افزود: بخش خودرو کشور جز صنایع پیشران هستند که بیش از ۱۰۰ رشته شغل با آنها حرکت می کنند. امروز ما باید از صنعت خودرو کشور حمایت کنیم؛ میانگین تولید کشور به روزانه ۴۰۰۰ دستگاه رسیده است. وی در ادامه گفت: اتفاقی که در بازار خودرو رخ داده نوعی سوداگری است که به دنبال کاسبی هستند. بر اساس آمارها در ثبت نام خودرو پراید با ظرفیت ۲۰ هزار دستگاه، در یک لحظه ۵۰۰ هزار تقاضا وارد سیستم شده است که عمدتا نیز از آی‌پی های خانگی بوده اند.

کرونا نفت را به کما برد

تاثیر کرونا بر بازار نفت آنقدر وسیع شده که حالا ارزش طلای سیاه در یک هفته گذشته بیش از 19 درصد پایین آمده و نفت برنت نیز به زیر 50 دلار در هر بشکه سقوط کرده است. حدود دو ماه از اولین باری که نام کرونا در جهان شنیده شد، می‌گذرد و در این مدت علاوه بر آنکه جان انسان‌های زیادی به خطر افتاده،‌ بازارهای مالی و بورس‌ها مختلف را دستخوش تغییر کرده و این بازارها با افت همراه شده‌اند. در این میان حال روز طلای سیاه شاید نسبت به سایر بازارها بدتر باشد. نفت که گسترش کرونا را با قیمت‌هایی بالای 65 دلار در هر بشکه آغاز کرده بود حالا به زیر 50 دلار در هر بشکه رسیده و به نظر می‌رسد روند افت قیمت در کوتاه مدت ادامه‌دار باشد. این افت قیمت آنچنان تاثیرگذار بوده که حالا عربستان از کاهش ۱ میلیون بشکه‌ای تولید نفت در پی شیوع کرونا خبر می‌دهد.

سرنخ گرانی موز پیدا شد

رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی در مورد دلیل گرانی قیمت موز گفت: موزهای از مقصد اکوادور که از مرز شمالی ترکیه وارد کشور می‌شد بسته است بنابراین تنها موز از فیلیپن و هند از طریق بندرعباس وارد کشور می‌شود. به گزارش فارس، قیمت موز در تهران به کیلویی 16 هزار تومان رسیده و بسیاری از میوه‌فروشان قیمت را درج نمی‌کنند. این قیمت نسبت به 10 روز گذشته حدود 5 هزار تومان در هر کیلو افزایش دارد. نورانی افزود: با بسته شدن مرز شمالی ترکیه به ایران اینها یا به مقصد عراق می‌روند و یا از طریق لندیکرافت به عمان ارسال می‌شوند. وی ادامه داد: در روزهای گذشته سازمان قرنطینه اعلام کرده که احتمالاً موزهایی که به مقصد عمان می‌رود را دوباره به کشور وارد کنیم. 

عرضه گوشت وارداتی با ارز نیمایی در فروشگاه های زنجیره ای و میادین

سخنگوی ستاد تنظیم بازار گفت: بر اساس مصوبه ستاد تنظیم بازار مقرر شد، گوشت قرمز گرم داخلی با نرخ زیر ۱۰۰ هزار تومان برای تامین بازارداخل، تحویل درب مغازه های قصابی شود و حداکثر عددی که واحدهای و خرده فروش ها مجاز به ارائه هستند، بر اساس نرخ فاکتور داده شده به آنها باشد. وی افزود: بدیهی است که نرخ اقلام ران، سر دست و گردن براساس درصدهای مجاز هیات عالی نظارت تعیین و ابلاغ شده است؛ ضمن اینکه در خصوص گوشت وارداتی با ارز نیمایی مقرر شد، این اقلام به صورت بسته بندی شده در فروشگاه های زنجیره ای توزیع شود و در صورت وجود مازاد در صنوف منتخب که سازمان حمایت اعلام خواهد کرد، تحویل و توزیع شود .

یارانه معیشتی امشب واریز می‌شود

چهارمین مرحله یارانه حمایت‌های معیشتی ساعت ۲۴ امشب ۹۸/۱۲/۱۰ به حساب سرپرستان خانوار واریز می‌شود. کمک‌های معیشتی به تناسب بُعد افراد خانوار پرداخت خواهد شد، به گونه‌ای که برای خانوارهای یک نفره ۵۵ هزار تومان، دو نفره ۱۰۳ هزار تومان، سه نفره ۱۳۸ هزار تومان، چهار نفره ۱۷۲ هزار تومان و پنج نفره و بیشتر ۲۰۵ هزار تومان واریز انجام خواهد شد. در این مرحله دویست و هشتاد و شش هزار و صد و چهل و نه خانوار دیگر که درخواست بررسی دوباره آنها از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تایید شده، یارانه حمایت معیشتی اسفند ماه و مراحل قبل را همزمان دریافت خواهند کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار