رئیس فدراسیون پزشکی ورزشی می‌گوید برای تعلیق مسابقات فوتبال زود است.
کد خبر: ۸۲۶۸۲۸
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۷ 28 February 2020

 روزنامه شهروند : «شیوع ویروس کرونا در ایران باعث نگرانی همه مردم شده است. این روزها همه جا حرف از تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها تا بعد از تعطیلات نوروز است. بسیاری از مراکز دولتی و عمومی خالی از کارمندان و فعالان شده و اکثر مردم در خانه‌های خود امور روزانه را از راه دور انجام می‌دهند تا از ویروس شوم در امان بمانند. این ماجرا در ورزش هم اثر خود را گذاشته و بسیاری از مسابقات در سراسر کشور لغو شده است. از این‌ رو بازی‌های فوتبال هم بدون تماشاگر برگزار می‌شود که نمونه‌اش دیدار سپاهان و پرسپولیس و حاشیه‌های برگزارنشدن آن است. از این‌ رو صدای اعتراض اهالی فوتبال بلند شده است؛ این که مسئولان فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ مُصِرانه به دنبال برگزاری مسابقات لیگ‌برتر، لیگ یک و دو در شرایط خاص جامعه هستند، برای فوتبالی‌ها قابل درک نیست و به همین خاطر لب به انتقاد گشوده‌اند.

تقویم فشرده و ترس از گرفتن میزبانی

در هفته‌های گذشته بارها و بارها درباره تقویم فشرده مسابقات فوتبال داخلی ایران صحبت شده است. این که اگر حتی یک مسابقه به تعویق بیفتد، دیگر زمانی برای برگزاری آن نیست. از آنجایی که تیم‌ ملی در تعطیلات نوروز و خردادماه بازی‌های مقدماتی جام‌ جهانی را انجام می‌دهد، عملا لیگ‌ برتر و جام حذفی باید در مدت محدود انجام شود. از سوی دیگر، مسابقات لیگ قهرمانان آسیا هم وجود دارد و چهار نماینده ایران باید بازی‌های خود را در این حد فاصل دنبال کنند. به همین خاطر سازمان لیگ می‌خواهد قبل از خرداد ٩٩ هر طور شده، مسابقات را به پایان برساند. از سوی دیگر با توجه به این که کنفدراسیون فوتبال آسیا، دادن میزبانی لیگ قهرمانان به ایران را منوط به بازدید نمایندگان این سازمان از ایران طی اسفندماه کرده، ترس از این وجود دارد که اگر مسابقات لیگ داخلی ایران لغو شود، به بهانه ناامن‌بودن به‌ طور رسمی میزبانی دیدارهای آسیایی از ایران گرفته شود. حتی شاید میزبانی‌های تیم‌ ملی نیز گرفته شود که در اولین گام بازی ایران - هنگ‌کنگ در روز ٧ فروردین به مشکل می‌خورد. از این دو موضوع به‌عنوان عوامل اصلی‌ که باعث می‌شود مسابقات فوتبال لغو نشود، یاد می‌کنند. مسائلی که اگرچه اهمیت ویژه‌ای دارد اما در مقابل جان فوتبالیست‌ها، مربیان و اعضای کادر پزشکی و تدارکات تیم‌ها ارزش چندانی نخواهد داشت.

اعتراض تند فوتبالی‌ها

لغونشدن مسابقات لیگ‌های فوتبال در سطح برتر و دسته‌های پایین‌تر اعتراض مدیران و مربیان و بازیکنان را به همراه داشته است. فرهاد مجیدی، سرمربی استقلال یکی از افرادی است که به موضوع اعتراض کرده. او گفته است: «باید از تصمیم‌گیرنده‌ها پرسید که آیا حتما باید یکی از ما جان خودمان را از دست بدهیم تا مسئولان به فکر سلامتی بازیکنان و مربیان باشند؟ ما جانمان را از سر راه آوردیم؟ ما ضدویروس هستیم؟! مگر بازی‌های لیگ ایتالیا لغو نشده؟ آنها کمتر از ما به فکر بهداشت و سلامتی‌شان هستند؟ ارزش جان انسان‌ها از فوتبال و لیگ‌برتر و لیگ قهرمانان آسیا خیلی خیلی بیشتر است.»

سعید آذری، مدیرعامل باشگاه فولاد هم یکی دیگر از اعتراض‌‌کنندگان است: ‌«این بازی با جان مردم، بازیکنان و خبرنگاران است و مثل این که یک عده نمی‌خواهند متوجه شوند این ویروس چقدر جدی است. متأسفانه همه چیزمان به همه چیزمان می‌آید.»

محمود فکری، سرمربی جدید نساجی هم گفته است: «خب این یک موقعیت غیر قابل پیش‌بینی است. این یک دشمن ناخوانده است. باید مدیریت فدراسیون بررسی کند که اگر سلامت بازیکنان، مردم و... در خطر است، بازی‌ها را لغو کنند و اگر ‌درصد خطرناک‌بودن ویروس کمتر است، فقط هواداران را دور کنند. امیدوارم این ویروس هم از روی زمین و هم ایران‌زمین دور شود و همه در امنیت خوب روانی زندگی کنند.»

صادق صادقی، کاپیتان نفت مسجدسلیمان هم این‌ طور به ماجرا واکنش نشان داد: «ما بازیکنان و دیگر اعضای تیم هم در معرض چنین ویروسی هستیم و ‌ای کاش که راه‌ حلی انتخاب شود تا جان و سلامت بازیکنان نیز درخطر نباشد. این ویروس بازیکن و غیر بازیکن نمی‌شناسد، قطعا باید فکری به حال بازیکنان و اعضای تیم هم شود.»

بسیاری از فوتبالی‌های دیگر هم طی روزهای گذشته خواهان لغو مسابقات شدند و در مصاحبه‌های خود این مسأله را مطرح کردند تا مشخص شود تعطیلی لیگ‌برتر خواسته عمومی فعالان در فوتبال ایران است.

سکوت عجیب مسئولان فدراسیون و سازمان لیگ

در چنین شرایطی خیلی‌ها در انتظار واکنشی از سوی مقامات فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ هستند اما به طرز عجیبی همه آنها سکوت پیشه کردند و ترجیح می‌دهند اظهار نظری درباره این موضوع انجام ندهند. همین سکوت هم نشان می‌دهد که سازمان لیگ می‌خواهد هر طور شده، طبق برنامه بازی‌ها را برگزار کند. حال این که بدون تماشاگربودن آنها را از شور و هیجان همیشگی بیندازد، هم اهمیتی ندارد و البته که تنه به تنه‌شدن بازیکنان و مربیان هم شاید برای مدیران فوتبال ایران بی‌اهمیت باشد.

خلیلیان: چین هم بعد از ٤٥روز چنین تصمیمی گرفت

مهرزاد خلیلیان، رئیس فدراسیون پزشکی ورزشی یکی از افرادی است که روزهای شلوغی را پشت‌ سر می‌گذارد. نکته قابل توجه این است که او نیز ظاهرا به برگزاری مسابقات فوتبال داخلی در شرایط خاص که ویروس کرونا در جامعه فراگیر شده، اصرار دارد و دلایلی برای این موضوع دارد. خلیلیان در گفت‌وگو با خبرنگار ما در پاسخ به این پرسش که چرا مسابقات لیگ‌ برتر و لیگ‌های پایین‌تر لغو نمی‌شود، بیان کرد: «واقعیت این است که تنه به تنه‌شدن بازیکنان در زمین مسابقه هم خطرناک است و می‌تواند ویروس کرونا را منتقل کند. ما این موضوع را متوجه می‌شویم اما مگر می‌شود کل کشور را تعطیل کنیم؟‌ ما اگر همه چیز را تعلیق کنیم، که چیزی به دست نمی‌آوریم. به نظر من الان زمان آن است که با همدلی و دقت و تدبیر مسائل را جلو ببریم و به کنترل کرونا بپردازیم.»

او درباره این که چین هم لیگ خود را به حالت تعلیق درآورده، گفت: «ببینید چینی‌ها چه زمانی این کار را کردند. ٤٥روز از زمان پیدایش اولین نفر کرونایی در چین گذشت و آنها حالا به فکر تعلیق مسابقات فوتبال افتادند. حرف من این است که از حالا نمی‌شود فوتبال را تعطیل کنیم. این موضوع نیاز به بررسی‌های بیشتری دارد.»

از خلیلیان پرسیدیم که آیا جان فوتبالیست‌ها، مربیان و کادر اجرایی تیم‌ها اهمیتی ندارد که او پاسخ داد: «من عصبانیت جامعه را درک می‌کنم. فوتبالی‌ها را هم می‌فهمم اما واقعا فوتبال موضوعی نیست که بتوانیم همین‌طور ناگهانی آن را تعطیل کنیم.»

او درباره ورزش‌های دیگر خاطرنشان کرد: «درباره رشته‌های دیگر هم شرایط این‌گونه است. به مرور تصمیم می‌گیریم و شاید در آینده به جایی برسیم که فوتبال را هم تعطیل کنیم اما الان زمان این موضوع نیست.»

خلیلیان حرف‌هایش را این‌ طور به پایان برد: «به همه دوستان توصیه می‌کنم از روبوسی و بغل‌کردن‌های مرسوم در ورزش و به‌ خصوص فوتبال پرهیز کنند. توصیه‌ام این است که حتی مُشت هم نزنند. در ستاد پیشگیری از کرونا در ورزش ما نیز با همکاری وزارت بهداشت بسیار فعال کار می‌کنیم و امور را جلو می‌بریم.»

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار