محمدزاده خبر داد:
معاون نظارت و سنجش دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور گفت: دانشگاه جامع علمی کاربردی استان خوزستان در سال ۹۸ به لحاظ نظارت و ارزیابی و سطح بندی دانشگاه نسبت به سال ۹۷ ارتقا داشته و قاعدتاً در سال ۹۹ رشد کیفی خود را نشان خواهد داد و این اطمینان وجود دارد که شاخص‌های این واحد استانی رشد خواهد یافت زیرا اقدامات انجام شده، این شرایط را فراهم خواهد کرد.
کد خبر: ۸۲۵۹۳۸
تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۰:۱۷ 25 February 2020

محسن محمدزاده در نشست با روسای مراکز آموزش علمی کاربردی استان خوزستان که در محل این دانشگاه در اهواز برگزار شد، با اشاره به گذشت چهل و یک سال از پیروزی انقلاب اسلامی اظهار کرد: خداوند توفیق داده وارد سال چهل و دوم شویم و ۴۲ سال از مزایا و برکات انقلاب اسلامی استفاده کنیم و در طی این سال ها، در زمینه های مختلف فعالیت و خدمت کنیم و تا جایی که می توانیم برای ارتقاء کشور عزیزمان و انجام امور آن به اهدافی که انقلاب اسلامی داشته، برای خدمت به جوانان و خدمت به مردم از این برکات استفاده کنیم تا بیش از پیش نتیجه بخش باشد.

وی با بیان این که در این چهل و دو سال گام های بسیار بزرگی در نظام جمهوری اسلامی برداشته شده، افزود: اگر بخواهیم در حوزه آموزش عالی منصفانه قضاوت کنیم، بر اساس آمار و اطلاعات، آموزش عالی کشور نسبت به دستگاه های دیگر موفق بوده و از برنامه ها و تکالیف تعیین شده هم جلوتر بوده اما طبیعی است که این موفقیت ها نقاط ضعف و قوتی هم داشت.

محمدزاده با تاکید بر این که در شاخص میزان تولید علم در آموزش عالی شرایط خوبی داریم، افزود: رشد علمی فوق العاده عالی بوده اما اثرگذاری این رشد بسیار مهم است، ضمن این که در شاخص های بین المللی هم اثرگذاری عالی است اما در این بخش که این آموزش چقدر در فناوری و تجارت و مرتفع کردن مسائل و مشکلات جامعه تاثیر داشته؛ جای بحث و بررسی دارد که باید به آن توجه شود.

وی دانشگاه جامع علمی کاربردی را به عنوان یکی از زیر نظام های آموزش عالی کشور و در کنار آن دانشگاه فنی و حرفه ای به عنوان یکی از مراکزی که آموزش های مهارتی را به عهده دارد، دارای تکلیف خاص عنوان کرد و افزود: این دو دانشگاه باید ۳۰ درصد ظرفیت آموزش عالی را پوشش دهند.

وی با اشاره به فرایندی که سالهای اخیر، تمامی دانشگاه های کشور در بحث پذیرش دانشجو با آن مواجه بودند، اظهار کرد: اما دانشگاه جامع علمی کاربردی این مشکل را نداشت و با کاهش دانشجو مواجه نبوده، البته علیرغم موفقیت های خوبی که در سه یا چهارسال گذشته به لحاظ کمی داشته اما به لحاظ کیفی متاسفانه فراز و نشیب های زیادی را داشته و در یک نقطه بحرانی قرار گرفت که اگر آن نقاط بحرانی ادامه داشت، شاید امروز دانشگاه جامع علمی کاربردی نبود ، که خوشبختانه با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در ستاد دانشگاه و مهمتر از آن همراهی و همکاری واحدهای استانی دانشگاه جامع علمی کاربردی سراسر کشور و مراکز آموزشی، این دانشگاه با توجه و تلاش بسیار، از آن بحران خارج شد و همه شاخص های کیفی در سه چهار سال اخیر رو به رشد بوده و نرخ رشد آن در مقایسه با افزایش شاخص های کیفی دانشگاههای معتبر و بزرگ کشور هم بیشتر بوده است .

معاون نظارت و سنجش دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور در ادامه گفت: با در نظر گرفتن فعالیتهای انجام شده در بخش‌های آموزش و نوآوری دیگر دانشگاه ها، بیشتر می توانیم به شناخت دانشگاه جامع علمی-کاربردی برسیم، به طور مثال در هفته پژوهش، دستاوردهای دانشگاه جامع علمی-کاربردی در نمایشگاه عرضه شد، البته دانشگاه های شریف، تربیت مدرس و دانشگاه تهران و دانشگاه امیرکبیر هم حضور داشتند،با این حال بزرگترین غرفه و بیشترین دستاوردها متعلق به دانشگاه علمی کاربردی بود و این نشان می دهد که در نظام آموزش عالی به دانشگاه جامع توجه ویژه شده است.

محمدزاده ادامه داد: همچون بسیاری از اتفاقات رخ داده در برخی جاهای کشور، دانشگاه جامع علمی کاربردی هم گرفتار مشکلاتی شد اما به همت همه تلاشگران ستاد دانشگاه جامع علمی کاربردی سراسر کشور و مراکز آموزش و واحدهای استانی، این دانشگاه یکی از افتخارات آموزش عالی کشور شده است، این اذعان، پس از بررسی و در مقایسه با شاخص ها از سوی وزارت علوم بوده است.
وی با اشاره به پشتیبانی وزارت علوم از دانشگاه جامع، گفت: این حمایت به دلیل سیر افزایشی شاخص های کیفی دانشگاه جامع علمی کاربردی بوده که واحدهای استانی و روسای مراکز آموزش و اعضای ستاد دانشگاه جامع علمی کاربردی تلاش کردند همه شاخص های کیفی دانشگاه از مدرس تا مدیریت و فضاهای دانشگاه و برنامه های آموزشی و نظارت های صورت گرفته نشان دهنده شاخص هایی است که روی آن کار شده است.

محمدزاده به برگزاری آزمون متمرکز دانشگاه جامع علمی کاربردی اشاره کرد و با بیان اینکه این آزمون یکی از اقدامات موثر و معتبر روسای مراکز و واحدهای استانی است، افزود: با مقایسه روند پذیرش دانشجو نسبت به چهار سال گذشته شاهد تغییر جهت سیر نزولی آن به صورت تدریجی خواهیم بود. به طور مثال؛ مهرماه ۹۸ نسبت به مهرماه۹۷ ، سیر پذیرش دانشجو در همه دانشگاههای کشور بدون استثنا نزولی بوده و فقط دانشگاه جامع علمی کاربردی در مهر ماه، ۲۴ درصد افزایش پذیرش داشت. در آخرین آمار ۳۶ هزار و ۵۲۹ نفر افزایش دانشجو داشتیم، آن آزمون جامع و شرکت در ارزیابی و بخشی از توان واقعی خود را نشان دادید، این موارد یعنی واحد استانی روبه رشد است و جای تقدیر دارد.

معاون نظارت و سنجش دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور در ادامه در خصوص روسای مراکز آموزش علمی کاربردی در استان خوزستان گفت: این روسا به صورت کاملاً قانونی بر مراکز مدیریت می‌کنند و انتخاب این اعضا کاملاً به صورت قانونی انجام شده است. شرایط انتخاب آ« ها هم منطبق با شرایط و آیین نامه های انتصاب دانشگاه جامع علمی کاربردی بوده است و این یکی از شاخص های مهم کیفی است، روسای مراکز علمی کاربردی از شاخص های کیفی بهره مند هستند و تجربیات زیادی دارند و با علاقه و توجه زیاد به مدیریت مراکز آموزش می پردازند.

وی همچنین از شاغل بودن ۷۵ درصد از فارغ التحصیلان دانشگاه جامع علمی کاربردی در کشور خبرداد و تصریح کرد: این آمار نشان دهنده این است که مشکل اشتغال و بیکاری کشور در دانشگاه جامع علمی کاربردی و به دست روسای مراکز آموزش حل خواهد شد، همچنین ۴۰ درصد از فارغ التحصیلان در شغل و رشته ای هستند که برای آن آموزش دیده اند.

معاون نظارت و سنجش دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور در پایان با اشاره به خدمات بزرگی که در نظام آموزش عالی انجام شده، گفت: روسای مراکز آموزش باید بپذیرند که ما مجبور هستیم در ستاد دقت بیشتری داشته باشیم و نظارت ها هر روز و هر نیم سال تحصیلی بیشتر از قبل باشد تا زحماتی که کشیده می‌شود درست دیده شود و اگر احیاناً مراکزی، شاخص های دانشگاه علمی کاربردی را مخدوش کنند و اعتبار دانشگاه را زیر سوال ببرند با آن ها نمی توانیم ملاطفت داشته باشیم. دانشگاه در این امر همچنان جدی است و جدی تر از گذشته خواهد بود به این دلیل که تضمین کننده مراکز آموزش علمی کاربردی، فقط کیفیت آموزش است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار