رازقیان تاکید کرد : اضطراب بیش از حد باعث می شود افراد شایعات را بیشتر بپذیرند و برای کاهش ترس و نگرانی خود به شایعات دامن بزنند. گاهی افراد دچار احساس درماندگی می شوند و ممکن است فکر کنند این بیماری قابل کنترل نیست. این موضوع به ویژه در کادر درمان که ارائه دهنده خدمات هستند، از اهمیت بالاتری برخوردار است و برای کاهش آن نیاز است افراد فعال در حوزه بهداشت و درمان آموزش مناسب را دریافت کنند.
کد خبر: ۸۲۵۸۱۴
تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۷ 24 February 2020

محمد جواد خشنود روز دوشنبه در نشست بررسی آخرین اقدامات حوزه سلامت فارس برای مقابله با ویروس کرونا با اعلام اینکه توزیع ماسک در سطح استان فارس از دیروز یکشنبه آغاز شده افزود: مایع ضدعفونی کننده سطوح و الکل نیز در سطح انبوه در حال تولید و توزیع است.

در این نشست آخرین اقدامات حوزه سلامت فارس در مقابله با ویروس کرونا بررسی و گزارشی از روند تهیه ماسک و وسایل پیشگیرانه در مراکز درمانی و آموزشی استان فارس ارایه شد.

مهرزاد لطفی رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز در این نشست روند پیگیری مصوبات نشست های پیشین در حوزه معاونت های درمان، بهداشت، غذا و دارو، آموزشی و حراست دانشگاه را بررسی کرد.و از اعضای کارگروه های پیشگیری و شناسایی، مراقبت و درمان، پشتیبانی، مستندسازی و اطلاع رسانی عمومی خواست تا ضمن رعایت دستورالعمل ها، نسبت به اجرای صحیح مصوبات این نشست، پیگیری لازم صورت گیرد.

دکتر لطفی همچنین با اشاره به اهمیت پیشگیری از انتقال این ویروس در محیط های عمومی افزود: در همین راستا کارکنان دانشگاه و مراکز درمانی که برای ثبت تردد خود از اثر انگشت اسفاده می کنند، تا اطلاع ثانوی به صورت ثبت در دفتر حضور و غیاب با مسوولیت مسوول خود در واحد مربوطه اقدام به ثبت ورود و خروج خود کرده و از ثبت اثر انگشت در دانشگاه خودداری کنند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز با توجه به اعلام آمادگی جامعه اسلامی دانشجویان برای مشارکت در خدمات رسانی درمانی برای بیماری کرونا، مدیر روابط عمومی دانشگاه را به عنوان رابط بین دانشجویان این تشکل با دانشگاه برای پیگیری امور مرتبط معرفی کرد.

علی اکبری معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز در این نشست از ارسال پروتکل های اجرایی تصویب شده در این کارگروه به تمامی درمانگاه ها، مراکز درمانی و بیمارستان های استان خبر داد و گفت: ارایه ماسک به بیماران و همراه بیمار در مراکز درمانی و بیمارستان ها نیز در دستور کار قرار گرفته است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز هم در این نشست از برپایی ایستگاه های مشاوره برای اطلاع رسانی درباره مقابله با ویروس کرونا در سطح شهر شیراز خبر داد و گفت: اطلاع رسانی درباره مقابله با ویروس کرونا در بیلبوردهای سطح شهر نیز از دیگر اقدامات در حال انجام با همکاری اداره کل ارشاد اسلامی و شهرداری شیراز است.

تامین یک هزار ماسک سوپاپ دار برای کارگران شهرداری شیراز

عبدالرسول همتی با بیان اینکه در این نشست مقرر شد، هزار عدد ماسک سوپاپ دار از سوی دانشگاه علوم پزشکی شیراز برای استفاده کارگران به شهرداری ها ارسال شود، افزود: تعطیلی مدارس، نمایشگاه بین المللی و اقدامات امنیتی بهداشتی مشابه در سطح شهر و استان نیز با هدف تامین سلامت شهروندان انجام شده است.

پیشنهاد نصب تب سنج لیزری در آستان مقدس شاهچراغ (ع)

پیشنهاد نصب تب سنج لیزری در آستان مقدس شاهچراغ (ع) نیز از دیگر اقدامات و مصوبه های در حال انجام از سوی این کارگروه بود.

دیگر اعضای این نشست نیز گزارشی از برنامه ها و اقدامات خود برای پیشگیری و مقابله با بیماری کرونا ارایه دادند.

از استرس کرونا بکاهید

این روزها بحث بیماری کرونا موجی از نگرانی و اضطراب را در بین افراد جامعه ایجاد کرده است و اثرات روانشناسی منفی، بر سلامت عموم مردم گذاشته است. از طرفی گسترش شایعات، نگرانی ها را دو چندان کرده است.

دکتر لیلا رازقیان رییس یبمارستان اعصاب و روان استاد محرری شیراز معتقد است : ترس و اضطراب باعث حساسیت افراد به علائم بدنی می شود به طوری که خیلی از افراد علائم بدنی خود را به صورت نادرست تفسیر می کنند و احساس می کنند دچار بیماری شده اند و به بیمارستان ها و مراکز درمانی هجوم می آورند که این امر به نوبه خود باعث افزایش فشار بر سیستم درمانی می شود.

به گفته این متخصص روانشناسی و روانپزشکی ، علائمی مثل ترس و اضطراب و افسردگی چه در مردم عادی و چه در کادر درمانی در این شرایط افزایش می یابد که همین امر باعث تضعیف سیستم ایمنی در برابر ابتلا به بیماری های ویروسی می شود. همچنین در شرایط کنونی ترس و نگرانی از ابتلا به این یبماری باعث موارد اختلالات روانی در بیماران اعصاب و روان می شود که این موضوع در سیاست گذاری ها نیز باید مورد توجه قرار گیرد.

رازقیان تاکید کرد : اضطراب بیش از حد باعث می شود افراد شایعات را بیشتر بپذیرند و برای کاهش ترس و نگرانی خود به شایعات دامن بزنند. گاهی افراد دچار احساس درماندگی می شوند و ممکن است فکر کنند این بیماری قابل کنترل نیست. این موضوع به ویژه در کادر درمان که ارائه دهنده خدمات هستند، از اهمیت بالاتری برخوردار است و برای کاهش آن نیاز است افراد فعال در حوزه بهداشت و درمان آموزش مناسب را دریافت کنند.

وی اضافه کرد: استعلام های غیر رسمی در زمینه شیوع این یبماری از عوامل ترس و نگرانی در مردم است. به همین دلیل توصیه می شود افراد اخبار را تنها از طریق سایت های معتبر دانشگاهی و منابع موثق پیگیری کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار