بر اساس اعلام وزارت بهداشت تا روز گذشته ۴۳ مورد قطعی مبتلا به ویروس کرونا در ایران شناخته شده که ۸ تن از آنان جان خود را از دست داده‌اند.
کد خبر: ۸۲۵۷۱۹
تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۷ 24 February 2020

 

تشریح شرایط دفن متوفیان کرونا/ راه‌اندازی سایت جدید برای دفن پسماندهای عفونی/ تدابیر ویژه برای کارگران خدمات شهری

بر اساس اعلام وزارت بهداشت تا روز گذشته ۴۳ مورد قطعی مبتلا به ویروس کرونا در ایران شناخته شده که ۸ تن از آنان جان خود را از دست داده‌اند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، پس از اعلام ورود ویروس کرونا در ایران در روز چهارشنبه سی‌ام بهمن ماه بر اساس اعلام وزارت بهداشت تا روز گذشته ۴۳ مورد قطعی مبتلا به ویروس کرونا در کشور شناسایی شده که متاسفانه ۸ نفر از آنان جان خود را از دست داده‌اند. کانون ویروس کرونا در ایران از سوی وزیر بهداشت استان قم اعلام شده است، اما مواردی از ابتلا نیز در استان‌های تهران، مرکزی، اصفهان، گیلان، مازندران، همدان، قزوین، البرز و گلستان شناسایی شده‌اند. همچنین از روز گذشته تا پایان هفته مهدهای کودک، مراکز روزانه بهزیستی، مدارس در همه مقاطع و دانشگاه‌ها در برخی از این استان‌ها تعطیل اعلام شده است.به گفته «محمد باقر نوبخت» رئیس سازمان برنامه و بودجه بعد از هماهنگی با وزیر بهداشت و تماس تلفنی با رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی قم، گیلان و شهید بهشتی تهران و اعلام آمادگی دولت برای هرگونه کمک برای پیشگیری و مقابله با ویروس «کرونا» مبلغ ۵۳۰ میلیارد تومان به وزارت بهداشت و درمان تخصیص یافته است.

توضیحات شهرداری تهران درباره شرایط دفن متوفیان کرونا در بهشت زهرا(س)

«غلامحسین محمدی» رئیس مرکز ارتباطات شهرداری تهران در گفتگو با ایلنا درباره شرایط تدفین فوت شدگان مبتلا به ویروس کرونا گفت: سازمان بهشت زهرای تهران براساس پروتکل‌های ویژه ابلاغ شده از سوی وزارت بهداشت مراسم تدفین فوتی‌های ویروس کرونا را انجام خواهد داد و در همین رابطه محل ویژه‌ای از بهشت زهرا(س) برای تدفین آنها در نظر گرفته شده است.

او ادامه داد: شهرداری تهران براساس چارچوب های تعیین شده از سوی وزارت بهداشت و پروتکل های سازمان جهانی بهداشت(WHO) مراسم تدفین را برگزار خواهد کرد و این اطمینان را به خانواده های فوت شدگان می‌دهیم که این مراسم در نهایت احترام و امنیت خاطر خانواده ها برگزار خواهد شد. 

محمدی تاکید کرد: بر این فرایند نظارت کاملی وجود دارد و سازمان بهشت زهرا در صیانت از احترام به جسم متوفی و خانواده‌های این عزیزان از هیچ اقدامی دریغ نخواهد کرد.

10

راه‌اندازی سایت جدید برای دفن پسماندهای عفونی بیمارستان‌های معین کرونا

«زهرا صدراعظم نوری» رئیس کمیسیون سلامت،‌ محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران در گفتگو با ایلنا درباره سایت جدید دفن زباله‌های عفونی بیمارستان‌هایی که از بیماران مبتلا به کرونا نگهداری می‌کنند، گفت: سایت دفن بهداشتی پسماندهای بیمارستانی یعنی پسماندهای عفونی و خطرناک مدت‌هاست که در محل دفن زباله‌های تهران، آرادکوه است،‌ اما با توجه به آنکه ظرفیت این سایت تکمیل شده است،‌ مکان دیگری تعبیه شده تا پسماندها در آن محل دفن شود. 

او درباره موقعیت مکانی سایت جدید، گفت: این سایت نیز در همان محدوده آرادکوه قرار دارد و زباله‌ها با رعایت تمهیدات بهداشتی و شرایط مناسب به آنجا انتقال داده می‌شوند.

نوری در خصوص شرایط انتقال پسماندهای بیمارستان‌های معین کرونا به محل‌ دفن اظهار داشت: زباله‌های بیمارستانی حتما باید در کیسه‌ها و سطل‌های مجزا قرار گیرند و بعد از اتوکلاو و بی‌خطرسازی جمع‌آوری و از زباله‌های عادی جدا شوند. همچنین در هنگام حمل به صورت جداگانه منتقل و در محل‌های جداگانه دفن می‌شوند.

رئیس کمیسیون سلامت،‌ محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران در خصوص اقدامات بهداشتی که برای کارگران خدمات شهری در حین نظافت و پاکسازی شهر در نظر گرفته شده است، اظهار داشت: در جلسه‌ای که به همین منظور برگزار شد، مدیرعامل سازمان پسماند شهرداری و نمایندگان مناطق نیز حضور داشتند و مقرر شد، تاکید بیشتری به پیمانکاران شود تا دستورات لازم را به کارگران بدهند و موارد پیشگیری را رعایت کنند و بهداشت فردی کارگران بیش از گذشته رعایت شود و همچنین شستن مرتب دست‌ها و استفاده از دستکش و ماسک در حین کار نیز در دستور کار قرار گیرد. 

نوری با تاکید بر اینکه شهرداری و پیمانکاران باید بر سلامت و بهداشت کارگران و کارمندان نظارت حداکثری داشته باشند، ادامه داد: کارگران نیز باید به سلامت خود توجه داشته باشند و موارد بهداشت فردی را رعایت کنند،‌ به علاوه باید امکانات و لوازم فراهم باشد و تاکیدات و توصیه‌های بهداشتی نیز به کارگران گفته شود، اما این خود کارگران هستند که باید موارد بهداشتی را رعایت کنند و یک همکاری دوسویه برای رعایت بهداشت وجود داشته باشد.

رئیس کمیسیون سلامت،‌ محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران  گفت: رسانه‌های ارتباط جمعی نیز باید در جهت آگاه‌سازی و اطلاع‌رسانی به ویژه به طبقه کارگر که بیشتر در معرض آسیب هستند، کمک کنند تا مشکلات و ضایعات این ویروس  به حداقل برسد و دوره آن سپری شود.

7

مردم از کارت‌های اعتباری استفاده کنند/ اسکناس یکی از آلوده‌ترین اشیا است

«مسعود مردانی» عضو کمیته کشوری آنفولانزا در گفتگو با ایلنا،‌ درباره اقدامات پیشگیرانه افراد در خرید روزانه برای مقابله با کرونا گفت: زمانی که نان که پخته می‌شود، حاوی ویروس کرونا نیست، همچنین کیسه‌های پلاستیکی وقتی به صورت بسته‌بندی هستند، آلودگی ایجاد نمی‌کند، چرا که بلافاصله پس از باز شدن مورد استفاده قرار می‌گیرند.

وی ادامه داد:‌ در خرید اقلامی مانند نان، زمانی که نانوا نان را از تنور در می‌آورد، هیچ ویروسی ندارد و سریعا آن را داخل نایلکس می‌گذارد، تنها زمانی که مردم می‌خواهند درِ نایلکس را باز کنند باید دست‌هایشان را بشویند.

مرادی بیان کرد: ما چندی پیش به یک سمینار پزشکی رفته بودیم که  هنگام نهار من به دستشویی رفتم تا دست‌هایم را بشویم، اما دیدم که از ۱۰۰ نفر تنها سه نفر دست‌هایشان را شستند.

عضو کمیته کشوری آنفولانزا تاکید کرد: مردم فقط باید توجه داشته باشند که پیش از خرید اقلامی مانند نان دست خود را بشویند. در برخی مناطق بعضا افرادی را داریم که پس از توالت دست‌هایشان را نمی‌شویند.

وی بیان کرد:‌ رسانه باید در رعایت بهداشت فردی بیشتر کار کند. برخی می‌گویند کدام دارو برای این بیماری تاثیر دارد، در حال که این بیماری هیچ دارویی ندارد. البته ویتامین C به اندازه ۶ گرم در روز ابتلا به سرماخوردگی را بهتر می‌کند.

عضو کمیته کشوری آنفولانزا درباره آلودگی اسکناس گفت: اسکانس یکی از آلوده‌ترین اشیا بوده و بنابراین بهتر است که مردم از کارت‌های اعتباری استفاده کنند. در چین نیز اسکانس‌ها ضدعفونی می‌شدند، اما چنین امکاناتی در ایران نداریم، از این رو مردم حتما از کارت اعتباری استفاده کنند تا از شیوع کرونا جلوگیری به عمل بیاید.

11

کلاس‌های نظری دانشگاه تهران تا اطلاع ثانوی به صورت مجازی برگزار می‌شود

معاونت آموزشی دانشگاه تهران در خصوص برگزاری کلاس‌های نظری دانشجویان این دانشگاه به صورت مجازی اطلاعیه‌ای صادر کرد.

در متن این اطلاعیه آمده است: متعاقب اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در خصوص تعطیلی کلاس‌های آموزشی در برخی از دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور در راستای مقابله با گسترش ویروس کرونا، جلسه هیأت رئیسه دانشگاه تهران تشکیل و مقرر شد کلاس‌های نظری نیمسال دوم ۹۹-۱۳۹۸ تا اطلاع ثانوی به صورت مجازی برگزارشود.

مرکز فناوری اطلاعات و فضای مجازی دانشگاه تهران از امروز دوشنبه ۱۳۹۸/۱۲/۰۵ جهت پشتیبانی‌های لازم برای برگزاری کلاس‌ها به صورت مجازی اعلام آمادگی کرده است.

اعضای هیأت علمی و دانشجویان دانشگاه تهران می‌توانند برای کسب اطلاعات لازم به آدرس elearn.ut.ac.ir مراجعه کنند.

 توصیه‌های ایمنی دانشگاه خواجه نصیر به دانشجویان خوابگاهی

دانشگاه صنعتی خواجه نصیر الدین طوسی به دانشجویان ساکن سراهای دانشجویی اعلام کرد: مطابق اعلام معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی نگرانی در موضوع حذف و اضافه و سایر موارد آموزشی وجود ندارد و زمان مناسب این موضوع پس از بازگشایی مجدد دانشگاه اطلاع رسانی خواهد شد. توصیه می‌شود که دانشجویان با توجه به تعطیلی دانشگاه با هدف رعایت بیشتر موارد بهداشتی خوابگاه را ترک کنند و به شهرهای خود بازگردند.

همچنین براساس تصمیم کارگروه ویژه مراقبت‌های بهداشتی ذیل ستاد بحران دانشگاه خواجه نصیر، اعلام شده که با توجه به تعطیلی دانشگاه تا پایان هفته به منظور رعایت بهتر مراقبت‌های بهداشتی و به جهت کاهش احتمال انتقال و همه گیری ویروس کرونا در محیط های عمومی و لزوم اتخاذ تدابیر ایمنی توسط اداره امور خوابگاه‌ها، خواهشمند است نسبت به ترک خوابگاه‌ها و بازگشت به شهر خود حداکثر تا ظهر دوشنبه ۹۸/۱۲/۵ اقدام نمایند.

به جهت انجام امور آموزشی و تشکیل کلاس اطلاع رسانی مناسب انجام می‌گیرد و دانشجویان نگران برنامه های آموزشی خود نباشند.

دانشجویان خوابگاهی که علائم ابتلا به کرونا ویروس یا ارتباط با افراد مشکوک به ابتلا را دارند مراقب باشند. همچنین دانشجویان برای پیشگیری از انتقال این بیماری به شهرستان محل سکونت، پیش از بازگشت از سلامت خود حتما مطمئن شوند. زیرا هدف از بازگشت آنها و تعطیلی دانشگاه‌ها جلوگیری از پخش و گسترش بیماری است.

در آینده‌ای نزدیک و شروع گرمای هوا شاهد از بین رفتن ویروس کرونا خواهیم بود

تاکنون ۱۲ نفر فوت شدند

 اسدالله عباسی در حاشیه نشست علنی امروز (دوشنبه، ۵ اسفندماه) مجلس شورای اسلامی درباره جزئیات جلسه غیرعلنی امروز مجلس با حضور وزیر بهداشت، گفت: تقریبا ۴۷ مورد در سراسر کشور مبتلا به ویروس کرونا تشخیص داده شدند که متاسفانه منجر به فوت ۱۲ نفر شده است.

سخنگوی هیات رئیسه مجلس با بیان اینکه در قم به تمامی خانواده ها پک بهداشتی شامل ماسک و مواد ضدعفونی کننده عرضه شده است، تاکید کرد: طبق اعلام وزیر بهداشت بیشتر ناقلان ویروس افرادی بودند که از پاکستان و افغانستان و چین وارد کشور شده و برخی از آن ها از مبادی غیرقانونی وارد کشور شده بودند.

عباسی با بیان اینکه طبق اعلام وزیر بهداشت نگرانی در خصوص کمبود تجهیزات و امکانات پزشکی وجود ندارد، ادامه داد: توصیه وزیر بهداشت این بود که با توجه به نبود راه درمان و نداشتن واکسن برای درمان ویروس کرونا بهترین راه پیشگیری است که در این زمینه شهروندان بهتر است از ماسک و مواد ضدعفونی کننده استفاده کرده و از دست دادن و روبوسی خودداری کنند تا در آینده‌ای نزدیک و شروع گرمای هوا شاهد از بین رفتن ویروس باشیم.

سخنگوی هیات رئیسه مجلس درباره تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها گفت: در این زمینه متعاقبا براساس شرایط موجود در کشور و از طریق رسانه های رسمی اطلاع رسانی خواهد شد البته مردم توجه داشته باشند که از حضور در تجمعات ورزشی و اردوها خودداری کنند تا با مشکل حادی روبه رو نباشیم.

وی با بیان اینکه بررسی‌ها در زمینه شناسایی مبتلایان به ویروس کرونا در مناطق مختلف کشور همچنان ادامه دارد، تاکید کرد: مبادی ورودی کشور و پروازها در حال بررسی و کنترل دقیق است و در این زمینه هیچ نگرانی وجود ندارد.

عباسی درباره روند بررسی جلسه رأی اعتماد وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی، افزود: تا یک هفته فرصت وجود دارد که صلاحیت وزیر پیشنهادی در فراکسیون ها و کمیسیون ها مورد بررسی قرار گیرد و به احتمال زیاد دوشنبه یا سه شنبه هفته آینده جلسه رأی اعتماد دکتر خاوازی برگزار خواهد شد.

وی درباره روند بررسی لایحه بودجه ۹۹، گفت: همانطور که هم اکنون در جریان است بعد از صحبت های سخنگوی کمیسیون تلفیق و نماینده دولت، ۵ نفر از مخالفان و موافقان به طرح دیدگاه های خود خواهند پرداخت و بعد از آن کلیات بودجه رأی گیری خواهد شد.

سخنگوی هیات رئیسه مجلس از بررسی بودجه در ۳ شیفت کاری صحن علنی مجلس خبر داد.

عباسی درباره رعایت بهداشت در اماکن متبرکه و راه های مقابله با ویروس کرونا در این مراکز، گفت: طبق اعلام وزیر بهداشت تست برخی افراد حاضر در حرم ها از اتباع افغانستان و پاکستان مثبت تشخیص داده شده که براین اساس ضرورت دارد مردم در دست زدن و بوسیدن ضریح ها و اقداماتی از این دست خودداری کنند.

سخنگوی هیات رئیسه مجلس درباره تمهیدات در نظر گرفته شده در مجلس شورای اسلامی برای مقابله با ویروس کرونا، گفت: در مجلس دفتر مراجعات مردمی از پذیرش مردم خودداری خواهد کرد، در خصوص داخل مجلس هم تمهیداتی فراهم شده تا بتوانند به کار خود ادامه دهند زیرا هرچه سریع تر باید بودجه سال ۹۹ به تصویب برسد.

وی با بیان اینکه ان شاءالله بودجه سال ۹۹ را با دقت و سرعت به تصویب خواهیم رساند، ادامه داد: اینگونه نیست که در مجلس به دلیل شرایط موجود با سرعت اما دقت کم بودجه را بررسی کنیم، نمایندگان طبق روال سال های گذشته با دقت و سرعت بررسی و تصویب بودجه را در دستورکار خواهند داشت.

سخنگوی هیات رئیسه مجلس با توصیه به نمایندگان، گفت: بهتر است همکاران از پیشنهادهای تکراری خودداری کنند تا ظرف ۲ الی ۳ هفته آینده بودجه را تصویب و ابلاغ کنیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار