پیش از کرونا
مردم در همان ساعات اولیه ورود ویروس کرونا با این جمله در داروخانه مواجه شدند: "ماسک تمام شده است"بعد با مراجعه به داروخانه‌های دیگر و گشتن فراوان بالاخره ماسک پیدا کردند ولی با قیمتی واقعا اغراق شده!!
کد خبر: ۸۲۵۱۷۱
تاریخ انتشار: ۰۳ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۱ 22 February 2020

پیش از کرونا/ ماسک یا گران است و یا نیست

کرونا ویروس جدید از ماه دسامبر۲۰۱۹ در چین ردگیری شده و باعث شده تقریبا همه کشورها برای مقابله با گسترش این ویروس اقداماتی انجام دهند.

چند روزی از تاییدشدن ورود ویروس به کشور که نخستین بار خود را در قم نمایان کرد و باعث فوت شدن 2 نفر از هموطنانمان شد می‌گذرد.

پس از قم مواردی از ابتلا در استان های گیلان، اراک، بابل و تهران نیز گزارش شده و آخرین مورد 2 نفر مشکوک به بیماری در بیمارستان بوعلی قزوین بودند که البته ابتلای آنها از جانب علوم پزشکی به کل رد شد.

پیش از وارد شدن بیماری به کشور نیز راه های پیشگیری تقریبا از هر طریقی به مردم آموزش یا اطلاع داده شده که از جمله این راه‌ها؛ شستن مداوم دست‌ها، ضدعفونی کردن با مواد الکل دار، استفاده از دستکش یکبارمصرف، استفاده الزامی از ماسک مخصوصا در جمعی کا علائم سرماخوردگی یا بیماری دارند و مصرف مواد غذایی مغذی و ویتامین‌دار مخصوصا ویتامینC است.

قطعا مردم به نظافت و سلامت خود و خانواده اهمیت می‌دهند و سعی می‌کنند با رعایت این موارد به هر نحوی از بیمارشدن اعضای خانواده خود پیشگیری کنند.

بنابرین در اولین قدم برای پیشگیری از ابتلا به این ویروس تهاجی اقدام به تهیه موارد بهداشتی از جمله ماسک، ماده ضدعفونی کننده و دستکش می‌کنند ولی در همان ساعات اولیه ورود ویروس با این جمله در داروخانه مواجه شدند: "ماسک تمام شده است"بعد با مراجعه با داروخانه‌های دیگر و گشتن فراوان بالاخره ماسک پیدا کردند ولی با قیمتی واقعا اغراق شده!!

بگذریم از اینکه چه تعداد از مردم با پرداخت هزینه هایی واقعا گزاف توانستند ماسک تهیه کنند و یا عده ای که شاید توان اینکه مبلغ بعضا 15 الی 30 هزار تومانی برای یک ماسک را نداشتند و با دست خالی به خانه برگشتد، سپس مراجع ذیربط وارد شده و این داروخانه ها را پلمپ و یا به نحوی از فعالیت این چنینی انها جلوگیری کردند.

ولی اگر به این اتفاق کمی دقیق تر نگاه کنیم می بینیم این پروسه همیشگیست؛ با بالارقتن تقاضا نسبت به عرضه هر محصول این اتفاق رخ می‌دهد حالا بادرصد کمتر یا بیشتر.

سوال اینجاست در کشور ما که فاصله نسبتا زیادی هم با مرکز بیماری نداریم و با وجود 2 ماه فرصت، آیا این پیش بینی نشده بود که با ورود ویروس به کشور مردم برای عدم ابتلا به آن هرکاری بتوانند می‌کنند، تا امروز با این قیمت سربه فلک کشیده مواد بهداشتی از جمله ماسک و حتی عدم وجود آن مواجه نشویم؟

پس چرا با وجود چنین موارد قطعی برای مشکلات اولیه این بیماری که بیشتر از خود ویروس هم باعث نگرانی شده چاره ای اندیشیده نشده است؟چرا وقتی وسط کاری قرار میگیریم تازه به فکر چاره برای آن میشویم؟

 

یادداشت از زهرا مهرعلیان

پیش از کرونا/ ماسک یا گران است و یا نیست

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار