مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین :
مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین : سال آینده ۱۱هزار و ۴۳۰ هکتار از اراضی کشاورزی استان به زیر کشت محصولات سبزی ، صیفی و جالیزی خواهد رفت.
کد خبر: ۸۲۴۲۶۳
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۵ 19 February 2020

۱۱هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان به زیر کشت محصولات سبزی ، صیفی و جالیزی می رود

به گزارش تابناک قزوین،تورج بنیادی،مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی قزوین با اعلام این مطلب افزود:  برنامه های ابلاغی سطح کشت محصولات سبزی، صیفی و جالیزی استان در سال آینده ۱۱هزار و ۴۳۰ هکتار تعیین شده که نسبت به برنامه ابلاغی  سال ۹۸ که ۱۲هزار و  ۲۱۴ هکتار بوده حدود ۶,۵ درصد کاهش دارد.

وی پیش بینی کرد از این میزان سطح زیر کشت بیش از ۵۶۱ هزار و ۴۵۰ تن انواع محصولات سبزی، صیفی و جالیزی  تولید شود.

به گفته ی وی ؛تولید محصولات جالیزی ، سبزی و صیفی در استان در سال جاری  ۶۲۸هزار و ۱۳۳ تن بوده است .

بنیادی تصریح کرد: از مهمترین برنامه های ابلاغی سطح کشت به استان ؛ گوجه فرنگی، پیاز و سیب زمینی است.

 به گفته وی  بر اساس  برنامه  ابلاغی ی سطح کشت برای گوجه فرنگی ۷ هزار و ۲۵۰ هکتار ، سیب زمینی ۵۰۰ هکتار و پیاز ۱۸۰ هکتار تعیین شده که پیش بینی می شود از این میزان سطح کشت ۴۰۳ هزار و ۸۲۵ تن گوجه فرنگی ، ۲۰ هزار تن سیب زمینی و ۸ هزار و ۱۰۰ تن پیاز تولید شود.

وی اضافه کرد : با توجه به ابلاغی وزارت جهادکشاورزی‌اجرای به موقع و رعایت سقف کشت محصولات به مدیریت جهاد کشاورزی شهرستانهای تابعه  ابلاغ شده است .

مدیر زراعت سازمان جهادکشاورزی استان قزوین با اشاره به افزایش روز افزون دانش تولیدکنندگان بخش کشاورزی و توسعه سیستم های نوین آبیاری گفت : بکارگیری روش های نوین آبیاری با نوار تیپ ، عرضه کودهای ریزمغذی باکیفیت و توزیع بذور هیبرید با پتانسیل عملکرد عالی و تنوع در ارقام هیبرید باعث شده تا  میانگین تولید و عملکرد این محصولات در استان افزایش یابد.

بنیادی افزود : در راستای پایداری تولید محصولات سبزی، صیفی و جالیزی و همگام با افزایش عملکرد در واحد سطح، هیچگونه برنامه ای برای افزایش سطح زیر کشت و تولید در استان و جود ندارد و تمام تلاش و تمرکز کارشناسان و تولیدکنندگان استان بایستی بر روی کاربرد بهینه نهاده ها در جهت افزایش تولید در واحد سطح باشد.

وی خاطر نشان ساخت:با توجه به محدودیت منابع آبی موجود در سطح استان و فسادپذیری زودهنگام محصولات سبزی و صیفی تولید شده ؛ رعایت سقف برنامه های ابلاغی به منظور جلوگیری از تولید مازاد و همچنین مصرف بهینه نهاده های کشاورزی به ویژه آب، مورد تأکید جدی سازمان جهاد کشاورزی استان است.

بنیادی از کشاورزان و بهره برداران بخش کشاورزی استان خواست : با رعایت کردن میزان کشت ابلاغی و استفاده از نظرات کارشناسان بخش کشاورزی در تولید محصولات سبزی، صیفی و جالیزی از بروز مشکلاتی همچون مازاد تولید مخصوصا در زراعت گوجه فرنگی جلوگیری شود تا در نهایت با عدم تقاضا و عرضه نشدن به موقع محصول با توجه به هزینه های کاشت،داشت و برداشت؛ ضرر و زیان اقتصادی متوجه کشاورزان و  تولید کنندگان استان نشود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار