مدیرکل امور مالیاتی آذربایجان غربی در دیدار با اعضای هیات رئیسه سازمان نظام پزشکی ارومیه، با اشاره به تغییر شرایط پذیرش اظهارنامه مالیاتی مؤدیان از سال آینده که در اجرای ماده 97 قانون مالیات های مستقیم اصلاحی مصوب 1398.4.31صورت می گیرد،گفت: این تغییر، زمینه را برای اخذ مالیات از فراریان مالیاتی فراهم می کند.
کد خبر: ۸۲۳۸۴۹
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۵ 18 February 2020

به گزارش تابناک آذربایجان غربی، حسن کوماسی در این دیدار که در محل سازمان نظام پزشکی ارومیه برگزار شد، گفت: مؤدیان در شرایط جدید که از سال آینده اجرایی می شود، بر اساس موتور ریسک سازمان مالیاتی به سه گروه مؤدیان کم ریسک، مؤدیان با ریسک متوسط و مؤدیان پر ریسک تقسیم بندی می شوند.
وی با بیان اینکه اظهارنامه مؤدیان کم ریسک تماما پذیرفته می شود افزود: 80 درصد اظهارنامه ها جزو این دسته هستند که بدون رسیدگی پذیرفته شده و برگ قطعی برای آنها بر اساس میزان درآمد مشمول ومالیات ابرازی که مؤدی در اظهارنامه درج کرده است، صادر می شود.
کوماسی با بیان اینکه با اجرای ماده 97 قانون مالیات های مستقیم، وقت و انرژی کافی برای رسیدگی به 20درصد مؤدیان با ریسک متوسط و با ریسک بالا آزاد خواهد شد، افزود: این امر علاوه بر افزایش کیفیت رسیدگی ها، زمان و نیروی کافی برای سازمان ایجاد می کند تا سراغ فراریان مالیاتی و کسانی برود که به نحوی سیستم مالیاتی را دور می زنند .
مدیرکل امور مالیاتی آذربایجان غربی گفت : عامل انسانی هیچ دخالتی در تعیین میزان ریسک مؤدیان مالیاتی ندارد بلکه میزان تطبیق یا انحراف اطلاعات اظهارنامه مؤدی با بانک های اطلاعاتی سازمان امور مالیاتی، به این طبقه بندی مؤدیان می انجامد.
کوماسی با بیان اینکه اطلاعات زیادی از جمله اطلاعات مالی، پولی، هویتی، عملکردی و ... در بانک های اطلاعاتی سازمان امور مالیاتی موجود است، بر ضرورت تنظیم اظهارنامه های مالیاتی توسط مؤدیان بر اساس واقعیت تاکید کرد.
وی همچنین سامانه صندوق فروش را ابزاری برای شفافیت اقتصادی و عامل کاهش مراجعه حضوری ماموران مالیاتی به محل کسب و کار مؤدیان عنوان کرد و افزود: هدف از طرح مالیات های جدیدی همچون مالیات بر عایدی سرمایه، مالیات بر خانه های خالی و مالیات بر املاک و خودروهای لوکس، برقراری عدالت اجتماعی و کاهش زمینه های تبعیض است.
کوماسی همچنین با اشاره به اختصاص یک درصد از 9 درصد نرخ مالیات بر ارزش افزوده به نظام سلامت گفت : در سال گذشته در آذربایجان غربی 470 میلیارد تومان از این محل به نظام سلامت استان کمک شده ا ست .
دکتر عبایی، رئیس سازمان نظام پزشکی ارومیه هم در این دیدار گفت: تعاملات خوبی بین جامعه پزشکی و دستگاه مالیاتی استان وجود دارد که در سایه آن، پزشکان ارومیه ای موفق شدند در ثبت کارتخوان در سامانه امور مالیاتی در سطح کشور جزو 5 شهر برتر شوند .

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار