مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی کرمانشاه از تجهیز ۷۸ هزار هکتار از اراضی این استان به سیستم آبیاری نوین خبر داد.
کد خبر: ۸۲۳۶۷۵
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۵ 17 February 2020

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از مهر،علی میر حسنی  اظهار داشت: ۷۸ هزار هکتار از ۲۲۰ هکتار اراضی کشاورزی استان به سیستم‌های آبیاری نوین مجهز شده‌اند.

وی افزود: کشاورزان برای تجهیز اراضی به سیستم‌های آبیاری نوین باید درخواست داشته باشند سپس اقدامات ترویجی از سوی سازمان جهاد کشاورزی برای آنها انجام خواهد شد.

مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه با بیان اینکه در حوزه تجهیز اراضی کشاورزی به سیستم آبیاری نوین مشکل اعتباری وجود ندارد، گفت: هر ساله مقداری از اراضی کشاورزی به این نوع سیستم تجهیز می‌شود.

این مسئول عنوان کرد: استان کرمانشاه از استان‌های پیشرو در تجهیز اراضی کشاورزی به سیستم‌های آبیاری نوین است و از این نظر ۱۰ درصد از متوسط کشور بالاتر است.

حسنی ادامه داد: تجهیز اراضی کشاورزی به سیستم‌های آبیاری نوین در تمام شهرستان‌های استان انجام می‌شود و محدودیت منطقه‌ای وجود ندارد البته به نقاطی که مشکل برق رسانی وجود دارد، کمتر ورود می‌کنیم.

وی درباره اعتبارات تخصیص یافته در این حوزه نیز تصریح کرد: به ازای هر هکتار آبیاری بارانی تا ۲۰ میلیون تومان لازم است که ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به صورت بلاعوض به کشاورز اعطا می‌شود و به ازای هرهکتار آبیاری قطره‌ای حدود ۲۵ میلیون تومان لازم است که ۱۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بلاعوض داده می‌شود.

مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه عنوان کرد: تجهیز اراضی کشاورزی به سیستم‌های نوین آبیاری سبب افزایش راندمان آب و تولید و صرفه جویی خواهد شد، این در حالی است که آبیاری سنتی فرسایش خاک، تبخیر، خفگی گیاه در ساعات غرقاب را به دنبال دارد.

این مسئول با بیان اینکه راندمان آبیاری سنتی ۳۵ درصد است، افزود: در روش سیستم آبیاری نوین راندمان به ۶۵ درصد می‌رسد بنابراین سبب ذخیره ۳۰ درصدی آب و افزایش سطح آب سفره‌های زیرزمینی خواهد شد

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار