اعطای مسئولیت تجهیزات پزشکی بیمارستان‌ها به داروسازان این روزها حاشیه‌ساز شده است.
کد خبر: ۸۲۳۴۷۶
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۱:۱۲ 16 February 2020

به گزارش  تابناک سمنان: موضوع اعطای حق مسئولیت فنی تجهیزات پزشکی بیمارستان‌ها به داروسازان، این روزها حواشی بسیاری داشته و با انتقاد متخصصان تجهیزات پزشکی رو به رو شده است، موضوعی که از چند وقت پیش هدف قرار گرفته بود و در نهایت پیش نویس نوشته شده به امضای وزیر بهداشت رسید و به دانشگاه های علوم پزشکی ابلاغ شد.

به اعتقاد کارشناسان و متخصصان تجهیزات پزشکی برخی به دنبال منافع اقتصادی در تلاش هستند تا با حذف مهندسان پزشکی داروسازان را بر سر مسند بنشانند و این مسئله می تواند عواقب بسیاری به دنبال داشته باشد چرا که تجهیزات پزشکی با سلامت و جان مردم سر و کار دارد و این مهندسان پزشکی هستند که توانایی مدیریت ۳۰ تا ۴۰ هزار میلیارد تومان دستگاه‌های سرمایه‌ای  تجهیزات پزشکی را در مراکز درمانی کشور دارند.

 

داروسازان حتی ۲ واحد درسی تجهیزات پزشکی نمی‌گذرانند

مسلمی رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی متخصصين تجهيزات پزشکی ضمن انتقاد نسبت به اعطای مسئولیت تجهیزات پزشکی بیمارستان ها به داروسازان اظهار کرد: باید توجه داشت که در امور فنی و تخصصی تجهیزات پزشکی و ملزومات مصرفی هیچ رشته‌ای به جز مهندسی پزشکی صلاحیت کافی ندارد، به خصوص داروسازان که اصلا هیچ شناخت علمی و مهارتی در این ارتباط  ندارند و حتی ۲ واحد درسی تجهیزات پزشکی در طول تحصیل خود نمی گذرانند.

مسلمی اعطای مسئولیت تجهیزات پزشکی بیمارستان ها را مرتبط با شکست های وزارت بهداشت در حمایت از داروسازان دانست و گفت: به نظر می رسد، معامله‌ای اتفاق افتاده و وزارت بهداشت چون نمی‌تواند مشکل داروسازها را حل کند، دست  به اقدامات این چنینی می زند.  به عنوان مثال اخیرا دیوان عدالت اداری دریافت تعرفه خدمات دارویی را لغو کرده است و بر اساس مصوبه شورای مقرارت وزارت اقتصاد تاسیس داروخانه دیگر مدل های مورد تایید انجمن های داروسازان را نخواهد داشت.

عواقب اعطای مسئولیت تجهیزان پزشکی بیمارستان ها به داروسازان

رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی متخصصين تجهيزات پزشکی با اشاره به عواقب اعطای مسئولیت تجهیزان پزشکی بیمارستان ها به داروسازان گفت: باید توجه داشت که در دوران تحریم بودیم عمده بار تأمین تجهیزات پزشکی و نظارت بر مصرف، تأیید کیفیت و جلوگیری از ورود محصولات تقلبی و قاچاق بر عهده مهندسان پزشکی به عنوان مسئول فنی تجهیزات پزشکی بیمارستان ها بود.

او ادامه داد: اگر این بخشنامه اجرایی شود، داروسازی که هیچ سواد و تخصصی در حوزه فنی تجهیزات پزشکی و ملزومات مصرفی ندارد، بیمارستان‌ها را با چالش هایی رو به رو خواهد کرد، حالا وزارت بهداشت نه تنها بر اساس استاندارد جهانی کارشناس تجهیزات پزشکی در بیمارستان ها جذب نمی کند، بلکه حق مسئولیت فنی را هم از مهندسان پزشکی سلب کرده است.

مسئول فنی تجهیزات پزشکی بیمارستان‌ها

سوختن زن باردار نتیجه ورود داروسازان به تجهیزات پزشکی

او با اشاره به برخی عواقب ورود داروسازان به حوزه تجهیزات پزشکی اظهار کرد: استفاده از ابزار غیراستاندارد می‌تواند سلامت بیمار را به خطر بیندازد و حتی به قیمت جان او تمام شود. به عنوان مثال به دلیل مدیریت غلط در تهران خانم بارداری به جای کپسول اکسیژن گاز استنشاق کرد و دچار سوختگی شدید شد.

رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی متخصصين تجهيزات پزشکی گفت: انفجار کپسول اکسیژن هم در یکی از مراکز درمانی از مواردی است که نتیجه ورود افراد فاقد صلاحیت به حوزه تجهیزات پزشکی است.

 

کاشت هزاران ایمپلنت تقلبی در بدن بیماران

او با تأکید بر اینکه حوزه تجهیزات پزشکی با جان بیماران در ارتباط است، گفت: تجهیزات پزشکی ابزاری هستند که در بدن بیمار کار گذاشته می‌شوند، به عنوان مثال یک ایمپلنت ارتوپدی در زانوی بیمار کار گذاشته می‌شود و فرد یک عمر با آن زندگی می‌کند در صورتی که دارو به این گونه نیست.

مسلمی بیان کرد: نزدیک به ۵۰ هزار تجهیزات پزشکی کاشتنی داریم که بیمار یک عمر با آن‌ها زندگی می‌کند و صحت و عملکرد این محصولات را تنها یک فرد با صلاحیت باید تأیید کند و شاهد آن بودیم با ورود افراد فاقد صلاحیت در اصفهان چند هزار ایمپلنت تقلبی در بدن بیماران کاشته شده بود.

داروسازان مسئول تجهیزات پزشکی بیمارستان ها می شوند

بخشنامه ای که امید فارغ التحصیلان مهندسی پزشکی را ناامید می کند

رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی متخصصین تجهیزات پزشکی با بیان اینکه ما ۲۰ هزار فارغ التحصیل رشته مهندسی پزشکی داریم، گفت: بخشنامه‌های این چنین موجی از ناامیدی در بین مهندسان پزشکی ایجاد کرده است چرا که بسیاری از فارغ التحصیلان جوان امید بسته اند در قالب مسئول فنی و تجهیزات پزشکی در بیمارستان‌ها فعالیت کنند و حالا قرار است مسئول فنی تجهیزات و ملزومات پزشکی یک داروساز باشد.

او اظهار کرد: پس از انتشار این بخشنامه مهندسان پزشکی شاغل در بیمارستان‌ها دلسرد شده اند چرا که از این پس دیگر مسئولیتی کار با آنها نیست و داروسازان عهده دار مسئولیت خواهند بود، این مسئله عواقب جدی برای سلامت مردم به دنبال خواهد داشت و وزارت بهداشت باید تبعات آن را به عهده بگیرد.

بخشنامه وزیر خلاف آئین نامه تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت

مسلمی با اشاره به عواقب حذف مهندسان پزشکی از مسئولیت تجهیزات پزشکی بیمارستان‌ها گفت: بخشنامه مذکور، یک بعد حقوقی و یک بعد فنی دارد، وزارت بهداشت آیین نامه تجهیزات پزشکی کشور را سال ۸۶ برای اولین بار تدوین کرد و آیین نامه از سوی وزیر وقت بهداشت ابلاغ شد، این آیین نامه دو تا سه بار تا حالا ویرایش شده و آخرین بار سال ۹۷ وزیر وقت بهداشت آیین نامه اصلاحی را ابلاغ کرد.

او افزود: ما هیچ سند مرجعی بالاتر از آیین نامه ابلاغی در حوزه تجهیزات نداریم و بخشنامه‌ای که اکنون وزیر محترم بهداشت ابلاغ کرده اند، خلاف آیین نامه تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت است و اجرای این بخشنامه از نظر حقوقی مشکل دارد چرا که بر اساس این آئین نامه از نظر فنی و حقوقی فقط یک مهندسی پزشکی با حداقل دو سال سابقه کار مرتبط و دو سال دوره‌های آموزشی می‌تواند مسئول فنی تجهیزات پزشکی در بیمارستان باشد. این بخشنامه اصلا هیچ توجهی به این مسائل قانونی نکرده است و به نظر می رسد افرادی هم که بخشنامه را تنظیم کرده اند هیچ اشراف قانونی به موضوع نداشتند.

مسئولیت تجهیزات پزشکی بیمارستان‌ها

دود بخشنامه وزارت بهداشت به چشم شرکت های دانش بنیان می رود

مسلمی با بیان اینکه بخشنامه اعطای مسئولیت تجهیزات پزشکی بیمارستان ها، شرکت های دانش بنیان را هم دچار مشکل خواهد کرد، گفت: این تصمیم در عرصه شرکت‌های دانش بنیان، خلاقیت و نوآوری و تولید تجهیزات پزشکی نیز چالش هایی را به وجود می آورد، چرا که دلگرمی تولیدکنندگان به خصوص شرکت‌های نوپا، جوانان خلاق و نخبه کشور این است که ایده‌های آنها و تولیداتشان در بیمارستان‌ها  زیر نظر مهندسان پزشکی در آزمایش‌های بالینی مورد استفاده قرار گیرد.

او تاکید کرد: در واقع مهندسان پزشکی  در بیمارستان‌ها پشتوانه فنی و تخصصی شرکت های دانش بنیان تجهیزات پزشکی هستند و حالا که وزارت بهداشت تصمیم دارد یک داروساز را به عنوان مسئول فنی تجهیزات پزشکی منصوب کند قطعاً موج ناامیدی وچالش در روند تولید گرفتار شرکت های دانش بنیان خواهد شد.

درخواست بی نتیجه مسئول تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت

این بخشنامه در حالی ابلاغ شده است که حسین صفوی مدیرکل اداره تجهیزات پزشکی سازمان غذا و دارو پیش از این در زمانی که پیشنویس تعیین مسئولیت فنی داروسازان نوشته شده بود، در نامه ای به وزیر بهداشت خواستار توجه به مهندسان پزشکی در این حوزه شده بود.

صفوی در این نامه نوشت: با توجه به گستردگی بالا و تنوع انواع تجهیزات و ملزومات پزشکی که بالغ بر ۲۸۰ هزار ردیف IRC میباشد، سطح بالای فناوری و پیچیدگی تخصصی ملزومات پزشکی در گروه های تخصصی مختلف، تعدد شرکت‌های تولید کننده و تامین کننده، سطح کیفی و استانداردهای متفاوت وسایل پزشکی و ضرورت توجه کافی به کاربری مناسب وسیله پزشکی، ایمنی، اثربخشی، نگهداشت تجهیزات سرمایه ای و الزامات مصرف بهینه ملزومات پزشکی، نقش موثر و به سزای مهندسان پزشکی حتی بدون پرداخت مزایا و پرداخت حق فنی در نظر گرفته شده در برخی مراکز به اثبات رسیده است.

او افزود: با توجه به مغایرت بین محتوای دروس رشته داروسازی و گستره وسیع تجهیزات و ملزومات پزشکی و از آنجایی‌ که مفاد و محتوای دروس تخصصی در رشته مهندسی پزشکی در مقاطع مختلف، به تفصیل به آموزش همه جانبه  کلیه موارد مرتبط با تجهیزات پزشکی می پردازد، تصدی این پست توسط مهندسین پزشکی امری منطقی بوده و می تواند حافظ منافع ملی باشد.

ادامه داد: با توجه به اهمیت و حساسیت موضوع و ضرورت تداوم خدمات ارزنده و اثر بخش کارشناسان تجهیزات پزشکی در حوزه تخصصی خود و ارتقاء امور تجهیزات و ملزومات پزشکی در مراکز درمانی سراسر کشور، خواهشمند است دستور فرمایید در کلیه ضوابط، دستور العمل‌ها، مکاتبات و بخش نامه‌های مرتبط، نقش مهندسین پزشکی به عنوان متولی اصلی حوزه تجهیزات و ملزومات پزشکی لحاظ شده و از ایجاد تداخل یا تدوین روال‌های ناهماهنگ با سیاست‌های حاکم بر مدیریت امور تجهیزات و ملزومات پزشکی اجتناب شود.

تجهیزات پزشکی بیمارستان‌‌ها

مهندسان پزشکی بازوی وزارت بهداشت در بیمارستان ها

این بخشنامه در حالی ابلاغ شده است که به نظر می رسد درخواست مدیرکل اداره تجهیزات پزشکی سازمان غذا و دارو بی نتیجه بوده است.

مدیرکل اداره تجهیزات پزشکی سازمان غذا و دارو در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گفت: مهندسان پزشکی  که مسئولیت فنی تجهیزات پزشکی بیمارستان ها را به عهده دارند، بازوهای وزارت بهداشت در بیمارستان ها محسوب می شوند و علاوه بر دانش،صلاحیت و تجربه کافی فعالیت در این حوزه را دارند و باید از آنها به بهترین نحوه استفاده کرد.

صفوی اظهار کرد: پیش از اجرای طرح تحول سلامت نظام شفافی در تجهیزات پزشکی بیمارستانی نداشتیم و پس از اجرای این طرح، در دانشگاه ها و مراکز درمانی مهندسان پزشکی انتخاب شدند تا دستورالعمل های وزارت بهداشت را در این حوزه در بیمارستان ها اجرایی کنند. در این زمینه، دوره هایی در اداره کل تجهیزات پزشکی برای آموزش مسئولان فنی بیمارستان ها که مهندسان پزشکی هستند، به طور مستمر برگزار کردیم و می کنیم.

مهندسان پزشکی منتظر پیوست بخشنامه باشند

مدیرکل اداره تجهیزات پزشکی سازمان غذا و دارو با اشاره به پیوست بخشنامه مسئولیت فنی تجهیزات پزشکی گفت: بخشنامه مورد بحث و چالش های موجود خدمت وزیر مطرح شده است و همه دوستان به اتفاق معتقد هستند که بخشنامه باید شفاف تر شود تا سوء تفاهم رخ داده درباره اینکه نیاز به مهندسان پزشکی به عنوان بازوهای اجرایی وجود ندارد، برطرف شود و مقرر شده است تا پیوستی برای آن مطرح شود.

پیش نویس این ابلاغیه که مورد اعتراض مهندسان پزشکی است، در معاونت درمان تدوین شده بود و قاسم جان بابایی معاون درمان وزیر بهداشت هم معتقد است که این بخشنامه به معنای دخالت داروسازان در کار متخصصان تجهیزات پزشکی نیست و پیوستی برای این ابلاغیه در حال تدوین است.

جان بابایی با اشاره به دستورالعمل ابلاغی درباره اعطای مسئولیت فنی تجهیزات پزشکی به داروسازان گفت: این دستورالعمل دارای یک پیوست است و بر اساس آن اقلام تقسیم بندی شده و یک سری اقلام داروخانه‌ای هستند که در حیطه کاری داروسازان قرار خواهد گرفت و اقلام تجهیزات پزشکی نیز در حوزه متخصصان تجهیزات پزشکی خواهد بود.

وی با بیان اینکه پیوست این دستورالعمل به زودی منتشر خواهد شد، گفت: این پیوست آماده است و اقلام نیز باید مشخص شوند، به عقیده وزیر بهداشت دارو و تجهیزات پزشکی در زمان مصرف نیز باید دارای اصالت مشخص باشند و اقلام تاریخ مصرف گذشته به دست بیمار نرسد.

تجهیزات پزشکی

سرانجام مسئولیت فنی تجهیزات پزشکی بیمارستان ها چه خواهد شد؟

معاون وزیر بهداشت تاکید کرد: این بخشنامه به معنای کنار گذاشتن گروه خاصی نیست بلکه به معنای مشخص شدن دقیق حیطه فعالیت افراد است.

حالا باید منتظر ماند و دید که سرانجام پس از ابلاغ پیوست، تقسیم وظایف درستی صورت خواهدگرفت؟ هر چند در بخشنامه ابلاغی به صراحت مطرح شده که داروسازان مسئولیت تجهیزات پزشکی را به عهده دارند و این سوال مطرح می شود که چرا از ابتدا در بخشنامه مهندسان پزشکی به طور کامل حذف شده اند و باید در یک پیوست مسئولیت آنها مشخص شود و بالاخره مسئول فنی تجهیزات پزشکی بیمارستان ها داروسازان خواهند بود یا مهندسان پزشکی.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار