رییس اداره حفاظت و حمایت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران - نوشهر با بیان اینکه ۲ هزار و ۴۰۰ کیلومتر مرز مشترک عرصه‌های منابع ملی با مستثنیات اشخاص نیاز به کمربند حفاظتی دارد، پیش بینی کرد که در صورت تخصیص سالانه ۵ میلیارد تومان ظرف ۵ سال آینده این طرح اجرا می‌شود.
کد خبر: ۸۲۳۱۴۸
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۸ 15 February 2020

طرح کمربند حفاظتی (بنج مارک) از سال ۱۳۸۵ تاکنون برای حفاظت و صیانت از جنگل های غرب مازندران اجرا شده است.

غلامحسین اشرفی نیا روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: از زمان اجرای این طرح یعنی تا پایان سال ۹۶ با گذشت بیش از یک دهه حدود ۳۰۰ کیلومتر دور جنگل های این منطقه کمربند حفاظتی ایجاد شد درحالی که از سال ۹۷ تاکنون به همین میزان با صرف پنج میلیارد و یکصد میلیون تومان اعتبار از منابع صندوق توسعه ملی و سفرهای رهبری شاهد سرعت دهی فرآیند اجرای این طرح بوده ایم و این عدد اکنون به حدود ۶۰۰ کیلومتر رسیده است.

وی پیش بینی کرد در صورت تخصیص سالانه حدود ۵ میلیارد تومان بتوان طی مدت پنج سال آینده به طور کامل دور عرصه های جنگلی و مرتعی غرب مازندران را با کمربند حفاظتی (بنج مارک ) محصور کرد.

وی ، تثبیت حد و مرز منابع ملی و مستثنیات اشخاص ، پیشگیری از تجاوزات احتمالی به اراضی ملی ، تسهیل در پاسخ دهی بموقع به استعلامات ادارات، کاهش هزینه های قضائی و آمار پرونده ها ، بالا رفتن توان حقوقی، داشتن صرفه اقتصادی ، تشخیص آسان عرصه های ملی با اراضی اشخاص را از مزیت های اجرای این طرح در این منطقه معرفی کرد.

رئیس اداره حفاظت و حمایت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران - نوشهر گفت : در پائیز امسال نیز بیش از ۲ میلیارد تومان از محل صندوق توسعه ملی برای این منظور اختصاص داده شده و اکنون فرآیند تشریفات اداری و آگهی مناقصه برای بکارگیری پیمانکار جهت اجرای این طرح به پایان رسیده و پیش بینی می شود با صرف این میزان اعتبار بتوان حدود ۸۰ کیلومتر دیگر کمربند حفاظتی در جنگل های این منطقه ایجاد کرد.

این مقام مسئول ، گفت که از میان شهرستان های غرب مازندران در چالوس فرآیند اجرای این طرح پیشرفت فیزیکی بیشتری داشته است لذا دغدغه عمده مجریان این طرح در مناطق حساس یعنی به عبارتی مکان هایی که ارزش زمین بالا رفته و احتمال دارد که عده ای از افراد سودجو دستبرد به این اراضی داشته باشند ، می باشد.

اشرفی نیا خواستار تخصیص اعتبار مورد نیاز برای هزینه در اجرای کامل این طرح به مدت زمان تعریف شده برای آن در این منطقه شد.

حوزه اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران - نوشهر با ۳۱۳ هزار هکتار جنگل و ۱۹۷ هزار هکتار مرتع از رامسر تا رُویان را پوشش می‌دهد./ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار