دانستنی‌ حقوقی؛
برای حذف نام همسر اول از شناسنامه پس از جاری شدن حکم طلاق شرایط قانونی باید طی شود.
کد خبر: ۸۲۲۷۴۳
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۲ 14 February 2020

حذف نام همسر اول از شناسنامه پس از طلاق چگونه امکان‌پذیر است؟

به گزارش تابناک سمنان: بسیاری از افراد تلاش می‌کنند تا پس از جاری شدن حکم طلاق نام همسر خود را از شناسنامه‌شان پاک کنند.

اصولاً این کار برای فراموشی فرد و پاک شدن نام او از زندگی و شناسنامه صورت می‌گیرد، هرچند انجام این کار غیرقانونی نیست، اما برای حذف نام همسر از شناسنامه باید مراحل قانونی طی شود.

چنانچه فردی با همسرش متارکه کرده و قصد حذف نام او از شناسنامه‌اش را داشته باشد، باید نام همسر دوم او به ثبت رسمی رسیده باشد، یعنی بر اساس این ماده قانونی تنها معرفی همسر دوم برای حذف نام همسر اول از شناسنامه کفایت نمی‌کند.

برای حذف نام زن از شناسنامه مرد باید حتماً نام همسر دوم ثبت شود و حذف نام همسر اول از شناسنامه پس از وقوع ازدواج دوم و ثبت آن صورت می‌گیرد، یعنی همسر دوم از ازدواج اول فرد مطلع می‌شود، اما برای حذف نام مرد از شناسنامه زن باید حتماً جدایی در دوران عقد صورت گرفته باشد و دوشیزه بودن زوجه مطابق با احکام قضایی قابل استناد باشد.

اگر همسر فردی فوت کند، در صورت ثبت ازدواج فرد می‌تواند با مراجعه به ثبت احوال نسبت به حذف نام همسر فوت شده از شناسنامه‌اش اقدام کند.

برخی افراد درباره حذف نام همسر فوت شده از شناسنامه ایراداتی را مطرح کرده‌اند و گفته‌اند که در این مورد هیچ اشاره‌ای به فرزندان نشده است، اما باید گفت که حذف نام زن یا مرد از شناسنامه دیگری حتی در صورت وجود فرزند هم امکان‌پذیر است و نام پدر یا مادر در شناسنامه فرزندان درج خواهد شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار