مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: "فلامینگوی کوچک" یکی از کمیاب‌ترین پرندگان خاورمیانه، برای نخستین بار در تالاب شادگان خوزستان مشاهده شد.
کد خبر: ۸۲۱۹۹۱
تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۲:۴۵ 10 February 2020

محمدجواد اشرفی بیان کرد: ۲ قطعه «فلامینگوی کوچک» در روز ۱۷ بهمن در خورهای تالاب شادگان، در حوزه جغرافیایی آبادان، توسط «علی سجاد جلالی» محیطبان آبادان مشاهده و ثبت شد.

وی افزود: زیستگاه این گونه در کشور یمن است و در سال‌های گذشته در کشور کویت و نیز استان سیستان و بلوچستان مشاهده شده اما در خوزستان امسال برای نخستین بار ثبت شده است.

اشرفی همچنین گفت: خوزستان به دلیل داشتن تالاب‌ها و آبگیرهای متعدد جزو نخستین رده‌های کشور در تنوع زیستی است.

وی با بیان اینکه تالاب بین‌المللی شادگان در جنوب خوزستان یکی از زیستگاه‌های "فلامینگو" است، اضافه کرد: پیش از این هزاران قطعه فلامینگو در تالاب شادگان سرشماری شده، اما با توجه به اینکه امسال برای نخستین بار "فلامینگو کوچک" در این تالاب مشاهده شده، بررسی احتمال جوجه آوری این گونه در تالاب شادگان در دستورکار قرار می‌گیرد.

سایت کمیته ثبت پرندگان ایران (Iran Bird Records Committee) اعلام کرده است که "فلامینگو کوچک" پس از ۱۱۶ سال در ایران مشاهده شده که گونه جدید برای خوزستان و دومین ثبت این گونه در ایران است. نخستین ثبت فلامینگو کوچک در ایران در کوهک، سیستان و بلوچستان در ژوئن ۱۹۰۴ بوده است.

بر اساس فهرست رتبه‌بندی استان‌ها در سایت کمیته ثبت پرندگان ایران، خوزستان با ثبت ۳۷۸ گونه در رتبه نخست و رده عالی قرار دارد. پس از خوزستان استان‌های گلستان و هرمزگان با ۳۷۴ گونه و استان مازندران با ۳۷۳ گونه قرار دارند.

"فلامینگو کوچک" با اندازه ۸۵ سانتیمتر و منقار تیره و گردن و زیر دم صورتی  به عنوان گونه متمایز از فلامینگو بزرگ (با قد ۱۳۰ سانتیمتر) محسوب می شود. این مشاهده ارزشمند با تلاش و پایش مستمر خوریات آبادان توسط علی سجاد جلالی محیط بان انجام شده است.

خرداد امسال سه هزار و ۴۰۰ قطعه فلامینگوی بالغ و ۲ هزار و ۸۰۰ قطعه جوجه فلامینگو از نوع فلامینگوی بزرگ در تالاب شادگان سرشماری شد.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار