مدیرکل دامپزشکی مازندران گفت: مازندران قطب صنعت طیور در کشور است و این استان یکی از استان‌های پر تولید بوده که مرغ‌های آن در سطح کشور بسیار خریدار دارد و مرغ با کیفیت در کشور عرضه می‌شود.
کد خبر: ۸۲۱۶۲۳
تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۲ 09 February 2020

به گزارش تابناک مازندران، سید حسین رضوانی در نشست خبری با اصحاب رسانه استان مازندران که در کشتارگاه صنعتی طیور شهرستان آمل برگزار شد، ضمن تبریک ایام الله فجر و یاد و خاطره شهدای انقلاب اسلامی اظهار کرد: در حال حاضر مرغ کاملا بهداشتی و قابل قبول عموم در سطح استان مازندران زیر نظر کارشناسان در بازار توزیع می‌شود.

وی با بیان اینکه کشتارگاه صنعتی طیور شهرستان آمل یکی از کشتارگاه‌های صنعتی عالی در مازندران است، تصریح کرد: ظرفیت این کشتارگاه ۴ هزار قطعه بوده که در گذشته راکد بوده و مجدد به چرخه فعالیت بازگشته است.

مدیرکل دامپزشکی مازندران خاطرنشان کرد: در گذشته کشتار به صورت کاملا سنتی و گاها غیر بهداشتی انجام می‌شد و در حال حاضر بعد از چند دهه انقلاب با فرهنگ سازی انجام شده مردم از کشتارهای بهداشتی که در کشتارگاه های مدرن انجام می‌شود، استفاده می‌کنند.

رضوانی گفت: کشتارها در مازندران با نظارت کارشناسان وعوامل مربوطه دامپزشکی زیر نظر گرفته می‌شود بنابراین آنچه مهم است همراهی با تشکل کشتارگاه‌ها در مازندران بوده که تحقق پیدا کرد.

وی با اشاره به اینکه امروزه به سمتی سوق پیدا کردیم که جایگاه صنعت کشتار طیور در مازندران بالا است، افزود: بیش از ۲۳۰ واحد مرغ مادر، ۲ هزار و۵۰۰ واحد مرغ گوشتی به همراه ۴۴ کارخانه جوجه کش و ۱۹ کشتارگاه داشته که ۱۰ کشتارگاه فعال در زنجیره مرغ استان وجود دارد.

مدیرکل دامپزشکی مازندران با بیان اینکه بیش از ۵۰ میلیون جوجه در ماه تولید می‌شود، تصریح کرد: این پتانسیل بسیار با ارزش بوده و حساسیت ما برای هدایت آن‌ها با عرضه کاملا بهداشتی مد نظر است.

رضوانی ادامه داد: واحدهای مرغ مادرو مرغ گوشتی مورد حمایت بوده است و با همت کشتارگاه‌ها توان ظرفیتی باید بیش از هزار و ۴۰۰ تن برسد.

وی گفت: نیاز استان مازندان بیش از ۲۰۰ تن در روز به مرغ است و این میزان در ایام مسافر خیز به ۳۵۰ هزار تن می‌رسد.

مدیرکل دامپزشکی مازندران افزود: ما به سمت کیفی کردن و بهتر کردن کشتارگاه‌ها با هدف نصب خط دو کشتار در مازندران و مکانیزه شدن تمام عملیات کشتار و تخلیه داخلی مرغ هستیم.

عوامل انسانی و غیر انسانی کاملا منتفی است

رضوانی ادامه داد: از ۲ بهمن ماه سالجاری بحث تلاف پرندگان میانکاله مطرح شده که به همراه محیط زیست ورود پیدا کردیم، در ابتدا بین ۳۰ تا ۴۰ عدد تلف شده بودند اما تا روز بعد این تعداد به بیش از ۵۰۰ قطعه رسیده است.

وی اظهار کرد: بر روی بیماری‌های مختلف از جمله نیوکاسل و آنفوآنزا آزمایش شده و بعد از ۴۸ ساعت جواب منفی بود و اولین موضوع مطرح شده مسمومیت بود که بلافاصله موردها به تهران برای آزمایش انتقال داده شد.

مدیرکل دامپزشکی مازندران دامپزشکی با بیان اینکه دامپزشکی به عنوان تنها مرجع و نهاد غیر انسانی باید پاسخگو باشد، تصریح کرد: نمونه‌های متعددی از پرندگان تلف شده به سازمان دامپزشکی کشور ارسال شده است.

رضوانی خاطرنشان کرد: بعد از انجام آزمایشات متعدد سایر عوامل بیماری‌زا مثل سموم و فلزات سنگین که نمونه‌های آن برای آزمایشگاه های تهران ارسال شده بود، منغی اعلام شد.

وی افزود: فلزات سنگین اگر بالا باشد می‌تواند موجب کشتار شود اما جانواران دیگر از جمله ماهی، غورباقه و حتی خرگوشی که در اطراف تالاب زندگی می‌کنند، زنده هستند و این نشان داد که عوامل انسانی منتفی است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار