محققان دستگاهی ابداع کرده اند که می تواند با استفاده از نور باکتری های موجود در نمونه مواد غذایی را به سرعت شناسایی کند و نیاز به بررسی آزمایشگاهی ندارد.
کد خبر: ۸۲۱۵۶۰
تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۶ 09 February 2020

دستگاهی که با نور باکتری را شناسایی می کند

به نقل از نیواطلس، اگر ماده غذایی آلوده به باکتری در یک فروشگاه یا آشپزخانه وجود داشته باشد، مقامات بهداشت باید سریع‌تر از آن مطلع شوند. به همین دلیل محققان دستگاهی ابداع کرده اند که می‌تواند به جای آزمایشگاه در محل باکتری‌های مضر را شناسایی کند.

محققان دانشگاه پوردو در ایالت ایندیانا این دستگاه قابل حمل را با پرینتر سه بعدی ساخته اند که SiPM نام گرفته است.

در این فرایند کاربر ابتدا نمونه غذایی را می‌شوید، به آن یک مایع غنی سازی اختصاصی اضافه می‌کند و سپس نمونه برای مدتی در محلول باقی می‌ماند. این مایع دارای فاژ اصلاح شده خاصی است که در حقیقت یک ویروس است و باکتری را آلوده می‌کند. اگر هرگونه باکتری مضر در نمونه ماده غذایی وجود داشته باشد، این فاژ آنها را آلوده می‌کند.

در مرحله بعد با افزودن یک ماده شیمیایی، باکتری آلوده شده از خود نور منتشر می‌کند. دستگاه SiMP می‌تواند تعداد فوتون‌ها (ذرات انتقال دهنده نور) را بشمارد و اطلاعات را با بلوتوث به موبایل یا لپ تاپ ارسال کند. همچنین این دستگاه به کاربر نشان می‌دهد چه میزان باکتری در نمونه ماده غذایی وجود دارد.

منبع:مهر

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار