مدیرکل انتقال خون استان کرمانشاه گفت: ۴۱ هزار کرمانشاهی طی ۱۰ ماه گذشته خون اهدا کردند.
کد خبر: ۸۲۰۷۴۹
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۵ 06 February 2020

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از مهر،پژمان صالحی فر  اظهار داشت: سازمان انتقال خون یک دستگاه امدادی و عام المنفعه است و باید به این سمت پیش رویم که بحث اهدای خون در سطح جامعه تبدیل به یک فرهنگ تبدیل شود.

وی با اشاره به اینکه انجمن‌ها و NGO ها نیز باید در سطح جامعه در مورد اهمیت انتقال خون تشکیل شود، افزود: آموزش و اطلاع رسانی در زمینه اهدای خون باید به مردم ارائه شود که در این زمینه اقداماتی صورت گرفته است.

مدیرکل انتقال خون استان کرمانشاه بیان داشت: فاز اول آموزش که کاری ماندگار و اثرگذار است از آموزش و پرورش شروع می‌شود که طبیعتاً همه جامعه را در بر می‌گیرد.

این مسئول عنوان کرد: برای دانش آموزان متوسطه دوم از طرف تیم آموزشی مبحث اهدا خون و بهداشت و درمان در زمینه خون و فراورده‌های برای آنها تشریح می‌شود.

صالحی فر ادامه داد: در هفته آینده استارت آموزش اولین مدرسه زده خواهد شد و در هر هفته ۵ الی ۱۰ مدرسه را در برمی گیرد.

وی افزود: این طرح در فاز اول در شهر کرمانشاه و هفته‌های بعد نیز در شهرستان‌ها برگزار می‌شود و این کار موجب می‌شود که دانش آموزان در آستانه ۱۸ سالگی با اهدا خون و مباحث خونی آشنا شوند.

حدود ۶ درصد زنان کرمانشاهی خون اهدا می‌کنند

مدیرکل انتقال خون استان کرمانشاه با اشاره به اینکه فرهنگ سازی در راستای اهدای خون باید میان بانوان جامعه انجام شود، بیان کرد: به دلایل مختلف کشورهای دیگر بیش از ۵۰ درصد اهدا کننده‌های خون بانوان هستند و به طور حتم خونی که از بانوان گرفته می‌شود از درجه سلامت بالاتری قرار دارد.

این مسئول با بیان اینکه میانگین کشوری اهدای خون بانوان در کشور ۶ درصد است، خاطر نشان کرد: اهدا کنندگان خون در زنان کرمانشاهی حدود ۶ درصد است اما این آمار در برخی از استان‌ها به ۹ درصد رسیده است.

صالحی فر تصریح کرد: ۵۰ درصد جمعیت کشور را خانم‌ها تشکیل داده است و بیش از ۵۳ درصد خون در بیمارستانها برای خانم‌ها مصرف می‌شود.

وی ادامه داد: خلاف اینکه مشاهده می‌شود بانوان در همه زمینه‌ها حضور گسترده‌ای دارند اما در حوزه اهدای خون همچنان جای کار دارد و امید است این حضور آن در اهدای خون توسط بانوان تغییر پیدا کند.

مدیرکل انتقال خون استان کرمانشاه با اشاره به اینکه زنان جامعه نباید از کم‌خونی هراس داشته باشند، گفت: قبل از اهدای خون تست کم خونی گرفته می‌شود و در صورت کم خون بودن از اهدای خون آنها جلوگیری می‌شود.

۴۱ هزار کرمانشاهی خون اهدا کردند / ‏‬ نیاز به خون همیشگی است

این مسئول با بیان اینکه طی ۱۰ ماه گذشته سال حدود ۴۵ هزار نفر به سازمان انتقال خون مراجعه کردند که از این تعداد ۴۱ هزار نفر موفق به اهدای خون شدند.

وی تصریح کرد: طی این مدت ۱۵۰۰ نفر پلاسما و ۱۱۰۰ نفر پلاکت را به صورت مستقیم به بیماران اهدا کردند.

صالحی فر با بیان اینکه پلاکت برای بیماران سرطانی و برای کودکان بسیار ارزشمند است، ادامه داد: هر واحد پلاکتی که اهداکنندگان انجام می‌دهند، ارزش درمانی حدود ۶ واحد پلاکت معمولی را دارد.

وی گفت: نیاز به خون همیشگی است و سرما و گرما نمی‌شناسد و در ایام سرد سال مقداری از مراجعه به مراکز انتقال خون کمتر می‌شود در صورتی که در ایام سرد سال مصرف خون در جامعه بالاتر می‌رود.

مدیرکل انتقال خون استان کرمانشاه با اشاره به اینکه فرآورده‌های خونی را به مدت طولانی نمی‌توان نگه داشت، بیان داشت: پلاکت را بیش از ۳ روز نمی‌توان نگه داشت و همیشه نیازمند اهداکننده تازه و حضوری است.

این مسئول با بیان اینکه در ایام نوروز و شلوغی جاده آمار تصادف بالا می‌رود و این افراد کاندیدهای دریافت خون هستند، خاطر نشان کرد: از همشهریان می‌خواهیم که اهدا خون به ویژه در زمستان و ایام نوروز را در نظر داشته باشند.

صالحی فر ادامه داد: یادمان باشد که افرادی وجود دارند که نیاز به خون دارند و این دغدغه اگر در میان مردم جامعه باشد به طور حتم در ایام سرد سال و ایام نوروز هموطنان خود را فراموش نخواهد کرد.

وی بیان داشت: خون را در هیچ‌یک از کارخانه‌ها، بازارها و کشورهای دیگر پیدا و وارد نمی‌شود و بنابراین نیاز است که انسان‌های خیر، سالم و خیر اندیش در جامعه برای اهدای خون پیش قدم شوند.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار