نخستین بار تلفات تعدادی از پرندگان وحشی آبزی و کنارآبزی در حاشیه تالاب میانکاله سوم بهمن ماه سال جاری از سوی یگان حفاظت محیط زیست در گشت زنی مشاهده شد که با گسترده شدن تلفات روزانه این پرندگان، کارشناسان زیست محیطی و دامپزشکی را برای علت تلفات به این تالاب کشاند.
کد خبر: ۸۲۰۵۶۲
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۷ 05 February 2020

 

معاون سازمان محیط زیست: تلفات پرندگان وحشی در میانکاله روند کاهشی یافت

معاون آموزشی سازمان محیط زیست کشور می‌گوید: براساس بررسی میدانی و پایش، آمار تلفات پرندگان وحشی در تالاب بین‌المللی میانکاله که از سوی دامپزشکی بوتولیسم یا مسمومیت اعلام شده، کاهش چشمگیری یافت.

دکتر اسکندر امیدنیا روز چهارشنبه پس از بازدید میدانی از تالاب بین المللی میانکاله در شرق مازندران در گفت و گوی تلفنی با خبرنگار ایرنا در ساری گفت: در آخرین پایشی که روز جاری از سوی نیروهای محیط زیست استان مازندران برای جمع آوری لاشه های موجود احتمالی در تالاب انجام شده، آمار تلفات روز جاری به کمتر از انگشتان یک دست رسیده است.
وی ابراز امیدواری کرد که تلفات پرندگان وحشی در تالاب بین المللی میانکاله که از سوم بهمن ماه سال جاری شروع شد، روزهای پایانی خود را با روند کاهشی فعلی طی کند.
معاون سازمان محیط زیست کشور اظهار داشت: از ابتدای شروع تلفات پرندگان وحشی در تالاب میانکاله به دلیل هماهنگی خوبی که در دستگاههای استانی محیط زیست و دامپزشکی وجود داشت، نیروها به موقع برای پاکسازی و پایش و بررسی علت مرگ و میر وارد منطقه شدند و در کمترین زمان نیز علت تلفات پرندگان مشخص شد.
دکتر امیدنیا افزود: سازمان دامپزشکی و نیروهای این سازمان در داخل استان مازندران نیز نگاههای تخصصی نسبت به فرضیات مختلف برای علل مرگ پرندگان را مطرح کردند و بحث های آسیب شناسی را در زمینه پاتولوژی و ویروس شناسی، انگل شناسی و سموم زیستی انجام دادند تا توانستند با این آزمایشات به علت تلفات که همان بوتولیسم و باکتریایی بودن برسند.
وی خاطرنشان کرد: برای بررسی دقیق تر برخی دانشگاهها ، آزمایشگاهها و انستیتوپاستور ایران برای شناسایی و بررسی به هنگام وارد منطقه شدند که این کار رخداد خوبی در سطح ملی و استانی بود که همه کارشناسان دلسوزانه وارد گود شدند تا بتوانند منشاء باکتریال را مشخص کنند.
منشاء مسمومیت پرندگان در دست بررسی
معاون سازمان محیط زیست کشور می گوید : بررسی برای یافتن منشاء مسمومیت و یا همان بیماری باکتریایی بوتولیسم هنوز مشخص نشده و مسایلی که در فضای مجازی و یا اظهارنظرات کارشناسی مطرح می شود به نوعی گمانه زنی و فرضیه سازی است.
دکتر امیدنیا اظهارداشت : تاکنون منشاء مسمومیت در بررسی سازمان دامپزشکی به عنوان متولی اصلی مشخص نشده است و رخداد مهمی چون تلفات پرندگان وحشی در گستردگی تالاب بین المللی میانکاله با وسعت حدود ۵۰ هزار هکتار که در قالب نمونه گیری زیادی نیاز است، زمان بر بوده و دستگاههای مرتبط نیز در تلاشند تا بستر و منشاء آن را مشخص کنند.
وی اضافه کرد : در هر صورت رخداد مهمی چون تلفات پرندگان وحشی در تالاب بین المللی میانکاله با نگاه بحرانی فرصت ملی را فراهم کرد که بتوانیم زیرساخت علمی و اجرایی را در کشور برای رخدادهای احتمالی آینده بسیج کنیم تا بتوانیم سریعتر برنامه ها برای کاهش بحران ها اجرایی شود.
اذعان به کمبود امکانات نظارتی در میانکاله
معاون سازمان محیطزیست گفت : تالاب بین المللی میانکاله با وسعت حدود ۵۰ هزار هکتار از لحاظ امکانات و تجهیزات با محدودیت هایی مواجه است که به جد نیاز است تا این امکانات و تجهیزات برای این منطقه فراهم شود.
امیدنیا خاطرنشان کرد: محیطزیست یک دستگاه حاکمیتی است و تمام مجموعه باید به این دستگاه کمک کنند تا بتوانند در انجام وظایف خود در حوزه پایش و نظارت دقیق تر عمل کند.
نخستین بار تلفات تعدادی از پرندگان وحشی آبزی و کنارآبزی در حاشیه تالاب میانکاله سوم بهمن ماه سال جاری از سوی یگان حفاظت محیط زیست در گشت زنی مشاهده شد که با گسترده شدن تلفات روزانه این پرندگان، کارشناسان زیست محیطی و دامپزشکی را برای علت تلفات به این تالاب کشاند.
با گذشت حدود ۱۳ روز از شروع تلفات پرندگان وحشی در تالاب بین المللی میانکاله طبق آخرین آمار افزون بر ۱۰ هزار بال پرنده که بیشترشان از گونه های چنگر معمولی و فلامینگو تلف شدند که لاشه تمام این پرندگان جمع آوری و زیر نظر کارشناسان بهداشتی و دامپزشکی امحاء شد.
حجم تلفات به میزان بود که رییس سازمان دامپزشکی کشور را برای بررسی میدانی به مازندران کشاند.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار